Jump to content

Rengjøre båt under vannlinja (Dykke) noen råd og tips?


Sofaseileren

Recommended Posts

Jeg og en dykkebuddy har begge båter som har ligget i sjøen i vinter, og skal i vannet sammen om noen dager for å rengjøre båtene under vannlinja. Vi er begge erfarne dykkere, og båtfolk, men har ikke gjort denne type jobb før. Ser feks utfordringen med å skulle bruke kraft mot skroget uten å ha noe fast holdepunkt. Har noen noe tips å komme med her? Hva er beste teknikken?

Noe vits med feks sugekopphåndtak?

 

 

(Jeg velger bevisst å ikke poste denne i dykkeforumet, fordi det handler mest om rengjøring av båt. Håper det er greit...)

Link to post

Hei

 

Eg har gjort dette mange gonger på vår båt.

Lesson learnd:

-Skrubb mest mogeleg frå land (låg flytebrygga først)

-det blir ikkje så reint som når båten står på land.

-det er tungt.

-dersom ein dykkar med åpent system/scuba får ein ein dårleg smak i kjeften. (Neppe sunt å få botnstoff i kroppen.)

-det er ein fordel å skrubba ein stad med litt straum. (Betre sikt og botnstoffet forsvinn fortare.)

-det er ein fordel om ein kan stå på botnen, ha føttene mot ein kai eller liknande.

-bruk først ein kost med langt skaft og korte hår.

-bruk baksida av kosten for å skrapa av rur og skjell

-isskaraper til skraping av bilvindauga er brukbare

-skureskrubbar med godt handtak er ok.

-skrubb mest mogeleg på langs av båten, slik at du ikkje skubbar deg sjølv vekk frå båten.

-berekn to dykk, om det er litt storleik på båten.

-bruk tannbørste på loggen.

 

Lykke til.

 

 

Ask

 

(Som hatar bevegeleg reklame her på BP!)

 

 

 

Link to post

Jeg har bare froska og gjort dette. Bruker litt bly slik at jeg har litt negativ oppdrift. Gode hansker er et must! Også bruker jeg en sparkel skrape ca 10 cm bred av rustfritt stål med plashåndtak.

 

Har egentlig aldri tenkt at dette skulle være vanskeligere med flasker på ryggen.

 

Kjør i vei. Bare husk å puste hele tida. Fort gjort å glemme det fra grunt vann

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg og en dykkebuddy har begge båter som har ligget i sjøen i vinter, og skal i vannet sammen om noen dager for å rengjøre båtene under vannlinja. Vi er begge erfarne dykkere, og båtfolk, men har ikke gjort denne type jobb før. Ser feks utfordringen med å skulle bruke kraft mot skroget uten å ha noe fast holdepunkt. Har noen noe tips å komme med her? Hva er beste teknikken?

Noe vits med feks sugekopphåndtak?

 

 

(Jeg velger bevisst å ikke poste denne i dykkeforumet, fordi det handler mest om rengjøring av båt. Håper det er greit...)

Er isen borte?Om ikke så kjør l isen(forsiktig selvfølgelig)med resultatet att bunnen blir gullren.

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post

dersom denne skrogrengjøreren kommer i salg i min lokale båtbutikk, så kjøper jeg den..

 

http://seasea.no/%c3%85ror__B%c3%a5tshake__Paddel/%c3%85ror_B%c3%a5tshake_Paddel/Levang/SCRUBBIS_SKROVRENG%c3%96RING

 

skubbehodet har 2 kg oppdrift.

 

ellers så har jeg klart å få bort mye med en teleskopisk stang for husvinduvask og nal. nalen bør tapes godt fast så den ikke løsner.

 

ikke noe svar på spørsmålet, men et alternativ ihvertfall..

Link to post

På båter med nogenlunde rundt undervannsskrog (seilbåter) kan en teppe rest bundet fast til tau være suprert til å rengjøre bunnen. 2 personer holder i tauet på hver sin side av båten og drar teppet frem og tilbake. Dette fjerner slim og grønske, men dette må gjøres før skjell begynner å vokse under vannlinjen,

Link to post
  • 3 år senere...

Gammel tråd, nytt spørsmål.

Hva syntes folket er det er greit å betale for vask/børst av skrog/drev/propell og inspeksjon av zink osv. på seilbåten mens båten ligger på vannet.

 

Det koster rundt kr. 3000 for et normalt løft her nede, samt 500 for spyling. Jeg har normalt båten ute hele året og tar den opp hvert annet år for stoffing og zink osv.

Hadde jeg vært sikker på status på zinken og fått av groen/rur av i løpet av sesongen så kunne jeg kanskje tatt den opp hvert tredje år isteden. Tilstanden på zinken er stort sett bra når jeg bytter annenhvert år og drevet ser bra ut med tanke på tæring. Litt verre er det på bøgpropellen, men den zinken / bladene kan vel kanskje byttes i vannet. 

Det er jo fristende, om ikke rent deilig, å få rensket båten under en gang eller to i løpet av sesongen eller hva?

Link to post

Pris kommer gjerne litt an på størrelsen på båten?

 

Har fått en kamerat til å ta bunnen i fjor sommer og i år. I år skiftet han også akselanoden og anoden på stilken. Båten min er på gode 44' med en bredde på 4,25m. Kameraten hadde våtdrakt, svømmeføtter og snorkel, måtte derfor opp og puste med jevne mellomrom. Pusteopplegget sammen med lav vanntemperatur førte til at han måtte ta jobben i tre omganger, brukte vel nærmere et par timer i hver økt. Til skuringen av bunn kjøpte jeg inn to slike 3M "grillsvamper" (lignende som dem de selger hos Maritim, bare med litt sand i). Da han skulle skifte anodene prøvde vi først å feste fastnøkler og skrujern i ei halvlitersflaske med tau for at de ikke skulle synke hvis han mistet dem, men det viste seg vanskelig å jobbe med. Tok da og fjernet flaska og teipet rundt fastnøklene og skrujernet med vulkaniserende teip, da ble overflaten seig og utstyret lettere å holde på.

 

Vi snakket om at han jo kunne ha spedd på studiene ved å ta slike jobber i Oslo, da måtte han nok ha hatt mellom 2-3 tusen for arbeidet med min båt. Slikt som våtdrakt og utstyr slites jo mot rur og galle, så en viss utstyrsutgift blir det jo. For min del ble det en byttehandel av tjenester (han trengte hjelp av meg til å bygge en gitar).

 

Var godt å få bunnen ren, var tusenvis av disse sjøpølsene/kondomene under båten!

1473086607.jpg

Link to post

Det er akkurat det, prisen må helst avhenge av hvor mye arbeid det faktisk blir (ser ikke eventuelle signaturer med båtstørrelser i mobilversjonen av forumet, så vet ikke hvor stor Barbarias båt er). For min del koster det 6000kr for å ta opp båten for ei uke, inkludert spyling under (finnes billigere aktører i området også, men med dårligere utstyr og såvidt jeg vet ikke forsikring inkludert). Så de somrene det holder med en dykkende skuremann blir det bedre råd til andre ting :smiley:

Link to post

Takk for svar, min båt er 40 fot. Dykkemaske og snorkel kjennes slitsomt ut, spesielt om du skal gjøre litt arbeid på propell osv.

En skikkelig jobb kunne jeg vel betalt omtrent kr.1500 for.

Spørsmålet er om ikke jeg skal kjøpe meg noe slikt som dette og tjene det inn ved å gjøre noen strøjobber for andre: 

http://www.ebay.com/itm/Hookah-Diving-Complete-GENUINE-Hookamax-12-Volt-Hookah-with-one-100-foot-hose-/281104429658

Link to post

Å gjøre dette som sportsdykker på egen båt eller som vennetjeneste er greit. Som det har vært nevnt, kan det være smart med rundgangsline til å holde seg fast i (ikke feste seg i). Husk også å ha noen ombord/på kaia som kan assistere.

 

Å kjøpe en liten kompressor og prøve å tjene penger på dette er nok å ta seg vann over hodet :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...