Jump to content

Grunnstøtning i Drøbaksund - Jeteen


Ø33H-GUNN

Recommended Posts

Netcom skøyta som har hatt vinterhavn ved Vollen båtservice var under transport til ny eier nord for Bergen.

 

Ufrivillig stopp i Drøbaksund, muligens grunnet uoppmerksomhet da den står godt på Jeteen sør for Oscarsborg. Redningsskøyta fikk ikke trukket den av og venter på høyvann for et nytt forsøk.

http://www.oblad.no/nyheter/grunnstotte-midt-i-drobaksundet-1.7821383

..turen er over når en går iland..

Link to post

Nå undres jeg på hva trådsabotørene finner på å skrive om denne saken!

Har han løst havneavgift? Har han båtførerprøven? VHF lisens, og ikke minst sertifikat? Han han betalt totalmedlemskap i Redningsselskapet? Prøvde han senke båten, for så å forlange oppgjør? ;-)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post

Synes oppriktig synd på båteier. Gikk fra Vollen ferdig bunkret for første etappe mot Bergen kl 1300. Om den gikk direkte ser det ut til at nærkontakten med Jeteen skjedde nær høyeste høyvann.

 

Ligger nå å venter på flo kl 0319 for et nytt forsøk. Redningsskøyta Horn Flyer ligger på Oscarsborg og vil sannsynligvis måtte bruke all tilgjengelig trekkraft. Mitt tips er at den ikke kommer av grunnet høytrykket i Oslo området med svært lav vannstand.

..turen er over når en går iland..

Link to post

Jeteen er spesiell, for en som ikke kjenner området og historien ! En bedre merking her hadde spart mange penger for forsikringsselskapene, samt unngåtte episoder for havarist. Man kan ikke sammenlikne jeteen med "alle andre grunner", er min mening. Men igjen, jeg banner i kjærka... Jeg synes synd på de som ligger der nå ! Samme om årsaken er uoppmerksomhet eller feilnavigering !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Selv om man ikke er lokalkjent synes Jeteen rimelig godt på kartet da. Et belte på 2 km som står bombet med "1" tall hele veien. Dette beltet er i blåfarge mens alt annet rundt er hvitt, og det skal godt gjøres og overse om man kikker på kartet. -og det bør man gjøre om man er på vei fra Oslo til Bergen.

Ofte synes den rimelig godt visuelt også når tidevannet presser vannet over Jeteen.

 

Klart det er kjipt og bli stående der og hugge. Regner med at større fartøy får beskjed om å senke farten for og ikke lage mer bølger enn nødvendig så det ikke blir mer skade på skøyta.

Mvh. SAP

Link to post

Dette var da en veldig trist hentehistorie, skulle fra Vollen til Bergen og ikke komme

lenger enn til Drøbak før man står på grunn... :sad:

 

Men jeg forstår ikke riktig kursvalget, kommer man fra Vollen og går vest for Håøya,

vil det være naturlig å gå gjennom åpningen i Jeteen utenfor Storsand, hvis man

skal ut fjorden?

Link to post

Jeteen er spesiell, for en som ikke kjenner området og historien ! En bedre merking her hadde spart mange penger for forsikringsselskapene, samt unngåtte episoder for havarist. Man kan ikke sammenlikne jeteen med "alle andre grunner", er min mening. Men igjen, jeg banner i kjærka... Jeg synes synd på de som ligger der nå ! Samme om årsaken er uoppmerksomhet eller feilnavigering !

 

Ikke akkurat stas nei, men han kan ikke ha fulgt med på kartet og kunne like godt gått på et vanlig skjær. Enig mht. merking, dette er tross alt et byggverk og ikke moder natur.

Link to post


Har han løst havneavgift? Har han båtførerprøven? VHF lisens, og ikke minst sertifikat? Han han betalt totalmedlemskap i Redningsselskapet? Prøvde han senke båten, for så å forlange oppgjør? ;-)

 

Eller at de møtte et nyttefartøy, gjerne et stort cruiseskip som selvfølgelig ikke overholdt vikepliktregelen som igjen medførete til at de såg det som eneste mulighet å dundre på land for ikke å bli kjørt i senk

Link to post

Forholdene her ved Oscarsborg var i går flatt vann og særdeles lav vannstand. Vi så Horn Flyer og Uni Oslofjord i området og via AISen så vi at de hodt på ved jeteen. Spsiellt når man kommer nordfra ser Drøbaksundet åpent og greit etter man har passert "Borgen".

Jeg har mer enn en gang vinket båteiere vekk fra kursen mot jeteen.

Som andre før har skrevet, bedre merking, ja. Men alt står i kartverket om dybder og hvor jetteen ligger. Det er mye bunnfarge på steinene i jetteen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Som andre før har skrevet, bedre merking, ja. Men alt står i kartverket om dybder og hvor jetteen ligger. Det er mye bunnfarge på steinene i jetteen.

 

Hvis man ikke følger med på kartet så går man på en smell før eller senere uansett. Tror det hadde vært stilt andre krav til merking om den ble bygget i dag ... argumentet for merking er fra min side kun at dette er "menneskeskapt". Lurer dog litt på hvordan man skal merke bedre og sammtidig unngå at de "mer sjøsterke" (jada, jeg er inkludert i den gruppa jeg også ... ) blant oss tror at merkene markerer åpninger på samme måte som de eksisterende merkene gjør ... :o)

Link to post

 

Men jeg forstår ikke riktig kursvalget, kommer man fra Vollen og går vest for Håøya,

vil det være naturlig å gå gjennom åpningen i Jeteen utenfor Storsand, hvis man

skal ut fjorden?

Enig m deg. Skjønner ikke helt rute valget hans, Etter at de utvidet åpningen og merket den tydeligere er jo det blitt mye tydeligere/enklere.

 

Trygve

 

Samsung galaxy

Link to post

 

 

 

Eller at de møtte et nyttefartøy, gjerne et stort cruiseskip som selvfølgelig ikke overholdt vikepliktregelen som igjen medførete til at de såg det som eneste mulighet å dundre på land for ikke å bli kjørt i senk

 

I området rundt Drøbak er regel 44 absolutt gjeldende. At ikke alle skjønner det er meg en gåte.

Link to post

Jeg snakket med noen av gutta fra redningsselskapet i fjor eller året før om denne sjeteen, hvor jeg spurte om det stort sett var tilreisende som gikk på.

I følge dem, var det som oftest lokale båter som gikk på grunn, og det er jo litt rart, da det for oss som ferdes ofte i området ihvertfall ikke kan skylde på at vi ikke visste om denne.

Link to post

Sønnen min på 7 snakka senest om jeteen i går hehe, har seilt gjennom åpningen med MTB flere ganger, så jeg forklarte sønnen om Jeteen ,oscarsborg ,Blucher osv. Da vi var med Danskebåten i forsommer. Han var selfølgelig ivrig etter å høre om dette. Jeg hadde ihvertfal vært lit flau om jeg hadde gått meg opp på den.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...