Jump to content

Etterlysning av bestefar sin båt fra 1947, solgt 1974

bha

Recommended Posts

sjark/trebåt, 26 fot, 1947 mod, sabb semidisel 5-9

stjerna_03.jpg

Hei. Eg heiter Bjørn Harald Austefjord, og eg har eit nesten umulighets prosjekt. Eg har lyst til å finna gjenn båten bestefaren min byggde i 1947, i sine yngre dagar. Og for å finne ut kva som skjedde med båten, so lager eg ei anonse får å sjå kor langt eg kommer med det.

Historie og Fakta om båten:

Skråget er teikna av ein man i frå nærområde ein gang på 40 tallet. Overbygg og skråke er i furu. Båten måler 26 fot, og er kravel bygget. Overbygget er kvitt, og skroget er i trefargen. Styrehuset er bak, lasterom i midten og sitteplassar framme. Dørken var lysegrønn mala, og motoren som blei sett i, var ein sabb semidisel 5-9 hk. Esosrøyra gjekk ut på venstre sida av overbygget, nere ved skroget. Ifølege bestemora mi, so var båten ferdig og sjøsatt i 1947. Båten fekk navnet Stjerna, og seinare meir kjent som Pappatokken. Båten vart nytta til reiser som, handel, kjyrkjes, osv. Sidan det ikkje var veg inn til Austefjorden, var det til fots eller med båt man kom seg ut i verda. I 1974 kom det omsider veg inn til Austefjorden, bilar kom til, og behovet får båt var ikkje so viktigt lenger. Ein Gang mellom 74-75 vart båten seldt til ein man på omastrand, i kvam komune. Han kunne fortelja at han hadde båten i sirka 5 år, og at den sto ein del på land. Han fortalte også at han lagde til bjelker over lasterommet, med presenning over, sånn at det gjekk ann å sitte der også. Ein gang på slutten av 70 tallet, selger han båten vidare til ein mann på sirka 70 år, fra bergen. Denne mannen huskar han ikkje navnet på lenger. Bestefaren min hadde eit registreingsnummer på båten, men dette skal ha blitt fjerna. Desverre var det ikkje registreringsnummer på båten då bestefaren min eller mannen på omastrand seldte båten. Men mannen på omastrand, kunne forteljer at:

De gangene jeg så båten lå den i en av de to ytterste huk'ene på Bradbenken ( bryggesiden ), rett nedenfor gamle Bergenske hovedkvarter (tror det er Thon-hotell nå) - i nærheten av der hvor Beff 'en alltid har lagt til. Broderen til bestemora mi, skal ved to anledninger ha observert båten i bergen. første gang mellom Torget/strandkaien og HSD. båten skal ha låge opp i ei hop som han kalte får Blauahopen. Den andre gangen, hadde han observert båten i byvågen. Årstalene huskar han ikkje, men båten var lik som då den var seldt, kunne han fortelja. Båten skal ha våre i bergen til 1980, og kanskje lenger. Båten skal også ha blitt observert av tanta og onkelen min, men årstallet er ukjent.

stjerna_01.jpg

Her sluttar det me har fått tak i av informasjon. So no trenger eg hjelpa dåkas. eg er glad for ka som helst informasjon eg kan få tak i. det er nåk veldigt vanskeligt å finna nåke ut, sida det er så lenge siden den blei observert. Men eg tenkte viss man spører eller viser eterlysninga og bildene til venner/foreldre/besteforeldre, kanskje ein kommer på nåke. Det mangler ein pusslebete i historien, og det hadde våre fint å fått den på plass.

stjerna_02.jpg

Kontaktinformasjon:

E-post: stjerna47@gmail.com

TLF: 93029907

Viss dåke ikkje benytter E-post, so er det enklaste å senda meg ei melding (pga dårlig dekning), so kan eg ringa tilbake :) Send gjerne bilder eller spørsmål så skal eg svara so godt eg kan.

mva: Bjørn Harald Austefjord

Redigert av bha (see edit history)

Dette er Blaauw-gården i Bergen og det du beskriver som "Blaauw-hopen".

Dette bildet er tatt omtrent fra der arbeidstøy-butikken "Aksdal i Muren" ligger/lå.

blaauw_garden_1.jpg

På et tidspunkt mener jeg de flyttet inn i nye lokaler, og at butikken nå er avviklet og at de bare har nettbutikk nå.

Han som drev butikken for ikke så mange år siden er ca 60 år, og kjenner kanskje til båten og dens eier på det tidspunkt du mener den lå ved Blaauw-gården. Ring tlf til "Aksdal i Murens" nettbutikk, som drives av Aksdal familien, og spør om de kan hjelpe deg!

Lykke til!!!

pa_24082009__041_4d_594207c.jpg

Hei.Det er vanskelig dette. Jeg kan iallefall ikke huske å ha sett båten i området øst for Bergen dvs.Steinestø-Knarvik-Osterfjorden rundt Osterøy området men båten kan jo også ligge på land feks.i et naust. Båten kan også ha fått overbygg fjernet om dette var blitt dårlig og skroget fremdeles var bra.Skal iallefall ha båten i tankene når båtbruken nå nermer seg.

Et tips kan vere å nøste opp steder der det har vert trebåtverksted/båtbyggeri å høre der.Lykke til. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...