Jump to content

Redningsselskapets tjenester er ikke for alle

fiskebaat

Recommended Posts

Redningsselskapet er et spleiselag mellom staten og befolkningen. I år får Redningsselskapet 56 millioner kroner over statsbudsjettet. Så det er ikke bare hekla grytekluter, basarer, gavegiroer og medlemsskap som bidrar til å finansiere selskapet.

Hver eneste høst er det for øvrig en het debatt om hvor mye staten skal bidra med. Det er opp til oss velgere å legge press på politikerne for å eventuelt øke statens andel. Men når så mye av jobben går med til assistanse uten at det er noen nødsituasjon, er det vel greit at vi båtfolk betaler det meste sjøl.

Det er ikke bare statlige overføringer og hekla grytekluter heller. Noe Redningsselskapet ofte glemmer når de er ute å forteller om økonomien er at de også tar inn alt av innmeldingsavgifter og årsavgifter for Småbåtregisteret.

Sist sett i lokalaviser når saken om opprettelse av sjøredningskorps i Harstad var omtalt.

Der var pengemangel, manglende statlige overføringer og bortfall av automatinntekter grundig omtalt både i tekst og tall.

Inntektene fra Småbåtregisteret var igjen helt utelatt (sammen med 132 mill i tippemidler).

Det er nok en grunn til at RS "distanserer" seg litt fra dette registeret. Vi snakker om enorme inntekter sett ut i fra tjenesten (eller hva man skal kalle det) som ytes.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Hmmm, det er ikke slik jeg tenker om den saken.

La oss si at de får inn 2 oppdrag på likt, det ene er en båt som driver midtfjords med motor havari, det andre er fra deg som ikke får start grunnet flatt batteri i båthavnen din. Hvem tror du de vil prioritere?

Men fordi RS har avtale med Falck slipper du å vente i 3 timer på start hjelp.

Jeg tenker heller slik:

Dersom RS finner det hensiktsmessig kan de overføre oppdraget til Falck uten at du betaler noe mer. Du får f. eks. ikke hjelp ved problemer med bilen din.

Det var jo hele vitsen med 2 typer medlemskap. Basis og Total.

Jeg vil ikke ha Falck oppi båten min under noen omstendighet.

Nå blir jeg påtvunget Total medlemskap med Falck uansett. Noe jeg ikke har behov for.

Nå blir jeg påtvunget Total medlemskap med Falck uansett. Noe jeg ikke har behov for.

Betyr det at du ikke vil at RS løser et oppdrag raskt, men at de må bruke egne resurser selv om du må vente i lang tid?

Hva er forskjellen på hjelpestart enten det står Falck eller RS på startboosteren?

Diskusjonen om Total og Basis er en helt annen en det med Falck.

Diskusjonen om Total og Basis er en helt annen en det med Falck.

Forskjellen på Basis og Total var ikke annet enn Falck medlemskapet.

Vi som greier oss selv og ikke trenger ha hjelp av Falck i havn burde kunne slippe dette.

Så ja, jeg mener RS bør gjenninnføre Basis medlemskapet.

Så kan de som føler de har behov for Falck betale for dette.

Jeg har ikke oppfattet forskjellen på det tidligere Basis og Total som hjelp av Falck.

Forskjellen på basis og total var vel stort sett at basis bare gjaldt assistanse når du var i uthavn eller på sjøen.

Total gav også assistanse når du var i trygg havn inkludert hjemmehavn.
Men siden Falck ikke kommer ut på sjøen så er deres hjelp begrenset til hjelp når du ligger i havn med veiforbindelse, så jeg skjønner at mange missforstår.

Redigert av Lett match (see edit history)

Til de som lurer på hvilke økonomiske midler som redningsselskapet mottar og bruker, er det bare å gå inn på deres sider på nettet og lese deres årsrapport for 2011.

For småbåtregisteret var inntektene for 2011, ca 23,8 mill og utgiftene ca 14,9 mill. Så netto bidrag til drift av selskapet er da ca 8,9 mill.

Medlemstallene for 2011 er: totalmedlemmer 53660 og "bare medlem" 6527. Alle medlemmene betalte inn ca 42,6 mill.

Totalt fikk RS inn 396 mill i 2011.

Vi "småbåtbrukere" bidrar dermed bare med 14% av totalinntektene.

Redigert av Vidar B (see edit history)

Det var ett svar på ditt spørsmål.

Jeg har ingen som helst problem med å dokumentere det.

Jeg gidder bare ikke å gjøre det for deg. Det kan du søke opp selv. Til og med her på BP.

Jeg har søkt opp og da viser det seg at du tar feil. (Du må slå opp i en av de gamle loggene som viste medlemskaps betingelsene)

Tiligere hadde du ikke krav på assistanse i trygg havn med basis.

Det må jo være rimeligere for alle (les vi som er medlemmer) å sende en Falch bil når det går, enn en stor redningsskøyte som brenner langt mer diesel.

Forstår jeg deg slik at det er greit om folk fra en skøyte kommer men ikke om de kommer i bil?

Men om de parkerte et stykke unna og rodde det siste stykket hadde det vært bedre da?

Det var da fælt til kverulering da.

Jeg vil ha Basis medlemskapet tilbake, får jeg problemer utpå vi jeg ha hjelp til havn.

Punktum finale.

Og nei, jeg vil ikke ha verken Falck eller RS folk ned i motorrommet mitt.

Jeg som relativt fersk BP bruker, har merket at folk har stor trang til å kverulere å krangle om alt og ingenting. Kanskje FB er et bedre forum for enkelte?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Hei Mix. Jeg er helt enig med deg. Hadde basismedlemskap og når total kom ble jeg kun medlem. Har aldri hatt behov for hjelp fra RS og har selv hjulpet mange andre. Senest i sommer i Stavern ute på øya. Kommer basis tilbake vil jeg også ha det.

Men jeg forstår hvorfor RS har totalmedlemskap. Det er rett og slett for å få inn mere penger til drift. I 1992 fikk RS dekket 36% av driften fra staten men i 2011 dekker staten kun 10% !

Nei All In. Det er jeg ikke enig i !!! Vi må akseptere at vi er forskjellige og har ulike meninger og forståelse av ulike saker.

Redigert av Vidar B (see edit history)

Jeg som relativt fersk BP bruker, har merket at folk har stor trang til å kverulere å krangle om alt og ingenting. Kanskje FB er et bedre forum for enkelte?

(iPad)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt. Mange av meningene og trådene på BP minner om det siste....

(iPad)

Ja, kanskje vi ferskingene skal begynne å hive ut folk herfra inntil vi har en (for oss) homogen masse som vi bare kan koseprate med?

Hei Mix. Jeg er helt enig med deg. Hadde basismedlemskap og når total kom ble jeg kun medlem. Har aldri hatt behov for hjelp fra RS og har selv hjulpet mange andre. Senest i sommer i Stavern ute på øya. Kommer basis tilbake vil jeg også ha det.

Men jeg forstår hvorfor RS har totalmedlemskap. Det er rett og slett for å få inn mere penger til drift. I 1992 fikk RS dekket 36% av driften fra staten men i 2011 dekker staten kun 10% !

Nei All In. Det er jeg ikke enig i !!! Vi må akseptere at vi er forskjellige og har ulike meninger og forståelse av ulike saker.

Men det er tilsynelatende samme personer nesten hver gang. Noen har mer trang enn andre i å alltid være uenig eller yttere seg. Mange av trådene jeg har lest blir jo regelrett sabotert. Dem om det.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Hei Mix.

Tittet litt på RS årsrapport for 2008 og sammenlignet med 2011. I 2008 hadde RS 20128 totalmedlemmer og 28006 basismedlemmer. Totalt beløp fra medlemmene i 2008 var 26 mill, og totalt antall medlemmer 48134.

For 2011 er tallene totalt 53660 medlemmer og total beløpet var 42,6 mill.

Rene tørre fakta er en økning på 5526 medlemmer og 6,6 mill i økte inntekter fra medlemmene fra 2008 og til 2011.

Til de som lurer på hvilke økonomiske midler som redningsselskapet mottar og bruker, er det bare å gå inn på deres sider på nettet og lese deres årsrapport for 2011.

For småbåtregisteret var inntektene for 2011, ca 23,8 mill og utgiftene ca 14,9 mill. Så netto bidrag til drift av selskapet er da ca 8,9 mill.

Medlemstallene for 2011 er: totalmedlemmer 53660 og "bare medlem" 6527. Alle medlemmene betalte inn ca 42,6 mill.

Totalt fikk RS inn 396 mill i 2011.

Vi "småbåtbrukere" bidrar dermed bare med 14% av totalinntektene.

Hallo !!! Småbåtsregistrets årlige utgifter er beregnet til kr 1,5 mill !! og Redningsselskapet klarer å bruke 14,9 mill og krevde inn 23,8 mill .
Dette er utdrag av : ECON - rapport 88-01 Evaluering av Småbåtregistret , utarbeidet for Finansdepartementet. :
Mulige fremtidige kostnadsreduksjoner
Småbåtregisteret har selv foreslått en mer sentralisert modell for videre drift av
registeret med 10 medarbeidere rett etter omorganiseringen, og ytterligere reduksjon en tid etter at omorganiseringen er gjennomført. En slik modell har vi beregnet kan koste i underkant av fire millioner kroner årlig rett etter omorganiseringen.
I tillegg vil kostnadene ved småbåteiernes tidsbruk i fremtiden kunne reduseres til
om lag 1,5 millioner kroner årlig.
Til sammen er det sannsynlig at den årlige samfunnsøkonomiske kostnaden ved
driften av registeret vil kunne reduseres til om lag 5,5 millioner kroner årlig.

2004: 50 453 medlemmer

2005: 51 650 medlemmer

2006: 51 025 medlemmer

2007: 53 119 medlemmer

2008: 48 134 medlemmer

Bare som en komplettering til innlegget fra Vidar B. Sånn at vi får hele bildet.

I 2011 er de tilbake der de var i 2007.

Og alle med et snev av hukommelse husker hva slags dritt som kontinuerlig klaska i redningsselskapsvifta i fra 2004 frem til og med 2007. Det var mer enn bare avgangen til Monica som preget mediene for å si det pent.

I årsrapporten for 2011 er avskalling i medlemsmassen tydeligvis blitt en faktor som uroer ledelsen.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Guest Avmønstret#

Så småbåtregisteret som forsikringa tvinger meg inn i er rett og slett en melkeku av dimensjoner?

Fikk jo aldri forespeilet at jeg hadde noe valg, båten måtte stå registrert i småbåtregisteret, frist 4 uker på å registrere....

-------

Rett skal være rett, jeg melde båten inn for å kunne registrere den. Om jeg vil støtte driften av RS så er det et valg jeg vil gjøre frivillig, ikke under tvang av forsikringa.

Skjønner mindre og mindre av dette jeg, bare surr og rot hele greia.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...