ebonita Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 (redigert) Autopilot er et must, særlig om en er på tur alene. -snakker kun av erfaring med seilbåt med pilot. Typisk tur på fjorden: Når jeg går fra havn, setter jeg piloten på, og går frem på dekk og rydder fendere og tau. Ordner litt med kalesjen og andre småting jeg ikke tok før jeg gikk ut. korrigerer litt på pilotens kurs.. Går ned i byssa og skrur på Wallasen for å koke meg kaffi. setter meg opp i cockpiten, korrigerer kurs, slapper litt av, leter frem Ipaden, må under dekk igjen for å koble strøm, og så opp igjen... kaffien koker, piper i kanna, og jeg går ned igjen for å presse kaffi, finne frem en kopp. Kobler fra piloten og styrer selv på rorkulten... Slapper av... kjenner fin seilvind i håret, må på do, setter på piloten, går på do... deretter opp på dekk og kobler fall og tar av bomtrekket. går tilbake i cockpit snur båten mot vinden og setter piloten i kurs mot vind. setter seil, og av med pilot. seiler...slapper av koser meg.. seil skal ned... setter baug mot vinden , på med pilot, lar storseilfallet gå og klyver frem på dekk for å berge seilet, surrer det til bomen og gjør noen småting.. tilbake i cockpit. justerer kurs... og tenker, hva skulle jeg gjort uten autopilot... blir sulten, setter fin kurs, går ned og koker suppe og varmer rundstykker, autopiloten holder roret... setter meg i cockpit, spiser varm suppe med begge hendene fri... korrigerer kurs med ett knappetrykk.. slapper av. Går mot havn, piloten på. Går ned for å vaske opp og rydde, deretter ut på dekk, fendre og gjør klart tau.. tilbake til cockpit, av med pilot og legger meg til kai. Alt er klart ombord... Det skal sies at jeg naturligvis stikker hodet stadig ut luka for å passe på annen trafikk. Synnerligen illustrativ och realistisk beskrivning av nyttan med en autopilot!!! Redigert 29.Mars.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Er det noen som har erfaring med autopilot på mindre båt, 26 fot, med utenbordsmotor ? Monterte min første autopilot på en Nidelv 690 Sport for 15 år siden. Båten hadde innenbordsmotor, men er ikke sikker på om det gjør den store forskjellen. Piloten var en Navico (senere Simrad) rattpilot som styrte helt fint uten rorgiver. Koblet denne mot en Garmin GPS 12 som fant veien sammen med meg og papirkartet. Da som nå, styrte piloten roligere når den gikk på ren auto. Straks den skulle styre etter strek ble den mer stresset i styremåten selv ved mye justering av gain. Dette opplever jeg til en viss grad fremdeles, og ved en del sjø og sakte fart styrer den alltid på auto. Hvis dette fører en ut av kurs pga avdrift, legger man bare opp noen ° mot vinden/strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Det var da voldsomt, petersand! Da får jeg vel kvitte meg med båten og bli liggende her på sofaen. Jeg er jo en latsabb, som ikke gidder gjøre en drit med båten. -og styre den, nei det gjør jeg heller ikke.. Får vel selge den til noen som fortjener den mere enn meg, og det gjerne billig. Har jo bare brukt 500 timer på restaurering det siste året, lært meg alt på egen hånd, gjort all dritjobben sjæl. -tre fendere som er godt festet i riktig høyde på portside har jeg også hengende ute for tiden, når jeg er på fjorden for å fiske...uten å gidde å ta dem inn. -måtte gud forby. :) -jeg har rorkulten i hånda når jeg vil, og jeg er i stand til å klare meg uten den. Det er bare det at jeg har ingen venner så båtturene blir mutters alene. Da er det fint å ha Simraden. Den gir meg en hjelpende hånd i når ikke de to jeg har, ikke strekker til. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Etter å ha lest denne tråden blir autopilot satt på investeringsliste for neste sesong. I år blir det for travelt med andre ting. Sånt må fikses i vintersesongen. Saowanee må rattes hele tiden og en slipper ikke unna i mange sekundene. Har to styreposisjoner, men autopilot må bli en kjempeavlastning ombord, ikke minst uder fiske. Regner med at det blir kurant å koble den mot PC med OpenCPN (?). Petersand: Sånne innlegg som #48 overser vi glatt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jori Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Jeg har ikke autopilot i min båt. Savner det når jeg går på stille fart, for å kunne gjøre andre ting. Er på jakt etter ett Garminopplegg, men må innrømme at nytt synes jeg det er for dyrt versus mitt behov. Jeg har veldig ofte med meg guttungen som elsker å styre, så han er vel på en måte min autopiliot da :) Kommer jeg over noe til en rimelig pris, kjøpe i utlandet noe slikt, så slår jeg til, monterer gjør jeg selv. Ellers velger jeg å oppfatte innlegget til Petter sand som å sette ting på spissen, provosere litt, da mye penger gjør at våre makelighetsbehov blir argumentert positivt for. Slik sett er det positivt med litt motargumenter til alle ja folkene her. Selv er jeg vel på Tja siden, det kommer når jeg får ett tilbud som jeg oppfatter som godt, hehe Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Ja dette var òg ein artig tråd. Autopilot er kun et must for lange havseiling med redusert mannskap. For øvrig kan nødvendigheten skrives på latskapets konto. Når båtfolk blir så late at de ikke orker å styre båten sin bør de heller ligge hjemme på sofaen å se på en båtvideo. Det er også betydelig billigere. Og de som har seilbåt...seiler man ikke aktivt? Da bør en vurdere sjøtransport som = motorbåt. Nei slik er det faktisk IKKJE, etter 32 år uten autopilot så skal det inn autopilot i den båten eg har no. Det er bare sikkert. Og det er ikkje p.g.a latskap men faktisk for å gjera reisa meir praktisk og fornuftig. Både når det gjeld små praktiske gjeremål undervegs og som til den praktiske navigasjonen. Eg for min del har kun skjermar framom meg og må gå litt til sides for å sjå på papirkarta for eks. Kanskje den som ikke gidder å ro bør holde seg på land? Ja, ikkje sant Autopilot er en "nødvendighet" for meg. Kunne ikke tenkt meg å være uten. Jeg seiler ikke langtur, og det er heller ikke aktuelt og heller se video... Heilt enig. Autopilot er et must, særlig om en er på tur alene. -snakker kun av erfaring med seilbåt med pilot. Det kan egentleg ikkje beskrivast så mykje betre en "Eureka" sine innlegg her i tråden , og gjeld då akkurat like mykje motorbåt som seilbåt . Så i M/B Øyfjell skal det inn Garmin sin autopilot tvert, innan april er omme . For tenk!!! Og det er bestemt ikkje av latskap men av rein og skjær fornuft . Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Astor Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Har i mange år kjørt uten autopilot uten at det hat bekymret meg noe særlig. Fikk overhalt Robertson-pumpa. Nå bruker vi den stort sett hele tiden. Vi har kjøl under hele skuta så retningsstabiliteten er god. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
avmønstret5 Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Endelig er vi enige Astor . Joda jeg har autopilot selv, men bruker den kun på lange strekk. Å seile på autopilot i skjærgård virker merkelig på meg. Å gå ned å ordne opp når en går for autopilot virker enda merkeligere ..og farlig. Forresten, er dere alle solo i båten? Eller stoler man ikke på mannskapet? Det er slett ikke så dumt å aktivisere mannskapet også. Dvs jeg er ikke motstander av autopilot, men brukes den til i stor grad til å passivisere mannskapet eller til å fikes å ordne slik at det setter ned oppmerksomhet på seilasen, da er en på ville veier. Og det er mitt inntrykk av flere av innleggene her, derfor mener jeg en kan gå to ganger i tenkeboksen om en anskaffer seg dette med hensyn til bruken. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Autopilot er kun et must for lange havseiling med redusert mannskap. For øvrig kan nødvendigheten skrives på latskapets konto. Når båtfolk blir så late at de ikke orker å styre båten sin bør de heller ligge hjemme på sofaen å se på en båtvideo. Det er også betydelig billigere. Og de som har seilbåt...seiler man ikke aktivt? Da bør en vurdere sjøtransport som = motorbåt. Bull fra ende til annen, mer er det ikke å si om den saken. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Vel, nå har jeg en urgammel ST4000W Atopilot fra Autohelm, men den har da SeaTalk og justerer utslag etter hastigheten den får fra loggen. Det var mere enn jeg visste at rorutslaget på Autohelm ST4000W er automatisk proporsjonalt med hastigheten på båten. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 tror at det er mye begrepsforvirring ute å går her. ( noen gjør det kanskje med vilje og mot bedre vitende ) det at man bruker autopiloten til å styre med innaskjærs betyr ikke at man går på auto uten å holde utkikk, men at man bruker den til å styre med istedenfor rattet slik at man har hendene fri til f.eks å sjekke farvannet rundt seg med kikkert, finstudere kart ordne litt med fiskeredskap osv . jeg er oppvokst langs skipsleia og har opptil flere ganger sett båter stå på grunn pga av at kaffikoking eller dobesøk har tatt litt for lang tid, men det er noe annet det er farlig slendrian og en annen diskusjon, som vi ikke behøver å bruke for å blande kortene. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Viktig presisering is_620. Mange båter krever mye konsentrasjon for å holde kursen 100% og da er piloten et glimrende hjelpemiddel. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Det var mere enn jeg visste at rorutslaget på Autohelm ST4000W er automatisk proporsjonalt med hastigheten på båten. Om det er selve rorutslaget, eller hvordan, hvor raskt eller hva dette reagerer på kursendring, skal jeg ikke si noe om. I oppsettet for autopiloten setter en "normal cruising speed", men med feks. en ST50 tilkoblet via Seatalk, får piloten hastigheten fra denne. Her to utsnitt fra manualen, et om Cruising Speed og et om Auto Seastate. tror at det er mye begrepsforvirring ute å går her. ( noen gjør det kanskje med vilje og mot bedre vitende ) det at man bruker autopiloten til å styre med innaskjærs betyr ikke at man går på auto uten å holde utkikk, men at man bruker den til å styre med istedenfor rattet slik at man har hendene fri til f.eks å sjekke farvannet rundt seg med kikkert, finstudere kart ordne litt med fiskeredskap osv . Dette var en god presisering av bruk av autopilot. I litt rufsete vær skal ikke jeg ha hode nede i kartet mange sekundene uten en ekstra "styrman" som autopiloten er før i hvert fall min båt skjener ut til siden når den blir truffet av en bølge eller noen forflytter seg inne i båten. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
navid Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Om det er selve rorutslaget, eller hvordan, hvor raskt eller hva dette reagerer på kursendring, skal jeg ikke si noe om. I oppsettet for autopiloten setter en "normal cruising speed", men med feks. en ST50 tilkoblet via Seatalk, får piloten hastigheten fra denne. Her to utsnitt fra manualen, et om Cruising Speed og et om Auto Seastate. Tror autopiloten din bruker speedinformasjonen til å beregne ETA til neste WP. Tror ikke denne speedinformasjonen har noe med rorutslag å gjøre. Men det er mulig jeg tar feil. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Nå vet jeg ikke mer enn det som står i manualen, men autopiloten viser nok ikke noe ETA. Men den veksler mellom å vise kurs og avstand til WP når jeg bruker programmert mode ok kartplotter. ETA ser jeg på kartplotteren, og den får ingen data tilbake fra piloten eller loggen (den har ikke Seatalk). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avmønstret5 Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Bull fra ende til annen, mer er det ikke å si om den saken. Ja, det var jo et argument å bli klok av. Fremdels undres jeg å om så mange som det kan tyde på i denne tråden, ferdes i ensom majestet rundt på havet. For øvrig viser jeg til mitt innlegg 58. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 petersand, det er klart, autopilot skal en alltids klare seg uten, slik som med mye annet også. Men ja, flertallet av turene jeg har på sjøen har jeg mutters alene. Til nå er ikke det på åpent hav, men for det meste i våre fjorder i nordvest. Når er man foresten i åpent hav? Er det da slik å forstå at jeg da helst bør surre opp rorkulten med et finurlig system for å holde den i ro, samt sette gearet i nytral så ikke roret skal dra av til den ene siden relativt raskt, bare fordi jeg skal ned i byssa å hente litt tørkepapir, kaffikopp, en ekstra genser, frem på dekk og fendre eller for den saks skyld går på do, hvor jeg forøvrig kan stå med huet ut av dekksluka mens jeg står later vannet? -jeg må jo ikke gå på do heller...cockpiten er jo selvlensenden... Tidivs spiser jeg også mat når jeg er på tur. Da er det også veldig greit å bruke autopiloten, selv om man er to i cockpiten. Dersom jeg har med noen, overlater jeg gjerne rorkulten til den andre med beskjed om " hold kurs og utkikk. bare si ifra om det er noe" mens jeg iler under dekk eller skal ordne noe. -eksempelvis stikke huet ned i cockpitbenken for å sjekke dieselnivået. Seiler jeg, ja så holder jeg meg ved rorkulten, og bruker kun piloten om jeg absolut må, slik som å holde baugen mot vinden når jeg skal berge seilet. jeg har nemmelig ikke rulleseil av noe slag eller lazyjack. Ellers så øver jeg meg på bruken av autopiloten ved seiling. Skal jeg føle meg trygg på at den gjør jobben når jeg ikke følger med, ja så vil jeg gjerne først erfare at den gjør jobben og hvordan den gjør jobben mens jeg ser på. Autopiloten, av typen Simrad TP20, fulgte forøvrig med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 autopilot luksus eller nødvendighet. Svaret må bli ingen av delene. Og det handler på ingen måte om å være lat. Det er visst noen som ikkje skjønner at man styrer jo fortsatt båten. Bare at nå styrer man den med et lite hjul eller knapper og automatikk som holder rette linjer fremfor med et stort ratt rent mekanisk. Autopiloten styrer bedre enn man gjør med henda på rattet i 100 % konsentrasjon. Å komme med at dette er bare stormanngalskap latskap elr at det kun trengs til havkrysninger er bare mangel på kunnskap om hva autopilot er og hva den gjør. At å holde på et mekanisk ratt å sikte skulle være noe mere verdt enn å skru på et lite elektronisk ratt liksom. Snakk om å vær gammeldags, elr avlegs er vel rettere å si. Er det noen som savner dreieskivetelefon? Å sitte på førerposisjon fri til å se seg rundt hva som foregår gir en mye bedre og sikrere skipper enn en som bruker all energien til å holde stø kurs. Vi har vel alle møtt den gamle mannen med det stive blikket i trafikken f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 For meg er det allerde et problem at båten kommer ut av kurs når jeg skal studere kartet eller plotteren. Det blir autopilot på budsjettet til høsten. Installasjonen blir vinterarbeid, som så mye annet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
avmønstret5 Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 autopilot luksus eller nødvendighet. Svaret må bli ingen av delene. Og det handler på ingen måte om å være lat. Det er visst noen som ikkje skjønner at man styrer jo fortsatt båten. Bare at nå styrer man den med et lite hjul eller knapper og automatikk som holder rette linjer fremfor med et stort ratt rent mekanisk. Autopiloten styrer bedre enn man gjør med henda på rattet i 100 % konsentrasjon. Å komme med at dette er bare stormanngalskap latskap elr at det kun trengs til havkrysninger er bare mangel på kunnskap om hva autopilot er og hva den gjør. At å holde på et mekanisk ratt å sikte skulle være noe mere verdt enn å skru på et lite elektronisk ratt liksom. Snakk om å vær gammeldags, elr avlegs er vel rettere å si. Er det noen som savner dreieskivetelefon? Å sitte på førerposisjon fri til å se seg rundt hva som foregår gir en mye bedre og sikrere skipper enn en som bruker all energien til å holde stø kurs. Vi har vel alle møtt den gamle mannen med det stive blikket i trafikken f.eks. Nå i alle fall ikke jeg skrevet at det var stormannsgal latskap å kjøpe autopilot, bare at det var latskap... i noen tilfeller Mange skriver ut fra et motorbåtperspektiv som kan være noe forskjellig fra å seile. Kan man seile vil bruk av autopilot vanligvis gi noe dårligere båtfart fordi en el.autopilot utnytter ikke variasjonene i vindretning og styrke. Styrer man selv er oppmerksomheten knyttet til båten, hav, vind og omgivelse. Lar man autopiloten overta fordi oppmerksomheten er knyttet til andre ting kan det gå galt, noe som det har gjort i mange tilfeller både på fritidsbåter og skip. Og hele denne tråden antyder mer en nok at en gjerne stoler bare på seg selv, ingen andre, ...og en autopilot. Men jeg har absolutt forståelse for de som ofte seiler alene har autopilot og bruker den når det er nødvendig. Ut fra den teknologiske utviklingen i båtverden i dag kan en faktisk automatisere det meste, og dra på sjøen uten å ha annen kunnskapen å knåtte på knapper. Dette kommer dessverre negativt til syne i mange sammenheng, og jeg tror ikke de mer erfarne båtfolk ønsker det slik. Derfor må det være mulig å stille spørsmål om bruk av en tekniske hjelpemidler for bruk i fritidsbåter uten att de dreier seg om bruk av dreiskivetelefonen En kan jo lett snu på flisa ved å spørre om båtlivets IQ må basere seg på mye elektronisk støtte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 Ombord på Hulda er autopiloten et besetningsmedlem som ikke blir trøtt, ikke sulten, aldri må tisse. Piloten heter Elmer. Det er ikke produktnavn, det er et personlig navn. Og er den andre autopiloten som lyder samme navn. Seile langs Bohuslän utaskjærs, over til Danmark, Elmer fikser det. Ett døgn fra Ebeltoft til Strömstad, Elmer styrte uten å klage. Jeg satt inne i salongen hele natten og holdt øye med radar og AIS. Alternativet hadde vært og stått ute i cockpiten og holdt i rattet, ser ikke sjarmen. Kaldt, rått, skvalpesjø og vindstille. I tillegg er vår Elmer helt suveren når vi skal heise storseilet. Elmer holder kursen perfekt, og jeg kan konsentrere meg om winchen. Eneste ulempen er at Elmer er en elendig kokk. Men jeg gift med en som er kløpper innen det området. Jeg er navigatør og mekaniker. Vi tre er et perfekt team. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 kunnskap? så en autopilot hjelper de med lite kunnskap til å greie seg på sjøen og er for nybegynnere mens erfarne foretrekker å holde i rattet? Det er vel heller tvert imot. Nei sjølvsagt MÅ man ikkje ha autopilot men det er det kjekkeste hjelpemiddel som noen gang er oppfunnet til båt og har tidligere vært forebeholdt de profesjonelle elr godt bemidlede. Nå er heldigvis dette blitt tilgjengelig for hvermannsen akkurat som mobiltelefonen. Man må ikkje ha det heller men du verden så kjekt det er å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 Autopilot er et must for professjonelle båtbrukere som seiler over lengre distanser av gangen. I en fritidsbåt akkurat som på et hvilket som helst yrkesfartøy. Gjør bl.a. at man kan fokusere på videre navigasjon, radarbilder etc. kontra å holde båten på stø kurs i forhold til en allerede bestemt rute. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 Har man hatt autopilot i en båt, så ønsker en seg ikke en båt uten . Så enkelt er det Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 At el. selvstyring er for de mest bemidlede og en nyvinning for fritidsbåter er nok en smule historieløshet ang. båtlivet. Jeg kjøpte selv min første Autohelm i 1981 og prisen var også da overkommelig. Men leser du det jeg skrev tidligere var ikke "nyvinning" poenget. En medseiler her fikk lynnedslag og alle skjermer ble svart. Ikke noe problem, han er en erfaren seiler, men kanskje et problem for noen her ut fra deres innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.