Knut Baltic Startet 24.Mars.2013 Del på Facebook Startet 24.Mars.2013 (redigert) Jeg ønsker å kjøpe meg en Scand Baltic av "nyere" årgang og når det er litt å velge i, som i disse tider, kan en jo alltids ta seg tid til å vurdere hva som er "rett" motor. For meg står det litt om en 240 HK Yanmar 6LP eller en 230 HK VP KAMD43. Yanmar vs VP temaet er behørig diskutert i flere emner her på Båtplassen, men jeg har ikke funnet en direkte sammenligning mellom disse to. Begge er etter hva jeg forstår "forrige" generasjon, 12 ventilers motorer uten elektronisk styring. Så langt er det egenskaper som jeg liker og ønsker i en båt. At Yanmarmotoren har reim virker for meg som en grei vedlikeholdsaffære, selv om kjede er å foretrekke. At Yanmarmotoren i tillegg har et problem med ventilene som må sjekkes med jevne mellomrom for å unngå havari skaper bekymring. Men det gjelder kanskje bare 24 ventilers motoren med 290 HK? 24V KAD44 motoren til VP har vel også dette problemet så vidt jeg har lest meg til her på forumet. Kjøleproblemene med VP skal vel være i orden på en KAMD43 som har gått bortimot 1000 timer? Av de jeg har snakket med om dette har det vært et gjennomgående problem dersom olje og filter ikke skiftes ofte nok. Det virker videre som om de fleste er av en oppfatning om at dette er en av de bedre VP motorene. 240 HK Yanmar 6LP er det mindre å lese om på BP, og det lille som står gir meg litt bekymring.. Faktorer som er viktig er vedlikeholdskostnader per år, eventuelt over en periode på 5 eller 10 år for disse to motorene. Likeledes bruksopplevelse, evt. røyk, dieselforbruk, marsjfart osv. Jeg har skjønt at det er mange sterke følelser om den ene kontra den andre her på forumet, men ønsker i denne omgang mer facts enn følelser :) (Unnskyld hvis jeg tråkker på noens følelser nå) Redigert 24.Mars.2013 av kaglenna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Yanmar Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Tror jeg også ville gått for Yanmar. Komressoren på KAMD motorene vil gå før eller siden og den er forholdsvis dyr har jeg hørt. I tillegg lager kompressoren en del støy. Kjenner noen som har koblet den på egen bryter for å slippe akkurat dette. Kamreim må selvfølgelig følges opp på Yanmar. Dette med havari mener jeg også er på 24V motoren. Dyre deler til begge motorene men Yanmar ligger nok på topp anngående delepriser. Div. filter til Yanmar kan kjøpes hos Toyota forhandleren da denne motoren er 4,2 literen som sitter/satt i den store Land Cruiseren. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Knut Baltic Svart 25.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Kompressoren på KAMD ville nok jeg også koblet ut. Har ikke bruk for den på en Baltic tror jeg. Yanmar er 4,2 liter og VP 3,6 (?), det merkes kanskje godt. Hørt noen ganger at det er dyre deler, er de omtrent like dyre? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Kompressoren er der stort sett for å gi mer "puff" på det lave registeret på planende båter ( for lettere å komme i plan) Uten denne Kopressoren blir motoren mer eller mindre bare en TAMD 41. Det er riktig at volvoen er på 3,6 liter. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Tallisman Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Yanmar kontra Volvo er slik jeg ser det en totalt unødvendig diskusjon. Vil du ha ett stort sett problemfritt båthold går du for Yanmar. Vil du ha det motsatte går du for Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 25.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 http://www.yanmar.no/arch/_img/9050258.pdf Noen som har tilsvarende data for KAMD 43? Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 25.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Er det virkelig så svart - hvitt Salomon? Jeg har hørt det flere ganger før, men så har jeg tenkt at det er det jo også mange flere VP eiere der ute. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 (redigert) Japansk kvalitet vs Europeisk kvalitet? Hvor mye bedre er ikke en Toyota enn de fleste europeiske? Tror begge disse er meget gode motorer. Tror nok forskjellene på kvalitet har vært mer tydelig etter at D-serien kom. Kanskje spesielt fordi havariene på D-motorene er så "totale". Redigert 25.Mars.2013 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 (redigert) Har hatt både 340 hk versjonen av Yanmar (6LYA-SPT) samt D6/435. Ikke de samme motorene som du etterspør men dog. Var ørlitegrann skeptisk til Volvoene etter all støyen før jeg fikk de men de har ikke skuffet i det hele tatt. Yanmaren fungerte svært bra men hadde mindre kraft før ladetrykket tok seg opp. Man må vente litt på kraften. Volvoene har kraft fra bunnen av pga kombinasjonen kompressor/turbo. Yanmaren røk noe mer og etter 50 timer var 3 dyser defekte. Byttet på garanti uten spørsmål. Kun byttet en defekt sensor så langt på den ene av de grønne. Ellers uproblematisk. Får tillegge at Yanmaren var helt ny da jeg tok den ut mens Volvoene var kjørt 150 timer hver da jeg overtok, så stort sett dreier dette seg om erfaringer med nytt maskineri. Volvoene bruker litt mer smørolje under drift men har ingen røyk og jeg plages ikke nevneverdig med visning av sot i hekken. Kjører Castrol på Volvoene og kjørte Mobil 1 på Yanmar. Kan ikke si at det ene eller andre er bedre eller verre etter mine erfaringer så langt, hverken mekanisk eller elektrisk sett. Nytt bør forøvrig helst være såpass problemfritt. Jeg er ofte mer skeptisk til evt. forrige eiers ivaretakende av motorene enn av motorene selv. Redigert 25.Mars.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Har hatt en 6LP (290) fra den var ny i en tidligere båt. Den hadde gått ca 800 timer da den ble solgt. Av vedlikehold fikk jeg autorisert verksted til å justere dyser og sjekke ventiler ved ca 400 timer, og tok registerreim og impeller ved ca. 600 timer. Utover dette vanlig årlig sesong-vedlikehold med olje/ dieselfiltere, anoder og oljeskift. Motoren var 100% feilfri i min eiertid. Dette er "kongemotor", lettstartet, pålitelig og råsterk. Drivstofføkonomi synes jeg også var meget bra. Mine nåværende 2 x Volvo D4/ 300 har nok kostet meg endel ganger mer i både vedlikehold og reparasjoner enn Yanmaren noen gang var i nærheten av, så deleprisene på Yanmar ser jeg nå i ettertid mer som en kuriositet da det aldri var behov for dette. Filtere og motordeler til Yanmar kjøpes billigst hos Toyota, mens marinisering og kjølesystem krever originale deler fra Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Det var godt å høre Tilde, har akkurat kjøpt båt med to slike ombord. Det ble skiftet reg.reimer på de på 1000 timer, nå har de gått 1500. De skal visst ha reimer på 2000 timer så da er dety en stund til. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Da bør du sjekke vedlikeholdsskjema på hjemmesidene til Yanmar. Mener å huske at regreim-bytte var 500 timer/ 5 år, det som kommer først. 1000 timers intervall høres mye ut. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 25.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Supert at dere deler erfaringene deres! Fant en link til denne siden http://www.dieselpartseurope.com/webwinkel/index.php?main_page=page&id=16&language=en Helt i bunnen ligger en operasjonsmanual til LP6 motorene og der står det på side 32; inspeksjon etter 500 driftstimer (eller 2 år) og bytte etter 1250 driftstimer (eller 5 år) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 - og her er vedlikeholdsoversikten fra Yanmar Norge (se side 5 for 6LP-serien): http://www.yanmar.no/arch/_img/9052913.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Niderman Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Har hatt min 240 yanmar i 8 år no. Den har gått problemfritt i 750 timer. Skifta registerreim og sjekka ventiler i forrige veke. Det var første verkstedbesøket på disse 8 åra, har tatt all anna service sjølv. Motoren er svært lettstarta i alle temperaturer sommar som vinter. Kun positive erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 4.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2013 Takk for innspill Kaptein Niderman og dere andre. Har sett på en båt med 240 Yanmar og stusset litt på at det er litt rust rundt bolter på toppen og nede på reimhjul og svinghjul. Er dette normalt? Er de så tette at det ikke lekker ut så mye som en dråpe diesel for beskyttelse? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 10 år med Yanmar 1986-1996 ca 2100 timer totalt uten problemer. 5 år med Volvo 1996-2001 problemer hvert eneste år, 2 sommerferier ødelagt. Heiv ut Volvo kun gått 550 timer og satte inn Steyr, problemfritt fra 2002 til jeg solgte båten i 2008. Nå tilbake på Yanmar ny 2005 nå ca 1900 timer og fortsatt helt uten feil, kun vanlig service. Er ikke vanskelig å se hva jeg vil anbefale deg! Velg Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 4.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2013 Det virker i hvertfall som det er enstemmighet om gode erfaringer med Yanmar så det er betryggende Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Og gratulerer med valg av båt! Gled deg, og bare så jeg holder tråden,: Gå for Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Er det noen av dere som kan si om denne type rust er noe å bekymre seg for? Jeg har sett samme motor uten dette som har gått lenger. Kan overoppheting en gang ha årsaket dette eller kan det være at den har vært lite i bruk? Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 7.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2013 Da blir det Yanmar på meg også! Ber om varmt vær så isen går i båthavna Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.