Jump to content

Ekstra lydisolering på 70HK utenbords?

snekkerbod

Recommended Posts

Har en Johnson 70HK to-takter som går som ei klokke og som jeg er veldig fornøyd med. Nå er det nå en gang sånn at 2-taktere fra 90-tallet støyer mer enn nyere motorer. Spesielt på lavere turtall hadde det vært behagelig med litt færre decibel. Leker litt med tanken på å legge noe isolasjonsmateriale på innsiden av motordekselet. Er det noen som har erfaring med dette?

Det finnes løsninger ala potteullmatte (som tåler 1100 grader) evt litt tyngre 10mm lydisoleringsmatte .

82-661_m.jpg

36-9214_m.jpg

Er dette i det hele tatt noe å vurdere?

Det er uansett ingen god løsning å anbefale andre.Det skal ingen fremmedlegemer inni motoren.Dette er bare min mening.

ENIG!

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

All den tid jeg har båten rett utenfor døra, så tok jeg av dekselet å sjekket det litt nøyere, det er ikke orginalt de dempemattene som sitter der, mine er ca 1 cm tykke og når jeg setter på dekselet så kjenner jeg at den såvidt passer men ikke noe problem, legger ved noen bilder så kan du se hvordan det er gjort, kjente også på de og de sitter som støpt, tror nok at hvis du rengjør dekselet ordentlig før liming så går det nok bra, men som flere sier alltids en risiko.Deet er ikke gjort noe annet med motoren og jeg tror dette har sittet på siden 2000-2002.

p1030817.jpg

p1030820.jpg

p1030819.jpg

Tusen takk for bildene @Garf73. Jeg skal plassere telefonen min med videofunksjon aktivert (og lys) i motoren og ta video når jeg lukker dekselet for å se om det vil være plass til 10mm støymatter. Tror det er noe rask som sitter der fra før. Ser ikke noen risiko for at det vil løsne om jeg vasker helt rent, bruker riktig lim og supplerer med varmebestandig kvalitetstape i hjørnene.

Ser det er slik skumgummi a'la Garf73 på innsiden av min Evinrude 115 og, tenkte kanskje å bytte den ut med støydempende matter. Er uansett ingen fare for at det skal komme borti svinghjulet da alt slikt er dekket av plast.

Er allerede en slags støyskjerm på båten vår, men tenkte kanskje å prøve slike matter på innsiden av skroget mot motoren, noen som har forslag til lim? Dobbeltsidig teip? Sika? Vil slike matter trekke fuktighet og råtne?

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...