Ø33H-GUNN Startet 23.Mars.2013 Del på Facebook Startet 23.Mars.2013 Netcom skøyta som har hatt vinterhavn ved Vollen båtservice var under transport til ny eier nord for Bergen. Ufrivillig stopp i Drøbaksund, muligens grunnet uoppmerksomhet da den står godt på Jeteen sør for Oscarsborg. Redningsskøyta fikk ikke trukket den av og venter på høyvann for et nytt forsøk. http://www.oblad.no/nyheter/grunnstotte-midt-i-drobaksundet-1.7821383 Sitér dette innlegget ..turen er over når en går iland.. Link to post
Worry II Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Ikke de første som gå på der, nei. Kan ikke ha fulgt med på kartet. Kjedelig i kulda, det der ! Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Nå undres jeg på hva trådsabotørene finner på å skrive om denne saken! Har han løst havneavgift? Har han båtførerprøven? VHF lisens, og ikke minst sertifikat? Han han betalt totalmedlemskap i Redningsselskapet? Prøvde han senke båten, for så å forlange oppgjør? ;-) Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 (redigert) En bergenser som aldri har hørt om jeteen, tipper jeg.. Ergelig er det uansett. Har blitt skrevet mye om denne jeteen, og jeg er en av de som synes den bør merkes bedre. Men det er nesten som å banne i kjærka her inne, All In... Redigert 23.Mars.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ø33H-GUNN Svart 23.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Synes oppriktig synd på båteier. Gikk fra Vollen ferdig bunkret for første etappe mot Bergen kl 1300. Om den gikk direkte ser det ut til at nærkontakten med Jeteen skjedde nær høyeste høyvann. Ligger nå å venter på flo kl 0319 for et nytt forsøk. Redningsskøyta Horn Flyer ligger på Oscarsborg og vil sannsynligvis måtte bruke all tilgjengelig trekkraft. Mitt tips er at den ikke kommer av grunnet høytrykket i Oslo området med svært lav vannstand. Sitér dette innlegget ..turen er over når en går iland.. Link to post
lippert Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Hvorfor er den mer merkeverdig enn alle andre grunne områder i den norske skjærgården? Går man i ukjent farvann bør man ha skaffet seg et kart. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Worry II Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 (redigert) Jeteen er spesiell, for en som ikke kjenner området og historien ! En bedre merking her hadde spart mange penger for forsikringsselskapene, samt unngåtte episoder for havarist. Man kan ikke sammenlikne jeteen med "alle andre grunner", er min mening. Men igjen, jeg banner i kjærka... Jeg synes synd på de som ligger der nå ! Samme om årsaken er uoppmerksomhet eller feilnavigering ! Redigert 23.Mars.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Selv om man ikke er lokalkjent synes Jeteen rimelig godt på kartet da. Et belte på 2 km som står bombet med "1" tall hele veien. Dette beltet er i blåfarge mens alt annet rundt er hvitt, og det skal godt gjøres og overse om man kikker på kartet. -og det bør man gjøre om man er på vei fra Oslo til Bergen. Ofte synes den rimelig godt visuelt også når tidevannet presser vannet over Jeteen. Klart det er kjipt og bli stående der og hugge. Regner med at større fartøy får beskjed om å senke farten for og ikke lage mer bølger enn nødvendig så det ikke blir mer skade på skøyta. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Worry II Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Godt det er Horn Flyer som ligger der ! Den fikser dette ! Vi får håpe skaden ikke er for stor ! Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Dette var da en veldig trist hentehistorie, skulle fra Vollen til Bergen og ikke komme lenger enn til Drøbak før man står på grunn... Men jeg forstår ikke riktig kursvalget, kommer man fra Vollen og går vest for Håøya, vil det være naturlig å gå gjennom åpningen i Jeteen utenfor Storsand, hvis man skal ut fjorden? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Nå undres jeg på hva trådsabotørene finner på å skrive om denne saken! Hvis noen lurer på hva trådsabotøren skriver er det bare å løfte blikket 2cm ... :o) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Jeteen er spesiell, for en som ikke kjenner området og historien ! En bedre merking her hadde spart mange penger for forsikringsselskapene, samt unngåtte episoder for havarist. Man kan ikke sammenlikne jeteen med "alle andre grunner", er min mening. Men igjen, jeg banner i kjærka... Jeg synes synd på de som ligger der nå ! Samme om årsaken er uoppmerksomhet eller feilnavigering ! Ikke akkurat stas nei, men han kan ikke ha fulgt med på kartet og kunne like godt gått på et vanlig skjær. Enig mht. merking, dette er tross alt et byggverk og ikke moder natur. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Har han løst havneavgift? Har han båtførerprøven? VHF lisens, og ikke minst sertifikat? Han han betalt totalmedlemskap i Redningsselskapet? Prøvde han senke båten, for så å forlange oppgjør? ;-) Eller at de møtte et nyttefartøy, gjerne et stort cruiseskip som selvfølgelig ikke overholdt vikepliktregelen som igjen medførete til at de såg det som eneste mulighet å dundre på land for ikke å bli kjørt i senk Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Forholdene her ved Oscarsborg var i går flatt vann og særdeles lav vannstand. Vi så Horn Flyer og Uni Oslofjord i området og via AISen så vi at de hodt på ved jeteen. Spsiellt når man kommer nordfra ser Drøbaksundet åpent og greit etter man har passert "Borgen". Jeg har mer enn en gang vinket båteiere vekk fra kursen mot jeteen. Som andre før har skrevet, bedre merking, ja. Men alt står i kartverket om dybder og hvor jetteen ligger. Det er mye bunnfarge på steinene i jetteen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
quantumduck Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Som andre før har skrevet, bedre merking, ja. Men alt står i kartverket om dybder og hvor jetteen ligger. Det er mye bunnfarge på steinene i jetteen. Hvis man ikke følger med på kartet så går man på en smell før eller senere uansett. Tror det hadde vært stilt andre krav til merking om den ble bygget i dag ... argumentet for merking er fra min side kun at dette er "menneskeskapt". Lurer dog litt på hvordan man skal merke bedre og sammtidig unngå at de "mer sjøsterke" (jada, jeg er inkludert i den gruppa jeg også ... ) blant oss tror at merkene markerer åpninger på samme måte som de eksisterende merkene gjør ... :o) Sitér dette innlegget Link to post
Ø33H-GUNN Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Da kan det meldes at Skøyta i det minste er borte. Uvisst om den gikk til havn for inspeksjon eller fortsatte sin ferd direkte mot vest noe forsinket. Sitér dette innlegget ..turen er over når en går iland.. Link to post
valvolainen Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Får vel ikke satt opp noe merkinger, det er jo tross alt verneverdig. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Men jeg forstår ikke riktig kursvalget, kommer man fra Vollen og går vest for Håøya, vil det være naturlig å gå gjennom åpningen i Jeteen utenfor Storsand, hvis man skal ut fjorden? Enig m deg. Skjønner ikke helt rute valget hans, Etter at de utvidet åpningen og merket den tydeligere er jo det blitt mye tydeligere/enklere. Trygve Samsung galaxy Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 http://www.verneplaner.no/?f=oscarsborg&id=68572&a=6 Sitér dette innlegget Link to post
Ø33H-GUNN Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Tror kursvalget var ut av sundet mellom Håøya og Oscarsborg. Tok vel sikte rett ut fjorden og fortsatte til sammenstøtet, omtrent midt mellom den vestlige åpningen ved "Slottet" og Småskjær. Sitér dette innlegget ..turen er over når en går iland.. Link to post
MrMate Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Eller at de møtte et nyttefartøy, gjerne et stort cruiseskip som selvfølgelig ikke overholdt vikepliktregelen som igjen medførete til at de såg det som eneste mulighet å dundre på land for ikke å bli kjørt i senk I området rundt Drøbak er regel 44 absolutt gjeldende. At ikke alle skjønner det er meg en gåte. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 I området rundt Drøbak er regel 44 absolutt gjeldende. At ikke alle skjønner det er meg en gåte. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Tom Rør Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Jeg snakket med noen av gutta fra redningsselskapet i fjor eller året før om denne sjeteen, hvor jeg spurte om det stort sett var tilreisende som gikk på. I følge dem, var det som oftest lokale båter som gikk på grunn, og det er jo litt rart, da det for oss som ferdes ofte i området ihvertfall ikke kan skylde på at vi ikke visste om denne. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Sønnen min på 7 snakka senest om jeteen i går hehe, har seilt gjennom åpningen med MTB flere ganger, så jeg forklarte sønnen om Jeteen ,oscarsborg ,Blucher osv. Da vi var med Danskebåten i forsommer. Han var selfølgelig ivrig etter å høre om dette. Jeg hadde ihvertfal vært lit flau om jeg hadde gått meg opp på den. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
lippert Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Ble dratt av i natt. https://www.facebook.com/Redningsselskapet Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.