Jump to content

Ustabil Mariner 90hk 2004 mod


Båtnoob13

Recommended Posts

Har en 20 fot båt med en 2004 mod Mariner 90hk som jeg sliter med. Kjøpte båten våren 2012 og ved testkjøring før kjøp var motoren varm og gikk som en klokke. Tok med båten sørover og fikk ikke start. Etter mye om og men med full choke, maks gass og holdt tenningen på i 40-60 sek startet den. Slik var det den første måneden før jeg ble lei og fikk byttet tennplugger, satt inn sterkere batteri, skiftet bensinslanger, bytte olje m.m. ble det litt bedre en kort stund før samme problemet kom tilbake. Gikk også mer og mer ujevnt selv etter start og slet med ujevnt turtall både i gir og fri. Så testet "vi" med ekstern bensintank og alt ble mye bedre. (Det er altså en 80 liter fasttank under dekket med veldig utilgjengelig tilgang for tømming.) Da skiftet jeg bensinfilter (en ekstern sak på denne), tømte tanken (forferdelig slit) og ting ble "ok". Fremdeles ikke start med en gang og gikk til tider litt ujevnt, men det gikk iallefall. Nå har båten stått et par mnd uten bruk og når jeg skulle starte den så er ikke ting ok... Får start, men får ikke opp turtall. Får maks 2500-3000 på full gass (kun prøvd i fri) og da hopper den opp og ned. Om jeg roer ned gassen litt dør den sakte ut. Noen der uten med forslag, tips, tanker, råd så setter jeg pris på det. Dette er altså min første båt og jeg kan egentlig ingen ting om hverken båt eller motor...

Link to post

Det er jo et godt spørsmål... Nå var det et firma som tok seg av alt som er nevnt over da jeg som sagt ikke er teknisk anlagt i det hele tatt. Skulle da tro at de også tok en titt på forgasseren? Spesielt med tanke på at det ble funnet litt annet rusk i tanken. De skiftet iallefall bensinfilteret igjen. Og kommenterte at det var vått...

Link to post

Ok, får sjekke forgasseren. Men jeg vet ikke hvordan den ser ut og hvor den ligger. flottørkammeret...??? Når det gjelder lufting så er det en ventil på rett nedenfor der jeg fyller bensin som vel lufter mer enn godt nok. Fyller jeg helt full tank så kommer det bensin ut der iallefall.

Link to post

åja.. nei det har seg slik at når en får vann i systemet er det beste å bare demontere forgasseren og blåse reint alt som er først som sist. Det skal bare en dråpe til på rette stedet før heile stasen blir heilt håpløs.

Ekstern bensinfilter med avskiller er vel og bra det til vanlig bruk men hjelper lite når det blir for meget vann på tanken. Fast tank er ikkje heilt ideelt sånn sett.

Når det gjelder oppstart er det lov å lese brukerveilidningen angående prosedyre. Og om denne har akslerasjonspumpe så er det lov å pumpe et pat tre ganger med hendelen før man prøver starte. Litt gass elr ingen gass er det en kald motor vanligvis skal starte best på når ting er som de skal.

Det er sånn at når motoren sviver på starteren så er vacuumet så lavt kontrollhendelen virker motsatt. - full gass= lite elr ingen bensin

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Når forgasserne skal renses er det viktig å ikke overse flottørventilene. Hver av disse består av ei dysenål som påvirkes av flottøren, og stenger for bensintilførselen når flottørkammeret er fullt (flottøren "flyter" i øvre stilling). Dersom det er skitt i flottørkammeret, vil skitten også kunne havne i flottørventilen, med det resultat at flottørnåla går tregt/henger igjen i øvre/stengt stilling. Motoren får da ikke bensin og stopper eller går bare på noen av sylindrene.

 

Altså: Ta av flottørkamrene og gjør grundig rent inni disse. Ta også ut dysenålene og tørk av dem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...