Jump to content

Grunnstøtning i Drøbaksund - Jeteen

Ø33H-GUNN

Recommended Posts

Ja man kan mange ganger lure på hvordan i all verden kunne dette skje. Nå er det nå en gang slik at de med mere gullkantede papirer enn hva vi fritidsbåteiere har, går på grunn. Så det kan nok skje de beste. Men foferdelig trist er det uansett når det skjer. Men har de navigert etter satelittbildet til Barbaria skjønner jeg godt at de kjørte på jeteen.

Grov uaksomhet defineres som vesentlig avvik fra normal prosedyre. Jeg ville tro det kommer til å bli påstått at det er handlet grovt uaksomt her og dermed erstatning på de som hadde ansvaret ombord. Heldivis er det sjelden det vanker bøter på sjøen. Fryktelig ille at slikt skjer, men man må kunne forvente et minstemål av sjømannskap ? Det er jo krav om minium båtførerprøven for alle under 33 nå, men alle som ferdes burde at minimum av kunnskaper, i alle fall kunne lese et kart og skjønne at man må ha med kart også!

Med hensyn til regel om vikeplikt for skipstrafikk var det jo derfor løpet på Hurumsiden ble utvidet og merket med to faste merker, før var det bare et lateralmerke man måtte innenfor, men det begynner å blir en stund siden så alle kart bør være oppdatert. På den annen side er ikke trygg der inne heller, jeg fikk sand og grusskipet Tevlus (en gammel traver) omtrent i hekken en høstdag for noen år siden. De som meg gikk på 10m linja i motstrømmen. De passerte uten problemer på utsiden siden de var innhentende.

Ole
S/Y Algol

Hvordan det er mulig å kjøre rett på jeteen som følge av et hendelig uhell virker uforståelig. Det er krav om kart ombord, det er også krav om tilstrekkelig utkikk. Man kan miste styring, men da kan man stoppe motoren, man kan miste motoren og da driver man man strømmen, men da rekker man å kalle opp noen. Skal bli interessant å høre forklaringen til de som var ombord. Nå vil høyst sannsynlig forklaringen til de ombord være ganske annerledes enn fakta. Det er alltid noe eller noen andre å skylde på.

Ole
S/Y Algol

Grov uaksomhet defineres som vesentlig avvik fra normal prosedyre. Jeg ville tro det kommer til å bli påstått at det er handlet grovt uaksomt her og dermed erstatning på de som hadde ansvaret ombord. Heldivis er det sjelden det vanker bøter på sjøen. Fryktelig ille at slikt skjer, men man må kunne forvente et minstemål av sjømannskap ? Det er jo krav om minium båtførerprøven for alle under 33 nå, men alle som ferdes burde at minimum av kunnskaper, i alle fall kunne lese et kart og skjønne at man må ha med kart også!

Med hensyn til regel om vikeplikt for skipstrafikk var det jo derfor løpet på Hurumsiden ble utvidet og merket med to faste merker, før var det bare et lateralmerke man måtte innenfor, men det begynner å blir en stund siden så alle kart bør være oppdatert. På den annen side er ikke trygg der inne heller, jeg fikk sand og grusskipet Tevlus (en gammel traver) omtrent i hekken en høstdag for noen år siden. De som meg gikk på 10m linja i motstrømmen. De passerte uten problemer på utsiden siden de var innhentende.

Hvor kan jeg melde meg på ufeilbarlighetskurset. Skulle ønske jeg var en av Dere som aldri gjør feil, men er berettiget til å hetse andre. Og det sannsynligvis uten å kjenne fakta.

Forresten, jeg er glad jeg ikke er sånn.

Hs

Redigert av Rismyr (see edit history)

Ahh.. endelig en som kanskje er enig med meg... Rart ikke flere støtter meg på at det bør merkes bedre over vann... 4 staker holder, det ! En stake gjør at vi ser i kartet ? Jeteen er kunstig, laget av mennesker, for et Norge i krig..? Ja til merking over vann !

Eller er det slik at de som tier samtykker med meg ? :-)

Redigert av Worry II (see edit history)

Skal hver knaus som blir grunnberørt endel ganger Ila et år bli merket, så måtte vel merkingen 10 eller 100 dobles landet rundt ifht i dag.

Drøbaksundet er sterkt trafikkert av små og store båter, såvel som cruiseskip, cargo og tankere. Alt som skal inn til hovedstaden må passere her. Vil tro at hadde det vært et behov av sikkerhetsmessige årsaker, ville det vært gjort for lengst.

På sjøen må folk følge med samt lese og kunne forstå kart. Alt kan ikke merkes for de som tror de kan kjøre overalt der man ikke ser noe i overflaten mener jeg.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Hensikten med merkingen er å merke farbare skipsleder, ikke alle steder det ikke er farbart! :yesnod:

Kystverket si samfunnsoppgåve
Kystverket tek ansvar for sjøvegen, og produserer viktige fellesgode for samfunnet.
Hovudformålet er å sørgje for sikker og effektiv ferdsle i farleier langs kysten og inn til hamner, og ein nasjonal beredskap mot akutt forureining.

http://www.kystverket.no/Om-Kystverket/Kva-er-Kystverket/Kystverkets-samfunnsoppgave/

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...