Jump to content

Kjøpe tidsbryter for DC 12V?


snekkerbod

Recommended Posts

Skal montere en vifte tilknyttet et 12V batteri som får ladestrøm fra et større solcellepanel. For å unngå at viften går kontinuerlig (og tapper batteriet) ønsker jeg en tidsbryter, slik at den går to ganger (en time hver gang) i løpet av døgnet. Problemet er at jeg ikke finner noen tidsbryter / timer på 12V, verken hos Biltema eller Maritim. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en enkel timer?

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje litt enklere å bruke 2 stk av litt rimeligere type , der den ene starter vifta og lar den gå en time og den andre starter når strømmen til vifta brytes og bryter strømmen i ønsket tid for etterpå gi strømmen tilbake til bryter en , da kan en legge inn så mange starter med fast gangtid en ønsker på en enkel måte.

Link to post
Share on other sites

Hva skal være bruksområdet for viften? Jeg har selv en Nicrovent solcelle ventilator, og den går døgnkontinuerlig via et slikt lite 9 v batteri. Den viften bruker slik sett ikke mye strøm. Har også vurdert å sette inn en strømgjerrig pc-vifte, og heller ikke de bruker bruker mye strøm, men vil gi en kontinuerlig luftstrøm, som i løpet av et døgn blir noen kubikk med luft.

Link to post
Share on other sites

Takk for flere svar.

 

Formålet med viften er å montere den i et murt oppbevaringsskap ved båtplassen på ca 0,5m3. Det er murt inntil en fjellvegg kan det komme en noe fukt der. Jeg ønsker å oppbevare båtputer og andre småting i dette "skapet" for å slippe å bære fiskeutstyr, ting og tang opp til hytta hver gang. Vil tro og tenkte en vifte er tilstrekkelig for å sikre nok luftig.

 

Derfor ser jeg for meg følgende "skjematisk"

 

 

160Wp (solcellemodul)

I

I

Solcelleregulator --> Timer --> Vifte

I

I

Batteri

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg også ønsker å skaffe ein 12v tids bryter. Bryteren skal brukes til å tenne/slukke et markeringslys på båthavna.

Den skall fungere 7 dager i uken,eksempelvis tenne kl 20.00,slukne kl 09.00.

 

Jeg ha søkt flere plasser men finner ingenting som oppfyller desse kravene.Den som nevnes i et tidligere innlegg, ser ikke ut til å fungere 7 dager pr uke.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...