Jump to content

Redningsselskapets tjenester er ikke for alle

fiskebaat

Recommended Posts

Bare for å lage rotet enda mer rotete: Om man, som fritidsfisker, skal levere fisk til fiskemottak etter 1 februar 2013 må man støtte Redningsselskapet i form av å tegne medlemskap i Småbåtregisteret.

Kloke hoder har nemlig avgjort at registreringsnummer i Småbåtregisteret er den eneste gangbare identifikasjonen å påføre sluttseddelen.

Det er tydeligvis åpne kommunikasjonslinjer mellom Fiskeridirektoratet og NSSR.

For min del vil overskuddsfisken bli avhendet utenom mottaksanlegg heretter.

Jeg vil ikke ha Falck oppi båten min under noen omstendighet.

Nå blir jeg påtvunget Total medlemskap med Falck uansett. Noe jeg ikke har behov for.

Samme her. Vurderte veldig om jeg skulle betale giroen i år. Men den ble betalt, under tvil. Må sjekke litt mere angående rabatter på forsikring osv.

Ser også at Sjøassistanse er på banen igjen. Med VHF ombord, er tilbudet 200 kr i tillegg for denne tjenesten, som vel egentlig er ganske lik Kystpatruljen, minus eskorte og noe annet småtteri jeg ikke trenger. Men jeg finner ikke ut av dekningsområde, og ellers hvilken faktisk dekning de har. Står veldig lite på hjemmesiden deres, og de har foreløpig ikke svart på en henvendelse om at skal kontakte meg. Så der gikk det toget for i år.

Var medlem i en årrekke men mitt medlemskap ble slettet med et pennestrøk av RS da de kuttet ut vanlig medlemskap. Jeg trenger ikke totalmedlemskap så valget har siden falt på sjøassistanse.

Frafallet av medlemmer ser jeg i sammenheng med fjerningen av totalmedlemskapet, dersom RS får på plass et fornuftig medlemskap igjen så tenker jeg det tar seg opp igjen. Jeg kommer ikke til å bli medlem igjen før dette er på plass.

Jeg støtter røde kors, de er på plass i båten nå i påsken.

Det høres da fornuftig ut , men om du leser den informasjonen som som RS har gitt ut så gjelder bare 3 timers regelen ut fra skøytestasjonene og ut ikke fra RSRK stasjonene slik som i Trondheim , og med 25 knop så dekker nok Lise mine mulige assistanse.behov .

Tusen takk for ett greit og ryddig svar for mitt område .. God Påske :thumbsup:

Hei fiskebaat

RS Uni er stasjonert fast i Trondheim, den har aldri vært stasjonert på Fillan. Men vi var en tur på Hitra/Fillan sist uke, karte på redningsselskapet.no er skøytas posisjon i det øyeblikket du er inne på kartet, slik at du kan til en hver tid sjekke posisjonen til alle tedningsskøytene. Så det var nok bare en tilfeldighet at vi var på Fillan akkurat da du sjekket :)

Så du er godt dekt av RS Uni, hvis du har flere spørsmål er vi på skansen fra kl 1500 i morgen for vårrengjøring av Uni

PS: Vi har god kaffe, hvis du vil slå av en båtprat :)

Hilsen Daniel

Bestmann

RS Uni

Redigert av Darius (see edit history)

Samme her. Vurderte veldig om jeg skulle betale giroen i år. Men den ble betalt, under tvil.

Jepp, jeg også betaler som sagt for Total medlemskap, selv om jeg er imot dette "folk i båt" Falck medlemskapet.

Men jeg gjør det som sagt av respekt for skøytemannskapet, ikke minst de frivillige i RSRK.

De har jeg den aller største respekt for.

Men igjen, dette å påtvinge sine medlemmer dette Falck medlemskapet har RS tapt mange medlemmer på.

Det er mulig eg må lese heile tråden om igjen.... Mykje eg ikkje forstår.

Dersom man ikkje ønsker å støtte drifta av redingsskøytene, så la vær. Men ikkje lag scene ut av at andre støtter de. Og er du så feilfri at du aldri kan få bruk for en hjelpestarter i havn, så ikkje lag noko scene ut av det heller. Falck kan da umulig ha så dårlig ånde på sine ansatte.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er mulig eg må lese heile tråden om igjen.... Mykje eg ikkje forstår.

Dersom man ikkje ønsker å støtte drifta av redingsskøytene, så la vær.

Det er vel nettopp dette som er poenget med tråden, at en ikke ønsker å støtte RS.. Det fremkommer jo i første innlegg.. Det satses på at andre skal betale for beredskapen til RS, og at forskirngen betaler for bergingen..

Noen må tross alt betale for at vi skal ha redningsskøyter lange det ganske, som kan bistå ved uhell og ulykker... Legges dette ned, vel så har vi ikke redningsskøyter tilgjengelig som kan bistå når ulykken er ute.. Da hjelper det ikke at forsikringen dekker tjenesten, når tjenesten ikke finnes..

Etter å ha studert kartet så skal "UNNI" være stasjonert på Hitra i sommer og med fratrekket så blir jeg hele tiden utenfor området der deres assistanse er gratis.

Da blir det slutt på medlemskapet , forsikringen dekker da det samme så hvorfor betale 845 kr for ?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er vel nettopp dette som er poenget med tråden, at en ikke ønsker å støtte RS.. Det fremkommer jo i første innlegg.. Det satses på at andre skal betale for beredskapen til RS, og at forskirngen betaler for bergingen..

Noen må tross alt betale for at vi skal ha redningsskøyter lange det ganske, som kan bistå ved uhell og ulykker... Legges dette ned, vel så har vi ikke redningsskøyter tilgjengelig som kan bistå når ulykken er ute.. Da hjelper det ikke at forsikringen dekker tjenesten, når tjenesten ikke finnes..

Fiskbaat skrev: "Som totalmedlem så kan du få opptil 3 timer assistanse med fratrekk av den tiden de bruker frem til deg og tiden de trenger for å kjøre frem og tilbake fra der de er stasjonert.

Etter å ha studert kartet så skal "UNNI" være stasjonert på Hitra i sommer og med fratrekket så blir jeg hele tiden utenfor området der deres assistanse er gratis.

Da blir det slutt på medlemskapet , forsikringen dekker da det samme så hvorfor betale 845 kr for ?

Klarer heller ikke å finne ut hvor stort område de beregner å nå på en time for å assistere med den tiden de behøver tilbake.

Klarer heller ikke å finne ut hva tjenesten koster om de har brukt opp tiden før de når fram.

Jeg synes deres tjenester som selges er mangelfulgt beskrevet , men som de skriver : takket være mitt medlemskap kan de hjelpe andre .....gratis.

Det er kanskje på tide at også flere tilbyr slike tjenester , sunt med litt konkuranse kanskje."

Synest dette er klar tale fra Fiskbaat, og at vi skal respektere det.

Har i denne tråden begynt å lure på om Sydvesten har provisjon fra RS?

Selvsagt respekterer jeg trådstarter sin mening, men jeg er også totalt uenig i hans mening. Det er derfor jeg bruker det og intensjonen med tråden i min argumentasjon...

Det at jeg mener vi alle med interesse for sjøen og båtlivet skal bidra til å opprettholde beredskapen langs vår langstakte kyst og aller helst gjøre beredskapen bedre er noe jeg mener og står helt og fullt fast på. Det at andre mener at det å opprettholde og aller helst forbedre beredskapen ikke er nødvendig for stå for deres regning, men jeg er uenig og er ikke stilltiende.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Om beredskapen langs vår langstrakte kyst skal opprettholdes så trenger RS ledelse slike som meg som tør å være litt kritisk.

Når RS og staten ble enige om opprettelsen av småbåtregistret så lå det klare føringer og avtaler om at dette skulle utføres til selvkost og ikke bli ei melkeku slik som nå.

Når et medlemskap hos Sjøasistanse er mye billigere en RS , med gratis assistanse uten slike begrensninger som RS har , så må de ha gjort en svært så god avtale med RS som da spiser mye av gavene og basarpengene da det er RS som utfører deres tjenester.

Den giroen med spørsmål om gave til RS var på kr 200,- , ikke kroner 100 ,- som sydvesten skriver , så jeg har nok støttet RS mere en sydvesten og forøvrig er jeg imponert og har stor respekt for hele RS utenom dens ledelse.

Takker for Invitasjonen , Unni, men har ikke tid , det er kommet bra med torsk inni fjorden nå , men får du noe tau eller garn i propellen så er det bare å ringe så blir det vell ei rå.

Tidligere så hadde ingen vakt i påska så ett år så slepte jeg 50-60 fot er inn til Trondheim da det da var helt umulig å få noe assistanse for han og han hadde for dårlig ankrings utstyr da det var meldt nordvest kuling til natta.

Berga og fiskebåt inni Orkdalsfjorden som var i ferd med å synke etter å ha kjørt på drivis en vinter så RS vil aldri klare å fylle opp alle behov.

RS sin tilstedeverelse og assistanser under Lofotfisket er u unværlig.

Behovet for RS sin tilstede værelse vil alltid være til stede men vil aldri klare å dekke alt det er derfor viktig at det styres av fotfolk og ikke av akademikere som ikke klarer å lage et forståelig medlemskap i en assistansetjeneste , men bare noe meget kostnadskrevende stort surr og rot .

Der båten min ligger er det ikke brøytet veg frem til havna , så skal Falken være med så passer det bedre med Norsk Folkehjelp for meg.

Vanskelig å se hvor grensene til RS går , men hundeslede med starthjelp blir vell for mye akademisk.

Totalmedlem i Redningsselskapet kan kun tegnes for lystbåter, ikke yrkesfartøy, dvs tjenesten har aldri vært ment å være for alle på sjøen.

Jeg tenker at det er viktig at det opprettholdes en god dekning av RSer langs kysten. HRS sier selv at RS er det første de sender ut ved hendelser på sjøen. De ser på RSer som en sterk lavterskel ressurs. Det er ikke sjelden vi alarmeres og rykker ut for så å bli kalt tilbake når man får mer kunnskap om hendelsen. Slik sparer man viktige, og kanskje livsviktige, minutter om hendelsen er så alvorlig eller kanskje mer alvorlig enn man først tror. Heller en gang for mye enn en gang for lite tenker jeg :smiley: Totalmedlemskap er et viktig bidrag for å opprettholde denne beredskapen.

Vil oppfordre alle til å ta kontakt med skøytene når de er i nærheten. Vi synes alltid det er hyggelig å vise frem skøyta og slå av en båtprat. Mange unger synes det er stas å være ombord i "store Elias" :smiley:

På generell basis tenker jeg også at en mail eller telefon til leverandør er en raskere vei for å forså hva som faktisk tilbys om man synes den informasjonen som man får tilsendt eller ligger på nettet ikke er god nok. I hvertfall om målet er å forstå produktet man kjøper.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det går an å skille skitt fra kanel.

Man trenger ikke "være i mot" RS selv om man er svært skeptisk til hvordan selskapet blir styrt, og hvordan det er lagt opp med finansiering.

Tvert i mot tror jeg disse selvutnevnte Båtfolkene i denne tråden, som med all tydelighet mener at det ikke finnes noe å være kritisk til med hensyn til RS, er dem som gjør selskapet den største bjørnetjenesten.

Om disse ja-menneskene skulle vært toneførende hadde aldri all møkka blitt spadd opp og frem i lyset i mellom 2004-2008.

Da hadde mest sannsynlig ukulturen i ledelsen levd i beste velgående, og vært både større og sterkere.

Dem som fikk dritten frem i lyset er folk som var genuine tilhengere av RS, men ikke av måten selskapet ble drevet på. Og vi kjenner jo alle historien, eller hva?

Det går an å skille skitt fra kanel.

Man trenger ikke "være i mot" RS selv om man er svært skeptisk til hvordan selskapet blir styrt, og hvordan det er lagt opp med finansiering.

Tvert i mot tror jeg disse selvutnevnte Båtfolkene i denne tråden, som med all tydelighet mener at det ikke finnes noe å være kritisk til med hensyn til RS, er dem som gjør selskapet den største bjørnetjenesten.

Om disse ja-menneskene skulle vært toneførende hadde aldri all møkka blitt spadd opp og frem i lyset i mellom 2004-2008.

Da hadde mest sannsynlig ukulturen i ledelsen levd i beste velgående, og vært både større og sterkere.

Dem som fikk dritten frem i lyset er folk som var genuine tilhengere av RS, men ikke av måten selskapet ble drevet på. Og vi kjenner jo alle historien, eller hva?

Støtter deg 100% på denne Folk i båt :thumbsup: Men nå er det vel en gang slik at det vedtatt og oppgjort at RS er ufeilbarlig og gudommelig. og er hevet over enhver kritikk av noe slag. så her er det bare å sette lommebøkene på vidt gap folkens og legge ved kopi av kvitering på innbetalt beløp her for og i det minste å få en klapp på skulderen igjen for pengene her inne av "ja" menneskene :lol:

KNS MEDLEM

Ja det er jo tråd med starten på denne tråden ,( ikke for alle) og at medlemskapet ikke dekker yrkes båter kommer godt frem i vilkårene til RS

Men at deres tjenester regnes ut i fra alle RSRK stasjonene kommer ikke frem , og marsfarten fra de forskjellige stasjonene kommer heller ikke frem slik at en kan regne ut hvor mye en assistanse vil koste.

Slik som det så ut på RS sitt nettsted så var det fri assistanse på sjø og land i Oslofjorden mens Trondheimsfjorden lå utenom gratis området ,

Om ikke RS skjerpe seg så går det galt , se bare her , hvorfor ikke , dette er for alle :

FAKTA Sjøassistanse:

er et enkelt produkt uten krav til forsikringsdekningsmessig skade

koster 495 kroner per år

tilbyr slep til nærmeste havn

Bruk av egenandel på hovedforsikring. Dekker opp til 3.000

Må du forlate båten og reise hjem, dekker den opp til 5.000

Dekker tap av nøkkel til båt med inntil 2.500

Transport av dykker/reservedeler/drivstoff, dekker opp til 1.500

Medlemsskap kan tegnes av alle båteiere uansett hvor en er forsikret

Telenor tilbyr ett års gratis Sjøassistanse til alle nye VHF-lisenstakere

Totalmedlem i Redningsselskapet kan kun tegnes for lystbåter, ikke yrkesfartøy, dvs tjenesten har aldri vært ment å være for alle på sjøen.

Støtter deg 100% på denne Folk i båt :thumbsup: Men nå er det vel en gang slik at det vedtatt og oppgjort at RS er ufeilbarlig og gudommelig. og er hevet over enhver kritikk av noe slag. så her er det bare å sette lommebøkene på vidt gap folkens og legge ved kopi av kvitering på innbetalt beløp her for og i det minste å få en klapp på skulderen igjen for pengene her inne av "ja" menneskene :lol:

:thumbsup:

Om ikke RS skjerpe seg så går det galt , se bare her , hvorfor ikke , dette er for alle :

FAKTA Sjøassistanse:

koster 495 kroner per år

Feil, Telenor tilbyr ikke sjøassistanse til noen. Deres produkt med navn sjøassistanse gikk ut 31122011

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Guest Avmønstret#

Om RS ikke tar seg godt nok betalt så bør de begynne med det. Og det blir dessuten feil å si at det er forsikringa betaler for bergingen, man tegner jo medlemskap i forsikringen og betaler også for assistansen som er inkludert.

Men igjen, om regninga som sendes fra RS til forsikringen jeg er medlem av ikke dekker beredskapen så bør RS gjøre noe med det, som igjen vil avspeile seg i prisen på forsikringa (må en tro).

Dog har jeg litt vanskelig for å tro at RS har gjort en så dårlig avtale med ett av de største forsikringsselskapene at totalmedlemmene i RS faktisk sponser de som har betalt for assistanse gjennom forsikringa.

Men så kan en også se på det andre veien. Forsikringa tvinger en jo til å tegne medlemskap i småbåtregisteret eller securemark, begge eid av RS, og det er jo sannsynliggjort at småbåtregisteret er en ren melkeku for RS som generer mange milloner inn i RS. Dessverre så kan det virke som RS sitt småbåtregister sin administrasjon har vokst ut som en drektig ku siden de klarer å svi av usannsynlig mye i å administrere det lille registeret. Synd og skam om pengene går til kontorfolk fremfor beredskap.

Ved å slanke og effektivisere organisasjonen samtidig som en fokuserer på kjerneoppgavene tror jeg de vil kunne bli mye bedre på det de skal drive med.

----------------

Men dette er egentlig samme problemet som alle veldedige organisasjoner støter på om de får for mye penger. Det skaper dårlig karma om de sylter ned penger eller starter med investeringer og driften skal være nær 0,- For å legitimere seg selv når inntektene øker så finner de på nye oppgaver og ordninger, nye stillinger osv i stedet for å gjøre mer av det de egentlig skal gjøre. Alt i "den gode hensikt" så det i praksis er umulig å kritisere.

Jeg tror feks folk ikke er i nærheten av å skjønne hvor mange titals millioner feks Røde Kors bruker midt i tjukkeste Oslo på nær sagt de rareste tiltak. Men selvfølgelig alt med de beste hensikter så kritikk er sjelden vare.

Så det er ikke hverken nytt eller uvanlig at en organisasjon av denne typen eser ut og mister fokus.

--------------------

Fordelen er jo at overvektig RS kan miste mye inntekter og medlemmer før beredskapen rammes så lenge de kan slanke administrasjonen med temmelig mange millioner.

FAKTA Sjøassistanse:

koster 495 kroner per år

Feil, Telenor tilbyr ikke sjøassistanse til noen. Deres produkt med navn sjøassistanse gikk ut 31122011
Beklager , , det ser ut som pruduktet nå er forbedret da det nå ser ut til å koste bare kr 220,- for de som betaler VHF lisens , men jeg synes det må være bedre å hjelpe RS på rett kurs så di ikke havarerer .
Jeg ønsker å betale det det koster uten at de bruke av midler gitt til veledighet , ment for å redde folk fra drukning , ønsker heller ikke å bli påtvunget å betale til veledighet når jeg ser hvordan disse midlene brukes opp.
Synes innlegget til Pinkvin er en god beskrivelse av RS sine problemer.
Jeg synes timeprisene til RS er unaturlig lave og unaturlig mange gratistjenester og ønsker ikke å bli kritisert for å påpeke at dette er sløsing av midler gitt for å hjelpe folk i havsnød.

For å oppklare en mulig misforståelse her. Ser ut som om noen tror at Telenor leverer produktet Sjøassistanse, dette stemmer ikke.

Det er greit og vel også kjent for de fleste, men tidligere hadde Telenor noe de kalte Sjøassistanse som sikkert mange blander sammen med det som finnes nå. Og dette benyttet jeg to ganger for noen år siden. Den ene gangen som tidligere fortalt da jeg fikk motorstans og RS tauet meg hjem og regningen gikk til Sjøassistanse, og en annen gang da jeg fikk flytetau mellom teiner i Kosterfjorden i propellen og satt bom fast. Da ordnet Telenor sin ordning Sjøassistanse (som galt også i Sverige) med at det ble sendt ut en taxibåt fra Strömstad med dykker som fikk skåret meg løs. Dykkeren måtte jeg betale 1000SVK, men taxibåten ble dekket av ordningen. Og det hadde ikke blitt billigere med svensk Sjöredning (som samarbeider med RS) da de vanligvis ikke har dykker om bord i sine båter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...