Dag Eirik Nilsen Startet 4.April.2013 Del på Facebook Startet 4.April.2013 Hei.Kan noen gi meg noen tips når jeg skal bytte knutebelg på drevet mitt? Lurer litt på om allt kan gjøres fra utsiden av båten.Har ikke fått båten påland ennå.Mulig jeg bekjymrer meg unødvendig,men vil bare forsikre meg om at det blir gjort riktig.Må drevet heves helt opp før demontering?Vet at det må svinges til en av sidene for å komme til slangeklemmer på både knute og eksosbelg.Tar i mot alle gode tips med takk. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Hei, og velkommen til baatplassen. Du finner beskrivelse i dokumentarkivet. https://baatplassen.no/i/topic/16416-volvo-penta-drev/ Alt gjøres på utsiden ja, og drevet må helt av båten. Om det er mulig å gjøre det med opptiltet drev vet jeg ikke, men det normale er med drevet i nøytral posisjon. Det enkleste er å være to. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Jori Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Hei og velkommen til Forumet. Du kan bytte eksosbelgen uten å ta av drevet. For å bytte Drivknutebelgen må drevet av. I begge tilfeller er det best å gjøre dette med båten på land. Det er vanlig å bytte begge belgene samtidig. Vet du ikke når de ble byttet sist, så bytt dem nå. VP sier de skal byttes minst hvert annet år, mange bytter hvert år, i praksis går nok også 3-4 år bra. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Båten vår skal ut 19 april. I den forbindelse skal jeg bytte litt ting og tang og kommer til å lage en liten HOW-TO som jeg gjorde ifjor mhp drevavtaking. Som denne :https://baatplassen.no/i/topic/95856-howto-demontere-drev-dpe-og-frostsikre-kad32424344/ Hvis du kan vente litt, kommer det snart :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
taunus Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Du burde få låne en glidehammer. Og du må ta bilde av hvor slangeklemmene står nå. Hvis du monterer slangeklemmene feil vil du rive opp belgene igjen. Dette drevet er veldig tungt, men hvis du har en jekketralle og noen paller/ planker. Vil du få det til sammen med en kompis. Drevet henger på to kraftige bolter, som må dunkes ut til hver side. Da ramler drevet ned. Orginalverktøy finnes for å henge over disse boltene på vei ut, slik at drevet ikke faller ned. Ellers må du ha torx verktøy til å koble av girkabelen, og et par lange strips slik at du kan feste hjelmen så den ikke faller helt ut for deg. Da vil nemlig tilt indikatoren tulle med deg. I samme slengen ville jeg gjort grundig rent og sjekket trimsylinderne for lekkasje. Det kommer garantert flere på banen her som sliter med dette hvert annet år.. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Dag Eirik Nilsen Svart 4.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2013 Takker for gode råd så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 290 drevet er ganske lett,det trengs ikkje torks gear kabel løyses med 11 nøkkel. Tanus meiner nok DPH drev ,dette er stort og tungt,men drivknutebel gen kan skiftes uten å ta ned drevet,ved å la kjølevannslange og eksosbelg vere fast,Såløyses alt oppheng og drevet bøyes bakover til splinen slipper,så kan belgen skiftes.Drevet må stå stabilt Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.April.2013 Del på Facebook Svart 5.April.2013 (redigert) Dette er rimelig rett frem, jeg bytter normalt belger på et kvarters tid, men jeg splitter drevet og løfter av det øvre girhuset. Dette er egentlig det enkleste, men de fleste har nok litt reservasjoner mot å gjøre dette, og da må drevet av. Begynn med å ta av propellen(e), deretter må dekselet bak på drevet av, og innenfor der finnes girvaieren. Denne løsnes som Jakob nevner enkelt med en fastnøkkel, alt er egentlig tommer på et drev, men det er mulig 11mm passer. På baksiden av drevet sitter en lite plate som holder vaieren, denne sitter med to små bolter. To skruer (tomme-umbrako) i hjelmen som sitter i en rund skive må ut, belgene løsnes mot drevet, det samme med vannslangen, trimsylindere løsnes ved drevet, og opphengsboltene har Z skruer som må ut. Deretter bankes opphengsboltene innover, og det er plass til dette dersom drevet svinges. Legg en planke under finnen på drevet, og når alt er løsnet, dra det nedover og utover, og det kommer av. Det sitter som regel litt i hjelmen, og det hender litt forsiktig hjelp med et brekkjern må til. Montering er motsatt. Husk å bytte olje, og bruk nye tetninger på peilepinne, tappeskrue, og påfylling. Redigert 5.April.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Hansen Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Har nå satt på nye tettninger og ny knutebelg. Har også ny eksosbelg, men den er et sant mareritt å få entret på drevet igjen. Jeg holder på å klikke! Noen triks? Måtte inn å ta en pause nå. Mat, vann og en pust i bakken. Ikke for å ta motet fra noen andre, men for en knotepatent! Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Noe å sette drevet på så høyden blir riktig og en medhjelper er vel to stikkordet Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
dieselfan Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 ..er det ingen som fyller litt olje i knutebelgen før man skrur til slangeklemma ? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Hvorfor skulle man det? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
dieselfan Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 ...taxibåt gutta i Kragerø sa at det gjorde at knuten holdt mye lengre... de kjørte jo tross alt flere tusen timer på drevet KAD/DPE i næring uten tull så jeg trodde det var vanlig ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Noen heller i olje for at en eventuell lekkasje skal synes, men gummi har vel ikke akkurat godt av olje sånn generelt... Husk på at den splittede tannen på trimindikatordrevet skal inn i det første sporet på skinna på hjelmen. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Hansen Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Med en porsjon fett og en porsjon flaks, kom eksosbelgen også på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Jeg har blitt advart mot fett pga muligheten for at den "skvetter" av.. ,Men eksos belgen er jo ikke kritisk :-) Jeg skulle lage en bildeserie på dette., men det var så himmla kaldt den daghen, at vi ikke orket.. Mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Kaptein Hansen Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Ok. Hører nok om det skulle skje. Satser på at slangeklemma holder. Det ble vel ikke noen bildeserie da alt stoppet opp på eksosbelgen :) fin demonteringstråd forresten! Sitér dette innlegget Link to post
Boogieknight Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Om noen forteller deg at 290 duoprop drevet ikke er tungt, har dem nok spist Mat jeg ikke har tilgang på hvertfall. Jekketralle, bygg opp innunder sidefinnene på drevet, og dra det ut, samtidig som noen støtter opp. Skal du gjøre det alene bør du forhåndsbestille time hos kiropraktor hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 (redigert) AQ290DP drevet er forholdsvis tungt, men det er overkommelig å få det på alene med litt øvelse. Eksosbelgen kan være vanskelig å få på, som regel er det greieste å sette på begge belgene på transomen, og sette på knutebelgen på drevet først, så få inn opphengsboltene, og så vippe opp drevet og legge noen trekiler mellom drevet og transomfestet til det er akkurat nok plass til å få tommeltottene innimellom og dra eksosbelgen ut og innpå stussen på drevet samtidig som man roterer belgen litt frem og tilbake, som ikke alltid er like lett når den sitter fast i andre enden, men plutselig spretter den på, og da er det om å gjøre å få slangeklemmen rundt og få strammet denne før belgen hopper av igjen. Får gjort det noen ganger så går det som regel ganske greit. Jeg fester som regel sylindrene og hjelmen til slutt. Redigert 15.Mai.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.