Jump to content

Valg av motor på klassisk oransje askeladd 16 foter?


Ingoopingo

Recommended Posts

Heihei

Jeg har en klassisk oransje askeladd på 16 fot fra rundt år 1980. På den har jeg en 40 hk Yamaha ifra 1999. Den starter alltid på første vridning og er strøken under dekselet. Den ble overhalt i 2011 og er en helt super motor. Men greien er at det er en 2 - takter, og den sluker bensin og bensin koster mye peng.

 

Så jeg tenker å selge denne og kjøpe meg en 4-takter. Så jeg lurer på to ting.

Hvor mye bør jeg regne med å få for en sånn motor inkl. kabler og kontrollboks?

Båten er jo godkjent for opptil 35hk, så hvilke nederlag innebærer det å kjøpe en motor av mindre kaliber ? Som f.eks en 25 hk..

Takk på forhånd !

Link to post

Hei. Tipper du kan få rundt 25.000 - 30.000 for den hvis den er i fin stand. Populære motorer som holder seg godt i pris.

 

Disse motorene går for å være meget spreke. Du vil nok merke stor forskjell i hastigheten fra den til en 25 hk 4-takt.

 

Tror du kan få en ny eller nesten ny 4 takt 25 hester for samme prisen du får for 40 hesteren.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Kjører du så mye at den sprenger driftsbudsjettet? Jeg så først for meg en konsollbåt med 4-t, men etter jeg så hvor mye billigere de var med en gammeldags totakter måtte jeg sette meg ned og anslå årlig gangtid. Konklusjonen ble at jeg kan kjøre 2-takter i mange år for prisforskjellen. Bonusen er at totakteren er enkel, "vedlikeholdsfri" og lettere på hekken.

 

Askeladden 16-4400 er jo veldig lettdrevet, og den vil nok plane greit med 25hk og 2 personer, men tror jeg ville gått for noe over 30 likevel. Om pris ikke var en hindring, så tror jeg en Evinrude 40 E.Tec hadde fungert som et skudd. De er forholdsvis kompakte. Men koster vel over 1000-lappen pr hest. (Som nye påhengere flest).

 

2 brukte alternativer:

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=40315141

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=40250166

 

Edit: Jeg tror nok du skal få slite med å få mer enn 20000 for den gamle Yamahaen.

Redigert av 4-Stroke (see edit history)
Link to post

Dette var jo et kupp på nesten ny motor, selv om 50 hk kanskje er i meste laget ? :smiley:http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=40642310

 

Den veier under 100 kg, altså ca 10 kg lettere enn E-tec 40. Og det er en 3-syl 4-takter med innsprøytning. Bedre blir det ikke i den klassen. Tipper den blir solgt raskt, det er virkelig en fin motor.

 

Yamaha F40 er riktignok enda lettere enn Hondaen.. men er vel vanskelig å finne brukt. Denne ble solgt kjapt, med kort stamme http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39818361

 

Apropos stamme.. skal det kanskje være kort stamme på denne Askeladden-båten? Altså 15" ?

 

Fordelen med den brukte E-tec 40 var jo prisen, og Lundins Marin kan visstnok nå omprogrammere til 50 hk om ønskelig. Pussig nok samme selger som den Hondaen.

Men den blir vel for tung på en så gammel båt.
Jeg hadde en E-tec 40 som jeg bygde om til 50 hk men det innebar jo bytte av div. deler.. ikke lønnsomt vanligvis.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

40 hk ...sluker bensin???

Besparelsen her må vel være marginal om ikke du kjører flere hundre timer.

Enklere og sterkere motor enn den du har finner du neppe.

25hk-4t vil for deg føles meget slapp når du er vant med 40hk 2t.

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post

en 1999 mod yamaha er jo en god motor. har den bensin,smøring og kjøling så lever den lenge.ny tetningsring i mellom motorhodet og stammen samt ny tetning i gearkassa avogtil så får man ikke sjøvann der det ikke trengs! er denne overhalt allerede? varmkjørt/skjært eller hva var grunnen til overhalinga?

en gammel men fremdeles gyldig regel for 2t motorenes forbruk er-0,5l bensin pr hk på full gass. ved 75% belastning på motoren din så kan man trekke bort 20-30% av forbruket målt mot max forbruket,ingen formue å kjøre med denne motoren uansett. en nyoverhalt yamaha ville jeg ikke bytta ut med det første, der har du motor som er driftsikker og det er viktigere enn noen bensin kroner.

det er en ting jeg mener 4t motorene er suverene på, dorgefiske. vi hadde en suzuki 15 4t på en 15` jolle og den var en fornøyelse lydmessig og eksos røyk var nesten ikke til stede.

hvis du bytter din motor mot en 25hk 4t så kommer du nok til å få en solid nedtur i fart og kraft, men på lavere turtall får du fin og stille gange.

Link to post

Tusen takk for gode svar. Mener grunnen til overhalingen var en feil som forige eier ikke visste helt hvor kom fra, heller ikke de på verkstedet. Så alt som de trodde kunne forrusake problemet ble skjekket/skiftet. Så det viste seg at det hadde vert noe feil med kjølingen. Men etter dette har den gått som en kule.

 

Tror det blir dumt å kjøpe en ny og for liten 4-t bare fordi jeg ikke har penger til det. Jeg får max tak i 5000 itillegg til det jeg får for motoren altså 25 000 til 35 000 tilsammen. Om jeg er veldig heldig med salget kan det jo hende jeg får tak i en god 4-t 35 hk brukt. Så kan jo legge den ut for og se om jeg får en del or den ..

 

Men om jeg ikke sparer noe særlig på det er det jo ikke noe poeng å kjøpe en ny motor. Den jeg har nå er jo i meget bra stand. Så kanskje jeg heller bare skal kjøre med den jeg har nå og heller spare opp mer penger før jeg kjøper ny ? Men hvor mye forskjell er det på en 40hk 2-t og 4-t når det gjelder bensinutgifter og andre utgifter ?

Redigert av Ingoopingo (see edit history)
Link to post

kan jo også være en grunn til at den du har nå bruker mer enn den skal.

F.eks for tung propell vil gi økt forbruk. Hva slags turtall får du på full gass?

 

Bør være opp mot 5500 på fullt med lett last

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har hatt tilgang på en Askeladden 16-3400 som er samme båten du har, denne har en Mercury EFI 25hk, fin motor som går veldig stille, båten marsjer på ca 15 knop topper ca 19-20 knop med 2 i båten på WOT. Forbruket jeg hadde i marsjfart fra Drammen til Hvaler var ca 35-40 liter bensin og de er nesten 60 nautiske ned, 8 liter i timen ca.

 

Bilde av båten i kaffebukta på langøya i oslofjorden

dsc_0062.jpg

Redigert av Garf73 (see edit history)
Link to post

Skal ta en titt på den og se om det er noe som gjør at den bruker mye bensin.. Men det står i en konklusjon av motoren i gammel artikkel fra båtmagasinet :" Minus for høyt bensinforbruk .." ( http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-seks-40-hestere ) . Så den bruker jo tydligvis en del bensin.. Men hvis jeg skulle være heldig å komme over en Yamaha f40, vil den bli for tung for båten ? Hva veier 2 - takteren ? Finner ikke det noen sted men f40 veier jo ca 100

 

Med den jeg har nå får den i ca 28-29 knop. Og til mitt bruk trenger jeg ikke å ha en båt som går så fort, selv om det er greit å kunne ha de ekstra hestene. Leser her ( https://baatplassen.no/i/topic/49534-hvor-stor-motor-paa-en-eldre-askeladden-16/ ) at en som har hatt 3 slike båter mener at en 40 hk 4 takter vil bli for tung, mens en 40 hk 2 takt er fin. Vil en 4-t 30 hk plane fint i marsjfart ?

 

Den jeg har nå bruker mye bensin for mitt budsjett selv når den ligger ett stykke under toppfart...

Link to post

Finner du en Honda BF50 fra rundt årtusenskiftet så veier den bare 92 kg såvidt jeg husker. Hadde en -98 modell selv en gang. Fin motor som lett dro opp en tung Mørebas 17 i ca 25 knop.

De kom med innsprøytning litt lengre ut på 2000-tallet og vekta gikk opp noen kg.

 

Har ennå ikke fått med meg om det skal være 15" eller 20" stamme på denne Askeladden men antar 20" da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...