Quaoar Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 (redigert) Kommentar angående merking av dybde. Navida: Navionics: På det siste, så ser det omtrent ut som at det er markert skjær/overflateskjær midt mellom rød og grønn stake. For en irriterende tegn-/ikonbruk på Navionics Navida sitt, tolker jeg som målepunkt/laveste dybde er 4,1 meter. Redigert 25.Mars.2013 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Losloven http://www.lovdata.no/all/hl-19890616-059.html Har ikke lest den, men står sikkert en del her. Litt om losplikten her: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/skjaerer-av-baugen-for-aa-unngaa-losplikt-3982523.html Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Har man ikke gode og oppdaterte kart over området man skal ferdes i, har man allerede en feilkilde som kan føre til grunnstøting. Hvem av oss fritidsførere leser etterretninger for sjøfarende og oppdaterer kartene våres med reviderte sjømerker og sektorer? Jeg må innrømme at der synder jeg også. Om det er manglende merking av Jeteen skal jeg ikke uttale meg om, har gått der bare en gang. Nordover på østsiden og sørover på vestsiden. Veldig historisk sted. Mange har ofret sine liv der. Men for meg var det tilstrekkelig merket. Når det gjelder sjømerker ser det da ut for at de også kan være i veien for enkelte, har da sett fritidsbåter der staken står plantet midt i båten og lospliktige fartøyer har voldtatt lykta. Grunnstøting er nok et sammensatt problem. Manglende kunnskap, dårlig planlegging, dårlig disiplin, ingen utkikk, et lite øyeblikk med uoppmerksomhet og mange mange andre årsaker kan føre til grunnstøting. Vi må bare prøve å eliminere de. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Litt om losplikten her: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/skjaerer-av-baugen-for-aa-unngaa-losplikt-3982523.html Lit uklart for meg hva formålet med ditt innlegg var, men slike regler med hensyn til begrensninger på lengde, bredde, høyde osv er helt vanlig innen skipsfart. Begrep som Suezmax, Panmax og Kamsarmax er begrep som er eksempler på slikt. Har også vært med på å få modifisert baugen på et større skip (70.000 dw bulker) ved å kappe av en meter av baugen for å få skipet godkjent inn til en japansk havn. Dette som befrakters representant, ikke rederiets, og reder hadde ingen innvendinger til dette utover de åpenbare mht kostnader og sertifikater/godkjenninger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gabi Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Som info kan nevnes at når Bolærne ble frigitt for noen år siden gikk båtfolket plutselig på skjæra på vestsiden av Bolærne. Der hadde de jo ikke tidligere fått lov til å ferdes. Når de først fikk lov var det ikke alle som sjekket kart og terreng før de kjørte. Det som skjedde da var at det ble et spleiselag med noen aktører som satte ut staker. Fordi de fleste mente at det var fornuftig å gjøre det. Tilsvarende tankegang er sikkert mulig å få til på Jeteen også, dersom noen tar initiativ. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Jeg er for merking! En ting er at merking skal vise hvor det er trygt å ferdes, men skjær langs en slik led, over og under vann, burde fått sin stake eller bøye. Det fanger oppmerksomhet og en ser i kartet. Dessuten gir det bedre mulighet til å vurdere avstander. Om 40 biler hadde kjørt ut i samme svingen på en bilveg i løpet av et år, så hadde svingen blitt merket og utbedret. Ethvert trafikkuhell på landeveien hvor politiet er til stede, og det opprettes sak, blir det utarbeidet rapport med gjenpart til statens vegvesen. Dette inngår i arbeidet for å vurdere tiltak. -og så snakkes det her om et umerket skjær hvor det er 40 grunnstøtinger på ett år!! Når vi i andre tråder snakker om at GPS kan ha 50 meter avvik, så er det jo god grunn for å holde seg i havn ved mørkeste frembrudd. Jeg går ut ifra at fravær av merking kommer av en vurdering som bunner ut i økonomiske grunner og arbeidsmengden for ansvarlig myndighet. Men igjen, hvor mye koster ikke alle disse skadene på båtene, og ikke minst kostnadene for berging. Tipper kostnaden for berging av bare denne ene båten overstiger kostnadene ved å merke stedet. Hvordan er merkingen i skjærgården hos våre svenske naboer? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 (redigert) Spurte i går også. Spør igjen i dag. Hvordan i heite huleste kan det merkes bedre enn det er her? Hvilke merker vil dere ha opp? Hvor? Skal det på tekst med blokkbokstaver i kartene? Lydsignaler? Kikker du i kartet, er det umulig å ikke få med seg en flere hundre meter lang "grunne". Med to åpninger som er godt merket. Kikker du ikke i kartet, går du på grunn før eller senere uansett. Sannsynligvis før. Det er vesentlig mindre merker i den svenske skjærgården. Redigert 25.Mars.2013 av Ben Sin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 (redigert) Eller som nevnt tidligere.. 4-5 sorte staker, det får folk til å se i kartet ! (bildet over var spøk, for de som ikke forstod det..) "Hovedformålet med navigasjonsmerkene er å merke farledene, hindringer i nærheten av disse farledene og hindringer i farvann for sjøtrafikk i alminnelighet hvor disse ikke kan forventes.Andre farvann, selv om de er farbare, er vanligvis ikke merket. De mest trafikkerte ledene er derfor prioritert." Hentet herfra: http://www.kystverket.no/Kystkultur/Fritidsbat/Sjomerkesystemet/# Og som vi vet, er det på dagtid at båter går på her.. Redigert 25.Mars.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Hmm.. En grundregel indenfor kommunikation er at hvis budskabet ikke bliver forstået, så er det afsenderens ansvar. Hvis man ser afmærkning som en form for kommunikation, så er der vel en indikation her på at der er problemer med at få mange til at forstå budskabet. Og så kunne kommunikationen måske forbedres lidt. Uden for Københavns havn er der et tilsvarende område med meget lavt vand på en meter eller to hvor der dumpet affald og skrot. Det er markeret med store forbudssymboler i kortet og med gule specialafmærkninger på vandet. Jeg kender ikke til tilfælde hvor nogen er gået på her. Det ser således ud i kortet (Navionics) Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Lit uklart for meg hva formålet med ditt innlegg var, men slike regler med hensyn til begrensninger på lengde, bredde, høyde osv er helt vanlig innen skipsfart. Det var vel en som etterspurte hvor grensen gikk for å måtte ta los og her kommer jo 70 meters regelen klart frem Begrep som Suezmax, Panmax og Kamsarmax er begrep som er eksempler på slikt. Fullstendig klar over dette må vite, da det nærmer seg 20 år siden jeg ble uteksaminert fra VK III Nautisk linje (også kalt Skipperskolen) og har siden da jobbert på forskjellige typer fratøy forskjellige plasser i verden. Har vel aldri vært med på å kutte baugen, men har måttet lagt med master for å komme under luftspenn. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Jeg er for merking! ...... Jeg går ut ifra at fravær av merking kommer av en vurdering som bunner ut i økonomiske grunner og arbeidsmengden for ansvarlig myndighet. Men igjen, hvor mye koster ikke alle disse skadene på båtene, og ikke minst kostnadene for berging. Tipper kostnaden for berging av bare denne ene båten overstiger kostnadene ved å merke stedet. Jeg er og for riktig merking. Har dere som maser om merking vært der? Der ER merket, begge løp igjennom Jeteen ER tydelig merket. Ytterligere merking vil bare være forvirrende. At folk ikke kan lese merker eller bryr seg om merkingen er dumt, men vanskelig å gjøre noe med. Det blir litt som om vi skulle lage automatiserte bomsystemer på veien der bilister ikke overholdt trafikklysene. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Kaftein ØL Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Skjeteen ER godt merket i dag. Dersom folk virkelig ikke følger bedre med i kartet når de er underveis eller ikke forstår hvordan en skal leste en båtpostkart er det like greit at de dundrer på grunn der i stedet for lenger ut ved rakkebåene, svenskekysten osv. Dersom folk ikke forstår hvordan de skal lese et slikt kart eller planlegge seilasen er de på ingen måte skikket til å kjøre en båt på den størrelsen. Hvor ofte pleier egentlig folk å ta en titt i kartet for å orientere seg? er det en generell oppfatning at en i fritidsbåt ikke trenger å bry seg om flytende sjømerker da disse vanligvis står på dypere vann? Vi følger med i kartet fortløpende og anser det som en viktig del av navigasjonen ombord. Tillater meg også å minne på at norskekysten er av de farvannene i hele verden som allerede er best merket. Ganske unikt også at det er så mange enkeltmerker som viser grunner og skjær utenom leden også. Tar en f.eks. en tur til svenskekysten vil en se at merkingen der er ganske annerledes enn hva vi er vant til. Der gjelder det å følge leden som er merket i kartet, hvis ikke kan det gå riktig galt... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Vi burde legge oss på "svenskelinja" + og fjerne all merking utenom trafikkerte leder slik at man slapp unna den usikkerheten "er merket- er ikke merket" opsjonen gir. Etterhvert vil de fleste som fører båt ha båtførerprøven, hjelpemidler for navigasjon er tilgjengelig "overalt" til stadig lavere priser, det vil være en selvfølge å navigere aktivt om man er i ukjent farvann og de fleste vil beherske det fint. Så lenge det er merket litt hist og pist og det fortsatt er folk på sjøen som tror/håper de kan "kjøre rundt" og bare følge merkinga så vil ikke- fullstendig merking langs kysten føre til at folk går på grunn. Og fullstendig merking er total utopi. Å fjerne all merking utenfor de trafikkerte ledene vil ansvarliggjøre båtbrukerene og gi økt sikkerhet. ------------- Er vel egentlig for mindre merking jeg da.... men Jeteen er vel i et område og en led som er mye trafikkert og må være godt merket, som den er i dag. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 (redigert) Å fjerne all merking utenfor de trafikkerte ledene vil ansvarliggjøre båtbrukerene og gi økt sikkerhet.Underlig tankegang du har. Jeg er ikke enig med deg, men det er no så...... Redigert 25.Mars.2013 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Underlig tankegang du har. Jeg er ikke enig med deg, men det er no så...... Blir som å fjerne fotgjengerovergangene for å få folk til å se seg for før de krysser veien, det fungerer og færre blir påkjørt når de krysser veien. Syns ikke det er underlig å fjerne når en grunne kan være merket mens neste ikke er det, hva er da poenget? Man må navigere aktivt uansett og da er det bedre å stole på egen navigasjon enn å følge mangelfull merking. Og fullstendig merking er uansett helt og holdent utopi så da bør man rett og slett gjøre et valg fremfor å skape en illusjon av at en kan seile langs Norskekysten uten å navigere aktivt. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 (redigert) Det er forunderlig at så mange som 40 båter kan gå på Jeteen i løpet av et år, den ligger ikke i skipsleia, og de aller fleste fritidsbåter bortsett fra seilbåter ogstørre skøyter bør gå greit over den - i følge sjøkartet er laveste dybde et sted 0,7m - ellers ligger det på 1-1,5m. Redigert 25.Mars.2013 av Nidelv 1874 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brakkvannsseiler Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Alle kan være uheldige og ha en grunnberøring, men det er noe helt vesentlig som heter seilasplanlegging. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Dynamitt- bara bing barabom, problem borte. Fint med noen krigsminner men ikke i propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Synes MajorAndy treffer godt med sine alltid velvalgt ord, her om komuikasjon og at mottaker ikke oppfatter budskapet. Må man virkelig stå på gamle prinsipper om merking, bare fordi det alltid har vært slik? Hensikten måja være sikker ferdsel, ikke gamle og muligens utdaterte prinsipper? Som en kuriositet, det var vel i fjor at Lepsøyrevet, leia nordover fra Ålesund, var ferdigstilt og nyåpnet, med utsprengt dybde. Hurtigruta gikk på grunn pga ekstremt høytrykk og lavvann, månefase og alt det der forut før utbedringen tok til. Langs leia var det satt opp 20 meter høye betongtårn med lys. Dagen etter åpningen ble et av lystårnene rent ned av en stor båt. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Jeg er en av de nærmrste naboene til jetteen på Hurum. Folk er stort sett flinke. De fleste tusler pent mellom merkene. Detver fem knop inntil 150 meter fra land rundt Hurum. Omtrent halvparten av de som passerer sommerstid av motorbåtene fosser gjennom i god planende/ brøytene fart. Kommer man sørfra opp Drøbaksundet blir man trolig fartsblind og glemmer å se på egne hekkbølger. Jetteen er et yndet sted for småbyer å ligge å dra fisken. Når vi først er i området så jobbes det ed fem-knops skilt i sundet mellom Kaholmene og Håøya, forbi gjestehavna. Det skaper mye kaos i gjestehavna når man går i plogfart forbi Borgen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.