Tasle Startet 27.Mars.2013 Del på Facebook Startet 27.Mars.2013 Min nye bruktbåt, Mørejet 30' HT, har ikke autopilot. Men jeg funderer på å anskaffe en slik. Prisen inkl. montasje blir vel ca. 30 tusen. Har i dag en Garmin GPSMap 4012 som jeg gjerne vil integrere med en Garmin autopilot. Her nord har vi lange avstander og dype fjorder. Skal man fra et sted til et annet blir det gjerne snakk om en times kjøring eller to selv i 20-30 knops fart. Da hadde det vært kjekt med autopilot: Ta seg en kopp kaffe mens man skuer fremover etter evn. hindringer, eller av andre grunner ønsker å slippe rattet for en kortere eller lengre stund. Er for så vidt innforstått med at farten bør avpasses etter forholdene, dvs. aktiv autopilot eller ikke. Og antar at autopiloten (Garmin via nettverket) kan settes opp til å styre båten etter valgt kurs på plotteren? Men så er spørsmålet, er det regningsvarende med autopilot til denne prisen, eller er det ren luksus? Bør man helst la fagfolk installere autopiloten, som jeg antar? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Har ikke oversikt over mulighetene du har, men jeg ville ikke brukt mye penger for å få koblet autopiloten opp mot plotteren, men det er kanskje ikke det største problemet her. Jeg mener at autopilot er et "must", da dette gir frihet og ro, samtidig som denne styren mens du finleser kartet. Når jeg går ut fra havn, styrer jeg oftest med motorene og siden tar autopiloten over til jeg går til havn igjen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Der er skrevet MYE om autopilot tidligere, ta et søk så finner du lesestoff for påsken Jeg har hatt flere båter med autopilot opp gjennom tidene og i saktegående båter er autopilot helt uunnværlig, det er en ekstra mann ombord, i alle fall nesten. Når marsjfarten overstiger 20 knop er nytteverdien, i alle fall for meg, ganske så redusert da de båtene jeg har hatt med slik fart har vært veldig retningsstabile og en må jo ha tilnærmet 100% utkikk likevel. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
monte carlo Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Autopilot = Rederinnen..(Les: kone) Forholdvis rimelig siden anskafelsen allerde er gjort.. men ikke billig løsning det heller Sitér dette innlegget Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti Link to post
Sydvesten Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Autopilot er faktisk det mest fornuftig en kan ha ombord. utrolig hjelp og nytte.. Den gjør at man kan være mere fri ombord.. Selv innså jeg ikke nytten av dette før jeg fikk det selv ombord.. Så i min verden er ikke autopilot ekstrautstyr men standard utstyr i større fritidsbåter som en går lengere strekk med Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
grawis Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Usikker på nødvendigheten på motorbåt, men i seilbåten er den kjempenyttig ved aleneseiling. Greit å kunne låse kursen inn i vindøyet mens jeg springer fram til masta og ordner med storseilet :-) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Fantastisk nyttigt! Især over lidt længere afstande, naturligvis. Men jeg bruger den hver gang. Og når man først har vænnet sig til brugen, så er det rigtig svært at undvære den. Jeg bruger den stort set aldrig på den måde at jeg laver en rute i plotteren som jeg derefter følger. Der er alligevel så mange korrektioner hele tiden at det bliver for besværligt. Som oftest låser jeg bare kursen eller alternativt sætter et WP i plotteren nogle nm ude og sætter piloten til at styre mod dette WP. Jeg lå engang i Göteborg og skulle hjem (120nm) da piloten svigtede. Det var klaustrofobisk at tænke på at jeg skulle styre alene hele vejen hjem. Heldigvis kom den op igen. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Discovery 2 Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Der er skrevet MYE om autopilot tidligere, ta et søk så finner du lesestoff for påsken Jeg har hatt flere båter med autopilot opp gjennom tidene og i saktegående båter er autopilot helt uunnværlig, det er en ekstra mann ombord, i alle fall nesten. Når marsjfarten overstiger 20 knop er nytteverdien, i alle fall for meg, ganske så redusert da de båtene jeg har hatt med slik fart har vært veldig retningsstabile og en må jo ha tilnærmet 100% utkikk likevel. Helt enig! Fart er det avgjørende mtp autopilot. Har man marsjfart under 20 knop er det uunnværlig, men 25-30 nesten bortkastet pga krav til utkikk. Men igjen, en vurdering av egne behov kontra pris. Sitér dette innlegget G. Link to post
Lars H. Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Jeg har autopiloten koblet mot kartplotteren. Da setter jeg et WP, og lar autopiloten følge streken frem til punktet. Dette er spesielt nyttig dersom en går langs land med vind fra siden inn mot land. Låser en da autopiloten kun på en kompasskurs langs land, vil båren uvilkårlig komme nærmere og nærmere land mens kompasset vil vise den valgte kursen. Men koblet opp mot kartplotteren og det WP'et en har sett, vil faktisk båten hele tiden styre litt ut fra land slik at den holder den opptrukne ruten. Med kuling inn på tvers, har jeg faktisk opplevet at båten hele tiden styrer opp til 30 grader mot vinden. Men kursstreken følges. Jeg har en langsomgående snekke, Saga27 som jeg rett som det er er ute med alene. Da er det herlig å bare sitte i førerstolen med korsede armer og holde utkikk. Og skulle jeg ønske det, kan jeg også bevege meg rundt i båten uten at båten skjener ut til en eller annen side. Så for meg er autopilot et "komfort" produkt og nyttig hjelpemiddel. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
navid Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Også jeg ønsker meg autopilot.... Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Min neste båt skal garantert ha autopilot! Har vært på ferie med en båt som hadde og det var så utrolig deilig:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Om jeg må velge kommer autopilot over kartplotter på lista mi. Utenkelig å ikke ha på båt som brukes på litt lengre strekk. Hender jeg legger opp ruter på plotteren, men avvikene blir så mange at jeg ikke lar piloten følge ruta. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Døh...nå fikk eg lyst på autopilot. Aldri hatt det. Det er myyye ratting av og til når vind og sjø jobber mot valgt kurs. Det har vert montert ombord tidligere, så kanskje kablene som ligger der kan brukes :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 (redigert) Om jeg må velge kommer autopilot over kartplotter på lista mi. Det forstår jeg godt. Jeg kjøpte båten min i 1987, og her er rekkefølgen på innkjøp av noen av alle de "duppeditter" det er blitt i løpet av disse 26 årene. 1991 - Elektrisk winsj og solcellepanel 1993 - Autopilot 1994 - GPS (koblet mot autopilot) 1997 - Kartplotter (koblet mot autopilot) 1998 - Landstrømlader Pr. i dag har jeg fremdeles den samme winsjen, autopiloten og laderen! Resten er fornyet og utvidet. Lars H. Redigert 27.Mars.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tasle Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Da ser ut som at autopilot er et "must" og ikke en luksusfaktor inne i hodet mitt . Har nok ofte tenkt på det noen her hevder, at man slipper litt mas ved roret på lange strekk. Samtidig regner jeg med at de ca. 30 tusen herligheten koster også bidrar til å øke både verdien og komforten på båten i en viss grad. Skal ha båten til service om en måneds tid eller så, og kommer nok til å få installert autopiloten da. Det er vel såpass mye mikk-makk at det er best å la fagfolk installere herligheten for å få gjort det kjappest unna? Antar fagfolk også er mer rutinert og tar jobben på beste og hurtigste måte. Noen som vet hvor mange arbeidstimer som normalt medgår for installasjon i en motorbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Tasle Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Bare for å følge opp mitt siste innlegg litt mer detaljert: Jeg har to "mæsjiner", begge VP Kad 42B. For de som vet, hvordan blir det hydraulikkpumpe® og sånt? Trengs det to av alt dette, en for hver motor? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Du har vel bare 1 ratt? Om du har hydraulisk styring må du ha 1 pumpe til autopiloten, har du mekanisk styring (Teleflex e.l.) kreves en hydraulisk eller mekanisk drivenhet. Selve autopiloten blir den samme uansett. Ikke noen heksekunst å montere selv men det kommer jo litt an på dine evner og lyster til å drive med slikt Les i så fall installasjonsveiledningen godt på forhånd Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Tasle Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 SveinHa (og andre): Stemmer, kun en styreposisjon, så den saken er grei. Og hydraulisk styring mener jeg det er. Men etter en litt mislykket operasjon får jeg ikke ta i tunge tak i den grad jeg ønsker. Det vil si, bøy og strekk må skje rolig, og det hemmer litt, derfor er en fagmann mitt førstevalg. Delvis også på grunn av kalibrering og øvrig etterarbeid. Pumpe bør vel være 2 liter i dette tilfellet har jeg forstått etter å ha lest på Seatronic og hos andre leverandører? 20 tusen for autopiloten med alt tilbehør, og så regner jeg ca. ti tusen for montasjen, tilsammen tretti tusen. Regner med at en skipsradioforhandler (maritim elektronikk) kan fikse den jobben, skal undersøke dette og be om pris. Antar videre at firmaet også vil ha salget av autopiloten m/ tilbehør pga. fortjenesten. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Du har vel bare 1 ratt?Skrev visst litt sleivete, jeg mente at du styrer vel begge motorene med bare 1 ratt (selv om du evt. har flere styreposisjoner). Autopiloten blir bare en ekstra styreposisjon som ligger skjult i båten. Kalibrering av en moderne autopilot er stort sett ganske automatisk. Kompasset lager sin egen deviasjontabell ved å styre båten i en litt stor sirkel (slik at du bruker et minutt eller 2 på hele sirkelen. Etterpå tar piloten styringen av båten en liten stund og finner ut av styrerespons o.l. Så må du gjerne finstille kompassretningen også, da styrer du en fast kurs, leser av kursen på GPS og knapper denne inn i piloten. Det skulle være omtrent det hele, alt finner du i installasjonsveiledningen. Viktig å ha litt god plass rundt deg når du holder på med slikt og helst også minst mulig vind, strøm og bølger. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Bitteliten Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Gratulerer med flott båt forresten! Du trenger bare en pumpe. Denne kobles inn på hydraulisk styringssystemet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 (redigert) Er du 100% att du har hydraulisk fra ratt?? Min båt er fra 2000 og har ikke det. Bare hjelpe servo på motor. Jeg har wire fra ratt og valgte rattpiloten. Fungerer like bra til 1/4 av prisen. Men den forlenger rattet litt bare og du hører den jobber. Jeg er storfornøyd. Men brukes bare på sakte fart. I plan går jo båten rett uansett og man må følge med. Redigert 27.Mars.2013 av Cathrine. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Diskusjonen er jo om atuopiliot er "nice to have" eller "must". Etter å ha hatt båt i mange år uten autopilot, kjøpte vi vår nåværende båt med billig kartplotter, uten autopilot. Krysset Skagerrak et par ganger med et øye på plotter/ kompass, det andre på havet forut for å sikre at vi ikke traff drivtømmer etc. Ankom da Danmark med nakkesmerter, høy puls og alt annet til faget hørende. Har så montert autopilot og oppdaget at at øyet på plotter/ kompass i stor grad kan frigis til utkikk, for å assistere det andre. Ser også at piloten tar seg av kurskorreksjonene, så jeg kan sitte med senkede skuldre og armer i kross. Har av ulike grunner ikke fått til den store Skagerrak-krysningen siden vi monterte piloten, men håper å få det til i år eller neste år. Forventer da å komme til Tyborøn i god form. Er autopilot luksus eller nødvendighet? Avhenger av ditt båtbruk, men for meg ligger den nok et sted innimellom, som "extremely good to have" Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Tasle Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 SveinHa Ja, ett ratt for begge motorene. Jeg antok at kalibreringen var litt mer omstendig, så det er godt å høre at den er ganske enkel å gjøre selv, så da tar jeg den jobben selv, bortsett fra installasjonen, fersk som jeg er med litt større båter. Og takker til Bitteliten! Det var jo litt av en overgang fra 18 fot åpen sommerbåt til 30 fot helårs "campingvogn". Ser bare frem til mer vårlig vær for å hobbyfiske litt med juksa, og "reise på første klasse" med ny autopilot tilkoplet kartplotteren. Nå blir det investert i autopilot, det er sikkert som amen i kjerka. Kjekt med så mye kompetanse og erfaring her på BP! Som litt påskegodt har jeg laget en liten gave til dere alle, en (gratis) app som beregner koketid for påskeggene. Kun for Android. Kan lastes fritt ned fra http://www.tore.aasli.no/egg/index.php - men ta det som det er: litt tidsfordriv uten særlig mer nytte! Sitér dette innlegget Link to post
Tasle Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Til Cathrine: Ditt innlegg ble postet mens jeg skrev mitt svar og så det ikke før nå. I henhold til manualene og forrige eier skulle det være hydraulisk styring. Har kun kjørt båten i 2 1/2 timer etter kjøpet før høst-uvær og vintermørket /polarnettene satte inn, så har ikke fått gjennomgått alt i detalj enda. For øvrig er båten en 2004/2005-modell. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Jeg har ikke autopilot, men skulle veldig gjerne hatt det. Mulig jeg tar investeringen etterhvert, men det som er helt sikkert er at min neste båt SKAL ha autopilot. Luksus? Absolutt ikke! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.