Higre Startet 24.Mars.2013 Del på Facebook Startet 24.Mars.2013 Har en 90 tals D4 eberspacher som gir eksos lukt ved stopp og start inn i varmlufta på båten , fungerer godt ellers røyker litt før den brenner rent ,et minutt kansje så ser du ikke at den brenner etterpå, denne er montert slik at den kun går på fullt og skrur seg av å på med termostat, er ikke lekkasje å se rundt varmeren så dette må komme innenfra Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Dersom det kjem innifra vil det være eksos i frisklufta heile tida. Trykket i brennkammeret er likt så lenge den er i gang. Med andre ord er den meeeeget farlig å ha i gang. Første plassen de lekker ut fra brennkammeret er som regel rundt flammevakten som står på toppen. Men ofte så gir de varmerene ein eksos-sky ut friskluftslangen til forbrenning, ved stopp og muligens oppstart. Altså den normalt sorte 28mm slangen som er festa under ved sida av eksoseslangen. Dersom varmeren suger kabinluft i samme rom så vil dette fordeles ombord. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Euklid Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Tar meg friheten til en delavsporing: når du har en litt lunefull varmer må du ikke finne på å ikke ha CO-varsler ombord. Selges f.eks. på Clas Ohlson, der den koster 450 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 For å ungå dette må da friskluftinntaket flyttes , forsår jeg det riktig ? Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Jeg har Co varsler men det er ike å ille at den slår ut ;) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Stemmer det. Det anbefales at begge deler hentes utenfra. Men det er ikkje lett å få ein fullgod løsning som også sikrer mot sjøvann i varmeren. Eg har ledet støydemperen/innsugsslangen til kupelufta ut i sida på båten rett innenfor luftinntak til maskinrom, slik at den best mulig får frisk luft utifra. Innsugslangen til forbrenning har eg fortsatt berre hengende i maskinromet, slik at eg også får ein liten snek av eksos spesielt etter stans. Problemet skyldes egentlig at dieselvarmeren har for kort nedkjølingstid, slik at den ikkje er heilt reinblåst når vifta stopper. Eg vil nok på sikt legge ut igjennom skrogsida innsug til forbrenning også, men vurderer ny dieselvarmer, så eg avventer. Ellers så trykktesta eg ein D4 som var plaget med eksos for 1mnd siden, der var lekkasje som eg beskreiv i forrige innlegg. Man spøker ikkje med slik. Eieren var sjokkert, og lykkelig. Gassalarm og kullosalarm er montert i vår båt også. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Higre Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Har også vurdert ny, vil det kunne skiftes bare enheten, la betjening,dieseltilførsel pumpe osv stå fra den gamle ? Eller vil en ny ha samme utfordringer? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Betjening og pumpe følger ny varmer. Eksos og slanger ellers passer mest sansynlig, alt etter hvilken modell du velger. Problemet med eksos vil nok forsvinne sidan andre varmere(også andre ebermodeller) har lengre nedkjølingstid. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Jeg lar min suge fobrenningsluft det den står. Tenkte litt sånn at om jeg har en liten lekkasje vil varmeren selv da suge dette inn i forbrenningen, og derav ut av båten. Er dette dumt? Akkurat en kort eksoseim ved stopp er jo meget begrenset i omfang kontra en liten kontinuerlig lekkasje under drift. Frisluft dels utenfra og dels fra kabinen hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Så lenge den får nok luft så har den det greit, men kupevifta suger mye meir en forbrenningsvifta, så den vil aldri spise betydelig del av egen lekkasje å blåse det ut eksosen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.