Jump to content

Autopilot . luksus eller nødvendighet?

Tasle

Recommended Posts

ja vi får sette opp en poll med hvem som har lengst fartstid. Fartstid er dog uvesentlig så lenge en ikkje tar til seg noe underveis. Så lenge en har den nå skal dere høre og ikkje hører sjøl så er det hjelpeslaust. Sjøl har eg bare 100 timer i vinter iflg timetelleren og alle i under 6 knop i en svært lite retningsstabil båt så autopilot hadde virkelig gjort seg. Ikkje fordi eg er lat, jaja kansje eg er lat men det er greit å kunne ordne med ting underveis siden det tross alt tar sin tid å forflytte seg og all den tiden går da til spille med å sitte å småkorrigere hele tiden sjøl om en sitter stille i båten. Å bevege seg om bord er ikkje mulig uten noen ved rattet.

Men har vel heller ikkje lært noe nytt i vinter da eg stort sett alltid gjør det samme kvar gang eg er ute så timer alene gjør ikkje så mye på erfaringen sånn sett

Redigert av Plutonium (see edit history)

Hvor mye lenger tid bak roret enn andre har du pettersand siden du kan utrope deg til "mye bedre/flinkere" enn andre? Selv har jeg sittet bak rattet (litt fuktig bak roret) med og uten autopilot hvert år i maaaange timer hvert år fra april og ut oktober.

Hvor har jeg utropt meg til å være så mye bedre og flinkere enn andre? Jeg prøvde meg bare på ett litt annet perspektiv på bruk av tekniske hjelpemidler og her på baatplassen må en ofte bruke noen grep for å få folk med. Jeg trykte tydeligvis på ett ømt punkt hos noe selv om jeg ikke er noen kiropraktor. Att noen hisser seg opp til uante høyder for nå så være. Når det gjelder fartstid både fra Sjøforsvaret, kommersiell skipsfart og med fritidsbåt tror jeg faktisk jeg har noe mer enn de fleste her,og denne antagelsen baserer jeg på både min ekstrem høye alder og lange fartstid....i båt. :wink:

Ja, du klemte nok på en del ømme punkter. Dog, jeg regner med at den gangen du var i sjøforsvaret og skipsfarten, så hadde dere en eller annen form for styring som var lenger fremme en at to mann kjempet med knaggrattet.

Eller så kommer jeg i hug den gangen jeg seilte 24 kvm spissgatter som 15-åring. Håndteringsmessig lå nok spissgatteren med sin lange kjøl lysår foran Hulda. Selv om Hulda er omtrent 100 år yngre. Med spissgatteren kunne vi slippe rorkulten, og den styrte seg selv lange tider ad gangen. Båten hadde ikke motor, den ble seilt ut og inn av havner og til bøya. Vi kunne seile parallelt opp til en brygge, bakke fokka og seile båten sideveis inntil. Dette er egenskaper som Hulda med sin korte kjøl ikke har. Hulda er i utgangspunktet retningsmessig ustabil. Man kunne lage båter før i tiden også. Men dette var en avsporing.

Nå er nå e bare en nybegynner, men lang erfaring i friluftslivet både i lufta og på land med hundespann og kajakk i elv. Ser også i hundekjøringa at alt flott utstyr må man bare ha, er det litt også slik på sjøen? Går liksom ikke an å kjøre hund uten en sitteslede av aluminium. på tråden her virker det litt som om at hvis det regner en skvett så setter vi på autopiloten å rømmer ned i byssa. Er båtlivet friluftsliv eller campingtur med bobil på sjøen?

på tråden her virker det litt som om at hvis det regner en skvett så setter vi på autopiloten å rømmer ned i byssa.

Har vi lest samme tråd? Jeg for min del har ikke sett noen antydninger til det du nevner her. Selv om man har autopilot nytter det ikke å rømme noe sted. man må fortsatt holde utkikk men slipper å sitte og ratte hele tiden. Jeg har selv autopilot, riktignok en gammel en, og på lengre strekk gjør den livet mye mer behagelig. Også greit å ha på fisketurer alene, mye lettere å dorge når båten holder kursen selv. Men hvis du tror det bare er å sette på autopiloten og stikke under dekk så har du nok misforstått dette fullstendig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nå er nå e bare en nybegynner, men lang erfaring i friluftslivet både i lufta og på land med hundespann og kajakk i elv. Ser også i hundekjøringa at alt flott utstyr må man bare ha, er det litt også slik på sjøen? Går liksom ikke an å kjøre hund uten en sitteslede av aluminium. på tråden her virker det litt som om at hvis det regner en skvett så setter vi på autopiloten å rømmer ned i byssa. Er båtlivet friluftsliv eller campingtur med bobil på sjøen?

Jeg er vel litt enig både med deg og index. Utstyrtrykket er stort i båtverden og man kan jo spørre om noe går tapt underveis. Og legge mann alle sine kort i den tekniske hatten, da kan man lett for ubehagelige overraskelser. Derfor er jeg stor tilhenger av kursing på alle nivåer for ferske båtfolk.

Jeg har fulgt med litt i denne tråden angående autopilot, og hadde vel egentlig ikke tenkt å svare fordi det er tydeligvis mye delte meninger. Har hatt autopilot i tre sesonger nå og det er bare helt fantastisk, vi har fått en helt ny båtopplevelse etter at vi fikk dette på plass. Båten er en helplaner som marsjer best i 19-23 knop, men vi går nok helst i 8-10 og som regel på autopilot, helst på flybridge med kart,vhf, kaffe,kikkert og kamera med teleobjektiv. Båten går snorrett og vi har god anledning til å følge med i kartet, holde nødvendig utkikk etter blåser ol, og selvfølgelig annenbåttrafikk. Vi går ofte i timesvis på dette viset og nyter turen i fulle drag, og det er helt fantastisk å slippe å bekymre seg for at båten endrer kurs av seg selv.

Vi har Raymarine plottere både inne og på fly, og autopilot med gyro, som vi også har fjernkontroll til.

Jeg har også som vintersyssel laget ruter hjemme på pc og lastet waypoint over til plotteren, men dette har jeg slettet endel av fordi jeg ser ikke behovet med å gå ferdig oppmerkede ruter, men behovene er sikkert forskjellige for folk.

Det har vært enkelte kommentarer med kaffekoking, toalettbesøk, ol. Dette er selvfølgelig helt kurant, men jeg vil tilføye en ting til og det er å dysje på badeplattform i skjul av gummibåten i 7-8 knop på autopilot. Det er bare helt knall. Uforsvarlig? nei langt ifra, må jo ikke gjøre dette midt i den mest traffikkerte leia der blåsene står tett som hagl.

Har selv Raymarin pilot nede med fjernkontroll på flyen. Ville ikke vært for uten, et fantastisk hjelpemiddel. Men vi bruker den bare i fartsområde under ca 10 knop. Ser ikke helt for meg nytten av den vist en primært går i høye hastigheter, 20... 30 knop. Da bør en definitivt være til stedet til rors hele tiden, og da holde et hånd på rattet kan vel ikke være for anstrengende.. Det skal være en skikkelig dålig rettningsstabiltet på en båt i den farten vist mye ratting kreves da. Ellers foretrekker jeg også å styre selv vist det er tung sjø og dårlig vær. Er vel ikke mange autopiloter som ser tung sjø komme, enten det er bakfra eller forut...

Føler for å nyansere nokre ting i forhold til mitt tidlegare innlegg.

Det er klart at eg er i ferd med å montere inn autopilot i nybåten(for meg) Men det er då ikkje for å vera lat, men selfølgeleg også for å få ein meir behageleg reise også er det for sikkerhetens skuld. Då får eg tid til å bruke kikkerten meir, halde utkikk, sjå på papirkarta, sjekke overrett linjer gjerne ta ein kaffekopp. (vel å merke i styrehuset)

Eg reiser då ikkje nedenunder i båten i marsjfart for å gå på do, i hel #¤&@ te, er folk galne, det er ikkje rart det skjer ulykker seier eg.

For oss som har ferdast opp og nedover på vestlandet, så har vi vel klart i minnet kor kort tid det går før ein skyssbåt kryssar kursen din, ambulansebåt for den saks skyld, eller anna fartøy. Skulle ha tatt seg ut å sitje der med buksa på knea når det smalt. Det har vel også skjedd at folk har fått blodtrykksfall eller anna illebefinnande på do.

Då viss nokon ser ein Westkraft ligg stille å duppar rundt omkring langs kysten, så anten fiskar han ein fisk eller så er skipper`n på do.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Guest Avmønstret#

Eg reiser då ikkje nedenunder i båten i marsjfart for å gå på do, i hel #¤&@ te, er folk galne, det er ikkje rart det skjer ulykker seier eg.

For oss som har ferdast opp og nedover på vestlandet, så har vi vel klart i minnet kor kort tid det går før ein skyssbåt kryssar kursen din, ambulansebåt for den saks skyld, eller anna fartøy. Skulle ha tatt seg ut å sitje der med buksa på knea når det smalt. Det har vel også skjedd at folk har fått blodtrykksfall eller anna illebefinnande på do.

Støtter deg i dette. Uten å påberope meg noe som helst så må jeg innrømme at jeg stusser når folk skal både koke kaffe, drite og dusje uten utkikk mens båten er i fart, selv om det er under 10 knop.

Kan noen som har mattekunnskaper fortelle hvor god tid jeg har til å dusje, koke kaffe eller drite hvis min båt går i 8 knop og det kommer en rib i 40 knop på kryssende 45 graders kurs? Hvor langt unna var den når jeg kikket ut for siste gang hvis jeg har brukt 5 minutter på å dusje, drite, koke kaffe og jeg blir overrasket over at den sneier baugen min? Var det sannsynlig at jeg kunne se den før jeg droppet utkikken for å gjøre mitt ærend?

Resultatet vil jo si noe om hvor god sikt man bør ha og hvor langt ut fra land man bør være for å være sikker på at det ikke kommer "noe" ut fra en bukt eller vik i en drittfart, eller et fartøy ut av disen osv. Og så er det jo noe med at det kan ligge ting i sjøen og flyte som knapt syns, og kajakkpadlere har jo blitt nevnt før, en brettseiler som har lagt ned seilet osv.

Vel, om man seiler noen nautiske mil ut fra land, og andre steder enn i den indre leia, så er ikke båttettheten større enn at man fint klarer å sette på en kaffekjel eller rekke et raskt dobesøk når man ferdes i 7 knops fart.

Kjenner man omgangssyken melde seg, får man heller legge bi... Selv tar jeg alltid et streif med kikkerten før jeg forsvinner under dekk, store båter ser jeg normalt på AISen, og for båter som gjør 40+ knop klarer jeg ikke svinge unna uansett om de ikke selv velger en annen kurs...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Kan noen som har mattekunnskaper fortelle hvor god tid jeg har til å dusje, koke kaffe eller drite hvis min båt går i 8 knop og det kommer en rib i 40 knop på kryssende 45 graders kurs? Hvor langt unna var den når jeg kikket ut for siste gang hvis jeg har brukt 5 minutter på å dusje, drite, koke kaffe og jeg blir overrasket over at den sneier baugen min? Var det sannsynlig at jeg kunne se den før jeg droppet utkikken for å gjøre mitt ærend?

Nei men hvorfor skulle den sneie baugen din, er det en førerløs rib ? Å man kan nå fint ta en lur mens båten går på autopilot. Dette er nå heilt vanlig

Redigert av Plutonium (see edit history)

Om en båt kommer rett i mot meg, jeg seiler i 7 knop, den i 40, så forutsetter det at jeg ser den innen den er 4 nautiske mil unna for å ha 5 minutter til å få satt over kjelen. Men det er lov å stikke hodet opp mens vannet varmes :-). Men så raske båter utgjør aldri noe problem da de kjører aktivt og må hele tiden forholde seg til alle båtene som er i veien.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ha-ha ...du vet vel at selvkontroll er en viktig egenskap både på sjø og land?

Spørsmålet her er vel ikke hvor mange timer du har bak roret, men heller bak tastaturet, eller i sosial omgang ellers... litt selvkontroll i omgang med andre mennesker, både på nett og irl er lurt, du stiller bare deg selv i et dårlig lys ved å dele ut karakteristikker på den måten.

Absolutt sikkerhetsutstyr. Hos meg er den ypperlig som nødstyring om det ryker noe i styre-wire systemet.

At autopilot er kjekt å ha er vi vel stort sett enige om, men at den blir klassifisert som sikkerhetsutstyr er vel lit drøyt. Håper du er i smul sjø når styre-wiren ryker og du er avhengig av A/P som reservestyring.

Redigert av navid (see edit history)

Jeg tipper du har tilgang til roret og styremaskin innenfra og kan ganske sikkert rigge rein mekanisk styring direkte på rorstammen. Men det er litt av ei utfordring med en mann på trottel og en annen som sitter "langt unna" og opererer ror direkte. Selvfølgelig avhengig av båttype, men veldig greit å ha tenkt gjennom og kanskje testa. Dobbel motor installasjon og baugthrust er selvfølgelig en kjempefordel også om styringa går til h......

Jeg har koblet samme Coursemaster 85i med en Eagle gps .Når jeg slår på gps styringen svinger båten 20-30 grader til babord. Deretter legger den seg sakte på kurs mot waipointet.Etter 2-5 minutter går den rett på waypointet. Lurer veldig på hva det kommer av og hva som er er galt . håper på gode råd.

Hei Ramona

Det som sannsynligvis gjør dette er at du har et avvik på 20-30 grader på fluksgate kompasset som er koblet til autopiloten.

Da vil piloten, når du kjører mot waypoint, først styre kompasskurs tilsvarende heading fra GPSen, hvis du da har stort kompassavvik vil kursen bli feil. Etterhvert vil avviket fra kurslinjen bli korrigert og båten styrer direkte mot waypoint.

Du må kalibrere fluksgatekompasset ditt for å unngå dette.

Fremgangsmåten finner du i manualen for Coursemasteren din.

Dobbel motor installasjon og baugthrust er selvfølgelig en kjempefordel også om styringa går til h......

Ja da blir problemstillingen litt enklere.

Ser det er mye «gamle» MTB folk her på plassen, hvordan gikk disse MTB-ene på autopiloten når det var på det mest ruffsete? Husker en gang på åttitallet jeg surfa på hekkbølga av en MTB nedover Vågsfjorden med Halcoen. Anslår farten var bortimot 40 knop. Det var moro det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...