Jump to content

Redningsselskapets tjenester er ikke for alle

fiskebaat

Recommended Posts

Mener det kom for noen uker siden....

Det kommer 4 utgaver pr. år.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Om du er folk i båt eller du er en som mener du er noe mere , så burde dere skjemmes når dere ringer redningsselskapet for fast anker, startproblemer etc, da dere da bruker av midler fra loddsalg og gaver , og det er sikkert flere en jeg som ikke har støttet redningsselskapet om jeg viste hva min gave blir brukt til , en 50 lapp måtte de da vel kunne klare ved ønske om hjelp de som er innenfor gratisområdene ?

Neste diskusjon - og som vi burde sette fokus på - er det offentliges ansvar mht SAR tjenesten som Norge som nasjon er forpliktet å ha på plass: Denne dekkes i dag gjennom RS - og med totaltmedlemmer og alle andre støttegiveres bidrag. Det offentlige bidrag til RS er laaaangt under det det ville kostet dersom RS la ned og det offentlige måtte opprette en slik beredskap.

Dette stemmer dårligt Bonita.

SAR dekkes ikke av våre innbetalinger til RS. SAR dekkes av de fartøy - uavhengi av størrelse etc. som befinner seg i området det gjelder, og som kan hjelpe til.

Når mann har kommet så "langt" at det har blitt SAR, da er det noe alvorligerer på gang, og det er redning, og det regnes normalt som en HRS sak, og dekkes da gjennom systemet der.

Når redningsskøyta kommer for å gi starthjelp/slep etc. saker som ikke er nød/haster så er det ikke SAR, da er det ett assistanse opdrag.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Slik er det desverre fiskbaat.

Og det ville ikkje forundre meg att dei her på forumet som går til angrep på dei som vergrer seg for å ha medlemskap i Kystparuljen er slike som blir hjelpeløse når alt ikkje går på skinner.

Det er vel det man kaller dårlig sjømanskap.

Eg har ferdes i båt langs kysten i nesen 30 år og har vert medlem i Kystpatruljen, men har aldri hatt bruk for deira tjeneste. dvs. eg var med i ein konvoi engang fra Tananger til den øya utfor Flekkefjord.

Men det må væra opptil kvar enkelt å ta valget om de vil væra medlem eller ikkje utan att noko skal gjera eit stort nummer utav det.

Så tenk dere om, einkvar må kunne ha lov å gjæra sine valg.

Det er meg en glede å betale regningen fra RS. som andre her inne har jeg ikke hatt bruk for tenester fra dem.. Enda.. lker å klare meg selv. Men ikke ti ville hester får meg i vannet nå.. for å kutte løs tau i propell. Men hadde jeg fått det, hadde det vært topp om RS kunne hjelpe. Å det kan de. Henger mg på det som så fint ble skrevet over her: Takk til hver av dere som bemanner skøytene. Flott at dere gidder. Utvilsomt er sjøen et tryggere sted med dere til stede.

Endelig ble det Bobåt

Jeg er medlem vel så mye av egen overbevisning om at dette er en organisasjon som er en av de jeg svært gjerne støtter med litt midler uavhengig av om jeg får bruk eller ikke for assistansen.

Min støtte er ikke påvirket av et forventet behov for tjenestene. Jeg anser Redningsseskapets tjenester som meget viktige, og en god trygghet for kystbefolkningen. Målet mitt er nådd om jeg IKKE får behov for tjenestene til NSSR.

Ja det er vist dessverre slik , Det burde da kunne gått an å skille mellom medlemskaps støtten og et vanlig medlemskap med rett til assistanse for de som ønsker hjelp til alt mulig rart uten at midlene fra støtten og gaver blir brukt til slikt.

Det er synd at tråden sporet helt av, pga kværvilanter , årsaken til den ble startet var trolig feil og uklarheter i redningsselskapet s brosjyrer.

For å se om mitt bosted var innenfor det området som kunne gi litt gratis ytelser - transport frem og tilbake , da jeg trodde at kr 845, var en kontigent på ett medlemskap og ikke en støtte til redningsselskapet.

Trondheim har bare et RSRK kontor på deres nettside , og når jeg trykket på nærmeste skøyteplassering så ble det "Unni" som var plassert på Fillan slik at Trondheim og store deler av Trondheimsfjorden ligger utenom der de gir gratis tjenester , Det var da naturlig å spørre hva oppdrag i Trondheims områdene vil koste og syntes det var feil å selge noe jeg trodde var ett medlemskap uten å vise i hvilke områder det blir veldig dyrt å ringe dem.

Nå ser jeg at Unni er flyttet til Trondheim men det er vist bare midlertidig.

Tror jeg bør ringe redningsselskapet og spørre de direkte for her på båtplassen er det vist bare folk i båt

RS være eller ikke være er nok i stor grad basert på medlemskontingenten, tilskudd og gaver.. Dette går med til å opprettholde beredskapen langs kysten vår.. Det at flere vil droppe medlemsavgiften for å spare 845 kroner per år finner jeg svært smålig og gjerrig. Som grunn opplyses det at de ikke får noe igjen siden de er utenfor "gratis sonen".

Tenker alle slike egoistiske tanker, så vil beredskapen forsvinne eller bli kraftig redusert, dette vil få konsekvenser for liv og helse siden utrykningstiden vil ble lengre av den grunn at skøyter vil forsvinne, det blir færre av dem.. Dette vil gå ut over redningstjenesten, siden beredskapen er borte.. Det er ingen skyøter tilgjengelig siden ingen vil betale for beredskap...

Derfor mener jeg er en egoistisk tanke å satse på at andre betaler for beredskapen, uten selv å bidra med 2 kroner og 30øre dagen.. Men slik er det med folk i båt, og ikke båtfolk. Folk i båt er gjerrige og tenker kun på seg og sitt, og hva de kan få igjen.. Får de ikke personlig mer igjen av det de har betalt, så deltar de ikke i å opprettholde beredskapen langs kysten vår

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Forstår ikkje dette "hatet" mot trådstartar som er negativ til å betale for ein teneste han ikkje får nytte av. Om han ønsker å støtte Redningsselskapet med 845,- i gåve kvart år eller ikkje får vere opp til han, men at han vert kalla ein gniar av ein egoist er litt på kanten.

Er alle som ikkje gir 845,- til Røde Kors, Kreftforeningen, Norsk Folkehjelp og Norske Redningshunder kvart år også egoistar?

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Jeg mener at en er en gnier og egoist om en ikke ønsker å bidra til opprettholder beredskapen til RS, og samtidig forvente at en skal bli reddet raskt og effektivt om det bli påkrevd.. Så kan Steinsvik og trådstarter mene man ikke er det.. Det er helt greit å være uenig..

Jeg forventer ikke at en innlandsbonde med kumøkk på støvlene fra Trødenlag skal ha samme interesse for RS som båtfolk, men jeg forventer at en fisker eller sjømann fra Trøndelag skal ha dette. Selv om han har satt passeren x-antall nm fra basen til RS og dratt en sirkel eler halvsirkel og funnet ut at han faller utenfor "gratis område", og dermed ikke ønsker å bidra til å opprettholde beredskapen til RS..

Det er her jeg og du Steinsvik er uenig, du mener det ok å ikke bidra til beredskapen mens jeg mener en skal bidra til å opprettholde beredskapen til RS. Jeg synes alle som bruker sjøen skal bidra til opprettholde en god beredskap, og dette gjør best gjennom støtte til RS slik som dagens situasjon er.. men dette er min mening, og respekterer at du Steinsvik og andre er uenig i det..

Alt har sin pris, også vår beredskap. Støtt redningsskøytenes arbeid Sendte en SMS nå med kodeord SJØ til 2160, og oppfordrer alle andre med interesse for og ønske om en god beredskap på sjøen til å gjøre det samme.. 100 kroner er en god støtte i tillegg til de 845 en alt betaler...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Noe som muligens kan være vanskelig for Båtfolket å skjønne er at det bor folk på steder langs kysten der man aldri ser noen redningsskøyte.

Den er overhodet ikke en del av hverdagen, selv om disse folkene som bor på slike plasser er mer maritim i liv og levnet enn hva de fleste Båtfolk kan drømme om å bli.

Et eksempel er en slektning som har drevet som fjordfisker i store deler av sitt liv, men aldri har sett ei redningsskøyte annet enn når han er ute å reiser med Hurtigruta.

Jeg kan godt forstå at å tegne noe slags medlemskap hos redningsselskapet ligger noe fjernt for dem. Og de skal ikke på noen slags måte trenge å rettferdiggjøre sin avgjørelse! Selv ikke overfor selveste Båtfolket.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Jeg kan godt forstå at å tegne noe slags medlemskap hos redningsselskapet ligger noe fjernt for dem. Og de skal ikke på noen slags måte trenge å rettferdiggjøre sin avgjørelse! Selv ikke overfor selveste Båtfolket.

Vel, hva er poenget med å starte en tråd da, om ikke intensjonen er å rettferdiggjøre sin avgjørelse.. Begrunnelsen som er gitt av trådstarter er at han befinner seg utenfor gratis området, og dermed ønsker han ikke å bidra til å opprettholde beredskapen til RS langs kysten vår..

Er alle som ikkje gir 845,- til Røde Kors, Kreftforeningen, Norsk Folkehjelp og Norske Redningshunder kvart år også egoistar?

Basert på hva folk her mener fungerer, vil jeg tro at det sannsynligvis finnes folk på forumet som yter ukentlige donasjoner til "Islamistiske krigsetterkommere av lesbiske lulesamer" og andre organiserte samfunnsvelgjørere.

Det er vel heller ikke helt usannsynlig at det er disse som innimellom står frem anonymt i media med postkassa full av skjegg etter å ha blitt rundlurt av nigerianske diamantsmuglere eller russiske postordrebruder. Det er veldig oppklarende for normale folk å se naiviteten materialiseres innimellom.

:thumbsup:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Vel, hva er poenget med å starte en tråd da, om ikke intensjonen er å rettferdiggjøre sin avgjørelse.. Begrunnelsen som er gitt av trådstarter er at han befinner seg utenfor gratis området, og dermed ønsker han ikke å bidra til å opprettholde beredskapen til RS langs kysten vår..

Mulig vi leser innlegget hans på forskjellig måte. Jeg leser om en som ikke helt skjønner medlemsskap, innbetalinger og div. regler hos NSSR. Noe han med all tydelighet ikke er alene om.

Kan jo også vise tili tråden omkring årsavgifter og innmeldingsavgifter i forbindelse med Småbåtregisteret. Mye forvirring der også.

Er det bare en haug med dumme folk overalt, eller har NSSR en jobb å gjøre på med hensyn til presentasjoner og forklaringer på alle mulige ting de skal ha betalt for?

Han må da betale tretusenogetellerannet istedenfor nittenhundreogetellerannet pr. time dersom han trenger assistanse. Så lenge RS har satt disse vilkårene syne s jeg det er helt kurant å forholde seg til dem som man selv vil. Regelen om fratrekk for gangtid virker som et motsatt incentiv, kanskje den burde revurderes ...

Da kan vel et støttemedlemskap være aktuelt for vedkomne om han vil støtte RS ?

Det er dessverre ikke mulig og plassere en skøyte på hvert nes der ingen kunne tru nokon kunne bu. Har man kun x-antall skøyter tilgjengelige, må de plasseres der det er størst behov. Hadde det vært 6 timer gratis assistanse tror jeg det ville gått utover beredskapen om skøytene støtt og stadig var langt pokkervold inne i en lang fjord for og gi starthjelp til en som var tom før strøm.

Samme gjelder vel på landjorda. Ikke alle har vel en brannstasjon, politi og legevakt 10 min unna, men har likevel valgt og bosette seg der vel vitene om at hjelpen er lengre unna.

I nød kommer RS uansett (gratis) slik som de andre nødetatene.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Og da synes jeg han som bor utenfor 3 timers sonen får mye igjen for medlsmskapet sitt dersom han trenge assistanse.

Er enig her, men det kan tenkes dette dekkes av forsikringen. Som i og for seg er greit, blir kun økt forsikringspremie.. men om alle tenker slik så er det ingen som betaler for beredskapen, og da er det ikke noen redningsskøyter tilgjengelig den dagen en trenger assistanse.. Det hjelper ikke at forsikringen dekker noe som ikke er/blir tilgjengelig...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...