Sofaseileren Startet 2.April.2013 Del på Facebook Startet 2.April.2013 Jeg og en dykkebuddy har begge båter som har ligget i sjøen i vinter, og skal i vannet sammen om noen dager for å rengjøre båtene under vannlinja. Vi er begge erfarne dykkere, og båtfolk, men har ikke gjort denne type jobb før. Ser feks utfordringen med å skulle bruke kraft mot skroget uten å ha noe fast holdepunkt. Har noen noe tips å komme med her? Hva er beste teknikken? Noe vits med feks sugekopphåndtak? (Jeg velger bevisst å ikke poste denne i dykkeforumet, fordi det handler mest om rengjøring av båt. Håper det er greit...) Sitér dette innlegget Link to post
Xtrion Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Blod, svette og tårer er det eneste trikset :p vi har bare brukt skrape og stiv børste. Teknikken innhenter man fort, og lufta går fort ;) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Spenn noen tau rundt under skroget på tvers(Synketau helst) med en passe slakk som du kan ha bak kroppen. På den dybden klarer du deg med en miniflaske så du kan ha ryggen fri. Da kan du jobbe med kraft mot underlaget. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Som Xtrion, men jeg brukte kun stiv børste , fungerte greit det, men rimelig tungt ja. Husk å sjekke sinken samtidig da:-) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Hei Eg har gjort dette mange gonger på vår båt. Lesson learnd: -Skrubb mest mogeleg frå land (låg flytebrygga først) -det blir ikkje så reint som når båten står på land. -det er tungt. -dersom ein dykkar med åpent system/scuba får ein ein dårleg smak i kjeften. (Neppe sunt å få botnstoff i kroppen.) -det er ein fordel å skrubba ein stad med litt straum. (Betre sikt og botnstoffet forsvinn fortare.) -det er ein fordel om ein kan stå på botnen, ha føttene mot ein kai eller liknande. -bruk først ein kost med langt skaft og korte hår. -bruk baksida av kosten for å skrapa av rur og skjell -isskaraper til skraping av bilvindauga er brukbare -skureskrubbar med godt handtak er ok. -skrubb mest mogeleg på langs av båten, slik at du ikkje skubbar deg sjølv vekk frå båten. -berekn to dykk, om det er litt storleik på båten. -bruk tannbørste på loggen. Lykke til. Ask (Som hatar bevegeleg reklame her på BP!) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 (redigert) Isskrape for bilvinduer fungerer bra til dette formålet. Du støtter deg i skroget med den andre hånda og stabilliserer med svømmeføttene. Edit: Obs, Ask kom meg visst i forkjøpet Redigert 2.April.2013 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
marius Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Dette høres spennende ut, den største kraften som må til vil jeg anta er trykket mot skroget som skal skrubbes. Jeg ville nok satset på en egnet skrubb og stripset en tom 1,5 liters brusflaske til skrubben, så vips så vil oppdriften fra flasken sørge for trykket mot skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 er det virkelig groe på båten nå da? min med har lagt ute i heile vinter og den har ikkje spor av noe groe på skroget, kun på ekkoloddgiveren som er ubehandlet Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 2.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2013 Her bugner det av gode råd og tips! Jo begge båtene er ganske begrodd. Min, fordi den ikke er helt teknisk ferdig, og derfor har ligget stille siden sensommeren i fjor, den andre er nyinnkjøpt, og ligget stille til salgs ca like lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 (redigert) Jeg har bare froska og gjort dette. Bruker litt bly slik at jeg har litt negativ oppdrift. Gode hansker er et must! Også bruker jeg en sparkel skrape ca 10 cm bred av rustfritt stål med plashåndtak. Har egentlig aldri tenkt at dette skulle være vanskeligere med flasker på ryggen. Kjør i vei. Bare husk å puste hele tida. Fort gjort å glemme det fra grunt vann Redigert 2.April.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dekksgutten Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Jeg og en dykkebuddy har begge båter som har ligget i sjøen i vinter, og skal i vannet sammen om noen dager for å rengjøre båtene under vannlinja. Vi er begge erfarne dykkere, og båtfolk, men har ikke gjort denne type jobb før. Ser feks utfordringen med å skulle bruke kraft mot skroget uten å ha noe fast holdepunkt. Har noen noe tips å komme med her? Hva er beste teknikken? Noe vits med feks sugekopphåndtak? (Jeg velger bevisst å ikke poste denne i dykkeforumet, fordi det handler mest om rengjøring av båt. Håper det er greit...) Er isen borte?Om ikke så kjør l isen(forsiktig selvfølgelig)med resultatet att bunnen blir gullren. Sitér dette innlegget [color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color][color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color] Link to post
Eureka Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 dersom denne skrogrengjøreren kommer i salg i min lokale båtbutikk, så kjøper jeg den.. http://seasea.no/%c3%85ror__B%c3%a5tshake__Paddel/%c3%85ror_B%c3%a5tshake_Paddel/Levang/SCRUBBIS_SKROVRENG%c3%96RING skubbehodet har 2 kg oppdrift. ellers så har jeg klart å få bort mye med en teleskopisk stang for husvinduvask og nal. nalen bør tapes godt fast så den ikke løsner. ikke noe svar på spørsmålet, men et alternativ ihvertfall.. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Joik har større kraft enn krutt... Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 3.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2013 Joik har større kraft enn krutt... Da avholder jeg meg fra å joike under prosessen. Skal jo fjerne slim og rur, ikke senke båten... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.April.2013 Del på Facebook Svart 3.April.2013 Høytrykkspyler uten roterende dyse. Tar groe og grønske under vann (liten avstand) og har såpass liten skyvekraft at den ikke er noe problem å bruke under vann. Finn gjerne en grunn plass og bruk mye bly på beina slik at du kan stå på bunn. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Proxor Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 kjør båten inn i ei vik, ankr opp på fks 2meter dybde, så dykker dere under og kan stå i bunnen med beina slik at dere får dytta mot skroget da dere skrubber da får dere brukkt kraft mot skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 På båter med nogenlunde rundt undervannsskrog (seilbåter) kan en teppe rest bundet fast til tau være suprert til å rengjøre bunnen. 2 personer holder i tauet på hver sin side av båten og drar teppet frem og tilbake. Dette fjerner slim og grønske, men dette må gjøres før skjell begynner å vokse under vannlinjen, Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Gammel tråd, nytt spørsmål. Hva syntes folket er det er greit å betale for vask/børst av skrog/drev/propell og inspeksjon av zink osv. på seilbåten mens båten ligger på vannet. Det koster rundt kr. 3000 for et normalt løft her nede, samt 500 for spyling. Jeg har normalt båten ute hele året og tar den opp hvert annet år for stoffing og zink osv. Hadde jeg vært sikker på status på zinken og fått av groen/rur av i løpet av sesongen så kunne jeg kanskje tatt den opp hvert tredje år isteden. Tilstanden på zinken er stort sett bra når jeg bytter annenhvert år og drevet ser bra ut med tanke på tæring. Litt verre er det på bøgpropellen, men den zinken / bladene kan vel kanskje byttes i vannet. Det er jo fristende, om ikke rent deilig, å få rensket båten under en gang eller to i løpet av sesongen eller hva? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hakkannen Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Pris kommer gjerne litt an på størrelsen på båten? Har fått en kamerat til å ta bunnen i fjor sommer og i år. I år skiftet han også akselanoden og anoden på stilken. Båten min er på gode 44' med en bredde på 4,25m. Kameraten hadde våtdrakt, svømmeføtter og snorkel, måtte derfor opp og puste med jevne mellomrom. Pusteopplegget sammen med lav vanntemperatur førte til at han måtte ta jobben i tre omganger, brukte vel nærmere et par timer i hver økt. Til skuringen av bunn kjøpte jeg inn to slike 3M "grillsvamper" (lignende som dem de selger hos Maritim, bare med litt sand i). Da han skulle skifte anodene prøvde vi først å feste fastnøkler og skrujern i ei halvlitersflaske med tau for at de ikke skulle synke hvis han mistet dem, men det viste seg vanskelig å jobbe med. Tok da og fjernet flaska og teipet rundt fastnøklene og skrujernet med vulkaniserende teip, da ble overflaten seig og utstyret lettere å holde på. Vi snakket om at han jo kunne ha spedd på studiene ved å ta slike jobber i Oslo, da måtte han nok ha hatt mellom 2-3 tusen for arbeidet med min båt. Slikt som våtdrakt og utstyr slites jo mot rur og galle, så en viss utstyrsutgift blir det jo. For min del ble det en byttehandel av tjenester (han trengte hjelp av meg til å bygge en gitar). Var godt å få bunnen ren, var tusenvis av disse sjøpølsene/kondomene under båten! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Nå var jo det en stor båt. På en mer gjennomsnittlig båt ville jeg tatt 1500 for en slik jobb Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hakkannen Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Det er akkurat det, prisen må helst avhenge av hvor mye arbeid det faktisk blir (ser ikke eventuelle signaturer med båtstørrelser i mobilversjonen av forumet, så vet ikke hvor stor Barbarias båt er). For min del koster det 6000kr for å ta opp båten for ei uke, inkludert spyling under (finnes billigere aktører i området også, men med dårligere utstyr og såvidt jeg vet ikke forsikring inkludert). Så de somrene det holder med en dykkende skuremann blir det bedre råd til andre ting Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Takk for svar, min båt er 40 fot. Dykkemaske og snorkel kjennes slitsomt ut, spesielt om du skal gjøre litt arbeid på propell osv. En skikkelig jobb kunne jeg vel betalt omtrent kr.1500 for. Spørsmålet er om ikke jeg skal kjøpe meg noe slikt som dette og tjene det inn ved å gjøre noen strøjobber for andre: http://www.ebay.com/itm/Hookah-Diving-Complete-GENUINE-Hookamax-12-Volt-Hookah-with-one-100-foot-hose-/281104429658 Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
bellen Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Eg ville heller sett etter brukt komplett dykkerutstyr på Finn.no. Eg hadde vært meget skeptisk til bruk av elektrisk utstyr frå Ebay til dykking. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Å gjøre dette som sportsdykker på egen båt eller som vennetjeneste er greit. Som det har vært nevnt, kan det være smart med rundgangsline til å holde seg fast i (ikke feste seg i). Husk også å ha noen ombord/på kaia som kan assistere. Å kjøpe en liten kompressor og prøve å tjene penger på dette er nok å ta seg vann over hodet Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 En skikkelig jobb kunne jeg vel betalt omtrent kr.1500 for. Det må være for billig. Når jeg syns det er vel verdt pengene så er det som regel for billig ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.