Jump to content

Autopilot . luksus eller nødvendighet?


Tasle

Recommended Posts

Riktig at Tjeld klassen ikke hadde der vi stod ute og styrte i 35 knop.

 

Kan heller ikke erindre at de mer langsomtgående Storm eller Snøggklassen :giggle: hadde autopilot. Men nå holdt jeg meg nå mest i kjelleren jeg da... :giggle:

 

Ellers kom jeg til å tenke på hva M/B Øyfjell skrev om å sitte på rammen i skipsleden, muttens alene under seilas med autopiloten på...

 

Fant en link som kanskje passer siden det er helg og folket her i godt humør, vennligst ikke lag noe diskusjon på hvem sin feil etc...

 

Tipper han på broen stod igjen med noe mold i undertøyet når han omsider ser hva som er rett forut. :lol:

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Selv tar jeg alltid et streif med kikkerten før jeg forsvinner under dekk, store båter ser jeg normalt på AISen, og for båter som gjør 40+ knop klarer jeg ikke svinge unna uansett om de ikke selv velger en annen kurs...

 

Så om man setter på autopilot og går under dekk så må andre vike hvis de går over x-antall knop og i hvertfall hvis en ikke kunne se de før man gikk fra roret.

 

Ja da begynner jeg å forstå at det er greit med autopilot. :lol:

----------------

 

40 knop var nå bare satt som et eksempel. Men en båt/skip som kommer ut fra en odde/bukt i 25 knop i samme øyeblikk som man går ned på dass og man selv holder 7-8 knop så går jo meterne fort unna. Om man går rett mot hverandre, den ene går i 8 knop og den andre i 25 knop i 5 minutter, hvor lang distanse har begge gått samlet i løpet av 5 minutt? Snakker vi om noen få hundre meter eller er det snakk om nautiske mil?

 

Kan jo være kjekt å ha en slags teoretisk minimumsavstand/tid til nærmeste land/mulige båt/skip å forholde seg til før man velger å gå fra roret. Om man går i en fjord feks kan det jo skyte ut en båt fra en eller annen fjordtarm mens man er nedenunder. Med et teoretisk utganspunkt kan man se på kartet og definere at i det og det område bør jeg være forsiktig med å gå fra roret selv om fjorden/sjøen tilsynelatende er tom for båter. En vet jo ofte noe om hastigheten til båter i lokaltrafikk, men så er det alle unntakene. Taxibåten som drar godt på, RS som rykker ut, en hurtiggående lystbåt som også bruker autopilot inn/ut lange og kjedelige strekk og som koker kaffe osv...

 

Noen regnestykker om seilt distanse pr minutt når to båter går mot hverandre hadde vært stas og et godt verktøy for å planlegge trygg seilas, med autopilot. Føler at "fingeren i været"/"ingen båter i sikte" er et temmelig tynt grunnlag å basere "frivakt" på, med mindre man er midt på havet og/eller er assistert av andre hjelpemidler som kan varsle.

Link to post
Guest Avmønstret#

Prøver selv. Båt A kjører i 7 knop i 5 minutter. Dvs 1852 meter (1 knop i timen) delt på 60 (minutter i timen) er lik ca 31. Dvs at en båt beveger seg 31 meter i minuttet om den går med en knops fart. Går den med 7 knop så blir det 31x7= 217 meter i minuttet. Og er en på do i 5 minutt så har en altså seilt en distanse på 5x217 meter=1084 meter uten utkikk.

 

Samtidig som en gikk ned på do kommer skip at rett i mot i 25 knop. Dvs (31x5)x25= 3875 meter.

 

Samlet så har båt A og B lagt bak seg et strekk på 3875 + 1084 meter= 4959 meter, eller ca 5 km eller 2.7 sjømil før de møtes.

-----------------

 

Så om en planlegger 5 minutter uten utkikk i et område der det ferdes andre båter som kan gå i 25 knop og en selv går i 7 knop så bør det være båtfritt minst 5 km forut. Som egentlig betyr at man må ha temmelig god sikt og bevege seg rimelig langt fra land og øyer. Eksempelet viser vel også at båter kommer overraskende fort på selv om de var langt borte for noen få minutter siden. Selv syns jeg store skip ofte kommer kjapt på. De virker nesten å stå stille og i det neste så kan de være veldig nære.

Link to post

...og gyrostabiliseret kamera der også kan ses fra iPaden ... :-)

 

 

Jeg har faktisk et par gange gået ned og benyttet toilettet mens jeg sejlede 20 knob på auto. Det var midt i i Storebælt med rigtig god sigt men det var ikke en behagelig følelse og jeg har siden fundet en teknik til at komme af med vandet på en anden måde mens jeg sejler. Men det er vist et andet topic...

Link to post

Relativt ofte, også med skader og dødsulykker til følge. Men på en lite trafikkert del av kysten er det litt andre forhold enn der det mysser av båter.

 

 

Det er bare å sette opp alarmsoner på radaren, deretter ta med seg tablet som kommuniserer trådløst med MFD og som kjører en app som speiler MFD skjermen. Dette sammen med en trådløs fjernkontroll for autopiloten samt en Coastkey trådløs dødmannsknapp gir full kontroll fra dass. :jollyroger:

Noe av det mest dummeste jeg har lest her på BP selv fra skogsmatroser.

Link to post
  • 1 år senere...

Tar frem denne tråden igjen. Jeg snakket med den lokale VP-forhandleren nylig, og verksmesteren sier de kan forestå montasjen av autopilotens hydraulikk.

 

Men han mener at Garmins autopilot er heftet med en god del bruksproblemer, og anbefaler heller andre merker. Jeg har som nevnt en Garmin 4012 plotter ombord, og ville (i utgangspunktet) ha en Garmin autopilot i samme nettverk.

 

Noen som kjenner Garmin autopilo og evn. problemer med dennet? Og evn. andre merker som går i Garmin NMEA 2000 nettverk? Det jeg gjerne vil er at autopiloten skal kunne styre etter oppsatt kurs fra kartplotteren.

Link to post

Som eg har nevnt i nokre tidlegare trådar om dette emnet så er "Nordheim" er utstyrt med Garmin GHP 10 autopilot m/fjernkontroll, den har ein shadow ventil som gjer at eg nårsomhelst kan overstyre med roret uten å måtte slå av autopiloten. Kjekt om det plutseleg ser noko i sjøen og vil gjera ein undamanøver.

 

Dette er kobla sammen i nmea2000 med, foreløpig for min del ein 4008 plottar, med 17" slaveskjerm. Også fjernkontroll på plottaren. Er det skikkeleg ruskesjø, mot eller medsjø som det ofte er når vi går opp eller ned langs kysten, då sit eg fastspent i stolen med begge fjernkontrollane innan rekkevidde.

 

Eg er storfornøgd med dette oppsettet, :thumbsup:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Det var dette med shadow-teknikken jeg nevnte for verksmesteren ogs, men fikk ikke noe respons. Selv hadde han et annet merke (husker ikke hvilket) og var vel freslt på akkurat sitt merke. Kanskje han også "pusher".

 

Han navnte også "dårlig kundeoppfølging" fra Garmins kundeservice. Men jeg fått greie svar og hjelp med de sørsmål jeg har stilt til Garmin. Men kan hende mye trafikk nedsetter tida det tar før man får svar. Et par dager må man regne med.

Link to post

Jeg ville valgt Garmin i dette tilfelle, sjøl om du vel kan henge på et hvilken som helst merke bare det har NMEA2000

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Kan ikke tenke meg annet enn at Garmin autopilot vil fungere helt utmerket. Hulda har plotter Garmin 4012, autopilot Raymarine XP30 (eller noe slikt), linjærhydraulikk er Robertson. Ti tommeltotter når det gjelder elektronikk. For meg var det ikke noe problem å få sakene til å snakke sammen. Og så har jeg Garmin 18 HD radar med greit overlay :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...