Jump to content

Hentetur - Sandnes/Stavanger til Øsfold i påsken

Patton

Recommended Posts

Wiking, det du nevner er litt av grunnen til at vi er usikre på om vi bør utsette turen. Vi avventer til vi har fått testet båten og sett an forholdene før vi tar beslutningen. Takk for alle gode tips og hilsninger så langt til dere her på BP. Skal forsøke å få til noen oppdateringer underveis om det blir tur.

Her er et bilde av skuta, RIBen fulgte dessverre ikke med...

56_1803345053.jpg

Vi gikk fra Skjebergkilen til Buavåg (nord for Haugesund) med vår nyinnkjøpte Baltic i oktober, en fantastisk tur iet nydelig vær som det ser ut som dere også ér heldige å få.

Trenger ikke være redd for noe is før du nærmer deg Flekkefjordområdet, men tror ikke det vil føre til noe problemer.

Ville skippet Mandal, der er det ihvertfall is som kommer dundrende ned elva om det begynner å tine.

Regner med at du må gå rundt Lista Lenefjorden er nok islagt og du er kanskje for stor for Spangereidkanalen.

Blindleia? Bør vel være grei nå?

Eller så skulle siste strekning fra Arendal til Skjærhalden være ok , det var i hvertfall det vi gjorde .

Diesel, som andre her nevner er Egersund ypperlig, jeg vil også advare mot Hartmanns Brygge, det er et ran!

Hafstad i tromøysundet er en fin bunkringsplass.

Dette blir en finfin tur, husk vhf og ekstra filtre i tilfelle, dette går bra.

Spangereid kanalen går ikke nå fjorden er frosset enda :nonod:
Blindleia er vel heller ikke åpen hele veien ..er usikker på det da
Bunkring på Flekkerøya er fullt mulig bare å ringe der i god tid før ankomst å sjekke med Sverre :wink:
Grimstad er det vel mulig å bunkre (BIBBEN)båt som har tankanlegg ombord
Arendal I Tromøysundet v.side etter sentrum (ESSO)trur jeg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Gratulerer med kjempefin båt :thumbsup: .

Slik det ser ut no som "Fluefiskeren" seier, ser det ut som de får ein kjempetur. :thumbsup: Bare de har kontroll på dieselen og motor.

Ville satsa på å leige eller låne ein redningsflåte, om de har sjanse til det. Ein rib bakpå er bare falsk trygghet spør de meg :pray: . Er bare for å plaske rundt i, i finvær.

Skulle det verkleg bli bruk for noko slikt, kan ein no bare tenkje seg korleis det hadde vore å rodd inn til kysten i ein 9-10 fot gummibåt :sweat::nonod: .

God tur. :flag_bp::seeya:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Hei

Jeg gikk som sagt denne turen i samme tidsrom for 3 år siden. Vi tanket på Yttre Flekkerøy, som også har hyggelige priser.

Neste diesel fyllin du kan satse på er vel Risør, men du skal ikke sylle i havne, men ute på fiske salgslaget på utsiden.

Vil du skvette på litt igjen, så er det også åpent hele året nå med kortbetaling midt i sundet i Langesund hos Slaen Havn. De har også inne på bryggen en fin butikk med masse flott utstyr.

Lykke til på turen og jeg ville satset på den nå jeg da! Så deilig tanke å et slikt skip hjem atte :thumbsup:

Ta de verste strekkene i di beste timene på øgnet så går dette så bra att

Ja det ser foreløpig lovende ut. Får lånt ei redningsflåte, så den er i boks. Har snakket med Redningsskøyta i Arendal, samt stasjonen i Kragerø i dag. Det ser bra ut med tanke på is, det har vært mye vind de siste dagene, så Tromøysundet er nå åpent, det samme med leia fra Mandal til Kristiansand. Blindleia er ikke farbar. Blir været slik det er spådd nå og det fungerer bra på prøvetur, så tror jeg vi setter kurs mot Østlandet til uka. Takk for gode tips om dieselmuligheter underveis. Bilen er nå fullstappet, så i morgen setter vi kursen langs E18 mot Rogaland.

Mvh Patton

når jeg gikk samme tur i pinsen.. var det maks 5 cm bølger fra tananger til Egersund.. det var en strøken opplevelse.. satser på at turen blir en opplevelse.. ha med deg telf med internett.. så får du mye hjelp underveis her inne.. å ta fryktelig mye bilder.. :)

her er link til min tur.. litt varmere her og..

https://baatplassen.no/i/topic/91445-hentetraad-bergen-arendal-i-pinsen/

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

En liten oppdatering fra ivrige båteiere :yesnod: . Da er båten overtatt og tiden siden fredag kveld er brukt til å "flytte inn", samt montering av diverse elektronikk I tillegg har vi lagt igjen noen tusen hos Maritim i Stavanger til diverse småtteri. VP originale impellere er ikke akkurat billige, er det like bra med uoriginalt? Været ser lovende ut, bortsett fra at det er legger seg is i havna her om natta. Så hvis vi kommer oss ut i morgen, går vi mot Tananger i løpet av morgendagen. Tenker at Farsund er passe etappe mandag, så får vi se hvordan vi går videre. Nå er det noen timer på øyet før vi skal ta første tur med ny skipper bak spakene, første gang for meg med to motorer :wink: .

Hei Patton!

p33.jpg

Er det du som ligger ved flytebrygga? Nydelig vær i Sandnes ja. Synd at du skal plages med isen. Vi låg værfast fire døgn i sommer på samme plassen før vi kom oss rundt revet og ned til Farsund. Vi hadde bare en liten 26`, så det skulle ikke så mye vind til før vi måtte holde igjen. Håper isen slipper snart så du får starte på turen. Blir spennede å følge deg. God tur!

Nei, men vær forsiktig. Hadde samme utfordring i Bergen i går morges. Is i løpet av natten med 1-2 cm tykkelse. Jeg måtte - uten å tenke meg godt nok om - bruke baugpropell for å åpne råken litt og komme meg inn til en kai. Og der så jeg plutselig olje i vannet. Den ene hydraulikslangen til flapsen var røket rett av i festet mot flaps, som ligger akkurat i vann- eller isskorpen. Kjipt!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

God tur!! Blir det bildeoppdatering underveis? - det kan være meget hendig med internettdekning hit til BP om du trenger bistand med noe. Mange som kan stille opp på brygga om det skulle være behov for bistand. Det var vel en hentetur her i fjor hvor kapteinen hadde god nytte av hjelpen han kunne få mtp diverse filtere.

I krise kan det hende at du kan gå inn til Ølberg, syd om Sola, men det er vel definitivt siste havn før Jærens rev. Litt grunn havn, men dypt nok inntil brygga til fiskebåtene på SB side. Kom oss inn med Grandezzaen som er 120cm dyp med drevet. Men det er kanskje stor fjøre nå som det nærmer seg fullmåne....

men så er det også viktig å ikke kun tenke på alt som kan gå galt. Det er jo det som er "forums forbannelse", den kontinuerlige lytting til om motoren går pent... Nyt turen når dere kommer dere avsted.

Jeg hadde 7 timer ute på fjorden med seilbåten i går. Det er medisin for kropp og sjel. Dog litt støl etter å ha pilka etter stortorsken i 5 av timene, men det ble noen kg torskefilet....

Hei og takk for alle hyggelige hilsninger og tips. Og til Navid, det er vår båt i gjestehavna i Sandnes, dvs vi er ikke der lenger. Det gikk en båt ut i formiddag, så kl 15 tok vi sjansen og satt kurs hjemover. Det var en spennende opplevelse, første tur i ny båt. Litt is i starten, mye stygg lyd, men det gikk bra! Været var nydelig og vi la kursen gjennom havna i Stavanger og videre utover før vi rundet og endelig satt kursen sørover. Flott vær gjorde etappen til Tanager til en fin opplevelse, fikk lav sol i havet mot vest før vi satte kursen inn til gjestehavna i Tananger. Forrige eier som har vært fantastisk hjelpsom tok i mot og hjalp til med å fikse en defekt lensepumpe. Båten svarer til forventningene og i morgen går vi videre mot Farsund, evt enda lengre. Skal få lagt inn noen bilder vi tok i dag etterpå :yesnod: . God påske til dere alle!

20130323_190552.jpg20130324_164440.jpg

Redigert av Patton (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...