Worry II Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Jo men det er ikke snakk om alle grunner i alle fjorder, det er snakk om den menneskelagde jeteen i Drøbaksundet, Sap og Jens.. 4 staker.. mange episoder i året unngått. De går jo på her i Hollenderseilasen og Ferderseilasen... masse forikringspenger. Koster ikke så veldig mye å merke med staker ! Må det en "forureining" til før den merkes ? Redigert 24.Mars.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Hvis noen lurer på hva trådsabotøren skriver er det bare å løfte blikket 2cm ... :o) Hvis dette er myntet på meg, må jeg bare si at jeg sliter med å begripe sammenhengen.... Men bortsett fra denne digresjonen, er det noen som vet akkurat hvor skøyta gikk på jeteen? Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Jo men det er ikke snakk om alle grunner i alle fjorder, det er snakk om den menneskelagde jeteen i Drøbaksundet, Sap og Jens.. 4 staker.. mange episoder i året unngått. De går jo på her i Hollenderseilasen og Ferderseilasen... masse forikringspenger. Koster ikke så veldig mye å merke med staker ! Må det en "forureining" til før den merkes ? Tviler på at det er så mange som har gått på under Hollenderseilasen, den starter et stykke lengre sør. Til dere som mener det bør merkes mer enn det er merket i dag. Hvordan mener dere det bør merkes? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Banarne Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) . De går jo på her i Hollenderseilasen og Ferderseilasen... masse forikringspenger. Koster ikke mye å merke med staker ! Tilogmed jeg med gammal trebåt og uten plotter sitter alltid å går igjennom ruten jeg skal gå på papirkart,før jeg kaster loss.. De som stikker 3x så dypt som meg burde vel ihvertfall gjøre det? Men jeg er enig i at så lenge det er hyppige grunnstøtinger så bør tiltak iverksettes. Hjelper ikke å hyle å skrike om dårlig sjømannskap,uerfarne folk i båt og ubåtkapteiner så lenge det faktisk er et problem. Uavhengig om det er menneskeskapt eller ei. Båter går på grunn hyppig,da er det vel bedre å være preventiv enn å skylde på båtfører hver gang? ja de har et ansvar,men at alle på vannet er skikket til å føre sine respektive skuter? neppe.. men det er som sagt lettere å være preventiv enn å fjerne alle som ikke innehar nødvendig kunnskap.. Jeg har aldri vært der,og heller aldri hørt om noen grunnstøtinger,legger bare til grunn at jeg har oppfattet det slik at det er et utsatt sted. Redigert 24.Mars.2013 av Banarne (see edit history) Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
sap_2000 Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Som Jens P sier så er det farbare leder som merkes, og ikke omvendt. Det er 2 store åpninger i Jeteen som begge er meget tydelig merket om man gidder og se etter. Jeg tror ikke det kan bli slik at hindringer under vann må gjerdes inn med staker for at folk ikke skal gå på grunn. Ang Ferder'n så har jeg stort sett vitnet at seilbåter har tynt marginene, glemt at det er strøm i området og så drevet på. Tror ikke noen staker hadde hindret det. Og hvorfor går det ikke på grunn flust av fraktebåter, tankere osv der? Mange kommer fra det store utland og har aldri kjørt der før. Hvorfor leser vi ikke om slike grunnstøtinger flere ganger i året tro?? Redigert 24.Mars.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Worry II Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Og hvorfor går det ikke på grunn flust av fraktebåter, tankere osv der? Mange kommer fra det store utland og har aldri kjørt der før. Hvorfor leser vi ikke om slike grunnstøtinger flere ganger i året tro?? Jo, men er det det som må til ? En skikkelig stygg en ? Naaai, håper det ikke blir aktuelt å ta opp dette noe mer, men, jeg er redd den siste ikke har gått på her... Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Men hvordan vil du at det skal merkes mere? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Jens_P Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Jo men det er ikke snakk om alle grunner i alle fjorder, det er snakk om den menneskelagde jeteen i Drøbaksundet, Den er da allerede merket. Bør ikke være noe problem å finne de åpningene som er der så lenge sikten er god? Det hele handler om å kunne lese sjøkart, ha kontroll på hvor man er og være konsentrert om navigeringen. (Og dermed havnet jeg i kategorien "bessewisser" ?) Men her som ellers i livet: Shit happens!!! På sjøen i lystbåt gjelder det samme som når vi ferdes ellers i naturen. Vi ferdes på eget ansvar. (Frihet under ansvar!) Ønsker vi å følge oppmerket sti eller løype må vi selv være i stand til finne og følge merkene. Beveger vi oss utenfor oppmerket sti eller løype er det vårt eget ansvar å sørge for at vi ikke faller utenfor fjellskrenter eller beveger oss ut på is som ikke bærer. Eller skal vi kreve skilt og gjerder overalt hvor det er farer i naturen? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
sap_2000 Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Det som er (nesten) helt garantert er at det vil grunnstøtes på Jeteen også i år som alle tidligere år. Akkurat slik som 1000vis av andre steder langs kysten vår, og spesielt i perioden Juni til August. Men at en stor yrkesbåt har gått på der kan jeg ikke huske, men kan klart skje om føreren er full eller sovner. Og hvordan skulle den i så fall merkes? 5-10 par med nord og sørmerker på den delen som går øst/ vest og 5-10 par med øst og vestmerker på den delen som går nord/ sør? Nei. Kanskje det i 2013, når "alle" har smarttelefoner og padder er best om det kan settes opp et geofence med automatisk sms som oppfordrer til og lese kartet da du nærmer deg et grunt område... Hehe Redigert 24.Mars.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
rogeri Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Hva med å sette opp noen fluoriserende fugleskremsler??? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 C-Map Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Worry II Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Hva med å sette opp noen fluoriserende fugleskremsler???Beste forslaget til nå :-) Steinsvik, zoome ut litt, og post nytt bilde.. Redigert 24.Mars.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Båtsportkart Redigert 24.Mars.2013 av Alfaerik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Takk, Alfaerik ! Var det bildet jeg ville ha ! Det er mye info på det kartet ! Jeteen blir lite synelig ! Dette er kartet mange navigerer etter, og jeg forstår at det går på båter her ! Men meg om det, da... Redigert 24.Mars.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Det har visst skjedd https://baatplassen.no/i/topic/46591-nok-en-paa-jeteen-i-droebaksundet-svcring-denne-gang-ser-jeg/ Men at en stor yrkesbåt har gått på der kan jeg ikke huske, men kan klart skje om føreren er full eller sovner. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Steinsvik, zoome ut litt, og post nytt bilde.. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Worry II Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Det har visst skjedd https://baatplassen.no/i/topic/46591-nok-en-paa-jeteen-i-droebaksundet-svcring-denne-gang-ser-jeg/ Jeg kjenner han som startet den tråden i 2008:-) Det må nok et utslipp til før alvoret forstås. Synd på de som da bor ved Drøbak, Sætre, Hallangen og enda lenger unna om uhellet er stort nok... Redigert 24.Mars.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Det har visst skjedd https://baatplassen.no/i/topic/46591-nok-en-paa-jeteen-i-droebaksundet-svcring-denne-gang-ser-jeg/ Ja der kan man se. Jeg hadde til og med skrevet i den tråden . Uansett så er ikke det dagelidags at yrkesbåter dundrer på der eller andre steder for den saks skyld med mindre folk sovner eller har litt for mye... Poenget er at man må følge med på kartet, samt forstå det som står der og vite hvor man er. De som ikke gjør det vil gå endel på grunn i sitt liv uansett hvor mye det merkes. Alle kan gjøre feil og gå på grunn, men det er ikke alltid manglende merking som har skylda... Redigert 24.Mars.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Et viktig prinsipp med sjømerking: sjømerkene viser hvor du kan gå med båten. De viser ikke hvor du ikke kan gå. Jeteen er mer enn godt nok merket tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Det må nok et utslipp til før alvoret forstås. Synd på de som da bor ved Drøbak, Sætre, Hallangen og enda lenger unna om uhellet er stort nok... Sjømerkinga i Drøbaksundet og nord til Fagerstrand er oppgradert gankse kraftig de senere åra ... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 (redigert) Det der er vel ikke helt konsekvent B´liten når en tenker på alle jernstakene som er plantet på grunner og skjær langs kysten. Disse sier vel: "Hold unna, her er det et skummelt skjær" Nå er vel mange av disse sett opp av private, men de tas jo med på kartene etterhvert. Forøvrig er jeg enig i at sjeteen er godt nok merket. Redigert 25.Mars.2013 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mouche Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Og hvorfor går det ikke på grunn flust av fraktebåter, tankere osv der? Mange kommer fra det store utland og har aldri kjørt der før. Hvorfor leser vi ikke om slike grunnstøtinger flere ganger i året tro?? Kanskje fordi det er losplikt og at derfor var det totalt rundt 11.000 lospliktige seilaser i Oslofjorden ifjor? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sap_2000 Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Er det en grense på størelse ang losplikt? Cruiseskip og større tankere etc skjønner jeg, men si fraktebåter på 50-100 meter som det går mye av inn og fjorden. Har de også losplikt? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Worry II Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Over 40 båter gikk på i 2008 http://www.redningsselskapet.no/Frakteb%C3%A5t+dundret+p%C3%A5+grunn+ved+Dr%C3%B8bak.62349.cms inklusive Falknes. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Er det en grense på størelse ang losplikt? Cruiseskip og større tankere etc skjønner jeg, men si fraktebåter på 50-100 meter som det går mye av inn og fjorden. Har de også losplikt? Losloven; http://www.lovdata.no/all/hl-19890616-059.html Har ikke lest den, men står sikkert en del her. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.