Jump to content

eberspacher D4 gir eksos lukt ved stopp og start tips til feilsøk


Higre

Recommended Posts

Har en 90 tals D4 eberspacher som gir eksos lukt ved stopp og start inn i varmlufta på båten , fungerer godt ellers røyker litt før den brenner rent ,et minutt kansje så ser du ikke at den brenner etterpå, denne er montert slik at den kun går på fullt og skrur seg av å på med termostat, er ikke lekkasje å se rundt varmeren så dette må komme innenfra

Link to post

Dersom det kjem innifra vil det være eksos i frisklufta heile tida. Trykket i brennkammeret er likt så lenge den er i gang. Med andre ord er den meeeeget farlig å ha i gang.

Første plassen de lekker ut fra brennkammeret er som regel rundt flammevakten som står på toppen.

Men ofte så gir de varmerene ein eksos-sky ut friskluftslangen til forbrenning, ved stopp og muligens oppstart. Altså den normalt sorte 28mm slangen som er festa under ved sida av eksoseslangen. Dersom varmeren suger kabinluft i samme rom så vil dette fordeles ombord.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Stemmer det. Det anbefales at begge deler hentes utenfra. Men det er ikkje lett å få ein fullgod løsning som også sikrer mot sjøvann i varmeren. Eg har ledet støydemperen/innsugsslangen til kupelufta ut i sida på båten rett innenfor luftinntak til maskinrom, slik at den best mulig får frisk luft utifra.

Innsugslangen til forbrenning har eg fortsatt berre hengende i maskinromet, slik at eg også får ein liten snek av eksos spesielt etter stans.

Problemet skyldes egentlig at dieselvarmeren har for kort nedkjølingstid, slik at den ikkje er heilt reinblåst når vifta stopper. Eg vil nok på sikt legge ut igjennom skrogsida innsug til forbrenning også, men vurderer ny dieselvarmer, så eg avventer.

Ellers så trykktesta eg ein D4 som var plaget med eksos for 1mnd siden, der var lekkasje som eg beskreiv i forrige innlegg. Man spøker ikkje med slik. Eieren var sjokkert, og lykkelig.

Gassalarm og kullosalarm er montert i vår båt også.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg lar min suge fobrenningsluft det den står. Tenkte litt sånn at om jeg har en liten lekkasje vil varmeren selv da suge dette inn i forbrenningen, og derav ut av båten. Er dette dumt? Akkurat en kort eksoseim ved stopp er jo meget begrenset i omfang kontra en liten kontinuerlig lekkasje under drift.

 

Frisluft dels utenfra og dels fra kabinen hos meg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...