avmønstret5 Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Nei, Tjeld-klassen hadde nok ikke autopilot. Men rikelig med rormenn rundt 20 mann ombord. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Har aldri vært ombord i en slik, men jeg kan tenke meg at det er litt av hvert når det gjelder makanikk og drivverk der ombord. Må vel noen reservesystemer til å der vil jeg tru. Nei det er mulig at det ikke var A/P på MTB ene på åttitallet. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Tenkte Snøgg-Storm-Hauk. Nå fikk du meg til å føle meg som reine ungdommen. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Nei, Tjeld-klassen hadde nok ikke autopilot. Men rikelig med rormenn rundt 20 mann ombord. Såpass ja Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 (redigert) Riktig at Tjeld klassen ikke hadde der vi stod ute og styrte i 35 knop. Kan heller ikke erindre at de mer langsomtgående Storm eller Snøggklassen hadde autopilot. Men nå holdt jeg meg nå mest i kjelleren jeg da... Ellers kom jeg til å tenke på hva M/B Øyfjell skrev om å sitte på rammen i skipsleden, muttens alene under seilas med autopiloten på... Fant en link som kanskje passer siden det er helg og folket her i godt humør, vennligst ikke lag noe diskusjon på hvem sin feil etc... Tipper han på broen stod igjen med noe mold i undertøyet når han omsider ser hva som er rett forut. Redigert 5.April.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Huff, kansje ikke noe å le av.......men sånn kan det gå ja Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 It takes two to tango.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Selv tar jeg alltid et streif med kikkerten før jeg forsvinner under dekk, store båter ser jeg normalt på AISen, og for båter som gjør 40+ knop klarer jeg ikke svinge unna uansett om de ikke selv velger en annen kurs... Så om man setter på autopilot og går under dekk så må andre vike hvis de går over x-antall knop og i hvertfall hvis en ikke kunne se de før man gikk fra roret. Ja da begynner jeg å forstå at det er greit med autopilot. ---------------- 40 knop var nå bare satt som et eksempel. Men en båt/skip som kommer ut fra en odde/bukt i 25 knop i samme øyeblikk som man går ned på dass og man selv holder 7-8 knop så går jo meterne fort unna. Om man går rett mot hverandre, den ene går i 8 knop og den andre i 25 knop i 5 minutter, hvor lang distanse har begge gått samlet i løpet av 5 minutt? Snakker vi om noen få hundre meter eller er det snakk om nautiske mil? Kan jo være kjekt å ha en slags teoretisk minimumsavstand/tid til nærmeste land/mulige båt/skip å forholde seg til før man velger å gå fra roret. Om man går i en fjord feks kan det jo skyte ut en båt fra en eller annen fjordtarm mens man er nedenunder. Med et teoretisk utganspunkt kan man se på kartet og definere at i det og det område bør jeg være forsiktig med å gå fra roret selv om fjorden/sjøen tilsynelatende er tom for båter. En vet jo ofte noe om hastigheten til båter i lokaltrafikk, men så er det alle unntakene. Taxibåten som drar godt på, RS som rykker ut, en hurtiggående lystbåt som også bruker autopilot inn/ut lange og kjedelige strekk og som koker kaffe osv... Noen regnestykker om seilt distanse pr minutt når to båter går mot hverandre hadde vært stas og et godt verktøy for å planlegge trygg seilas, med autopilot. Føler at "fingeren i været"/"ingen båter i sikte" er et temmelig tynt grunnlag å basere "frivakt" på, med mindre man er midt på havet og/eller er assistert av andre hjelpemidler som kan varsle. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Prøver selv. Båt A kjører i 7 knop i 5 minutter. Dvs 1852 meter (1 knop i timen) delt på 60 (minutter i timen) er lik ca 31. Dvs at en båt beveger seg 31 meter i minuttet om den går med en knops fart. Går den med 7 knop så blir det 31x7= 217 meter i minuttet. Og er en på do i 5 minutt så har en altså seilt en distanse på 5x217 meter=1084 meter uten utkikk. Samtidig som en gikk ned på do kommer skip at rett i mot i 25 knop. Dvs (31x5)x25= 3875 meter. Samlet så har båt A og B lagt bak seg et strekk på 3875 + 1084 meter= 4959 meter, eller ca 5 km eller 2.7 sjømil før de møtes. ----------------- Så om en planlegger 5 minutter uten utkikk i et område der det ferdes andre båter som kan gå i 25 knop og en selv går i 7 knop så bør det være båtfritt minst 5 km forut. Som egentlig betyr at man må ha temmelig god sikt og bevege seg rimelig langt fra land og øyer. Eksempelet viser vel også at båter kommer overraskende fort på selv om de var langt borte for noen få minutter siden. Selv syns jeg store skip ofte kommer kjapt på. De virker nesten å stå stille og i det neste så kan de være veldig nære. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Det er bare å sette opp alarmsoner på radaren, deretter ta med seg tablet som kommuniserer trådløst med MFD og som kjører en app som speiler MFD skjermen. Dette sammen med en trådløs fjernkontroll for autopiloten samt en Coastkey trådløs dødmannsknapp gir full kontroll fra dass. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 ...og gyrostabiliseret kamera der også kan ses fra iPaden ... :-) Jeg har faktisk et par gange gået ned og benyttet toilettet mens jeg sejlede 20 knob på auto. Det var midt i i Storebælt med rigtig god sigt men det var ikke en behagelig følelse og jeg har siden fundet en teknik til at komme af med vandet på en anden måde mens jeg sejler. Men det er vist et andet topic... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Nei e veit ikkje eg altså men på mitt kartprogram viser det avstand og eta fra der eg er til der hvor eg plasserer musepekeren. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 En slik kan jo plasseres på fly..... http://cslacker.com/images/view/895 Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Den ideen er slettes ikke dum volfro det er jo bare å bytte ut det ene setet oppe på apedekket med "A toilet on a rooftop terrace" høvelig fritt fall skulle det bli å............ Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Så om man setter på autopilot og går under dekk så må andre vike hvis de går over x-antall knop og i hvertfall hvis en ikke kunne se de før man gikk fra roret. Overfor svært hurtiggående båter er det egentlig begrensa hva styrmann kan gjøre hvis man sklir avgårde i 2-3 knop ... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 en heil hønsefarm ut av ei fjær. Hvor ofte skjer det at to båter kolliderer pga autopilot og ingen tilstede innaskjærs her til lands? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Relativt ofte, også med skader og dødsulykker til følge. Men på en lite trafikkert del av kysten er det litt andre forhold enn der det mysser av båter. Det er bare å sette opp alarmsoner på radaren, deretter ta med seg tablet som kommuniserer trådløst med MFD og som kjører en app som speiler MFD skjermen. Dette sammen med en trådløs fjernkontroll for autopiloten samt en Coastkey trådløs dødmannsknapp gir full kontroll fra dass. Noe av det mest dummeste jeg har lest her på BP selv fra skogsmatroser. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 relativt ofte du.. har aldri hørt om dette annet enn sett klipp på utube og sjølvsagt blant de hysterisk paranoide her Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Noe av det mest dummeste jeg har lest her på BP selv fra skogsmatroser. Noen er dumme skogsmatroser andre har enten av total mangel på humor eller av andre årsaker problemer med å forstå ironi. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Unnskyld dersom det var ironi, men her på PB er det mange ting en ikke tror før en leser det, og det jo ikke like lett å formidle ironi skriftlig. Derfor tar jeg herved høyde for att du er ingen skogsmatros. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Tar frem denne tråden igjen. Jeg snakket med den lokale VP-forhandleren nylig, og verksmesteren sier de kan forestå montasjen av autopilotens hydraulikk. Men han mener at Garmins autopilot er heftet med en god del bruksproblemer, og anbefaler heller andre merker. Jeg har som nevnt en Garmin 4012 plotter ombord, og ville (i utgangspunktet) ha en Garmin autopilot i samme nettverk. Noen som kjenner Garmin autopilo og evn. problemer med dennet? Og evn. andre merker som går i Garmin NMEA 2000 nettverk? Det jeg gjerne vil er at autopiloten skal kunne styre etter oppsatt kurs fra kartplotteren. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
M/B Nordheim Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Som eg har nevnt i nokre tidlegare trådar om dette emnet så er "Nordheim" er utstyrt med Garmin GHP 10 autopilot m/fjernkontroll, den har ein shadow ventil som gjer at eg nårsomhelst kan overstyre med roret uten å måtte slå av autopiloten. Kjekt om det plutseleg ser noko i sjøen og vil gjera ein undamanøver. Dette er kobla sammen i nmea2000 med, foreløpig for min del ein 4008 plottar, med 17" slaveskjerm. Også fjernkontroll på plottaren. Er det skikkeleg ruskesjø, mot eller medsjø som det ofte er når vi går opp eller ned langs kysten, då sit eg fastspent i stolen med begge fjernkontrollane innan rekkevidde. Eg er storfornøgd med dette oppsettet, Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
TasleT Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Det var dette med shadow-teknikken jeg nevnte for verksmesteren ogs, men fikk ikke noe respons. Selv hadde han et annet merke (husker ikke hvilket) og var vel freslt på akkurat sitt merke. Kanskje han også "pusher". Han navnte også "dårlig kundeoppfølging" fra Garmins kundeservice. Men jeg fått greie svar og hjelp med de sørsmål jeg har stilt til Garmin. Men kan hende mye trafikk nedsetter tida det tar før man får svar. Et par dager må man regne med. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
REM Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Jeg ville valgt Garmin i dette tilfelle, sjøl om du vel kan henge på et hvilken som helst merke bare det har NMEA2000 Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Kan ikke tenke meg annet enn at Garmin autopilot vil fungere helt utmerket. Hulda har plotter Garmin 4012, autopilot Raymarine XP30 (eller noe slikt), linjærhydraulikk er Robertson. Ti tommeltotter når det gjelder elektronikk. For meg var det ikke noe problem å få sakene til å snakke sammen. Og så har jeg Garmin 18 HD radar med greit overlay :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.