Jump to content

QL Baugpropell BP 800 virker bare til Styrbord, hva er galt

Trophy

Recommended Posts

hegra : Mottakeren må jo i nærheten av truster så det er ikke sikkert rekkevidden er god nok.

Ikke helt sant det da. Det går jo og plassere mottaker ved førerplass, og koble den inn på bryteren til truster som du allerede har der. Får sikkert bedre rekkevidde da fremfor under dørken. Men driftsstrømmen (+ og -) ville jeg hentet fra hovedstrøm til truster slik at mottaker går av idet du slår av hovedstrømbryter til truster.

• 2 uker senere...

Her er en som selger litt av hvert til svært hyggelige priser.http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40532842&searchQuery=( ikke releet som dukker opp først, men de andre sakene han har avbildet)

Ellers selger Engbo og Maritim til priser som vi båtfolk er mer vant med :giggle: men kanskje kvaliteten er hakket høyere. Maritim sine finner du på hjemmesiden deres. Tror alle kan brukes da mottakeren bare kobles til + og - samt til 5,6 og 7, sammen med de du trøbblet med til bryteren, og da er det bare tut og kjør.

Kjøpte en sånn, men det virket ikke. Min var minus styrt mens fjernkontrollen var pluss styrt :headbang:

En kompis mente han kunne fikse det med et par rele`....

Der var 2 kabler til inn/ut (styrbord/barbord) gul og hvit. En blå til antenne og vanlig pluss og minus. Den gule og hvite ga 12v når man brukte fjernkontrollen.....hvis noen andre har tenkt å prøve denne

Maxum 4100 scb, Chenette III

• 3 år senere...

Har en Ql Bp 300 Baugpropell. Den virker bare til styrbord side, til baborside blir det bare en jevn suse/ulyd. Har hatt av motor, og den går begge veier. Under motor ligger der 2 unbrako skruer holder disse girhuset på plass ? Jeg har en mistanke om at girhust er ødelagt, hvis det ikke er noen splinter inne som knekker. Har noen erfaring rundt dette ? Hvor får man deler og dele katalog over dette. Hadde vært fint med en skisse over oppbygningen på den.

Ligger vell an til at båten må opp igjen etter dette.

Redigert av atol (see edit history)
  • 4 uker senere...

Ofte når man måler strøm og spenning, så holder jeg i multimeter når jeg måler.

Dette er en sånn plass man ikke bør holde i måleinstrumentet når man måler, fordi strømmene her er stooooore. :wink:

Lano2: Så store strømmer måler du ikke med et multimeter! Der bruker du en strømtang for likestrøm!

(Eller måler spenningen over en kjent shunt...)

I dette tilfellet holder det med å måle spenninger, og spenningstap over kontaktklemmer.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Har en Ql Bp 300 Baugpropell. Den virker bare til styrbord side, til baborside blir det bare en jevn suse/ulyd. Har hatt av motor, og den går begge veier. Under motor ligger der 2 unbrako skruer holder disse girhuset på plass ? Jeg har en mistanke om at girhust er ødelagt, hvis det ikke er noen splinter inne som knekker. Har noen erfaring rundt dette ? Hvor får man deler og dele katalog over dette. Hadde vært fint med en skisse over oppbygningen på den.

Ligger vell an til at båten må opp igjen etter dette.

Hei

QL thrustere ble laget av Engbo for Volvo Penta. Tror det er ca 10 år siden de sluttet med å lage QL. Engbo ble så kjøpt opp av Sleipner for noe år siden og skal da også ha tatt over alt av service på disse.

Jeg hadde trøbbel med min QL thruster i fjor og etter en samtale med Sleipner ble det klart at de ikke hadde noe deler til disse da de var gått ut av prod for mange år siden.

Mine QL thrustere (ca 2004 mod) har 4 umbraco bolter som holder motor til gear. Vil vel tro at din også har det samme...?? Sleipner bør i hvert fall ha tegninger på de gamle QL thrusterene, ring og hør med de...

Hei

QL thrustere ble laget av Engbo for Volvo Penta. Tror det er ca 10 år siden de sluttet med å lage QL. Engbo ble så kjøpt opp av Sleipner for noe år siden og skal da også ha tatt over alt av service på disse.

Jeg hadde trøbbel med min QL thruster i fjor og etter en samtale med Sleipner ble det klart at de ikke hadde noe deler til disse da de var gått ut av prod for mange år siden.

Mine QL thrustere (ca 2004 mod) har 4 umbraco bolter som holder motor til gear. Vil vel tro at din også har det samme...?? Sleipner bør i hvert fall ha tegninger på de gamle QL thrusterene, ring og hør med de...

Hei. Jeg har ikke enda fått tid til å ta opp båten. Men vil legge ut bilder av det jeg gjør. Har postet i en annen tråd angående dette. Tråd med bilder:

https://baatplassen.no/i/topic/126855-volvo-ql-bp-300baugthruster-går-bare-en-vei/?hl=300

Håper at jeg får fatt i deler.

Takk for respons

Köpte en trådlös fjärrkontroll till min Pasarelle/landgång på Ebay igår.

2 st fjärrkontroller och en reläbox för en hundring fritt levererat från Hongkong.

Förutsatt att den fungerar så gör den nog exakt samma sak och skulle säkert kunna användas till thruster också.

För det ändamålet så finns fö liknande med bara två kanaler/knappar.

Det är såvitt jag kan se reläutgångar så det bör inte bli något problem med styrning på minus-sida, som även mina MaxPower thrusters har.

s-l225.jpg

Sök på t ex ''12V remote control'

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...