quantumduck Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 I området rundt Drøbak er regel 44 absolutt gjeldende. At ikke alle skjønner det er meg en gåte. Hook, line and sinker ... Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Prøver meg på å laste opp et bilde av Jeteen fra Navionics på iPaden så de som ikke er kjent i området ser hvordan det ser ut; Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Her er satellitt bilde fra Plan2Nav. Sett at man ikke har kart så kan jeg forstå det, men med et kart ombord, nei.. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
navid Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Ja man kan mange ganger lure på hvordan i all verden kunne dette skje. Nå er det nå en gang slik at de med mere gullkantede papirer enn hva vi fritidsbåteiere har, går på grunn. Så det kan nok skje de beste. Men foferdelig trist er det uansett når det skjer. Men har de navigert etter satelittbildet til Barbaria skjønner jeg godt at de kjørte på jeteen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Hvis de navigerte etter det bildet, er det jo et under at de ikke kolliderte med rv23.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Barbaria Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Jo det var vel poenget med satelittbildet, har man ikke kart kan man jo tro at det er vann nok... Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
annki Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Netcom skøyta som har hatt vinterhavn ved Vollen båtservice Båten har ikke hatt vinterhavn ved Vollen båtservice, muligens den har ligget i Vollen ett sted. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Grov uaksomhet defineres som vesentlig avvik fra normal prosedyre. Jeg ville tro det kommer til å bli påstått at det er handlet grovt uaksomt her og dermed erstatning på de som hadde ansvaret ombord. Heldivis er det sjelden det vanker bøter på sjøen. Fryktelig ille at slikt skjer, men man må kunne forvente et minstemål av sjømannskap ? Det er jo krav om minium båtførerprøven for alle under 33 nå, men alle som ferdes burde at minimum av kunnskaper, i alle fall kunne lese et kart og skjønne at man må ha med kart også! Med hensyn til regel om vikeplikt for skipstrafikk var det jo derfor løpet på Hurumsiden ble utvidet og merket med to faste merker, før var det bare et lateralmerke man måtte innenfor, men det begynner å blir en stund siden så alle kart bør være oppdatert. På den annen side er ikke trygg der inne heller, jeg fikk sand og grusskipet Tevlus (en gammel traver) omtrent i hekken en høstdag for noen år siden. De som meg gikk på 10m linja i motstrømmen. De passerte uten problemer på utsiden siden de var innhentende. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Worry II Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Om dere ser på båtsportkartet, noe mange kjører etter, er ikke jeteen like synelig som på bildet i denne tråden. Mener fremdeles at bedre merking burde vurderes ! Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Tenker at de som var/ er ombord vet mer om årsaken til grunnstøtingen og at det nok kunne være lurt å forhøre seg litt med dem før en slenger rundt seg med uttrykk som grov uaktsomhet. Grov uopmerksomhet kan det ha vært, eller muligens et hendelig uhell. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Hvordan det er mulig å kjøre rett på jeteen som følge av et hendelig uhell virker uforståelig. Det er krav om kart ombord, det er også krav om tilstrekkelig utkikk. Man kan miste styring, men da kan man stoppe motoren, man kan miste motoren og da driver man man strømmen, men da rekker man å kalle opp noen. Skal bli interessant å høre forklaringen til de som var ombord. Nå vil høyst sannsynlig forklaringen til de ombord være ganske annerledes enn fakta. Det er alltid noe eller noen andre å skylde på. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Ben Sin Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Mener fremdeles at bedre merking burde vurderes ! Hvordan i heite huleste kan man merke bedre enn det er gjort her? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Hvordan i heite huleste kan man merke bedre enn det er gjort her? Staker ! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Staker hver 10 meter med sperrebånd mellom? ;) Redigert 24.Mars.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Worry II Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Det er jo på dagtid folk går på her... om natten er det ikkenoe problem, for da ser man jo på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Rismyr Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Grov uaksomhet defineres som vesentlig avvik fra normal prosedyre. Jeg ville tro det kommer til å bli påstått at det er handlet grovt uaksomt her og dermed erstatning på de som hadde ansvaret ombord. Heldivis er det sjelden det vanker bøter på sjøen. Fryktelig ille at slikt skjer, men man må kunne forvente et minstemål av sjømannskap ? Det er jo krav om minium båtførerprøven for alle under 33 nå, men alle som ferdes burde at minimum av kunnskaper, i alle fall kunne lese et kart og skjønne at man må ha med kart også! Med hensyn til regel om vikeplikt for skipstrafikk var det jo derfor løpet på Hurumsiden ble utvidet og merket med to faste merker, før var det bare et lateralmerke man måtte innenfor, men det begynner å blir en stund siden så alle kart bør være oppdatert. På den annen side er ikke trygg der inne heller, jeg fikk sand og grusskipet Tevlus (en gammel traver) omtrent i hekken en høstdag for noen år siden. De som meg gikk på 10m linja i motstrømmen. De passerte uten problemer på utsiden siden de var innhentende. Hvor kan jeg melde meg på ufeilbarlighetskurset. Skulle ønske jeg var en av Dere som aldri gjør feil, men er berettiget til å hetse andre. Og det sannsynligvis uten å kjenne fakta.Forresten, jeg er glad jeg ikke er sånn. Hs Redigert 24.Mars.2013 av Rismyr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Området fra sjøkart på kart.gulesider.no: Mer zoomet inn: Jeg har sammenlignet sjøkartet på gulesider med enkelte farvann jeg er særdeles godt kjent i, og det pleier å stemme ganske bra. Det kan man vel ikke si at det er her(?) Redigert 24.Mars.2013 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Ahh.. endelig en som kanskje er enig med meg... Rart ikke flere støtter meg på at det bør merkes bedre over vann... 4 staker holder, det ! En stake gjør at vi ser i kartet ? Jeteen er kunstig, laget av mennesker, for et Norge i krig..? Ja til merking over vann ! Eller er det slik at de som tier samtykker med meg ? :-) Redigert 24.Mars.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Fatter ikke hvorfor det blå feltet opphører et stykke fra land og skjæret på det kartet? Det må jo være en glipp.... Båtsport og kystkartene kart ser vel slik ut som på bildet under som er fra "Navida" appen. Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Godt synlig på Navionics også (Europe HD) Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
All In Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Støtter bedre merking. Hva er baksiden med å merke bedre forresten? Og hvis det er slik at mange går på, så hjelper det lite å rope rundt seg her inne. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Det blå feltet er lite på båtsportkartet. Jeg skjønner at folk blingser ! Jeg kjenner til jeteen, men tenk de som ikke.... Noen som kan ta et større bilde fra båtsportkartet ? Uten å zoome så mye.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Hva er baksiden med å merke bedre forresten? (iPad) Spent på svarene ! Sikkert skattepenger folk er redde for :-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Skal hver knaus som blir grunnberørt endel ganger Ila et år bli merket, så måtte vel merkingen 10 eller 100 dobles landet rundt ifht i dag. Drøbaksundet er sterkt trafikkert av små og store båter, såvel som cruiseskip, cargo og tankere. Alt som skal inn til hovedstaden må passere her. Vil tro at hadde det vært et behov av sikkerhetsmessige årsaker, ville det vært gjort for lengst. På sjøen må folk følge med samt lese og kunne forstå kart. Alt kan ikke merkes for de som tror de kan kjøre overalt der man ikke ser noe i overflaten mener jeg. Redigert 24.Mars.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jens_P Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Hensikten med merkingen er å merke farbare skipsleder, ikke alle steder det ikke er farbart! Kystverket si samfunnsoppgåve Kystverket tek ansvar for sjøvegen, og produserer viktige fellesgode for samfunnet. Hovudformålet er å sørgje for sikker og effektiv ferdsle i farleier langs kysten og inn til hamner, og ein nasjonal beredskap mot akutt forureining. http://www.kystverket.no/Om-Kystverket/Kva-er-Kystverket/Kystverkets-samfunnsoppgave/ Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.