Båtnoob13 Startet 16.Mars.2013 Del på Facebook Startet 16.Mars.2013 Har en 20 fot båt med en 2004 mod Mariner 90hk som jeg sliter med. Kjøpte båten våren 2012 og ved testkjøring før kjøp var motoren varm og gikk som en klokke. Tok med båten sørover og fikk ikke start. Etter mye om og men med full choke, maks gass og holdt tenningen på i 40-60 sek startet den. Slik var det den første måneden før jeg ble lei og fikk byttet tennplugger, satt inn sterkere batteri, skiftet bensinslanger, bytte olje m.m. ble det litt bedre en kort stund før samme problemet kom tilbake. Gikk også mer og mer ujevnt selv etter start og slet med ujevnt turtall både i gir og fri. Så testet "vi" med ekstern bensintank og alt ble mye bedre. (Det er altså en 80 liter fasttank under dekket med veldig utilgjengelig tilgang for tømming.) Da skiftet jeg bensinfilter (en ekstern sak på denne), tømte tanken (forferdelig slit) og ting ble "ok". Fremdeles ikke start med en gang og gikk til tider litt ujevnt, men det gikk iallefall. Nå har båten stått et par mnd uten bruk og når jeg skulle starte den så er ikke ting ok... Får start, men får ikke opp turtall. Får maks 2500-3000 på full gass (kun prøvd i fri) og da hopper den opp og ned. Om jeg roer ned gassen litt dør den sakte ut. Noen der uten med forslag, tips, tanker, råd så setter jeg pris på det. Dette er altså min første båt og jeg kan egentlig ingen ting om hverken båt eller motor... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Men har du tømt forgasseren for vann også da? hjelper lite å bare skifte tank etter gasseren er full i fan Sitér dette innlegget Link to post
Båtnoob13 Svart 16.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Det er jo et godt spørsmål... Nå var det et firma som tok seg av alt som er nevnt over da jeg som sagt ikke er teknisk anlagt i det hele tatt. Skulle da tro at de også tok en titt på forgasseren? Spesielt med tanke på at det ble funnet litt annet rusk i tanken. De skiftet iallefall bensinfilteret igjen. Og kommenterte at det var vått... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Ville tømt gasserene ja,du skrur bare ut den skruen som sitter i bunnen på forgasseren,på flottørkammeret. Ville også sjekket luftingen på tanken,prøv uten lokk på feks. Sitér dette innlegget Link to post
Båtnoob13 Svart 16.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Ok, får sjekke forgasseren. Men jeg vet ikke hvordan den ser ut og hvor den ligger. flottørkammeret...??? Når det gjelder lufting så er det en ventil på rett nedenfor der jeg fyller bensin som vel lufter mer enn godt nok. Fyller jeg helt full tank så kommer det bensin ut der iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 (redigert) åja.. nei det har seg slik at når en får vann i systemet er det beste å bare demontere forgasseren og blåse reint alt som er først som sist. Det skal bare en dråpe til på rette stedet før heile stasen blir heilt håpløs. Ekstern bensinfilter med avskiller er vel og bra det til vanlig bruk men hjelper lite når det blir for meget vann på tanken. Fast tank er ikkje heilt ideelt sånn sett. Når det gjelder oppstart er det lov å lese brukerveilidningen angående prosedyre. Og om denne har akslerasjonspumpe så er det lov å pumpe et pat tre ganger med hendelen før man prøver starte. Litt gass elr ingen gass er det en kald motor vanligvis skal starte best på når ting er som de skal. Det er sånn at når motoren sviver på starteren så er vacuumet så lavt kontrollhendelen virker motsatt. - full gass= lite elr ingen bensin Redigert 16.Mars.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtnoob13 Svart 16.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Ok, skal prøve med ekstern tank først. Om det ikke blir bedre så får jeg ta forgasserrensing og jobbe meg videre derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Når forgasserne skal renses er det viktig å ikke overse flottørventilene. Hver av disse består av ei dysenål som påvirkes av flottøren, og stenger for bensintilførselen når flottørkammeret er fullt (flottøren "flyter" i øvre stilling). Dersom det er skitt i flottørkammeret, vil skitten også kunne havne i flottørventilen, med det resultat at flottørnåla går tregt/henger igjen i øvre/stengt stilling. Motoren får da ikke bensin og stopper eller går bare på noen av sylindrene. Altså: Ta av flottørkamrene og gjør grundig rent inni disse. Ta også ut dysenålene og tørk av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.