snekkerbod Startet 22.Mars.2013 Del på Facebook Startet 22.Mars.2013 Har en Johnson 70HK to-takter som går som ei klokke og som jeg er veldig fornøyd med. Nå er det nå en gang sånn at 2-taktere fra 90-tallet støyer mer enn nyere motorer. Spesielt på lavere turtall hadde det vært behagelig med litt færre decibel. Leker litt med tanken på å legge noe isolasjonsmateriale på innsiden av motordekselet. Er det noen som har erfaring med dette? Det finnes løsninger ala potteullmatte (som tåler 1100 grader) evt litt tyngre 10mm lydisoleringsmatte . Er dette i det hele tatt noe å vurdere? Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 har ikke testa det selv men skal da gå fint og lime slik isolasjon som på bilde nedenfor inni motordekselet viss det er plass=) Dem har slike isolasjonsmatter på fks biltema til ein grei pris. Sitér dette innlegget Link to post
Garf73 Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Jeg har en 2000 modell Johnson 70 (jubileums utgaven tror jeg) denne er isolert inni dekselet, om dette hjelper er et godt spørsmål da jeg akkurat har kjøpt båten og har ikke hatt den på vannet enda, hvis du vil kan jeg sikkert ta av dekselet og ta et bilde av hvordan den ser ut inni.. Sitér dette innlegget Mitt Springer 20 prosjekt Link to post
G-sabb Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Nei nei du må ikke lime biltema matter inni deksel.Løsner dette går det i svinghjulet.Monter heller støyskjerm forran motoren det er effektivt også.Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Limte Biltema matter på innsiden av dekslet på en høyrøstet Tohatsu 25/30 hk for noen år siden, og det sitter som bara det fortsatt ! Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Det er uansett ingen god løsning å anbefale andre.Det skal ingen fremmedlegemer inni motoren.Dette er bare min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Det er uansett ingen god løsning å anbefale andre.Det skal ingen fremmedlegemer inni motoren.Dette er bare min mening. ENIG! Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
puddingen Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Må tilføye at jeg forsterket alle hjørner/skjøter med aluminiumstape og satte inn finmaska metallmash i innsuget, sånn for sikkerhets skyld.. Om jeg anbefaler det ? Neei.. men det holder ennå, og denne motoren er mye og hardt brukt av `jollemafian ` her i hus ! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Jeg lydisolerte min Yamaha 9,9/15 hk med matter fra biltema. Det funket veldig bra det. Men når mattene sitter der så er det veldig vanskelig å få det pent og rent igjen om du ombestemmer deg. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Takk for flere synspunkter. Til de av dere som har prøvd dette - gir det redusert støy (fra 0 - 7 knop)? Hvis, ja - isolerer det såpass at det faktisk er verdt å legge inn disse platene? Sitér dette innlegget Link to post
Garf73 Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 På min motor er de montert orginalt, så det er vel en grunn vil jeg tru :-) Sitér dette innlegget Mitt Springer 20 prosjekt Link to post
puddingen Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Hadde betydelig virkning på Tohatsu`n , men så er de beryktet for å støye og da.. Takk for flere synspunkter. Til de av dere som har prøvd dette - gir det redusert støy (fra 0 - 7 knop)? Hvis, ja - isolerer det såpass at det faktisk er verdt å legge inn disse platenH Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 På Yamahaene jeg har montert lydiso. på så har det hjulpet en del på de høye frekvensene. Ikke så mye på 0-7 knop men mere ifra 50% og oppover til full gass. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Om det går an å lage, eller kjøpe en ferdig skjerm for ettermontering så tror jeg at jeg ville prøvd det. Hvis det ikke ser helt på trynet ut da ;) Sitér dette innlegget Link to post
Garf73 Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 All den tid jeg har båten rett utenfor døra, så tok jeg av dekselet å sjekket det litt nøyere, det er ikke orginalt de dempemattene som sitter der, mine er ca 1 cm tykke og når jeg setter på dekselet så kjenner jeg at den såvidt passer men ikke noe problem, legger ved noen bilder så kan du se hvordan det er gjort, kjente også på de og de sitter som støpt, tror nok at hvis du rengjør dekselet ordentlig før liming så går det nok bra, men som flere sier alltids en risiko.Deet er ikke gjort noe annet med motoren og jeg tror dette har sittet på siden 2000-2002. Sitér dette innlegget Mitt Springer 20 prosjekt Link to post
BAN Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 (redigert) For virkelig støydemping vil jeg foreslå et bytte til Honda BF 75... Redigert 23.Mars.2013 av BAN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 23.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Tusen takk for bildene @Garf73. Jeg skal plassere telefonen min med videofunksjon aktivert (og lys) i motoren og ta video når jeg lukker dekselet for å se om det vil være plass til 10mm støymatter. Tror det er noe rask som sitter der fra før. Ser ikke noen risiko for at det vil løsne om jeg vasker helt rent, bruker riktig lim og supplerer med varmebestandig kvalitetstape i hjørnene. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Ser det er slik skumgummi a'la Garf73 på innsiden av min Evinrude 115 og, tenkte kanskje å bytte den ut med støydempende matter. Er uansett ingen fare for at det skal komme borti svinghjulet da alt slikt er dekket av plast. Er allerede en slags støyskjerm på båten vår, men tenkte kanskje å prøve slike matter på innsiden av skroget mot motoren, noen som har forslag til lim? Dobbeltsidig teip? Sika? Vil slike matter trekke fuktighet og råtne? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Proxor Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Er lim på mattene fra før men eg brukte sikaflex i tilleg da eg festa slike biltema matter i kabinette over innenbordsmotoren i båtn, da satt det skikkeligt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.