leif_erikg Startet 23.Mars.2013 Del på Facebook Startet 23.Mars.2013 Jeg har nylig overtatt en Seaco 950, med D4-260. Motoren fusker de første 5 sekundene etter start, og later til å kun gå på 3 sylindre. Deretter tar turtallet seg sakte opp over de neste 5-10 sekundene. Etter dette går motoren helt jevnt og fint, og uten noen som helst problemer. Jeg tok for sikkerhetskyld og målte returmengden fra dysene, og resultatet ser dere på bildet som ligger ved. Hva tror dere, bør jeg bytte injektor nr. 4? Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
sap_2000 Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Kan du bytte om på injektorene og se om problemet flytter seg med injektoren eller forblir på syl 4? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
leif_erikg Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Hei! Ja, det kan jeg, men jeg får ikke med meg hvilken sylinder den fusker på ved oppstart. Dette går over veldig fort. Den ekstra returmengden vil vel utvilsomt følge dysen? Trykket på dieselen inn på injektoren er jo uansett det samme. Det jeg hovedsaklig tenker på her, er om dette er stor nok differanse til å si at denne dysen er defekt, eller i alle fall så slitt at jeg bør bytte den? Er det forresten noen som har prosedyren for skifte av injektorer fra servicemanualen? Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
motor Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Hva med glødeplugger? Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Er meg bekjent ikke glødeplugger på D4 eller D6. Håper ikke jeg har gått glipp av noe her :) Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Brigg Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Litt vanskelig å se ut fra bildet, men er nivået ca på 7,5 på de tre første og 8 på den siste? Dette blir en forskjell på ca 7,5 %. Spørsmålet er om denne forskjellen er nok til å konkludere med at noe er galt. Jeg diskuterte dette med returmengdemåling med en som driver et båtverksted her i nærheten. Han var skeptisk til denne metoden fordi det han mente det var vanskelig å trekke konkrete konklusjoner basert på disse målingene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ibizafan Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 For du fullt turtall eller liggerde litt under 200-300. de er første tengn på injektor feil. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Chiefengineer Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Basert på det du viser her tror jeg ikke du er i nærheten av å ha injektorfeil. Dette ser helt uproblematisk ut, ut fra de sammenlikningstester jeg har vært med på for VP D-serie. Heller styringsfusk en annen plass i systemet som muligens kan påvirke innsprøytningen i kaldstartsekvensen. Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Takk for tilbakemeldingene! Er godt mulig jeg er litt vel nervøs her, har jo lest en del skrekkhistorier her inne. Følte meg bare rimelig sikker på at den trege starten var et tegn på en dårlig injektor. Forresten så har jeg også merket at det kommer litt diesel eller olje på vannet ved kaldstart. Brigg - Ja, resultatet var noe slikt, i underkant av 10% mer på den ene dysen. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
DieselDahl Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Det er helt riktig at det ikke er glødeplugger på disse motorene. Selv om denne testen ikke nødvendigvis gir et krystallklart svar er det en indikasjon på injektorfeil og det bør forsøkes å skifte denne. Det skal også sies at det har vært tilfeller av feil på ledningsbunten til injektorene, men vanlig er det ikke. Hvor mange timer har motoren gått? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Det er ikke det kalde været som gjør at den er litt sur og grinete i oppstarten? Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2013 Kan jo fint være kulden spiller inn. Hvordan opplever andre at D4/D6 er å starte ved -5? Motoren har gått 700 timer, og har etter det jeg kjenner til fortsatt orginale injektorer. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Chiefengineer Svart 26.Mars.2013 Del på Facebook Svart 26.Mars.2013 Skal være uproblematisk men om motoren har stått lenge kan det jo være at diesel siger litt tilbake i systemet etc. Har vel aldri -5 i motorrommet da jeg alltid har varme på vinterstid men etter noen måneders stillstand kan det være forskjell på motorene innbyrdes når det gjelder tid for startinnslaget før motorene starter. Litt hipp som happ men det jeg vel ser er at slike ulikheter erfares ikke når motorene brukes flere ganger i uka sommerstid. Jeg anser det som uproblematisk så lenge jeg ikke erfarer feilstart eller øvrige startproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 26.Mars.2013 Del på Facebook Svart 26.Mars.2013 Det er en helt vanlig differanse i retur. En regel vi har (jobber med bil) er at det man skal sammenligne den med minst i og den med mest i. Grensen på defekt og ikke er litt difus, men vi har alltid fått beskjed om at den som lekker mest bør ikke lekke dobbelt så mye som den som lekker minst. Vi har motorer som går på tre i noen få sekunder etter oppstart, og har hatt flere forskjellige årsaker. 1 - Dyse. 2 - Glødeplugg (som jeg forstod at du ikke hadde) 3 - toppakning (kommer inn litt vann etter at motoren har blitt stoppet). 4 - Bøyd råde (uten å lage ulyd) Trenger da noen runder for å kompansere med diesel. 5 - At noen har vert ute med dysene om montert en dyse med to kobberpakninger. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
jerognal Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 gjør det til en vane å fylle Tunap dyserens på dieselfilter hver gang du skifter filteret. (Finnes et stoff spesielt for dette). Dette gjør underverker for dysene. Volvoen min (bil) har kjørt 500.000 nå uten å ha skiftet en eneste dyse..... Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 13.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2013 Til opplysning, så har jeg nå skiftet dieselfilte, og motoren starter nå helt uproblematisk. Ser ikke helt for meg at det var filtrene, for da burde den vel ikke gått helt fint på høyere turtall? Kanskje litt luft i systemet? Er uansett bra fornøyd med motoren. Lavt forbruk, relativt lite støy, og passelig med effekt til båten. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Eureka Svart 13.April.2013 Del på Facebook Svart 13.April.2013 Meget bra. Ofte de enkle tiltakene som funker. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.April.2013 Del på Facebook Svart 13.April.2013 Fint at du skriver hvordan dette gikk. Alt for mange tråder her inne som ender uten noen konklusjon. Jeg tror lav temperatur har vært en del av årsaken. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.