Jump to content

Erfaringer ønskes Yanmar LP6 240 HK vs. Volvo Penta KAMD43 230 HK


Knut Baltic

Recommended Posts

Jeg ønsker å kjøpe meg en Scand Baltic av "nyere" årgang og når det er litt å velge i, som i disse tider, kan en jo alltids ta seg tid til å vurdere hva som er "rett" motor. For meg står det litt om en 240 HK Yanmar 6LP eller en 230 HK VP KAMD43.

 

Yanmar vs VP temaet er behørig diskutert i flere emner her på Båtplassen, men jeg har ikke funnet en direkte sammenligning mellom disse to. Begge er etter hva jeg forstår "forrige" generasjon, 12 ventilers motorer uten elektronisk styring. Så langt er det egenskaper som jeg liker og ønsker i en båt.

 

At Yanmarmotoren har reim virker for meg som en grei vedlikeholdsaffære, selv om kjede er å foretrekke.

 

At Yanmarmotoren i tillegg har et problem med ventilene som må sjekkes med jevne mellomrom for å unngå havari skaper bekymring. Men det gjelder kanskje bare 24 ventilers motoren med 290 HK? 24V KAD44 motoren til VP har vel også dette problemet så vidt jeg har lest meg til her på forumet.

 

Kjøleproblemene med VP skal vel være i orden på en KAMD43 som har gått bortimot 1000 timer? Av de jeg har snakket med om dette har det vært et gjennomgående problem dersom olje og filter ikke skiftes ofte nok. Det virker videre som om de fleste er av en oppfatning om at dette er en av de bedre VP motorene.

 

240 HK Yanmar 6LP er det mindre å lese om på BP, og det lille som står gir meg litt bekymring..

 

Faktorer som er viktig er vedlikeholdskostnader per år, eventuelt over en periode på 5 eller 10 år for disse to motorene.

Likeledes bruksopplevelse, evt. røyk, dieselforbruk, marsjfart osv.

 

Jeg har skjønt at det er mange sterke følelser om den ene kontra den andre her på forumet, men ønsker i denne omgang mer facts enn følelser :) (Unnskyld hvis jeg tråkker på noens følelser nå)

Redigert av kaglenna (see edit history)
Link to post

Tror jeg også ville gått for Yanmar. Komressoren på KAMD motorene vil gå før eller siden og den

er forholdsvis dyr har jeg hørt. I tillegg lager kompressoren en del støy. Kjenner noen som har koblet den på

egen bryter for å slippe akkurat dette. Kamreim må selvfølgelig følges opp på Yanmar. Dette med

havari mener jeg også er på 24V motoren. Dyre deler til begge motorene men Yanmar ligger nok på

topp anngående delepriser. Div. filter til Yanmar kan kjøpes hos Toyota forhandleren da denne motoren

er 4,2 literen som sitter/satt i den store Land Cruiseren.

Link to post

Har hatt både 340 hk versjonen av Yanmar (6LYA-SPT) samt D6/435. Ikke de samme motorene som du etterspør men dog.

 

Var ørlitegrann skeptisk til Volvoene etter all støyen før jeg fikk de men de har ikke skuffet i det hele tatt. Yanmaren fungerte svært bra men hadde mindre kraft før ladetrykket tok seg opp. Man må vente litt på kraften. Volvoene har kraft fra bunnen av pga kombinasjonen kompressor/turbo. Yanmaren røk noe mer og etter 50 timer var 3 dyser defekte. Byttet på garanti uten spørsmål. Kun byttet en defekt sensor så langt på den ene av de grønne. Ellers uproblematisk.

 

Får tillegge at Yanmaren var helt ny da jeg tok den ut mens Volvoene var kjørt 150 timer hver da jeg overtok, så stort sett dreier dette seg om erfaringer med nytt maskineri. Volvoene bruker litt mer smørolje under drift men har ingen røyk og jeg plages ikke nevneverdig med visning av sot i hekken. Kjører Castrol på Volvoene og kjørte Mobil 1 på Yanmar.

 

Kan ikke si at det ene eller andre er bedre eller verre etter mine erfaringer så langt, hverken mekanisk eller elektrisk sett. Nytt bør forøvrig helst være såpass problemfritt. Jeg er ofte mer skeptisk til evt. forrige eiers ivaretakende av motorene enn av motorene selv.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Har hatt en 6LP (290) fra den var ny i en tidligere båt. Den hadde gått ca 800 timer da den ble solgt. Av vedlikehold fikk jeg autorisert verksted til å justere dyser og sjekke ventiler ved ca 400 timer, og tok registerreim og impeller ved ca. 600 timer. Utover dette vanlig årlig sesong-vedlikehold med olje/ dieselfiltere, anoder og oljeskift. Motoren var 100% feilfri i min eiertid. Dette er "kongemotor", lettstartet, pålitelig og råsterk. Drivstofføkonomi synes jeg også var meget bra.

Mine nåværende 2 x Volvo D4/ 300 har nok kostet meg endel ganger mer i både vedlikehold og reparasjoner enn Yanmaren noen gang var i nærheten av, så deleprisene på Yanmar ser jeg nå i ettertid mer som en kuriositet da det aldri var behov for dette.

Filtere og motordeler til Yanmar kjøpes billigst hos Toyota, mens marinisering og kjølesystem krever originale deler fra Yanmar.

Link to post

Har hatt min 240 yanmar i 8 år no. Den har gått problemfritt i 750 timer. Skifta registerreim og sjekka ventiler i forrige veke.

Det var første verkstedbesøket på disse 8 åra, har tatt all anna service sjølv.

Motoren er svært lettstarta i alle temperaturer sommar som vinter.

Kun positive erfaringer.

Link to post
  • 2 uker senere...

Takk for innspill Kaptein Niderman og dere andre. Har sett på en båt med 240 Yanmar og stusset litt på at det er litt rust rundt bolter på toppen og nede på reimhjul og svinghjul. Er dette normalt? Er de så tette at det ikke lekker ut så mye som en dråpe diesel for beskyttelse? :wink:

Link to post

10 år med Yanmar 1986-1996 ca 2100 timer totalt uten problemer. 5 år med Volvo 1996-2001 problemer hvert eneste år, 2 sommerferier ødelagt. Heiv ut Volvo kun gått 550 timer og satte inn Steyr, problemfritt fra 2002 til jeg solgte båten i 2008. Nå tilbake på Yanmar ny 2005 nå ca 1900 timer og fortsatt helt uten feil, kun vanlig service.

Er ikke vanskelig å se hva jeg vil anbefale deg!

Velg Yanmar.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...