Jump to content

Autopilot . luksus eller nødvendighet?

Tasle

Recommended Posts

Jeg bruker autopiloten til å styre med allerede

30m etter at jeg har bakket ut fra båtplassen.

Setter meg godt til rette,heller i kaffi fra termos, finner frem en sigar , gjør klart i båten , tar i inn fendere osv osv.

Har Simrad med ekstra styrepanel akterut slik at jeg hele tiden har full kontroll.

Alt skjer i lavere hastigheter.

Når jeg går i plan styrer jeg ALLTID manuelt.

Autopilot er etter min mening også svært nyttig i hastigheter mellom 20 og 30 knop. En kan da bruke autopiloten til kontinuerlig å justere kursen og samtidig ha full oversikt fremover. Det er mindre anstrengende å bruke autopiloten nærmest som en joy stick. Alternativ å gå mot et way point som tidligere nevnt . Bruk av autopilot er selvfølgelig avhengig av hva slags farvann en er i . Farten må reduseres dersom en skal koke kaffe eller lign.

Denne tråden var jo hyggelig lesning, og spesielt siden jeg nettopp har fått levert en autopilot som ligger i eska klar for montering. Mitt valg falt på Simrad siden min øvrige elektronikk er av samme merke. Til nå har Simrad bare hatt skjermer med grell grønn farve, men jeg bestilte det nye IS40 farvedisplayet. Gleder meg til montasjen som jeg regner med starter i morgen...

Denne tråden var jo hyggelig lesning, og spesielt siden jeg nettopp har fått levert en autopilot som ligger i eska klar for montering. Mitt valg falt på Simrad siden min øvrige elektronikk er av samme merke. Til nå har Simrad bare hatt skjermer med grell grønn farve, men jeg bestilte det nye IS40 farvedisplayet. Gleder meg til montasjen som jeg regner med starter i morgen...

He-he.. Ja, dette med autopilot har nok mange fordeler, det er tydelig etter alle innleggene å dømme.

Medusa, du får komme med en liten rapport når piloten er prøvekjørt! Regner med at du har skikkelig varme i båten siden du skal installere piloten i morgen :smiley: .

Jeg kjenner ikke Simrad, men velger Garmin siden plotteren min er en Garmin 4012, og tilhørende autopilot skal kunne følge oppsatt kurs fra plotteren, i samme nettverk. Simrad har jo et godt rykte å ta vare på!

Tasle: Regner med at du har skikkelig varme i båten siden du skal installere piloten i morgen :smiley: .

Jeg bor i Tromsø, og som du kanskje har sett av værvarsling og nyheter med skredulykker, så er vinteren på langt nær over her. Etter å ha hatt båten under presenning hver vinter så bygde jeg naust med 5m innvendig takhøyde sist sommer, så nå står den tørt og fint innendørs. Varmovner slår jeg på via SMS så det er fin temperatur å arbeide i.

Eska som autopiloten ligger i er ganske ruvende, og i den er det 7 kartonger ++ som skal monteres. I tillegg må jeg gjøre noen rokeringer på dasjbordet, så jeg ser at det er ganske mye arbeid å få det hele på plass. Men dette er jo trivelig arbeid...

Redigert av Medusa (see edit history)

Er autopilot luksus eller nødvendighet? Avhenger av ditt båtbruk, men for meg ligger den nok et sted innimellom, som "extremely good to have"

Jeg har ikke autopilot, og savnet det ikke før jeg leste denne tråden. Nå står den på listen over ting en kanskje absolutt skulle ha puttet oppi båten. :giggle:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Blant de ting som ikke er nødvendig, men praktisk, kommer Autopilot høgt opp. Min rangering er farget av at eg ofte ferdes alene.

1: Dieselvarmer. Øking av komfort og brukstid

2 VHF. Forklaring unødvendig

3.Kartplotter.: gir me meir ro i navigeringen. det å se hvor sjømerker etc er i forhold til egen kurs/posisjon gir økt sikkerhet. er en før/ etter oplevelse

4 Ekkolodd: Uunverlig på ukjente plasser, nært land. og til å finne fisk

4.Autopilot: Gir meg meir tid til å nyte turen. Meir tid til å konsentere med om navigering, og fri til å vandre litt, på lengre strekk.

4.Ankervinch:) Var det 1,st som kom ombord. praktisk og omtrent uunverlig, når en 1,st er vant med den. I mange situasjoner rangert over Autipilot.

7: Sidepropell. Absulutt en ting eg ønsker meg. men kommer godt etter de andre på listen.

7: Radar. har hatt en gammel. tok ut for å frigjøre plass og var lite følsom for mindre mål. Ønskeliste Combiinstrument.

På en større. båt er dette, fra min side, regnet som et krav. etter a ha hatt det.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Jeg har ikke autopilot, og savnet det ikke før jeg leste denne tråden. Nå står den på listen over ting en kanskje absolutt skulle ha puttet oppi båten. :giggle:

:yesnod::yesnod:

En ting jeg lurer på er om autopiloten jobber for deg i dønninger i sakte fart uttaskjærs? Den klarer vel uansett ikke angripe sjøen slik vi gjør selv når vi bruker øynene og ser hva som venter oss på skrå bakfra?

Ser det er også autopilotpakker ned til 13000 kr og lurer på hva som er kriterie for å få en som passer til min båt? 5,5 tonn 30 ft.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Den klarer vel uansett ikke angripe sjøen slik vi gjør selv når vi bruker øynene og ser hva som venter oss på skrå bakfra?

Enig med deg. Autopiloten klarer ikke å angripe sjøen slik vi gjør når vi ser sjøene komme. Da må jeg koble ut autopiloten og styre for hånd. Men det har sikkert litt med pris på pilot og størrelse på fartøy å gjøre. Disse små pilotene har f. eks. ikke informasjon om båtens hastighet og kan gi rorutslag deretter. De er som regel konfigurert til å styre i en bestemt hastighet. Det er nå min erfaring.

Redigert av navid (see edit history)

Autopilot er et must, særlig om en er på tur alene. -snakker kun av erfaring med seilbåt med pilot.

Typisk tur på fjorden:

Når jeg går fra havn, setter jeg piloten på, og går frem på dekk og rydder fendere og tau. Ordner litt med kalesjen og andre småting jeg ikke tok før jeg gikk ut. korrigerer litt på pilotens kurs..

Går ned i byssa og skrur på Wallasen for å koke meg kaffi. setter meg opp i cockpiten, korrigerer kurs, slapper litt av, leter frem Ipaden, må under dekk igjen for å koble strøm, og så opp igjen...

kaffien koker, piper i kanna, og jeg går ned igjen for å presse kaffi, finne frem en kopp. Kobler fra piloten og styrer selv på rorkulten...

Slapper av...

kjenner fin seilvind i håret, må på do, setter på piloten, går på do... deretter opp på dekk og kobler fall og tar av bomtrekket. går tilbake i cockpit snur båten mot vinden og setter piloten i kurs mot vind. setter seil, og av med pilot. seiler...slapper av koser meg..

seil skal ned... setter baug mot vinden , på med pilot, lar storseilfallet gå og klyver frem på dekk for å berge seilet, surrer det til bomen og gjør noen småting.. tilbake i cockpit. justerer kurs... og tenker, hva skulle jeg gjort uten autopilot...

blir sulten, setter fin kurs, går ned og koker suppe og varmer rundstykker, autopiloten holder roret... setter meg i cockpit, spiser varm suppe med begge hendene fri... korrigerer kurs med ett knappetrykk.. slapper av.

Går mot havn, piloten på. Går ned for å vaske opp og rydde, deretter ut på dekk, fendre og gjør klart tau.. tilbake til cockpit, av med pilot og legger meg til kai. Alt er klart ombord...

Det skal sies at jeg naturligvis stikker hodet stadig ut luka for å passe på annen trafikk.

Vel, nå har jeg en urgammel ST4000W Atopilot fra Autohelm, men den har da SeaTalk og justerer utslag etter hastigheten den får fra loggen. Den har også noe som heter "automatic Seastate". Dette betyr at dersom jeg har jevne bølger inn feks. på skrå forfra, så jobber den ikke livet av seg for hver bølge, men "lærer" at det kommer en bølge til, og en bølge til . . . osv og justerer utslaget etter det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Autopilot er kun et must for lange havseiling med redusert mannskap. For øvrig kan nødvendigheten skrives på latskapets konto. Når båtfolk blir så late at de ikke orker å styre båten sin bør de heller ligge hjemme på sofaen å se på en båtvideo. Det er også betydelig billigere. Og de som har seilbåt...seiler man ikke aktivt? Da bør en vurdere sjøtransport som = motorbåt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...