Patton Startet 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2013 (redigert) Vi ble i vinter rammet av 3 fot-syken. En Princess 330 er kjøpt og vår Scand Baltic solgt (i omvendt rekkefølge...). Vi gleder oss selvfølgelig til å overta båten, noe som skjer på fredag. Princessen med navn Eurobond II (omtalt tidligere her på BP) ligger i Sandnes. Der kan den ligge helt fram til 1. juni, men vi har selvfølgelig lyst å få den hjem så raskt som mulig. Pga vinterlige forhold er jeg imidlertid usikker på om vi gjør lurt i å vente med å sett kursen østover til vinteren slipper taket. Ikke minst er isen tykk i hjemmehavna i Skjebergkilen, der går det nok enda noen uker før isen er borte. Men det er nesten synd om vi ikke kan benytte det været som er meldt i påskeuken til å gå henne hjem. Ut i fra Yr.no er det meldt flott og klart vær langt inn i neste uke med lite vind. Jeg tenkte å sjekke med gjestehavna i Skjærhalden om det er mulig å legge båten der til det er åpent inn til Skjebergkilen, dersom det er isfritt der? Vi er imidlertid ikke kjent med evt utfordringer vi kan møte underveis på denne tiden av året. Kan noen av dere på båtplassen komme med noen gode råd her? Det jeg lurer på er feks om det kan være drivis/flak som kan skade båten om vi går i god fart utaskjærs? Om vi må søke inn pga vind, kan vi risikere at det er tilfrosset der vi kan gå litt mer beskyttet? Blindleia, Kreppa? Kan vi risikere at vanninntak fryser og med resultat varmgang i motorer? Er det mulig å få bunkret underveis på denne tiden av året? Dersom det blir tur planlegger vi med avreise fra Tananger mandag morgen, deretter to etapper hjem. Vi setter stor pris på synspunkter om dette er en seilas vi bør gi oss ut på nå. Madammen og jeg ønsker selvfølgelig at turen skal bli en positiv opplevelse uten for store risiko og usikkerhetsmomenter. En faktor er jo at vi kun har en til to dager på oss til å bli kjent med båten. Mvh Patton Redigert 19.Mars.2013 av Patton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Alltid, når noen spør meg til råds i slike saker anbefaler jeg på det sterkeste å sjekke tankene på slike båter som er noen år gamle. Tro meg, det er ikke noe hyggelig å få stopp i pålandsvind. Er dette en båt fra tidlig -90 tall er det sansynligvis tappeplugger i bunn av tankene. Skru ut denne og drener tanken for vann og dritt. Ta med deg reserve dieselfiltre i tillegg. Lykke til og god tur østover. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Det var vel en hentetur på samme strekning på denne tiden i fjor. Husker ikke hvilket medlem som hadde den. Sikkert mye nyttig å plukke opp der. Stiller meg bak REM sitt råd. Det kan ikke understrekes for tydelig. Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 19.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Takker for godt råd vedrørende tankene. De ble tatt ut av båten og rengjort for et par år siden. Men det kan selvfølgelig ha kommet dritt på i mellomtiden, så det skal sjekkes og tappes. Patton Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Er nok litt vanskelig å sammenlikne fra i fjor, da hadde vi jo sommervarme på denne tiden her på sørlandet.. nå er der nok en del mer is. At du møter på noe is langt ute tviler jeg vel egentlig på. Så nettop at det var ca 3 grader i sjøen. Men jeg ville nok holdt god utkikk likavel. Diesel må du stoppe å bunkre i Egersund. Svært billig der. Det er kortterminal der så der fyller du til alle døgnets tider. Stavanger til Krsand går greit på en litt lang dag. Start tidlig. Så går det nok ganske greit å komme seg til Stavern tenker jeg på neste dag. derfra er det jo kort over fjorden Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Key Freak Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 (redigert) Jeg antar at dere kan bunkre i Egersund. Det må gjerne bekreftes av andre her på BP. I Grimstad er det i alle fall åpent hele året. ...og der kom Bjørn meg i forkjøpet... ;-) Redigert 19.Mars.2013 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Guest Tobby Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 (redigert) Det jeg lurer på er feks om det kan være drivis/flak som kan skade båten om vi går i god fart utaskjærs?Båten tåler lett isbryting i sein fart, men ja. Treffer du et isflak i fart kan det bli titanic. (husk å sjekke alle lensepumper) og overlevelsesdakt.Kan vi risikere at vanninntak fryser og med resultat varmgang i motorer?Lite sansynlig, destjo dypere derstjo "varmere". men er du midt i isen ville jeg nok beskymret med for inntakene. Sjekk temperatur ved oppstart av motoren, er den stabil kan du kjøre i vei. Den fryser ikke når motoren er i gang på vakuum/suget. ( så sant du ikke suger opp isbiter fra under sjøen)Er det mulig å få bunkret underveis på denne tiden av året?Er bunkring i stavanger og isfritt. Tror det samme for eigersun, kanskje noen isbiter helt innest til å ha i colaen.Vi setter stor pris på synspunkter om dette er en seilas vi bør gi oss ut på nå.Med radio og overlevelsesdrakt, sure. If not... skeptisk. Ta en prøvetur først. Si i fra hvis dere vi ha besøk eller hjelp, har ferie i 9 dager og ingen planer:P (bor i stavanger i båt) Redigert 19.Mars.2013 av Tobby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Hvis du vil være helt på den trygge siden kan du jo kontakte disse http://www.ulvan-rederi.no/kontakt.htm De løfter og leverer båten på vannet så de slipper havneavgift. Pris på 29 foter fra Haugesund til Sandefjord oppga de til 13 båtpenger pluss moms. Det synes jeg var en rimelig båt og livsforsikring for meg :) Biltransport på så store båter krever jo eskortebil også. Men noen ønsker jo turen selvfølgelig, da er det bare å ta alle forholdsregler. Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Tobby Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Et annet alternativ er å parkere båten til sommervarmen kommer her i stavanger og ta turen da selv som sommerferie:) Er ledige båtplasser her i stavanger :) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Jeg kunne fått min nye levert i Stavanger 1. påskedag, men valgte å utsette til uke 17. Som du sier er Skjebergkilen full av is ennå. Det kan jo løsne og månedleien i Skjærhalden er vel på 1000,- for vinteropplag. ( det er vel det dette er) Lykke til. hjemover uansett hva du gjør Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Her var det mange gode tips. Har sjekket hentetråd fra i fjor, mange gode tips. Men som Bjørn skriver lenger opp her, så er det vanskelig å samenligne pga kulde og isforhold. Hørte på NRK P1 i morges at på samme dag i fjor var dagtemparaturen 30 grader høyere! Så isen er det jeg er mest usikker på. Har sjekket med Ulvan om båttransport og prisen er nok noe høyere enn hva som blir oppgitt her i tråden, men 27 500 og ikke behov for krybbe er forsåvidt greit. Men vi har lyst til å ta turen selv, samtidig som at det blir en god del rimeligere. Bunkring i Egersund høres greit ut. Hvor på Flekkerøya er det pumpe? Fint med navn slik at jeg kan legge det inn i kartet. Noen som vet om Blindleia er åpen? Hva med havna i Kristiansand? Og i Mandal, der må det vel være åpent? Fikk også et tips her om overlevelsesdrakter. Noen sted man får lånt slike? Hvis jeg skal kjøpe 2 nye, kan jeg vel snart heller kontakte Ulvan Rederi... Vi gleder oss uansett til å komme ned i båten fredag. Hjemme er alt utstyret fra gammelbåten sirlig ordnet og klart til å pakkes inn i bilen før den lange turen ned til Rogaland. Blir det ikke tur på egen kjøl, skal vi kose oss noen dager i Sandnes, bli kjent med båten og montere noe ustyr vi har med. Jeg tror det blir ei fin påske for oss uansett. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Det er i alle fall suverene værmeldinger for påsken så langt, så alt burde ligge til rette for en nydelig hentetur! Is vil dere neppe oppleve før siste halvdel av ruta, og da er det bare å ta det litt med ro. Det skal mye til for at du plutselig skal treffe på is mens du ligger i høy fart, om du går i dagslys så burde du se dette helt OK. Så her tidligere at Seatronics leier ut redningsflåter, kanskje de leier ut overlevingsdrakter også? Hvis ikke kan du jo høre med selger av båten om han vet om noe, offshoreselskapene her vestpå skifter jo ut drakter jevnt og trutt så det er mye i omløp.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Key Freak Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Sverre Nilsen på Flekkerøya, ligger på sørsiden. Sikkert lurt å ringe på forhånd på denne årstiden. https://baatplassen.no/i/page/drivstoffboersen/_/flekkeroey-r7 Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
LM 605 Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Der er jo kortautomat ved gjestehavna i Kristiansand (Hartmanns brygge). Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 (redigert) I og med været vi har hatt i vinter er det ikke utenkelig at du kan treffe på isflak som driver ut fra bukter og viker. Min erfaring er at det kan være vanskelig å se disse hvis det er stille vær. Det er også min erfaring at det går forbausende bra å treffe på isflak selv i stor hastighet.... MEN En anbefaling er å forsikre båten i et av de selskapene som faktisk dekker skade hvis du kolliderer med et isflak og dette fører til skade. Mange av selskapene har en formulering i vilkårene som: "Forsikringen dekker ikke skade som følge av berøring med is". F.eks Norwegian Broker har ikke denne formuleringen og dekker uforutsett kollisjon med is like godt som uforutsett kollisjon med en tømmerstokk. Kanskje verdt å tenke på?? Forøvrig ville jeg ikke nølt med å ta turen så sant det ikke blåser hardt. Redigert 20.Mars.2013 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Mange gode råd og vink her. Dette med overlevelsesdrakt hadde jeg ikke vurdert i utgangspunket. Vi har ikke jolle med på turen, så sånn sett har vi ikke så mange alternativer om Titanic-følelsen dukker opp... Men min kunnskap om overlevelsedrakter er begrensent, annet enn at de er dyre. Flytedrakter er vel kanskje ikke noe poeng på denne tiden av året med 1-2 grader i vannet? Jeg ser at Maritim.no har passasjerdrakter/redningsdrakter for passasjerer og fritidsbåter til 1600 kr. Utleie finner jeg ikke ved et raskt Google-søk. Erfaringer/synspunkter på hva som bør til for å ivareta sikkerheten? Dette er jo ukomfortable greier og kanskje noe man bare tar på når man enten er ute i hardt vær, eller tar på når en nødsituasjon oppstår? Det er jo noe med tidsaspektet her... Mvh Patton Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Jeg vil no anbefale redningsflåte. Men det har du kansje allerede på utsyrslista. Gratulerer foresten med nybåt og lykke til med turen! Har planer om å gå samme strekninga utpå forsommeren, men i motsatt retning. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 (redigert) Aktiv Marin i Lillestrøm hadde drakter til rundt 1000,- Finnes ikke brukte redningsflåter på finn.no da? Redigert 20.Mars.2013 av Marida (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 27500 kontra 13000 +mva (16250) var stor forskjell for 4 fot, det er jeg minsann enig i. Pussig for jeg sjekket i går for mulig frakt av en Baltic. Kanskje jeg var heldig med kontaktpersonen :) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Min blir levert med Ulvan, men de hadde ikke tid før uke 17. Den kommer da fra Tromsø Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Angående overlevningsdrakter så er det bare flytedrakter de har på Best Marin, Lillestrøm. Da blir det nok drakter fra Maritim.no. Ang frakt med Ulvan så er nok total lengde på båten mer enn hva navnet på båten tilsier. I tillegg er badeplattformen forlenget, så LOA er nok mellom 37 og 38 fot. Det gjør vel noe med prisen. Noen som vet om det er mulig å tanke i Risør, ser av Webcam et det er en del is i indre havn. Skal også sjekke forsikringen, bruker Gjensidige nå. Patton Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Jeg vet at jeg er i overkant pysete, og har nesten all fokus på sikkerhet og trygghet når jeg er på sjøen. Jeg merker det ofte på meg når jeg treffer andre båter, at skuldrene senkes litt og at jeg roer meg. Jo flere båter jeg har rundt meg, jo tryggere føler jeg meg ofte. Nå skal dere ut på tur i et tidsrom hvor dere sikkert er nokså alene, og selv om dere helt sikkert ikke trenger at noen kommer dere til unnsetning, så er dere mest sannsynlig alene. Mange av oss som ellers ville vært på sjøen på denne tiden ligger innefrosset i havnen. Når det er sagt, så hadde vært veldig kjent å ha en aktiv hentetråd å følge med på, for oss som ikke er på sjøen i påsken. Om mulig lån en redningsflåte, mange nødraketter og ellers alt dere trenger av tenkelig og utenkelig sikkerhetsutstyr! GOD TUR og god påske!!! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Har kjørt i fra vest til øst fem ganger og har erfart at akkurat det REM nevner i begynnelsen av tråden. Slingring, rusk i tankene og tette fuelfiltere. Er det groms i tankene så går det bare en stund etter filterbytte før problemene oppstår på ny. Som nevnt ta med godt med filter. ( også kjekt med et sett kilereimer, strips. ståltråd etc) Gratulere med ny båt og god tur når tiden kommer Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bergen dørk Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Hartmanns Brygge i Kr.sand nevnes; der skal jeg aldri fylle igjen. Et ran! Flere kroner billigere på Flekkerøya pr liter, vil jeg tro. Kan ikke huske å ha fyllt så dyr diesel som på Hartmanns Brygge. De må virkelig spekulere i båtfolkets evnt nød eller manglende info om alternativer. Kan ikke huske å ha sett dieselfylling i havna i Risør, men her er det nok andre som har bedre lokalkunnskap enn meg. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Kjetil1 Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Kire her inne gikk denne turen (Stavanger-Skien) med en Sealine 34 for et par år siden, på ca samme tid. Han har sikkert noen stalltips... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.