Nimbin Startet 23.Mars.2013 Del på Facebook Startet 23.Mars.2013 Hei, Jeg er den lykkelige eier av en 86 Hansvik 19 Fisker, med Yanmar 3HM35F. Gir er et Kanzaki KBW10 med 2,83 utveksling. Motoren går som ei klokke, men har i det siste hatt en del problemer med sluring på giret som jeg trenger litt hjelp til å velge riktig løsning på. Problembeskrivelse: Sent høst/tidlig vinter merket at jeg fikk problemer med at jeg mistet akselerasjon når jeg beveget meg over 2000 rpm. Fungerer egentlig helt topp ved akselerasjon frem til et vist turtall (ca 2100-2300) og når jeg forsøker å gi mer gass så merker jeg at akselerasjonen glipper, mens motorturtall øker uten at farten øker. Hadde et håp om at dette kunne løses ved oljeskift på giret, men det ga en kort, men ingen varig bedring. Jeg har nå levert båt inn hos lokal Yanmar-forhandler med formål om overhaling av gir. Det blir meldt fra forhandler om at girolje lukter brent og de anbefaler overhaling av gir hos spesialistverksted på østlandet. Prisantydning på dette legges til 5-6k for overhaling - pluss timer hos forhandler for ut- og innmontering av gir. Etter at gir er mottatt hos spesialist får jeg beskjed tilbake om at overhaling av giret vil være mer kostbart enn forhandler antok og at det mest sannsynlig vil være like "billig" og gå til innkjøp av ny gir av type ZF (Hurth). Dette da KBW-giret er av eldre årgang og dyre delepriser. Kostnad for nytt gir vil være minimum 15k og arbeid med ut- og innmontering vil mest sannsynlig ligge i størrelsesordenen 10-15k. Altså en totalpris opp mot 30k. Problemstilling: Jeg er nå i tvil om hva som vil være beste løsning videre. Noe sier meg at kanskje det beste vil være å betale prisen og få et nytt gir montert som da mest sannsynlig vil fungere utmerket. Alternativet mitt er å benytte meg av min kommende maskinist-svigerfars kontakter hos halvparten av mekanikerene i byen og få til en annen løsning. Vi er i kontakt med www.progressing.no for å se om vi kan få et tilbud på et TMC-40 gir hos dem som kanskje vil være noe billigere og kanskje passe. Spørsmål: Er det noen som har erfaring her i forhold til girproblemer og som kan si hva de hadde forsøkt i denne situasjonen? Er det noen med Yanmar-erfaring som kanskje har tips om løsninger som vi ikke har tenkt på eller vurdert? Alle tips mottas med stor takk! Merk: Hvis problemstillingen er noe dårlig forklart mekanisk så har dette med at undertegnede virkelig ikke er noen mekaniker, og heller bare en skogsmatros som er litt lei seg av å gå glipp av Borgundfjordfisket... Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
EmilS Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Jeg hadde en Master combi 740 med 55 hk yanmar og Kazaki KBW20 GEAR. Hadde samme problem som du enn kanskje verre. Når jeg var ute og fisket så hendte det ofte at jeg ikke fikk fremdrift i det hele tatt. Bare så vidt akslingen gjikk rundt. Fikk den på Yanmarverksted. Endte med at rep. ble mere kostbart enn å kjøpe nytt gir av samme merke. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Er dette et rent til/fra gear, eller er det separat slurefunksjon/kontroll på gearet? Lamellene er vel kanskje dårlige og klar for bytte. Dra ofte med seg mer og disse gearene er forholdsvis rimelige i kjøp. Et gear med slurefunksjon til en 340 hk Yanmar koster ikke mer enn 30-35 tkr fabrikksnytt. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 28.Mars.2013 Del på Facebook Svart 28.Mars.2013 Jeg hadde samme problem med en Kanzaki-kasse jeg hadde på gamle yanmaren. Den var nok ett hakk større enn din, men enden på visa ble at jeg fikk tak i en byttekasse som var i god stand. Deleprisene til disse kassene er ganske drøye så hadde jeg ikke fått tak i en slik ville jeg heller kjøpt en ny hos progress (tmc) eller ZF Hurth. Jeg har brukt endel av begge sistnevnte i nye motorinstallasjoner og synes begge kassene virker veldig bra. De er små og kompakte og enkelt sammensatt. Jeg har forøvrig en ny ubrukt ZF 10 kasse, utveksling 2:01 (eller noe slikt) liggende (feilbestilling) hvis det kan være til hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 28.Mars.2013 Del på Facebook Svart 28.Mars.2013 Synes forøvrig prisen du fikk på bytte av gir virket veldig høy! Sjekk med flere forhandlere. Hvis det er kurrant å komme til og ingenting må bygges om er dette superenkel skuring. Kassa er ganske lett også så kreves ingen kran el.li. å bytte. Da jeg installerte ny motor og gir i min gamlebåt fikk jeg først et gir med feil utveksling slik at den måtte byttes. Det tok ikke mer enn 25 min å gjøre hele byttet (enkel adkomst, omtrent like lett som å skifte hjul på bilen). Det var en ZF 12 -kasse uten ekstra oljekjøling el.li. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Svart 29.Mars.2013 Del på Facebook Svart 29.Mars.2013 Hei Nimbin. KBW10 kassa er ikke så enkel å bytte ut, da den er integrert med adapter-platen som skrues i motoren. Ring Maritronic & Kristiansand Båtservice AS i Kristiansand, de har noen spesialadaptere som kan brukes når KBW 10 skal byttes til ZF eller TMC. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 29.Mars.2013 Del på Facebook Svart 29.Mars.2013 (redigert) Hei. Min Kanzaki gir sluret også når det ble satt i gir ....... når jeg paserte ca 1500 rpm slapp sluringen og alt var ok. I min Kanzaki kasse ( 85 hk Yanmar) var det kun en" clutch " Kon som var slitt ( som slår inn og ut ved giring) . Pris på denne kon var ca kr 2500 + ca 2 timers arbeid om kassen er skrudd ut. Giren var 100% ok etter dette bytte. Undersøk om du også har samme kon i din gir......trenger ikke bli så dyrt om det kun er denne " clutch " kon som må byttes. P.S ....... Hovland båt i Egersund gir deg svar/pris på dette . Redigert 29.Mars.2013 av Ficher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.