Komodo Startet 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2013 I fjor fikk jeg en følelse av at batterispenningen på forbruksbanken falt uforholdsmessig fort. Batteriene er ikke gamle (2009), og de har blitt pent stelt med. Det dreier seg om 2x220Ah Sønnak SHD, åpne syrebatterier. De ser ut til å holde godt på spenningen over vinteren, og syrevekten er bra og ganske jevn. Jeg inbiller meg imidlertid at spenningen faller litt vel fort under bruk. Spørsmålet er i tilfelle om batteriene har mistet kapasitet, eller om kapasiteten er der bare at spenningen er lavere. Jeg tenkte derfor å gjøre en belastningtest for å sjekke tilstanden. Jeg fant denne oppskriften til Lars H. fra en gammel tråd som jeg tenkte å følge: Hei.Et batteri's kapasitet er gitt ved såkalt C/20 kriteria. Og hva betyr dette? - Jo, har man et fulladet batteri på f.eks C = 115Ah, skal det ved en utladestrøm på C/20 , altså 5,75A = 115Ah/20h ikke gå under en spenning på 1,75volt pr. celle, altså 1,75 x 6 = 10,5volt.Dersom en da lader ut dette på forhånd fulladete batteriet med en konstant strøm på 5,75amp og tar tiden til spenningen er nede på 10,75volt, har en et eksakt tall på kapasiteten. Når en denne spenningen etter f.eks bare 15timer, er kapasiteten (15/20)x100% = 75%Nå ville ikke jeg til stadighet gjøre dette, da enhver utlading/opplading av et blybatteri "forbruker" av levetiden. Men om en gjør dette en gang i året, skulle det være greit. Så til spørsmålene: Er det noen som har et forslag på hva som kan brukes som belastning? Det dreier seg altså om to batterier på 220Ah hver. Jeg tenkte å teste hvert batteri for seg, dvs. at jeg trenger noe som trekker ca 11 ampere, dvs ca 130 watt. Med denne belastningen skal altså batteriet brenne i 20 timer (det skal jeg like å se ) Jeg har tenkt på å bruke en eller flere lyspærer for å oppnå riktig strømtrekk, funker det? Jeg har brukt denne metoden i alle år for å sjekke brenntider på dykkerlykter, og da fungerer det etter intensjonene. Fordelen da er at man får en realistisk oppfatning om brenntiden med den belastningen som er reell. Ulempen er at strømmen endrer seg endel etterhvert som spenningen faller. Men det er kanskje godt nok å anta en ca gjennomsnittsverdi. Hvis det er slik at kapasiteten er der, bare at spenningen er noe lavere (hvis det er mulig), er det fremdeles fasit å stoppe utladningen på 10,5 volt? Gir syrevekta svar på det spørsmålet? Er det en ide å følge med på syrevekta etterhvert som batteriene lades ut? Mener å ha hørt noe om at det skal gå en viss tid fra lading/utlading til man måler syrevekt. Hvis så er tilfelle kan man jo bare måle syrevekten med et fornuftig resultat før og etter utlading. Hvir lenge skal man i tilfelle vente fra man kobler fra lading/belastning før man måler syrevekta? Er det noen som vet hva syrevekten skal være på fullt og tomt batteri? Jeg vet at det står på syremåleren, men jeg mener litt mer vitenskapelig. Jeg har forøvrig refraktometervarianten fra Biltema. Jeg vet at dette med strøm og lading er noe av det som er mest debbatert her på forumet allerede, men jeg har ikke vært kar om å finne svar på de spørsmålene jeg har kommet med her. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jens_P Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 To halogen-pærer til ekstralys (55W) i parallell vil fungere som belastning. Riktignok vil batteriene teoretisk vare noe mer enn 20 timer. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Roger jo Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 (redigert) Her er tabeller om syrevekt pluss litt til. http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Batteriets-oppbygning-og-virkemaate-2005.pdf Hva med å belaste med 10A og ta tiden fra full ladet til 50% etter denne tabellen, det er jo i dette område en normalt er i.? Og litt mer humant. Og temperaturen spiller inn. ET batteri er vell 100% ved 25 grader C. Full-ladet batteri som belastes ved +25°C gir 100% kapasitet 0°C gir 65% kapasitet -18°C gir 40% kapasitet Redigert 1.April.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ove Gram Nipen Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Hør med han som kaller seg "Electrolux" på elbilforum. Han har peiling :) http://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;u=12 Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 De holder bra på spenning og syrevekt over vinteren, men har du tall på disse verdiene etter en vinter, og før noe som helst lading? Hva er syrevekten og hvilespenning etter lading? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Jeg kjøpte belastningstesteren til biltema, og fant ut at alle batteriene ligger godt innenfor kravet. Jeg tenker som så at hvis batteriene ligger innenfor verdiene ved en høy kortvarig belastning, ja så vil de også yte det de skal ved en langvarig lav belastning som jeg mener er langt mer uheldig for batteriene enn en kort ved høy belastning. Men det er nå min mening og om det er riktig er en helt annen sak. Det som var litt underlig var at det sto ikke noe sted hvor mye denne testeren trekker av strøm, men det er nok en god del. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 To halogen-pærer til ekstralys (55W) i parallell vil fungere som belastning. Riktignok vil batteriene teoretisk vare noe mer enn 20 timer. Ja, jeg tenkte på noe sånt. Mulig jeg tar 3x50 watt istedet, så går testen litt fortere. Ulempen er jo at det blir mer urealistisk i forhold til hva batteriene utsettes for når vi ligger noen dager i uthavn. Da er det jo stort sett kjøleskapet som går, altså meget lavt strømtrekk over lang tid. Hva med å belaste med 10A og ta tiden fra full ladet til 50% etter denne tabellen, det er jo i dette område en normalt er i.? Og litt mer humant. Den tabellen oppgir klemspenningen vet et visst strømtrekk, så den må jo være for et spesifikt batteri. Den tror jeg ikke jeg kan følge uten videre på mine batterier. PDFen fra Sønnak hadde jeg på maskinen. Takk for tipeset, jeg skal repetere det som står i den Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 1.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 De holder bra på spenning og syrevekt over vinteren, men har du tall på disse verdiene etter en vinter, og før noe som helst lading? Hva er syrevekten og hvilespenning etter lading? Jeg har ikke tallene etter en vinter, for jeg har vedlikeholdsladet et par ganger i løp av vinteren. Jeg mener imidlertid at spenningen har ligget på et sted mellom 12,6 og 12,7 før jeg har koblet til laderen. Jeg skal ta en tur ned og måle spenning og syrevekt en av dagene. Jeg kjøpte belastningstesteren til biltema, ... Det som var litt underlig var at det sto ikke noe sted hvor mye denne testeren trekker av strøm, men det er nok en god del. Jeg har også brøristeren fra biltema. Den er rett og slett et varmeelement som trekker ca 50 ampere, nærmere bestemt 55A ved 12,4V og 53A ved 12V (sjekket i stad). I tillegg har den et innebygget voltmeter som er ekstremt unøyaktig, så den skalaen med ulike farger på stoler jeg ikke på overhode. Den er i tillegg beregnet på mindre batterier. Hvis jeg skal bruke den på mine 220Ah vil ikke verdiene si meg noen ting. Hvis jeg hadde visst hva som var akseptabel spenning etter f.eks. et minutts belastning ved 50A kunne den vært nyttig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hegra Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Komodo : I tillegg har den et innebygget voltmeter som er ekstremt unøyaktig, Fant ut at det var best å sjekke og må nok gi deg rett her. Koblet multimeter til samtidig og uten belastning viste måleren på brødristeren 0,4 volt mer enn multimeter og det er jo mye. Noe bedre ble det under belastning, ca. 0,2 volt mer enn multimeter. Prøvde også og ha den stående, men pila på måleren endret seg ikke. Merkelig jeg ikke så dette sist jeg testet. Jeg burde reagert da jeg gjorde akkurat likt den gang Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 (redigert) Biltemas belastningsmätare duger väl som mest till att dömma ut dåliga batterier. För om man tar ett 'laddat' batteri och belastningsprovar med Biltemaapparaten och spänningen ganska snart sjunker snabbt neråt, ja då vet man att battriet troligen är kass. Om man tvekar kan man ju försöka ladda och sedan prova igen. Så någon nytta gör den... Redigert 2.April.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Jeg har 6stk 226ah AGM til forbruk og opplevde i påsketuren at dem var blitt veldig dårlige, virket fint i romjula. Belastet dem 300amp via inverter i 10 minutter og der plutselig raste dem ned i 10v. Under 5% belasting klarer jeg 200 amper ut av dem. Dem har vart i 9 år og klager jeg ikke over levetiden. Om man skal teste AGM virker brødristmetoden heltatt ikke, eneste måten er batterimonitor. 2 ganger i året har jeg tatt ut 80% til test av batteriene og har dem holdt seg perfekt til nå og eneste endring om bord var at jeg byttet hovedlader i vinter. Kan påvirke at batteriene har laget seg til gamle laderen og litt endring av ladingen har ødelagd dem uansett at laderene jeg bruker er av ypperste kvalitet, men dem er fra hver sin produsent. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Komodo Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Fikk omsider tatt en tur ned i båten og sjekket forbruksbatteriene. De har blitt litt brukt til å kjøre dieselvarmer og radio siden de sist ble ladet, men ikke mye. Spenningen var nå påfallende lav syns jeg, 12,56V. Målte også syrevekta på alle cellene på begge batteriene. Syrevekta derimot var det ingenting å si på. Jeg merket cellene på med tusj for å ha en referanse til neste måling. Batteriene (begge i parallell) står nå til topplading med en 20A Mascotlader. Da jeg koblet den til brummet den til med full ladestrøm, men det gikk ikke mange minuttene før den begynte å lyse orange og spenningen steg til 14,8, som igjen tyder på at ladestrømmen har allerede har avtatt. Planen er videre å gjøre en utladingstest for å se om de fremeles er brukbare. Jeg syns det er påfallende med den lave spenningen og høye syrevekta. Noen meninger om dette? Syrevekta er målt med refraktometeret fra Tema. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 hm, veldig varmt ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Det var 10 grader i båten når jeg holdt på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Hvor lenge hadde batteriene stått uten belastning da du målte spenningen? Vet du at voltmeteret ditt er korrekt? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 De har stått ubrukt noen uker. Jeg er ikke 100% sikker på at hverken "biltema-fluken" viser riktig, men jeg tror det. Startbatteriet har har nemlig ikke vist samme tendens til lav spenning, der ligger det stort sett på ca 12,7. Jeg kan ta med et par andre instrumenter og dobbeltsjekke neste gang. Men jeg har jo ingen garanti for at refraktometeret fra samme butikk viser riktig heller. Jeg kan jo kjøpe en sånn billigvariant for å dobbeltsjekke, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få sjekket den på en pålitelig måte. Jeg har ingen andre åpne syrebatterier hjemme. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Hva er syrevekten og hvilespenning etter lading? Hvor lenge etter lading må jeg vente før jeg kan måle syrevekta igjen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pathfinder Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 En ting man bør være klar over ved en rask utlading av batteriene er at man da må ta med noe som kalles Peukert effekten. Ved rask utlading av batteriene rekker ikke de kjemiske prosessene å gjøre seg "ferdig" og man vil kanskje bare kunne ta ut halve effekten før batteriene har falt så mye i spenning at de virker utladet. (De vil dog ta seg opp igjen av seg selv om de får roet seg) Det beste er å bruke en amperetimemåler (batterimonitor) Kun da vil man kunne si med sikkerhet hvor mye man har fått ut av batteriene ved normal bruk. Jeg støtter meg til de andre om at "brøristermetoden" ikke er en god måte fastslå batterienes tilstand/kapasitet Det er svært mange ting som gjør at et batteri kan dø for tidlig. Utilstrekkelig lading, for dyp utlading, sulfatering etc etc Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 En ting man bør være klar over ved en rask utlading av batteriene er at man da må ta med noe som kalles Peukert effekten. Den er jeg klar over. Jeg har ikke tenkt å sjekke batteriene med rask utladning, men med langsom utladning (C20). Batterimonitor har jeg ikke, så jeg hadde tenkt å lade ut batteriene med en kjent strøm og overvåke spenningen og eventuelt syrevekta fortløpende. Litt lengre opp spurte jeg om det gir noen mening å måle syrevekta under selve utladninga, eller om batteriene må stå noen timer for at målingen skal være riktig. Noen som vet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pathfinder Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Det tar en del timer før den har stabilisert seg. Det vil du også kunne se om du tar en test etter noen minutter, så etter en halv time, en time etc. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar siden dette nok er avhengig av platetypene etc i batteriet. Det er snakk om timer. Grunnen for at jeg tok med denne peukert effekten var forslaget lenger opp i tråden om å bruke en belastningstester som trekker over 50 A da vil denne effekten gjøre seg gjeldende. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Ok, da tolker jeg det dithen at det ikke gir mening å måle syrevekta mens utladingen foregår. Når det gjelder den belastningstesteren som trekker 50 A så er jo den beregnet for mindre batterier. Hensikten er vel å sjekke evnen til å gi startstrøm, altså en forenklet måte å sjekke CCA verdien. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Jeg fikk omsider sjekket kapasiteten på batteriene i fjor vår, og de hadde ca 73% av opprinnelig kapasitet. Syrevekten er bra, ca 1,3 på fulladete batterier, men hvilespenningen er lav, ca 12,55V. Jeg kom over denne tråden om utjevningslading https://baatplassen.no/i/topic/103420-lading-av-batterier-equalization-lading/ Kan det være noe for å få opp hvilespenningen og kapasiteten på batteriene, eller må de anses som sulftaterte og på vei til graven? Det jeg ikke forstår er at til tross for redusert kapasitet og spenning er syrevekten som den har vært siden de var nye Betraktninger mottas med takk Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hegra Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Komodo : Det jeg ikke forstår er at til tross for redusert kapasitet og spenning er syrevekten som den har vært siden de var nye Hm, ja, har vært av den oppfatning at måling av syrevekt egentlig er sikreste målemetode for og konstatere friske batteri, men det er det vist tydeligvis ikke. Hadde til og med min egen lille huskeregel bare med og flytte komma. Syrevekt 1,28 i snitt på cellene = 12,8 volt 1,29 = 12,9v osv. Kan vist bare skrinlegge den regla. Har jo hørt at syra kan konsentrere seg på toppen under ladning og like etter ladning, men hvor mye hold det er i det har jeg ikke prøvd. Syremåleren knuste for ei tid siden og har ikke kjøpt meg ny. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Slik foregikk utladingstesten Et diagram som viser spenningen Er det noen som kan komme med en faglig begrunnelse på hvordan det henger sammen at spenningen er lav, kapasiteten er betydelig redusert, og syrevekta er normal? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Jeg løfter denne igjen. Er det noen som har betraktninger på hva som er årsaken til at jeg har lavere hvilespenning og kapasitet enn det skulle være? Er det rett og slett sulfatering? I tilfelle trodde jeg det skulle gi seg utslag i at man ikke får opp syrevekten ved lading også. Jeg vil gjerne også nevne at jeg har vært nøye med å lade opp batteriene hver gang vi har vært på tur slik at de ikke har blitt stående halvveis utladet og sulfatere. Laderen er en 40A fra Mascot. Den ble kjøpt ny samtidig som jeg byttet batteriene i 2009. Som jeg skrev lengre opp har denne lave hvilespenningen vært merkbar i et par år, og det synes jeg er alt for tidlig på såpass dyre batterier som har fått så mye kjærlighet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.