bergie Startet 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2013 Løsnet pakkboksen i dag. La da merke til et ganske kraftig spor i akslingen. Er dette på grunn av slitasje, eller er akslingen laget med et spor for simringen som sitter i pakkboksen. Trodde i utgangspunktet at akslingen skulle være rett, men dette sporet er så perfekt at jeg ble usikker. Legger ved noen bilder. Vanskelig å få vist sporet godt, men håper dere får et inntrykk av det. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Dette er nok slitasje. Hvis alt ellers virker slik det skal, og du ikke har noen vannlekkasje, er det vel egentlig bare å dra akslingen litt lenger inn eller ut, slik at simmerringen havner på et litt annet sted på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Takk for svar. Har en lekkasje i pakkboksen så den skal byttes. Vil det fungere å montere den nye pakkboksen slik at pakningen blir liggene på et annet sted på akslingen? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Det vil funke Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Husk bilder, hvis du har muligheter til. :-) Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Ingar Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Om det er en simmerring av gummi som har laget dette sporet er det over min begripelse, ser ut til å være nærmere 1mm dypt? Sikker på at det er simmerringer i pakkboksen? Isåfall ville det vært intr å se hvordan de ser ut nå.. Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Har ikke fått av pakkboksen enda. Sliter med en klemflens :-). Skal prøve å få lagt ut bilder når jeg får den av. Er og forundret over at en simmerring kan gjøre dette, men, som det ble nevnt, det kan jo være noe annet inni den pakkboksen. Sporet er nok bortimot 1 mm dypt. Skrår pent inn fra begge sider før det går rett ned til bunnen. Kan noe slikt oppstå pga slitasje? Pakkboksen som var montert, var av den fettsmurte varianten. Jeg antok at den hadde en simmerring. Sitér dette innlegget Link to post
Garf73 Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Hmmm hvis en simring har lagd det sporet så er ikke den laget av gummi ihvertfall, men skal ikke si så veldig mye da jeg ikke vet hvordan pakkboksen ser ut hverken utvendig eller innvendig, da jeg foreløplig har holdt meg til utenbordsmotor Sitér dette innlegget Mitt Springer 20 prosjekt Link to post
Folk I Båt Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Det er helt normalt at en tettering lager slike spor over tid. Som en sier over her; flytt akslingen ut eller inn. Eventuelt få akslingen sveist og maskinert. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Akslingen SVEIST og maskinert? Sveis aldri på akselen! Det er en kjent sak at gummi kan slite dype spor i stål, spesielt rustfritt stål. Det kan ha sammenheng med at gummien sliter på oksydsjiktet som beskytter mot vider korrosjon, slik at en får en form for galloperende korrosjon. Det samler seg også gjerne forurensning (sand e.l.) under gummien som øker slittasjen. Jeg stemmer for forslaget om å flytte tetningen litt. Lignende slittasje er også ganske vanlig i pakkbokser med tetningssnor. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nordan family 27 Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Hadde slike spor på mine aksler også. Av forskjellige årsaker, herunder tæring, kjøpte jeg nye. Kostet en brøkdel å få de levert direkte fra leverandøren til båtmerke enn å kjøpe fra leverandører og forhandlere i Norge, så det kan være en tips for den som trenger ny en gang. Det samme gjaldt propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Jeg har sett tilsvarende skade pga slitt simring. Stålspiralen i gummien kom i kontakt med akslingen og lagde spor. Aksling ble trekt, metalisert og og dreid. Hva operasjone kostet vet jeg ikke da det var arbeidsgiver som betalte gildet. Jobben ble utført av den gang Kings Diesel i Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Vil tru at dette er eit resulta av at motoren ikkje er nøyaktig innretta. Så det kan vere slitasje på akselen og hylseforing også ute. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 (redigert) Jeg skiftet simmeringer i pakkboksen på min båt for 3 år siden. Da hadde de samme simmerringene sittet i 23 år. Her var det kun svake spor på 0,07mm. Jeg flyttet likevel pakkboksen noen centimeter bakover så de nye pakningene ikke skulle få slite i de samme sporene. På bildet under ser det kanskje ut som sporene er mer enn 0,07mm, men det er kun pga. lyssettingen for i det hele tatt å få vist sporene på bildet. Lars H. Redigert 27.Mars.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Folk I Båt Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Akslingen SVEIST og maskinert? Sveis aldri på akselen! Om det er en aksling som jobber med ei voldsom belastning så kan jeg forsåvidt være enig om en ny aksling er svært billig, men med en vanlig snekkeaksling f.eks. hadde jeg ikke hatt problemer med å fått den sveist. Går greit så lenge det gjøres på riktig måte. Det går et utall hardt belastede akslinger som er sveist innen all mulig industri. Til og med på boreutstyr på platformer. Et annet alternativ er å få lagt på metall, enten i pulverform eller kjemisk, for deretter å maskinere. Mange akslinger som går mot simmering har en "sleeve" eller ei slitehylse nettopp på grunn av slitasje som dette. F.eks. Hjulakslinger på motorsykler, for å ta noe de fleste kan forholde seg til. Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 1.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Nevnte i en post over, at jeg skulle legge inn flere bilder. Se nedenfor. Har nå fått flensen av akslingen og dradd av pakkboksen. Er ikke mye igjen av simmerringen som dere ser. Lurer på om det kan være "ørene" (like under fettkoppen) på fjæren som holder pakningen på plass, som har leget sporene i akslingen. Kan ikke se at de er slitt, men kan ikke se at noe annet kan forårsake slik slitasje. Eller kan den "leppen" på pakningen forårsake dette. Tror denne skaden på pakningen har vært der lenge. Vil montere ny pakkboks slik at den blir liggende et annet sted på akslingen. Takk for interessen og tilbakemeldingene. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Det er "leppa" eller tetteflaten på simmerringen som lager sporet. Er helt normalt at slikt skjer over tid. Og som jeg tidligere nevnte; ofte brukes "sleeves" eller hylser utenpå akslinger for å ta opp denne slitasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Dersom simmeringen er gammel blir den hard.da lager den spor i akslingen.Det er bare å flytte pakkboksen til ein plass der det ikkje er slitasje,selfølglig med nye ringer Oppretting er å anbefale.Så lenge det er innenfor ein 100 dels mm,er det ikkje så nøye Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Men husk å få rustfrie stålspiraler til simmeringene! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bergie Svart 2.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Antar at det er presset for mye fett ned i pakkboksen. Dette har sprengt ut pakningen og skaden (høyre siden på bildet) har oppstått. Har kjøpt ny Sleipner pakkboks. Denne har vel rustfrie fjærer i simmerringene? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Ny komplett pakkboks fra Sleipner har nok rustfrie fjærer, men skiftes kun simmeringene, er det greit å sjekke hva en får. Simmeringer fåes nemlig i forskjellige varianter. Når det gjelder fett, skal det for en "normal" bruker være nok med å dra til kun et tørn 2 - 3 ganger i sesongen. Drar du til for mye fyller du bare hylserøret med fett og der skal det være vann. Jeg pleide å dra til etter hver tur, og da jeg for noen år siden hadde akslingen ute for å skifte simmerringer (det begynte å lekke), var det fett helt ut til cutleslageret ved propellen! Og et siste råd: Når du drar til et tørn, skrur du et kvart tørn tilbake slik at simmerringene ikke blir sittende under trykk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bergie Svart 2.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Gode råd dette. Jeg kjøpte båten i fjor sommer så skaden var nok allerede skjedd. Måtte stadig skru inn fett. Hos meg kom det ut foran pakkboksen. Det kan man skjønne når man ser hvordan pakningen ser ut. Nå går jeg for en oljefylt pakkboks. Håper at det vil fungere bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.