Jump to content

Autopilot . luksus eller nødvendighet?

Tasle

Recommended Posts

Har man autopilot er man en dårlig sjømann.? Har man ABS-bremser og muligens airbag er man en dårlig sjåfør.? Hva med piggdekk? Det er noen underlige definisjoner enkelte legger opp til her noe underforstått.

Min autopilot kan ikke legge til/fra kai, den kan faktisk ikke gjøre noe som helst uten min veiledning og kontroll. Den aktiveres ikke før forholdene ligger til rette, altså der jeg mener at den kan settes til å utføre jobben. Ikke der forholdene krever at jeg går på advanced, step 2 og overtar kontrollen selv pga. rådende forhold.

Jeg setter meg selv og mine ferdigheter temmelig mye høyere enn autopilotens, men den er en kjekk medspiller jeg ikke ville vært foruten da jeg liker friheten i å slippe å holde i rattet 3600 sekunder i timen. Derfor har jeg autopilot og derfor bruker jeg den relativt mye på seilas når forholdene ligger til rette for det.

ja nei klart tar autopiloten kvelden så går skuta ned ved første anledning,for å styre båten sjøl er altfor vanskelig for meg med mine kunnskaper. Å du store meg tid for ei nepe. Epler og bananer om kvarandre.Det neste blir vel at motor nei med kunnskap trenger man ingen motor. Hadde man virkelig vært en ramsalt sjømann hadde man kunnet manøvrere båten rundt på erfaring alene uten hverken seil eller motor elr noe sånt tvilsomme pysete hjelpemidler

Redigert av Plutonium (see edit history)

Ser raymarine kommer med en ny utgave i juni ! Er det verdt og vente på denne ? Noen som er inne på hva event som er bedre på den nye ?

Har vært i kontakt med Raymarine Norge angående den nye modellen, og de sier den høyst sannsynlig ikke kommer før tidligst i september. Selgerne deres vil ha den i juni, men produksjon har den ikke klar.

Tviler også på at Norge får den først, så selv om de første kanskje er klare i juni så går nok de til USA, ikke lille Norge. Det siste er bare min spekulasjon, dog...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Har du sjekke opp hva er nytt på denne i forhold til dagens da popeye ? Vert å vent på den nye ?

Såvidt jeg har sett så er den største fordelen fra brukerens ståsted mye enklere kalibrering. Har man en fungerende og kalibrert autopilot ser jeg ikke behovet for å bytte, men jeg har ikke noe. Dermed var den fristende, men Raymarine anbefalte å kjøpe utgående modell ettersom jeg vil ha noe før sommerferien. Det bør også være mulig å få et godt tilbud på utgående modell i tiden fremover...

Når det gjelder kalibrering så skal den nye modellen omtrent være set-it-and-forget-it. Installer, og dett var dett (noe forenklet). De gamle modellene måtte gjennom en kalibreringsrutine for å sikre at de fungerer optimalt. Når det gjelder nye funksjoner så kjenner jeg ikke til noen nye og revolusjonerende funksjoner. Det meste er vel (som navnet antyder) en evolusjon (Raymarine Evolution, ikke sant?) mer enn en revolusjon.

Det Raymarine skrev om tilgjengelighet var dette: "Det kommer en ny pilot på markedet, men ser ikke at denne blir tilgjengelig denne sesongen. Det skal gjennomføres tester før den slippes ut på markedet. Min erfaring tilsier at du bør gå for den gamle. Evolution vil trolig tidligst være tilgjengelig august ..september.... Salgs apparatet vil noe annet (juni)..."

Når det gjelder pris, så var svaret fra Raymarine Norge dette: "Den har ikke blitt priset for markedet ennå."

Det var svaret jeg fikk 21. mars, så svaret er rimelig ferskt.

Det store spørgsmål i denne tråd er for mig blevet hvad vi egentlig mener med henholdsvis luksus og nødvendighed.

Det er det samme issue når vi snakker fx bovpropel, radar eller mikroovn. Hvad er egentlig luksus og hvad er nødvendigt?

I den strammeste af alle fortolkninger er der jo ikke særlig meget, der er helt nødvendigt. Køjer, toilet, vand, el, varme - ja selv motor kan jo siges at være luksus.

Jeg tolker spørgsmålet mere derhen at "luksus" i denne sammenhæng betyder noget, man fint kan klare sig uden mens "nødvendigt" her betyder noget, der har stor nytteværdi og som man virkelig sætter pris på at have. Så spørgsmålet hedder noget i retning af: Autopilot - overflødig eller virkelig brugbar. Som jeg forstår det.

I det lys er mit - og flere andres - svar at vi finder en sådan ting virkelig brugbar. Men nødvendig bliver den aldrig. Det er der ikke meget af det vi har på vores både, der er.

Semantik? Ja, men min erfaring er, at når man er uenig så er det altid en god start at undersøge om om forstår ordene på samme måde.

Min båt begynner å gå i sirkel om jeg slipper rattet mens jeg går for motor... så jeg håper ingen oppfatter det som luksus at jeg kobler inn autopiloten. Med den innkoblet kan jeg ha større fokus på utkikk, navigasjon, håndtering av seil, lage mat, gå på do, eller annet. Jeg synes også det er en fordel med andre båter som holder rett kurs og ikke vandrer hit og dit i områder mwd tett trafikk. Man må nesten være litt sær for å ikke se fordelen av en ekstra rormann tenker jeg. Men på mine tidligere motorbåter hadde jeg ikke autopilot, og det var aldri noe stort savn.

...

...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Er det noen forskjeller på kompasstypene de ulike autopilot-produsentene benytter?

Jeg spør fordi jeg har en Sony telefon og ei Suunto klokke der kompasset alltid fungerer helt likt med Silva-kompasset ombord og tilsynelatende er helt til å stole på. Et par andre telefoner som sporadisk er med ombord, opptrer ikke pålitelige i mine øyne....

Om jeg finner ut at Sony og Suunto har et kompass som også brukes hos en type autopilot, mens andre produsenter av autopiloter benytter annen teknologi som også brukes av dem jeg har dårligere erfaring med, vil dette være en klar føring for hva som foretrekkes for min del. Så hva bør man se etter der?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Jeg kan vel forstå det slik at mange mener at autopilot er hverken en luksus eller nødvendighet for vanlig helge-seiling som Major Andy er inne på og som jeg er enig i. Det jeg skar inn på var at de fleste også har et mannskap ombord, hvor mye tillit for de til å føre båten? Ikke et pip om det

Da skal du få et pip: Stort sett så er det Elmer, messepiken og navigatøren som er utpå. Alle nyter stor grad av tillit innen sine fagområder. Vi kan dra hvorsomhelst på denne kula vi bor på.

Ja, det var jo et argument å bli klok av.

Det var vel kanskje litt i overkant å forvente, vi tar en reprise i klartekst; Du kan gi F i å henvise meg til sofaen fordi jeg er "for lat til å styre båten". Makan til blærete holdning har jeg sjelden sett. Du burde kanskje selv vurdere å komme deg bak roret fremfor å sitte og mugne foran pc'n ;-)

Forstod du det nå?

Det var vel kanskje litt i overkant å forvente, vi tar en reprise i klartekst; Du kan gi F i å henvise meg til sofaen fordi jeg er "for lat til å styre båten". Makan til blærete holdning har jeg sjelden sett. Du burde kanskje selv vurdere å komme deg bak roret fremfor å sitte og mugne foran pc'n ;-)

Forstod du det nå?

Ha-ha ...du vet vel at selvkontroll er en viktig egenskap både på sjø og land? Når du har såpass lang tid bak roret som meg vil du sikkert forstå det.

Hvor mye lenger tid bak roret enn andre har du pettersand siden du kan utrope deg til "mye bedre/flinkere" enn andre? Selv har jeg sittet bak rattet (litt fuktig bak roret) med og uten autopilot hvert år i maaaange timer hvert år fra april og ut oktober.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...