mateco Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Jeg registrerer her at flere bruker medlemsfordelen med gratis assistanse som et argument for Totalmedlemsskapet i RS. Da kan det være på sin plass å gjøre alle oppmerksom på begrensningene i denne fordelen: På tilsendt medlemskort for Totalmedlem 2012 står det å lese: “Medlemsfordeler - se Loggen 2012“ Denne “Loggen 2013“ får du først tilsendt ETTER at din betaling av medlemsskapet er registrert hos RS ! Som i “Loggen 2012“ vil du antagelig lese følgende vilkår: (Sitat)Medlemskapet dekker ikke assistanse iht. gjeldende lover eller ytelser som blir dekket av båtens forsikring!(Sitat Slutt) M.a.o. dette gjelder altså de fleste av oss som har forsikret båten! Jeg tolker dette slik: Er du forsikret med “assistanse/redning” i din båtforsikring, så vil RS fakturere forsikringsselskapet med assistanse-kostnadene etter gjeldende RS-takster, uansett om man er medlem i RS eller ikke! I mitt tilfelle, der jeg har min båtforsikring i Gjensidige, så vil dette utløse en egenandel på 500,-. Altså, til tross for mitt totalmedlemsskap, ikke gratis for min del. Andre forsikringsselskaper har andre egenandeler. Faktisk hos de fleste er egenandelen på assistanse fraværende ! Her bør hver enkelt undersøke med eget forsikringsselskap ! ------------------- Når det gjelder trygghetsfølelsen av medlemsskapet: Om man er Totalmedlem i RS så garanterer det ingenting ! Det står ingen plass at et medlem har fortrinnsrett til assistanse fremfor et ikkemedlem. Altså gjelder først til mølla, og gjerne den geografiske nærheten til gjeldende RS-skøyte, som gjelder for å få ønsket assistanse. Forhåpentligvis så er den trengendes alvorlighetsgrad av assistansens også tatt med når skøyta må velge hvilken trengende som prioriteres! RS vil få betaling for sin tjeneste uansett medlem eller ikkemedlem, bortsett ifra der den trengende er uforsikret, totalmedlem og assistansetiden ikke overstiger 3 timer. En noe “banal” konsekvens er at RS faktisk vil tjene på å assistere et ikkemedlem fremfor et medlem. Da vil de kunne fakturere hele kostanden direkte til den trengende, evt. til vedkommendes forsikringsselskap. RS får sine statlige overføringer for å opprettholde en beredskap langs kysten, men de får vel betalt for hvert uttrykning etter gjeldende takster? (bortsett ifra de tilfeller hvor den skadelidende ikke har forsikring som dekker assistanse men har medlemsskapet i orden og tidsbruket er mindre enn 3 timer). For å snu på flisa: Om man ser bortifra rene PR-tokter, hvilke uttrykninger er det RS IKKE tar seg betalt for ? Jeg er totalmedlem men kun fordi medlemsskapet kostnad dekkes av rabatten i min forsikringspremie !! Registrerer at andre har mere heroiske grunner ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Lett match Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 (Sitat) Medlemskapet dekker ikke assistanse iht. gjeldende lover eller ytelser som blir dekket av båtens forsikring! (Sitat Slutt) M.a.o. dette gjelder altså de fleste av oss som har forsikret båten! Jeg tolker dette slik: Er du forsikret med “assistanse/redning” i din båtforsikring, så vil RS fakturere forsikringsselskapet med assistanse-kostnadene etter gjeldende RS-takster, uansett om man er medlem i RS eller ikke! I mitt tilfelle, der jeg har min båtforsikring i Gjensidige, så vil dette utløse en egenandel på 500,-. Altså, til tross for mitt totalmedlemsskap, ikke gratis for min del. Er du sikker på at det er slik det blir prakisert? Jeg har hatt hjelp at RS tidligere da jeg trodde at roret hadde satt seg fast. De dykket og bekreftet at det ikke var noe feil under vann. Dette ble ikke meldt inn som forsikringssak og jeg fikk aldrig noen egenandel å betale. Denne asistansen ble dekket av mitt medlemskap. Muligens blir det annerledes dersom skaden er stor og du velget å reparere skaden på forsikringen, når da skaden alievel blir dekket av forsikringen så kan RS få dekket sine kostnader. Jeg tror du tar feil, - assistanse blir gratis for deg, så lenge du ikke også benytter forsikringen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Jeg har fått hjelp ar RS noen få ganger, men det har aldri kostet meg noe. Hver gang har de spurt etter forsikringsselskap, men om de har sendt regningen dit, vet jeg ikke. Jeg har i hvert fall ikke hørt noe fra mitt selskap. Den ene gangen gikk det nok 4 timer da jeg lå litt langt unna stasjoneringen til RS, pluss at det tok tid med dykkeren som fant propellen jeg hadde mistet. Men noe ekstra betaling ut over 3 timer, hørte jeg ikke noe om. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sydvesten Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Flott informasjon dette Lars H. Ser ut som dette fungerer bra også.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Den ene gangen jeg fikk slep var litt spesiell. jeg fikk motorstopp i Sandebukten, og selv etter iherdig innsats med å få diesel frem til motoren, måtte jeg kontakte RS på Oscarsborg. Men båten deres var på verksted i Drøbak, så det ble lenge å vente. Dermed fikk jeg en kamerat som var i nærheten til å taue meg til Holmestrend der han har plass. Avtalte med RS at de skulle hente meg der for tauing hjem til Son derfra. Litt diskusjom om dette ble det iom at jeg da lå i havn, men det ble da tauing hjem. Regningen ble sendt til Telenor som da hadde en ordning for det, Sjøassistanse var det vel det het.. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
fiskebaat Svart 25.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 All honnør til de som bruker av sin fritid og sine penger til å støtte RS , men driver RS med lureri så må det kunne stilles spørsmål ute å bli kalt gnom fra ødemarka. Sitat fra min faktura fra dem :Som totalmedlem er du sikret inntil 3 timers fri assistanse på sjøen eller i uthavn . ..............+ en rekke andre medlemsfordeler. Det står ikke noe med små skrift her at dette er bare tull , du må ut på deres nettsider for å finne deres begrensninger. Så når en da har betalt og får loggen og betingelsene , så står det at du har gitt en gave til RS og er ikke sikret inntil 3 timers fri assistanse slik det sto på fakturaen. I mitt lille hode så er dette en ulovlig svindel , men å kritisere feil på noen som driver med veledighet er som å kaste seg utpå ei spikermatte. Om jeg kjører tom for olje , så ønsker jeg å betale for hjelpen , enten alt eller gjennom ett medlemskap / forsikring etc og at det ikke skal være betalt av Sydvestens eller andres veledighetsgaver til RS. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Jeg mener at en er en gnier og egoist om en ikke ønsker å bidra til opprettholder beredskapen til RS, og samtidig forvente at en skal bli reddet raskt og effektivt om det bli påkrevd.. Så kan Steinsvik og trådstarter mene man ikke er det.. Det er helt greit å være uenig.. ...... Det er her jeg og du Steinsvik er uenig, du mener det ok å ikke bidra til beredskapen mens jeg mener en skal bidra til å opprettholde beredskapen til RS. Jeg synes alle som bruker sjøen skal bidra til opprettholde en god beredskap, og dette gjør best gjennom støtte til RS slik som dagens situasjon er.. men dette er min mening, og respekterer at du Steinsvik og andre er uenig i det.. Det er flott at du respekterer at andre kan ha andre meninger enn dine egne. Det er også flott at du argumenterer klart og tydelig for ditt syn. Men når du karakteriserer dine motdebattanter med ufine karakteristikker (egoist, gnier) så legger du noe helt annet i "respekt" enn meg. Jeg er totalmedlem i RS. For meg er det ikke åpenbart hvorfor jeg "skal" støtte RS selv om jeg har båt. Det blir lett gjentagelser av det mange har sagt tidligere: RS gjør en utmerket samfunnsinnsats, men det gjør også Kirkens Nødhjelp, Leger uten grenser, Frelsesarmeen osv. osv. Jeg forstår godt nærheten av å gi støtte til Kirkens Bymisjon hvis man har narkomane i nær familie eller RS hvis man ferdes mye på sjøen. Men jeg synes ikke vi skal sette støtte til disse organisasjonene som en moralsk forventning av den grunn. Jeg er fortsatt medlem av NAF - av uklare personlige grunner (assistanse uten egenandel). Jeg er først og fremst medlem av RS av samme grunn (assistanse). De som ber om støtte til veldedige organisasjoner - enten det er i årets innsamlingsaksjon eller når de står på gatene - pleier ikke å gi negative karakteristikker av de som sier nei. Jeg synes vi på BP skal gi RS all den støtten og honnøren de fortjener, men uten å bli nedlatende for dem som vil prioritere annerledes i gaver til trengende institusjoner. Heldigvis er det mange av dere som har gitt gode saklige svar til fiskebaats opprinnelige spørsmål - uten å legge noe moralsk imperativ i svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 fiskebaat Hvilket område er det du opererer i ? Er det Trondheims fjorden du opererer i så er du godt dekket av R/S UNI , ca 45nm fra Skansen . Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 All honnør til de som bruker av sin fritid og sine penger til å støtte RS , men driver RS med lureri så må det kunne stilles spørsmål ute å bli kalt gnom fra ødemarka. Sitat fra min faktura fra dem :Som totalmedlem er du sikret inntil 3 timers fri assistanse på sjøen eller i uthavn . ..............+ en rekke andre medlemsfordeler. Det står ikke noe med små skrift her at dette er bare tull , du må ut på deres nettsider for å finne deres begrensninger. Så når en da har betalt og får loggen og betingelsene , så står det at du har gitt en gave til RS og er ikke sikret inntil 3 timers fri assistanse slik det sto på fakturaen. I mitt lille hode så er dette en ulovlig svindel , men å kritisere feil på noen som driver med veledighet er som å kaste seg utpå ei spikermatte. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
fiskebaat Svart 25.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 fiskebaat Hvilket område er det du opererer i ? Er det Trondheims fjorden du opererer i så er du godt dekket av R/S UNI , ca 45nm fra Skansen . Kystfareren Og når Unni er stasjonert på Fillan slik som da tråden ble startet så ligger vell ikke Trondheim innen tur og retur inklusive en times jobbing ? Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 fiskebaat Riktig det , men da er det mulig å få assistanse av M/S Lise som har kontrakt med RS ,ligger stanby i yttrebassenget 24/7 . Vi marsjer 25kn . Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 25.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Det høres da fornuftig ut , men om du leser den informasjonen som som RS har gitt ut så gjelder bare 3 timers regelen ut fra skøytestasjonene og ut ikke fra RSRK stasjonene slik som i Trondheim , og med 25 knop så dekker nok Lise mine mulige assistanse.behov . Tusen takk for ett greit og ryddig svar for mitt område .. God Påske Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 (redigert) RS Sundt er en RSRK korpsbåt. 3 timers regelen gjelder t/r vår RSRK base i Betongen i Moss Kanskje en mail til Redningsselskapet hadde klarlagt dette, så hadde du fått svar med en gang Og da kunne RS rette opp ordyden også for å unngå tilsvarende misforståelser i fremtiden Redigert 25.Mars.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Nokon som veit kor mange medlemer med totalmedlemskap Kystpatruljen har? Kansje Bitteliten veit dette? Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 25.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Jeg synes nå det har vert bedre med en assistansetjeneste på sjøen basert på klare avtaler og rettigheter med medlemskontigent , ikke basert på innsamlede midler, Når en ser på fritidsflåten ,også min båt så synes ikke jeg dere eller jeg burde behøve noe støtte fra loddselgere og gaver for slike ting det normalt er egenandeler på Problemet er vell at behovet for reddningstjenesten blir mindre for hvert år mens assistansebehovene blir større for hver år slik at gratistjenestene spiser mere og mere for hvert år av det som er gitt som gaver og støtte for å hjelpe folk i nød fra drukning. Uansett hvor mye dere forsvarer dette så synes jeg dette blir mere å mere feil for hvert år når utviklingen går slik. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 dette blir mere å mere feil for hvert år når utviklingen går slik. Basert på Redningsselskapets statistikk? Det er mange måter dette kunne vært finansiert på, og jeg er ikke spesielt enig eller uenig med deg, men Redningsselskapet har en milelang tradisjon basert på frivillighet som helt sikkert kommer til å leve lenge inn i framtiden også. Like it or not. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Jeg føler meg villfaren! Når jeg har eid nyere biler med kasko så har jeg ikke vært medlem i noe bilbergingsgreier fordi jeg vet det er dekket i forsikringa. Når bilen blir gammel og jeg sier opp kaskoen så har jeg pleid å tegne medlemskap hos bilberging for å ha mulighet til assistanse til en redusert pris. Dette har fungert fint-fint. Nå tegnet jeg kasko på båten og leste forsikringsvilkårene hvor det stod at forsikringen dekket assistanse. - "Ok, da er det ivaretatt", tenkte jeg da. Var det galt å tenke slik? Når jeg har lest tråden virker det som om jeg må være medlem av RS, uten at jeg uten videre skjønner hvorfor. Så da tenker jeg videre, og det er ikke sikkert det er så lurt, at når jeg evt. sier opp kaskoen på båten så må jeg tegne medlemskap i RS for da har jeg ikke assistanse dekket i forsikringen lengre. Tenker jeg feil igjen heller? ---------------- Når det gjelder å betale til veldedige formål så er det en annen debatt og min samvittighet er sånn passe grei. RS ligger ikke skyhøyt på lista som veldedig organisasjon når bistandspengene i familien vår skal deles ut. Det går en del tusenlapper i året og det meste går foran det å gi penger til beredskap for å kunne rykke ut og fjerne tauet ut av propellen til en lystbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 (redigert) Hvert år på denne tiden kommer det opp forslag og debatter om at redningsaksjoner pga. direkte dumskap og/eller elendig utstyr kanskje bør finansieres ved en "egenandel" fra de som behøver redning. Dette siden at en uforholdsmessig stor mengde av innsamlede midler til Røde Kors, Folkehjelpen, Redningshundene etc, etc svies av som et resultat av direkte idioti og totalt unødvendig oppførsel. Sist var dette oppe i forrige uke da noen franskbrød på ski klarte å løse ut et ras i Lofoten et sted. Er bare sunt å ta diskusjonen ang. Redningsselskapet kontra Båtfolk og folk i båt også. Redigert 25.Mars.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Hvilke kriterier må til for å kalle en gitt situasjon for "nødsituasjon"? Da jeg kjøpte min første båt for noen år siden skulle dama og jeg ut på "jomfruturen". En kanne diesel ble fylt på tanken, dette ville være mat for Sabben i flere timer. Båten var ikke forsikret, må vite( hadde ikke tid til slikt), medlemsskap i RS heller ikke. Etter ca 25 minutters gange stoppet Sabben, og på tross av stadige startforsøk, nektet den å starte igjen. Det var fint vær, men ca. 1,5 m høye dønninger drev oss inn mot en loddrett fjellvegg. Jeg ringte nødnr. 112 og kom til politiet. Politiet kontaktet redningsskøyta, som kom etter ca. 25 minutter. Vi ble slepet til verksted, som faktisk lå ca. midt mellom havaristedet og RSstasjonen. Et par uker etterpå fikk jeg faktura fra RS på 2700 kroner. Denne ble betalt uten å mukke. Ifølge enkelte innlegg her på forumet blir redninger fra nødssituasjoner betalt av det offentlige. Var ikke dette en nødssituasjon? Til orientering kan jeg fortelle at medlemsskap i RS ble opprettet samme dag som vi havarerte, og har siden vært beholdt. I tillegg til forsikring, selvsagt! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Det er Hovedredningssentralene som disponerer ressurser i nødsituasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Hvor mye koster det RS å ha disse Falkenbilene kjørende runt da ? Dem driver nå ikke redning. Må vel også gå an å se på utgiftssiden også, ikke bare klabbe på kontigenten. Hvis en betaler for VHF så koster Sjøassistanse 220 pr. år å dekker da nesten det samme som RS. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Halvannenfemogsytti. Fra spøk til alvor, jeg synes det er uhørt å påtvinge oss trofaste medlemmer Falck medlemskap, noe vi ekte båtfolk på ingen måte trenger. Og mange har gitt uttrykk for. Men jeg bestemte meg temmelig raskt å fortsette mitt ørten år gamle medlemskap, på tross av dette Falck røret. Jeg har aldri behøvd RS medlemskapet, og kommer sannsynligvis aldri til å trenge det. Men jeg fortsetter å være medlem, ikke minst i respekt for skøytemannskapet, og ikke minst det frivillige mannskapet. som jeg har det aller aller største respekt for. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Det er Hovedredningssentralene som disponerer ressurser i nødsituasjoner. Koker det ned til et spørsmål om man sier "hjelp" i mobilen vs. "mayday" i vhf'en? Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Fra spøk til alvor, jeg synes det er uhørt å påtvinge oss trofaste medlemmer Falck medlemskap, noe vi ekte båtfolk på ingen måte trenger. Og mange har gitt uttrykk for. Hmmm, det er ikke slik jeg tenker om den saken. La oss si at de får inn 2 oppdrag på likt, det ene er en båt som driver midtfjords med motor havari, det andre er fra deg som ikke får start grunnet flatt batteri i båthavnen din. Hvem tror du de vil prioritere? Men fordi RS har avtale med Falck slipper du å vente i 3 timer på start hjelp. Jeg tenker heller slik: Dersom RS finner det hensiktsmessig kan de overføre oppdraget til Falck uten at du betaler noe mer. Du får f. eks. ikke hjelp ved problemer med bilen din. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Redningsselskapet er et spleiselag mellom staten og befolkningen. I år får Redningsselskapet 56 millioner kroner over statsbudsjettet. Så det er ikke bare hekla grytekluter, basarer, gavegiroer og medlemsskap som bidrar til å finansiere selskapet. Hver eneste høst er det for øvrig en het debatt om hvor mye staten skal bidra med. Det er opp til oss velgere å legge press på politikerne for å eventuelt øke statens andel. Men når så mye av jobben går med til assistanse uten at det er noen nødsituasjon, er det vel greit at vi båtfolk betaler det meste sjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.