Ingoopingo Startet 28.Mars.2013 Del på Facebook Startet 28.Mars.2013 Heihei Jeg har en klassisk oransje askeladd på 16 fot fra rundt år 1980. På den har jeg en 40 hk Yamaha ifra 1999. Den starter alltid på første vridning og er strøken under dekselet. Den ble overhalt i 2011 og er en helt super motor. Men greien er at det er en 2 - takter, og den sluker bensin og bensin koster mye peng. Så jeg tenker å selge denne og kjøpe meg en 4-takter. Så jeg lurer på to ting. Hvor mye bør jeg regne med å få for en sånn motor inkl. kabler og kontrollboks? Båten er jo godkjent for opptil 35hk, så hvilke nederlag innebærer det å kjøpe en motor av mindre kaliber ? Som f.eks en 25 hk.. Takk på forhånd ! Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 28.Mars.2013 Del på Facebook Svart 28.Mars.2013 Hei. Tipper du kan få rundt 25.000 - 30.000 for den hvis den er i fin stand. Populære motorer som holder seg godt i pris. Disse motorene går for å være meget spreke. Du vil nok merke stor forskjell i hastigheten fra den til en 25 hk 4-takt. Tror du kan få en ny eller nesten ny 4 takt 25 hester for samme prisen du får for 40 hesteren. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
altmuligbåt Svart 28.Mars.2013 Del på Facebook Svart 28.Mars.2013 Men koster det noe mindre og kjøre 25hk på full gass, enn og kjøre 40hp på halv gass? Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
4-Stroke Svart 28.Mars.2013 Del på Facebook Svart 28.Mars.2013 (redigert) Kjører du så mye at den sprenger driftsbudsjettet? Jeg så først for meg en konsollbåt med 4-t, men etter jeg så hvor mye billigere de var med en gammeldags totakter måtte jeg sette meg ned og anslå årlig gangtid. Konklusjonen ble at jeg kan kjøre 2-takter i mange år for prisforskjellen. Bonusen er at totakteren er enkel, "vedlikeholdsfri" og lettere på hekken. Askeladden 16-4400 er jo veldig lettdrevet, og den vil nok plane greit med 25hk og 2 personer, men tror jeg ville gått for noe over 30 likevel. Om pris ikke var en hindring, så tror jeg en Evinrude 40 E.Tec hadde fungert som et skudd. De er forholdsvis kompakte. Men koster vel over 1000-lappen pr hest. (Som nye påhengere flest). 2 brukte alternativer: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=40315141 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=40250166 Edit: Jeg tror nok du skal få slite med å få mer enn 20000 for den gamle Yamahaen. Redigert 28.Mars.2013 av 4-Stroke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mars.2013 Del på Facebook Svart 29.Mars.2013 ville sett etter en yamaha F40 isåfall, veldig fin motor ikke mye tyngre enn 2-takteren (har hatt begge - nydelige motorer begge to) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 29.Mars.2013 Del på Facebook Svart 29.Mars.2013 (redigert) Dette var jo et kupp på nesten ny motor, selv om 50 hk kanskje er i meste laget ? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=40642310 Den veier under 100 kg, altså ca 10 kg lettere enn E-tec 40. Og det er en 3-syl 4-takter med innsprøytning. Bedre blir det ikke i den klassen. Tipper den blir solgt raskt, det er virkelig en fin motor. Yamaha F40 er riktignok enda lettere enn Hondaen.. men er vel vanskelig å finne brukt. Denne ble solgt kjapt, med kort stamme http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39818361 Apropos stamme.. skal det kanskje være kort stamme på denne Askeladden-båten? Altså 15" ? Fordelen med den brukte E-tec 40 var jo prisen, og Lundins Marin kan visstnok nå omprogrammere til 50 hk om ønskelig. Pussig nok samme selger som den Hondaen. Men den blir vel for tung på en så gammel båt.Jeg hadde en E-tec 40 som jeg bygde om til 50 hk men det innebar jo bytte av div. deler.. ikke lønnsomt vanligvis. Redigert 29.Mars.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dekksgutten Svart 29.Mars.2013 Del på Facebook Svart 29.Mars.2013 40 hk ...sluker bensin??? Besparelsen her må vel være marginal om ikke du kjører flere hundre timer. Enklere og sterkere motor enn den du har finner du neppe. 25hk-4t vil for deg føles meget slapp når du er vant med 40hk 2t. Sitér dette innlegget [color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color][color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color] Link to post
s-e-h Svart 29.Mars.2013 Del på Facebook Svart 29.Mars.2013 en 1999 mod yamaha er jo en god motor. har den bensin,smøring og kjøling så lever den lenge.ny tetningsring i mellom motorhodet og stammen samt ny tetning i gearkassa avogtil så får man ikke sjøvann der det ikke trengs! er denne overhalt allerede? varmkjørt/skjært eller hva var grunnen til overhalinga? en gammel men fremdeles gyldig regel for 2t motorenes forbruk er-0,5l bensin pr hk på full gass. ved 75% belastning på motoren din så kan man trekke bort 20-30% av forbruket målt mot max forbruket,ingen formue å kjøre med denne motoren uansett. en nyoverhalt yamaha ville jeg ikke bytta ut med det første, der har du motor som er driftsikker og det er viktigere enn noen bensin kroner. det er en ting jeg mener 4t motorene er suverene på, dorgefiske. vi hadde en suzuki 15 4t på en 15` jolle og den var en fornøyelse lydmessig og eksos røyk var nesten ikke til stede. hvis du bytter din motor mot en 25hk 4t så kommer du nok til å få en solid nedtur i fart og kraft, men på lavere turtall får du fin og stille gange. Sitér dette innlegget Link to post
Ingoopingo Svart 29.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2013 (redigert) Tusen takk for gode svar. Mener grunnen til overhalingen var en feil som forige eier ikke visste helt hvor kom fra, heller ikke de på verkstedet. Så alt som de trodde kunne forrusake problemet ble skjekket/skiftet. Så det viste seg at det hadde vert noe feil med kjølingen. Men etter dette har den gått som en kule. Tror det blir dumt å kjøpe en ny og for liten 4-t bare fordi jeg ikke har penger til det. Jeg får max tak i 5000 itillegg til det jeg får for motoren altså 25 000 til 35 000 tilsammen. Om jeg er veldig heldig med salget kan det jo hende jeg får tak i en god 4-t 35 hk brukt. Så kan jo legge den ut for og se om jeg får en del or den .. Men om jeg ikke sparer noe særlig på det er det jo ikke noe poeng å kjøpe en ny motor. Den jeg har nå er jo i meget bra stand. Så kanskje jeg heller bare skal kjøre med den jeg har nå og heller spare opp mer penger før jeg kjøper ny ? Men hvor mye forskjell er det på en 40hk 2-t og 4-t når det gjelder bensinutgifter og andre utgifter ? Redigert 29.Mars.2013 av Ingoopingo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mars.2013 Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 (redigert) kan jo også være en grunn til at den du har nå bruker mer enn den skal. F.eks for tung propell vil gi økt forbruk. Hva slags turtall får du på full gass? Bør være opp mot 5500 på fullt med lett last Redigert 30.Mars.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Garf73 Svart 30.Mars.2013 Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 (redigert) Har hatt tilgang på en Askeladden 16-3400 som er samme båten du har, denne har en Mercury EFI 25hk, fin motor som går veldig stille, båten marsjer på ca 15 knop topper ca 19-20 knop med 2 i båten på WOT. Forbruket jeg hadde i marsjfart fra Drammen til Hvaler var ca 35-40 liter bensin og de er nesten 60 nautiske ned, 8 liter i timen ca. Bilde av båten i kaffebukta på langøya i oslofjorden Redigert 30.Mars.2013 av Garf73 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt Springer 20 prosjekt Link to post
Ove Gram Nipen Svart 30.Mars.2013 Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 Du har en strålende motor som mange ville misunnet deg. Ikke selg den! :) Hvis du vil spare penger på drivstoff kan det lønne seg å holde båten ren og pen under, og å sørge for at du kjører i en fornuftig marsjfart slik at båten planer fint, men uten å dra på maks. Sitér dette innlegget Link to post
Ingoopingo Svart 1.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2013 Skal ta en titt på den og se om det er noe som gjør at den bruker mye bensin.. Men det står i en konklusjon av motoren i gammel artikkel fra båtmagasinet :" Minus for høyt bensinforbruk .." ( http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-seks-40-hestere ) . Så den bruker jo tydligvis en del bensin.. Men hvis jeg skulle være heldig å komme over en Yamaha f40, vil den bli for tung for båten ? Hva veier 2 - takteren ? Finner ikke det noen sted men f40 veier jo ca 100 Med den jeg har nå får den i ca 28-29 knop. Og til mitt bruk trenger jeg ikke å ha en båt som går så fort, selv om det er greit å kunne ha de ekstra hestene. Leser her ( https://baatplassen.no/i/topic/49534-hvor-stor-motor-paa-en-eldre-askeladden-16/ ) at en som har hatt 3 slike båter mener at en 40 hk 4 takter vil bli for tung, mens en 40 hk 2 takt er fin. Vil en 4-t 30 hk plane fint i marsjfart ? Den jeg har nå bruker mye bensin for mitt budsjett selv når den ligger ett stykke under toppfart... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 (redigert) Finner du en Honda BF50 fra rundt årtusenskiftet så veier den bare 92 kg såvidt jeg husker. Hadde en -98 modell selv en gang. Fin motor som lett dro opp en tung Mørebas 17 i ca 25 knop. De kom med innsprøytning litt lengre ut på 2000-tallet og vekta gikk opp noen kg. Har ennå ikke fått med meg om det skal være 15" eller 20" stamme på denne Askeladden men antar 20" da. Redigert 1.April.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.