KongKing Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Har ikke lest hele tråden, så dere får ha meg unskyldt om jeg gjentar andre debatanter. Er det ikke slik at den som er medlem og får havari utenfor "3-timers-grensa" allikevel får dratt nytte av medlemskapet? Dersom en får havari og RS assisterer. Hvis deres totaltid for redningen er 5 timer. Vil ikke de 3 første timene være inkludert i medlemskapet og at du kun betaler for 2 timer? Ved å få medlemspris for dette (var det snaut 2000 kr pr time?), så vil redningen koste 4000,- Hvis du ikke er medlem vil denne redningen kostet deg 3000 kr x 5 timer = 15 000,- Eller har jeg misforstått? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Du har ikke misforstått Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Da skjønner jeg ikke hvorfor noen mener at det ikke er vits i å tegne medlemskap. Man kan ikke regne med at RS skal dekke hele kysten med baser under 3 timer fra hverandre. Betal og vær glad :-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Da skjønner jeg ikke hvorfor noen mener at det ikke er vits i å tegne medlemskap. Man kan ikke regne med at RS skal dekke hele kysten med baser under 3 timer fra hverandre. Betal og vær glad :-) Kk Helt enig. De som får mest igjen for medlemskapet sitt er vel de som har båt lengst unna RS stasjonene dersom de skulle de ha behov for assistanse. Men så er det vel også de som kan mest om båt, nettop fordi de vet at hjelpen er langt unna og de må kunne fikse småting selv, og sånn sett kanskje aldrig trenger hjelp med"bagateller". Men skulle det oppstå en nødsituasjon, tror jeg de ønsker hjelp like raskt som alle andre og da kan det være litt sent være med på spleiselaget. Så til trådstarter, tenk heller på at medlemskapet ditt er med på å opprettholde beredskapen i tilfelle katastrofer, ikke for assistanse ved "bagateller". Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 (redigert) Støtter RS, hovedsaklig for at den beredskapen de har skal opprettholdes. Har heldigvis ikke hatt behov for assistanse ennå. Men betaler hvert år. Men her blitt overasket av folks terskel til å påkalle RS for miindre problem( ikke nød, eller potensiell farlig situasjon) Har 2 ganger blitt oppfordret av andre båteiere å kontakte RS for assistans. 1 gang med tau i hekkaggregat( hevet opp og fjernet) 2 gang med et mindre mekanisk problem( telefon til verksted, og ny del motatt dagen etter) Begge ganger liggende i trygg hamn med god veiforbindelse. Å påkalle RS i den situasjon, og muligens trukket skuta lenger vekk fra en annen i reel nød, hadde eg tatt tungt. Med det sagt har RS med assistanse ordningen, selv bidratt til at terskelen for å kontakte, for servis. har minket hos folk flest. Hos meg er RS fremdeles i hovedsak til for å assistere i nød, og potensielt farlige situasjoner, At de også tilbyr , en viss, sørvis innenforbi kjerneområdet til vaktområdet har eg en viss forståelse for, så lenge det ikke påvirker beredskapen. Når det er sagt, er det en viss urettferdighet i at båter utenfor 3 times regelen, må betale meir for assistanse, så lenge RS tilbyr dette. I mange tilfeller kan dette sannsynligvis løses med samarbeid med andre ; meir landfaste, organisasjoner. ( Falken, Viking) etc. Kjenner ikke til om sånt sammarbeid eksisterer i dag, men er muligens en ide. Redigert 29.Mars.2013 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Folk I Båt Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Virker som om flere etterspør et redningsselskap som er mer fokusert på selve redningssaken. På meg virker det som om at man må ha fasettsyn om man skal orientere seg i hva dette selskapet egentlig driver med. Det første de kan droppe , helt subjektivt, er Småbåtregisteret, Securemark og denne husmorvikartjenesten de driver overfor fritidsbåteiere. En viss rydding i boet med et mer "spisset" Redningsselskap som resultat vil, på sikt, tjene selskapet. Både med hensyn til medlemmer samt mer lydhøre politikere med hensyn til bevilgninger. Skjønner godt at bevilgende politikere får problemer med et Redningsselskap som skriver at de "er organisert som en frivillig humanitær forening" men i praksis drives som, og er dypt involvert (med eierskap) i 100% kommersielle aktiviteter. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Servicetjenestene RS yter reflekterer vel bare at de lever av goodwill, og jeg tror ikke mindre goodwill fører til større bevilgninger, politikerne finner alltids en annen grunn til å knipe igjen ... Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 (redigert) Noen av de helkommersielle delene av Redningsselskapet (deri inndefinert Småbåtregisteret) er alt annet enn goodwill. Det er rein "buttikk" og kan utmerket godt virke inn på myndigheters (og andres) oppfatninger omkring dette med å organisere seg som en veldedig organisasjon, men ikke fullt og helt fungere som en. Har ofte lurt på hvorfor Redningsselskapet presiserer at de bare er organisert som en veldedig organisasjon. Hva er det i drifta som gjør at de velger å ikke definere seg fullt og helt som en veldedig organisasjon? Min tanke er at de fokuserer svært mye ut over alt annet enn selve kjernevirksomheten. Eller... Det som burde være kjernevirksomheten. Man skal aldri kimse av den forretningsmessige nytten i å fokusere på det man kan. Redigert 30.Mars.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 30.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Servicetjenestene RS yter reflekterer vel bare at de lever av goodwill, og jeg tror ikke mindre goodwill fører til større bevilgninger, politikerne finner alltids en annen grunn til å knipe igjen ... For at du blir reddet fra drukning av ei RS skøyte på Norskekysten og inni fjordene er nesten lik 0 . 330 skvadronen utfører så godt som alle livreddende redninger og det synes jeg er en god nok grunn til at de får de største bevilgningene. Båt i nærheten er og en større nød redningsinnsats en RS , alle bør ha VHF i båten sin. Jeg vet ikke om en eneste redning i de siste årene der vedkommende ville ha druknet om RS ikke hadde eksistert, Det er derfor politikerne foretrekker å bevilge mye mere til 330 skv. enn til RS sin starthjelp og assistansetjenester , og det mener jeg blir rett . RS driver mye med opplæring og forebyggende arbeider som fortjener bevilgninger fra politikerne.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
fiskebaat Svart 30.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Når det gjelder de 12 som RS her hevder å ha reddet fra drukning i 2011 , så er dette RS sine tall og basert på at det har vært reddnings skøyte i nærheten slik at det ikke har vert nødvendig med helikopeter , det betyr nok ikke at alle disse ville ha druknet om RS ikke hadde eksistert så disse tallene er missvisende. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Har du konkret info om dette eller er dette noe du tror? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Det kan likegodt være helt reelle tall. Jeg legger merke til at en stadig større del av virksomheten til RS synes å være av kommersiell art. Det er jo fint at de får inn noen kroner, samtidig tror jeg det kan være lurt å passe godt på balansen mellom frivillighet og butikk. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 30.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Tror ingen er tjent med å trekke RS sin viktighet i tvil , men når de bruker tall så bør de være rett , det er bare å lese på deres egne sider om deres redningsaksjoner i 2011 så ser dere at de fleste ville nok ha overlevd om de har blitt hentet av andre , Ægir( sammen med 330 SKV) reddet nok ganske sannsynlig en Tysker fra døden. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 30.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Det er ikke så mange årene siden RS var som en gud oppover kysten der de dro ut på havet med sine ganske små skøyter i all slags vær og reddet folk i havsnød med fare for å miste sine egne liv og båt og gjorde innsatser som vil bli husket for alltid. Der var det aldri noen tvil , hadde ikke skøyta kommet så har det blitt den sikre død på havet for mange og utrolig mange liv er reddet av RS Så kom redningshelikoptrene som ble helt overlegen i å komme først frem og redde liv, mens redningsskøytene er blitt større og bedre egnet til berging av tildels store fartøyer,og en stadig større fritidsflåte , de har og overtatt roller etter Bergnings kompanier . Da blir det feil av RS å late som RS livreddende rolle fremdeles er like stor som før , men heller prøve å tilpasset seg de nye tidene og slutte å tigge penger til starthjelp og gratistjenester for rike båtfolk og forsikringsselskaper som selv heller bør bidra mere. Det må da kunne gå an å føre ett regnskap der Båtregistret , assistanse og rednings tjenesten sine virkelige kostnader kommer frem . Her er de viktigste assistanseoppdragene i 2011. Når RS her har hevder de har reddet 12 fra den sikre død , så tror jeg RS overdriver. http://www.amta.no/lokale_nyheter/article5880119.ece Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.