Jump to content

Hentetur - Sandnes/Stavanger til Øsfold i påsken

Patton

Recommended Posts

Vi ble i vinter rammet av 3 fot-syken. En Princess 330 er kjøpt og vår Scand Baltic solgt (i omvendt rekkefølge...). Vi gleder oss selvfølgelig til å overta båten, noe som skjer på fredag. Princessen med navn Eurobond II (omtalt tidligere her på BP) ligger i Sandnes. Der kan den ligge helt fram til 1. juni, men vi har selvfølgelig lyst å få den hjem så raskt som mulig. Pga vinterlige forhold er jeg imidlertid usikker på om vi gjør lurt i å vente med å sett kursen østover til vinteren slipper taket. Ikke minst er isen tykk i hjemmehavna i Skjebergkilen, der går det nok enda noen uker før isen er borte. Men det er nesten synd om vi ikke kan benytte det været som er meldt i påskeuken til å gå henne hjem. Ut i fra Yr.no er det meldt flott og klart vær langt inn i neste uke med lite vind. Jeg tenkte å sjekke med gjestehavna i Skjærhalden om det er mulig å legge båten der til det er åpent inn til Skjebergkilen, dersom det er isfritt der?

Vi er imidlertid ikke kjent med evt utfordringer vi kan møte underveis på denne tiden av året. Kan noen av dere på båtplassen komme med noen gode råd her? Det jeg lurer på er feks om det kan være drivis/flak som kan skade båten om vi går i god fart utaskjærs? Om vi må søke inn pga vind, kan vi risikere at det er tilfrosset der vi kan gå litt mer beskyttet? Blindleia, Kreppa? Kan vi risikere at vanninntak fryser og med resultat varmgang i motorer? Er det mulig å få bunkret underveis på denne tiden av året? Dersom det blir tur planlegger vi med avreise fra Tananger mandag morgen, deretter to etapper hjem. Vi setter stor pris på synspunkter om dette er en seilas vi bør gi oss ut på nå. Madammen og jeg ønsker selvfølgelig at turen skal bli en positiv opplevelse uten for store risiko og usikkerhetsmomenter. En faktor er jo at vi kun har en til to dager på oss til å bli kjent med båten.

Mvh Patton

Redigert av Patton (see edit history)

Alltid, når noen spør meg til råds i slike saker anbefaler jeg på det sterkeste å sjekke tankene på slike båter som er noen år gamle. Tro meg, det er ikke noe hyggelig å få stopp i pålandsvind. Er dette en båt fra tidlig -90 tall er det sansynligvis tappeplugger i bunn av tankene. Skru ut denne og drener tanken for vann og dritt. Ta med deg reserve dieselfiltre i tillegg.

Lykke til og god tur østover.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Er nok litt vanskelig å sammenlikne fra i fjor, da hadde vi jo sommervarme på denne tiden her på sørlandet.. nå er der nok en del mer is. At du møter på noe is langt ute tviler jeg vel egentlig på. Så nettop at det var ca 3 grader i sjøen. Men jeg ville nok holdt god utkikk likavel. Diesel må du stoppe å bunkre i Egersund. Svært billig der. Det er kortterminal der så der fyller du til alle døgnets tider. Stavanger til Krsand går greit på en litt lang dag. Start tidlig. Så går det nok ganske greit å komme seg til Stavern tenker jeg på neste dag. derfra er det jo kort over fjorden

Endelig ble det Bobåt

Guest Tobby

Det jeg lurer på er feks om det kan være drivis/flak som kan skade båten om vi går i god fart utaskjærs?
Båten tåler lett isbryting i sein fart, men ja. Treffer du et isflak i fart kan det bli titanic. (husk å sjekke alle lensepumper) og overlevelsesdakt.

Kan vi risikere at vanninntak fryser og med resultat varmgang i motorer?
Lite sansynlig, destjo dypere derstjo "varmere". men er du midt i isen ville jeg nok beskymret med for inntakene.

Sjekk temperatur ved oppstart av motoren, er den stabil kan du kjøre i vei. Den fryser ikke når motoren er i gang på vakuum/suget. ( så sant du ikke suger opp isbiter fra under sjøen)

Er det mulig å få bunkret underveis på denne tiden av året?
Er bunkring i stavanger og isfritt. Tror det samme for eigersun, kanskje noen isbiter helt innest til å ha i colaen.

Vi setter stor pris på synspunkter om dette er en seilas vi bør gi oss ut på nå.
Med radio og overlevelsesdrakt, sure. If not... skeptisk. Ta en prøvetur først.

Si i fra hvis dere vi ha besøk eller hjelp, har ferie i 9 dager og ingen planer:P

(bor i stavanger i båt)

Redigert av Tobby (see edit history)

Hvis du vil være helt på den trygge siden kan du jo kontakte disse http://www.ulvan-rederi.no/kontakt.htm

De løfter og leverer båten på vannet så de slipper havneavgift. Pris på 29 foter fra Haugesund til Sandefjord oppga de til 13 båtpenger pluss moms. Det synes jeg var en rimelig båt og livsforsikring for meg :) Biltransport på så store båter krever jo eskortebil også.

Men noen ønsker jo turen selvfølgelig, da er det bare å ta alle forholdsregler. Lykke til :)

Her var det mange gode tips. Har sjekket hentetråd fra i fjor, mange gode tips. Men som Bjørn skriver lenger opp her, så er det vanskelig å samenligne pga kulde og isforhold. Hørte på NRK P1 i morges at på samme dag i fjor var dagtemparaturen 30 grader høyere! Så isen er det jeg er mest usikker på. Har sjekket med Ulvan om båttransport og prisen er nok noe høyere enn hva som blir oppgitt her i tråden, men 27 500 og ikke behov for krybbe er forsåvidt greit. Men vi har lyst til å ta turen selv, samtidig som at det blir en god del rimeligere.

Bunkring i Egersund høres greit ut. Hvor på Flekkerøya er det pumpe? Fint med navn slik at jeg kan legge det inn i kartet. Noen som vet om Blindleia er åpen? Hva med havna i Kristiansand? Og i Mandal, der må det vel være åpent?

Fikk også et tips her om overlevelsesdrakter. Noen sted man får lånt slike? Hvis jeg skal kjøpe 2 nye, kan jeg vel snart heller kontakte Ulvan Rederi... :worry:

Vi gleder oss uansett til å komme ned i båten fredag. Hjemme er alt utstyret fra gammelbåten sirlig ordnet og klart til å pakkes inn i bilen før den lange turen ned til Rogaland. Blir det ikke tur på egen kjøl, skal vi kose oss noen dager i Sandnes, bli kjent med båten og montere noe ustyr vi har med. Jeg tror det blir ei fin påske for oss uansett. :smiley:

Det er i alle fall suverene værmeldinger for påsken så langt, så alt burde ligge til rette for en nydelig hentetur! Is vil dere neppe oppleve før siste halvdel av ruta, og da er det bare å ta det litt med ro. Det skal mye til for at du plutselig skal treffe på is mens du ligger i høy fart, om du går i dagslys så burde du se dette helt OK.

Så her tidligere at Seatronics leier ut redningsflåter, kanskje de leier ut overlevingsdrakter også? Hvis ikke kan du jo høre med selger av båten om han vet om noe, offshoreselskapene her vestpå skifter jo ut drakter jevnt og trutt så det er mye i omløp....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I og med været vi har hatt i vinter er det ikke utenkelig at du kan treffe på isflak som driver ut fra bukter og viker.

Min erfaring er at det kan være vanskelig å se disse hvis det er stille vær.

Det er også min erfaring at det går forbausende bra å treffe på isflak selv i stor hastighet....

MEN

En anbefaling er å forsikre båten i et av de selskapene som faktisk dekker skade hvis du kolliderer med et isflak og dette fører til skade.

Mange av selskapene har en formulering i vilkårene som: "Forsikringen dekker ikke skade som følge av berøring med is".

F.eks Norwegian Broker har ikke denne formuleringen og dekker uforutsett kollisjon med is like godt som uforutsett kollisjon med en tømmerstokk.

Kanskje verdt å tenke på??

Forøvrig ville jeg ikke nølt med å ta turen så sant det ikke blåser hardt.

Redigert av Johannes (see edit history)

Mange gode råd og vink her. Dette med overlevelsesdrakt hadde jeg ikke vurdert i utgangspunket. Vi har ikke jolle med på turen, så sånn sett har vi ikke så mange alternativer om Titanic-følelsen dukker opp... Men min kunnskap om overlevelsedrakter er begrensent, annet enn at de er dyre. Flytedrakter er vel kanskje ikke noe poeng på denne tiden av året med 1-2 grader i vannet? Jeg ser at Maritim.no har passasjerdrakter/redningsdrakter for passasjerer og fritidsbåter til 1600 kr. Utleie finner jeg ikke ved et raskt Google-søk. Erfaringer/synspunkter på hva som bør til for å ivareta sikkerheten? Dette er jo ukomfortable greier og kanskje noe man bare tar på når man enten er ute i hardt vær, eller tar på når en nødsituasjon oppstår? Det er jo noe med tidsaspektet her...

Mvh Patton

Angående overlevningsdrakter så er det bare flytedrakter de har på Best Marin, Lillestrøm. Da blir det nok drakter fra Maritim.no. Ang frakt med Ulvan så er nok total lengde på båten mer enn hva navnet på båten tilsier. I tillegg er badeplattformen forlenget, så LOA er nok mellom 37 og 38 fot. Det gjør vel noe med prisen.

Noen som vet om det er mulig å tanke i Risør, ser av Webcam et det er en del is i indre havn. Skal også sjekke forsikringen, bruker Gjensidige nå.

Patton

Jeg vet at jeg er i overkant pysete, og har nesten all fokus på sikkerhet og trygghet når jeg er på sjøen. Jeg merker det ofte på meg når jeg treffer andre båter, at skuldrene senkes litt og at jeg roer meg. Jo flere båter jeg har rundt meg, jo tryggere føler jeg meg ofte.

Nå skal dere ut på tur i et tidsrom hvor dere sikkert er nokså alene, og selv om dere helt sikkert ikke trenger at noen kommer dere til unnsetning, så er dere mest sannsynlig alene. Mange av oss som ellers ville vært på sjøen på denne tiden ligger innefrosset i havnen.

Når det er sagt, så hadde vært veldig kjent å ha en aktiv hentetråd å følge med på, for oss som ikke er på sjøen i påsken.

Om mulig lån en redningsflåte, mange nødraketter og ellers alt dere trenger av tenkelig og utenkelig sikkerhetsutstyr!

GOD TUR og god påske!!!

Har kjørt i fra vest til øst fem ganger og har erfart at akkurat det REM nevner i begynnelsen av tråden.

Slingring, rusk i tankene og tette fuelfiltere. Er det groms i tankene så går det bare en stund etter filterbytte

før problemene oppstår på ny. Som nevnt ta med godt med filter. ( også kjekt med et sett kilereimer, strips. ståltråd etc)

Gratulere med ny båt og god tur når tiden kommer

Hartmanns Brygge i Kr.sand nevnes; der skal jeg aldri fylle igjen. Et ran! Flere kroner billigere på Flekkerøya pr liter, vil jeg tro. Kan ikke huske å ha fyllt så dyr diesel som på Hartmanns Brygge. De må virkelig spekulere i båtfolkets evnt nød eller manglende info om alternativer.

Kan ikke huske å ha sett dieselfylling i havna i Risør, men her er det nok andre som har bedre lokalkunnskap enn meg.

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...