Jump to content

Bytte belg på VP 290 dp.


Dag Eirik Nilsen

Recommended Posts

Hei.Kan noen gi meg noen tips når jeg skal bytte knutebelg på drevet mitt? Lurer litt på om allt kan gjøres fra utsiden av båten.Har ikke fått båten påland ennå.Mulig jeg bekjymrer meg unødvendig,men vil bare forsikre meg om at det blir gjort riktig.Må drevet heves helt opp før demontering?Vet at det må svinges til en av sidene for å komme til slangeklemmer på både knute og eksosbelg.Tar i mot alle gode tips med takk.

Link to post

Hei og velkommen til Forumet.

 

Du kan bytte eksosbelgen uten å ta av drevet.

For å bytte Drivknutebelgen må drevet av.

 

I begge tilfeller er det best å gjøre dette med båten på land. Det er vanlig å bytte begge belgene samtidig. Vet du ikke når de ble byttet sist, så bytt dem nå. VP sier de skal byttes minst hvert annet år, mange bytter hvert år, i praksis går nok også 3-4 år bra.

 

Lykke til

Link to post

Båten vår skal ut 19 april.

I den forbindelse skal jeg bytte litt ting og tang og kommer til å lage en liten HOW-TO som jeg gjorde ifjor mhp drevavtaking. Som denne :https://baatplassen.no/i/topic/95856-howto-demontere-drev-dpe-og-frostsikre-kad32424344/

Hvis du kan vente litt, kommer det snart :-)

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Du burde få låne en glidehammer.

Og du må ta bilde av hvor slangeklemmene står nå.

Hvis du monterer slangeklemmene feil vil du rive opp belgene igjen.

 

Dette drevet er veldig tungt, men hvis du har en jekketralle og noen paller/ planker. Vil du få det til sammen med en kompis.

 

Drevet henger på to kraftige bolter, som må dunkes ut til hver side. Da ramler drevet ned. Orginalverktøy finnes for å henge over disse boltene på vei ut, slik at drevet ikke faller ned.

Ellers må du ha torx verktøy til å koble av girkabelen, og et par lange strips slik at du kan feste hjelmen så den ikke faller helt ut for deg. Da vil nemlig tilt indikatoren tulle med deg.

 

I samme slengen ville jeg gjort grundig rent og sjekket trimsylinderne for lekkasje.

 

Det kommer garantert flere på banen her som sliter med dette hvert annet år..

 

Lykke til.

Link to post

290 drevet er ganske lett,det trengs ikkje torks gear kabel løyses med 11 nøkkel. Tanus meiner nok DPH drev ,dette er stort og tungt,men drivknutebel

gen kan skiftes uten å ta ned drevet,ved å la kjølevannslange og eksosbelg vere fast,Såløyses alt oppheng og drevet bøyes bakover til splinen slipper,så kan belgen skiftes.Drevet må stå stabilt

Link to post

Dette er rimelig rett frem, jeg bytter normalt belger på et kvarters tid, men jeg splitter drevet og løfter av det øvre girhuset.

Dette er egentlig det enkleste, men de fleste har nok litt reservasjoner mot å gjøre dette, og da må drevet av.

 

Begynn med å ta av propellen(e), deretter må dekselet bak på drevet av, og innenfor der finnes girvaieren. Denne løsnes som Jakob nevner enkelt med en fastnøkkel, alt er egentlig tommer på et drev, men det er mulig 11mm passer.

På baksiden av drevet sitter en lite plate som holder vaieren, denne sitter med to små bolter.

To skruer (tomme-umbrako) i hjelmen som sitter i en rund skive må ut, belgene løsnes mot drevet, det samme med vannslangen, trimsylindere løsnes ved drevet, og opphengsboltene har Z skruer som må ut.

Deretter bankes opphengsboltene innover, og det er plass til dette dersom drevet svinges.

Legg en planke under finnen på drevet, og når alt er løsnet, dra det nedover og utover, og det kommer av. Det sitter som regel litt i hjelmen, og det hender litt forsiktig hjelp med et brekkjern må til.

 

Montering er motsatt. Husk å bytte olje, og bruk nye tetninger på peilepinne, tappeskrue, og påfylling.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Har nå satt på nye tettninger og ny knutebelg. Har også ny eksosbelg, men den er et sant mareritt å få entret på drevet igjen. Jeg holder på å klikke! Noen triks? Måtte inn å ta en pause nå. Mat, vann og en pust i bakken. Ikke for å ta motet fra noen andre, men for en knotepatent!

Link to post

Jeg har blitt advart mot fett pga muligheten for at den "skvetter" av.. ,Men eksos belgen er jo ikke kritisk :-)

Jeg skulle lage en bildeserie på dette., men det var så himmla kaldt den daghen, at vi ikke orket..

Mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Om noen forteller deg at 290 duoprop drevet ikke er tungt, har dem nok spist

Mat jeg ikke har tilgang på hvertfall. Jekketralle, bygg opp innunder sidefinnene på drevet, og dra det ut, samtidig som noen støtter opp. Skal du gjøre det alene bør du forhåndsbestille time hos kiropraktor hvertfall.

Link to post

AQ290DP drevet er forholdsvis tungt, men det er overkommelig å få det på alene med litt øvelse.

 

Eksosbelgen kan være vanskelig å få på, som regel er det greieste å sette på begge belgene på transomen, og sette på knutebelgen på drevet først, så få inn opphengsboltene, og så vippe opp drevet og legge noen trekiler mellom drevet og transomfestet til det er akkurat nok plass til å få tommeltottene innimellom og dra eksosbelgen ut og innpå stussen på drevet samtidig som man roterer belgen litt frem og tilbake, som ikke alltid er like lett når den sitter fast i andre enden, men plutselig spretter den på, og da er det om å gjøre å få slangeklemmen rundt og få strammet denne før belgen hopper av igjen. Får gjort det noen ganger så går det som regel ganske greit. Jeg fester som regel sylindrene og hjelmen til slutt.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...