Jump to content

Spor i propellakslingen. Er det slitemerker etter pakkboks?

bergie

Recommended Posts

Løsnet pakkboksen i dag. La da merke til et ganske kraftig spor i akslingen.

Er dette på grunn av slitasje, eller er akslingen laget med et spor for simringen som sitter i pakkboksen.

Trodde i utgangspunktet at akslingen skulle være rett, men dette sporet er så perfekt at jeg ble usikker.

Legger ved noen bilder. Vanskelig å få vist sporet godt, men håper dere får et inntrykk av det.

2013-03-26_16.01.41.jpg

2013-03-26_16.04.09.jpg

Har ikke fått av pakkboksen enda. Sliter med en klemflens :-). Skal prøve å få lagt ut bilder når jeg får den av.

Er og forundret over at en simmerring kan gjøre dette, men, som det ble nevnt, det kan jo være noe annet inni den pakkboksen.

Sporet er nok bortimot 1 mm dypt. Skrår pent inn fra begge sider før det går rett ned til bunnen.

Kan noe slikt oppstå pga slitasje?

Pakkboksen som var montert, var av den fettsmurte varianten. Jeg antok at den hadde en simmerring.

Akslingen SVEIST og maskinert? :nonod: Sveis aldri på akselen!

Det er en kjent sak at gummi kan slite dype spor i stål, spesielt rustfritt stål. Det kan ha sammenheng med at gummien sliter på oksydsjiktet som beskytter mot vider korrosjon, slik at en får en form for galloperende korrosjon. Det samler seg også gjerne forurensning (sand e.l.) under gummien som øker slittasjen. Jeg stemmer for forslaget om å flytte tetningen litt.

Lignende slittasje er også ganske vanlig i pakkbokser med tetningssnor.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hadde slike spor på mine aksler også. Av forskjellige årsaker, herunder tæring, kjøpte jeg nye. Kostet en brøkdel å få de levert direkte fra leverandøren til båtmerke enn å kjøpe fra leverandører og forhandlere i Norge, så det kan være en tips for den som trenger ny en gang. Det samme gjaldt propeller.

Jeg skiftet simmeringer i pakkboksen på min båt for 3 år siden. Da hadde de samme simmerringene sittet i 23 år. Her var det kun svake spor på 0,07mm. Jeg flyttet likevel pakkboksen noen centimeter bakover så de nye pakningene ikke skulle få slite i de samme sporene. På bildet under ser det kanskje ut som sporene er mer enn 0,07mm, men det er kun pga. lyssettingen for i det hele tatt å få vist sporene på bildet.

spor_aksling.jpg

Lars H.

:easter:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Akslingen SVEIST og maskinert? :nonod: Sveis aldri på akselen!

Om det er en aksling som jobber med ei voldsom belastning så kan jeg forsåvidt være enig om en ny aksling er svært billig, men med en vanlig snekkeaksling f.eks. hadde jeg ikke hatt problemer med å fått den sveist. Går greit så lenge det gjøres på riktig måte. Det går et utall hardt belastede akslinger som er sveist innen all mulig industri. Til og med på boreutstyr på platformer.

Et annet alternativ er å få lagt på metall, enten i pulverform eller kjemisk, for deretter å maskinere.

Mange akslinger som går mot simmering har en "sleeve" eller ei slitehylse nettopp på grunn av slitasje som dette. F.eks. Hjulakslinger på motorsykler, for å ta noe de fleste kan forholde seg til.

Nevnte i en post over, at jeg skulle legge inn flere bilder. Se nedenfor.

Har nå fått flensen av akslingen og dradd av pakkboksen.

Er ikke mye igjen av simmerringen som dere ser.

Lurer på om det kan være "ørene" (like under fettkoppen) på fjæren som holder pakningen på plass, som har leget

sporene i akslingen.

Kan ikke se at de er slitt, men kan ikke se at noe annet kan forårsake slik slitasje.

Eller kan den "leppen" på pakningen forårsake dette. Tror denne skaden på pakningen har vært der lenge.

Vil montere ny pakkboks slik at den blir liggende et annet sted på akslingen.

Takk for interessen og tilbakemeldingene.

2013-04-01_12.16.39.jpg

2013-04-01_12.16.30.jpg

Ny komplett pakkboks fra Sleipner har nok rustfrie fjærer, men skiftes kun simmeringene, er det greit å sjekke hva en får. Simmeringer fåes nemlig i forskjellige varianter.

Når det gjelder fett, skal det for en "normal" bruker være nok med å dra til kun et tørn 2 - 3 ganger i sesongen. Drar du til for mye fyller du bare hylserøret med fett og der skal det være vann. Jeg pleide å dra til etter hver tur, og da jeg for noen år siden hadde akslingen ute for å skifte simmerringer (det begynte å lekke), var det fett helt ut til cutleslageret ved propellen! Og et siste råd: Når du drar til et tørn, skrur du et kvart tørn tilbake slik at simmerringene ikke blir sittende under trykk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...