Kotnes Posted October 3, 2002 Share Posted October 3, 2002 Har tenkt å bygge kjøleboks med supercool. Hvordan er det i forhold til kjøleskap. Tenker spesielt på strømforbruk og kjøletemp. Noen som vet noe om dette. Takk for svar. Kotnes. Quote Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
rhea Posted October 3, 2002 Share Posted October 3, 2002 Supercool er et termoelektrisk system. Tester viser at dette kjøler minst og bruker mest strøm. Sats heller på Isoterm ACU. eller lignende. Kjøler når du bruker motoren. Kulda blir akkumulert i et kuldeelement som fryses ned til 14 kuldegrader. Når du stopper motoren så går det over på vedlikeholdskjøling. I praksis vil det da ikke starte på minst 8 timer. Vedlikeholdskjølingen bruker også lite strøm. Det er kjipt når du går tom for strøm så dette er viktig Quote Link to post
Ingar Posted October 3, 2002 Share Posted October 3, 2002 Glem det.... Hadde det ikke vært for båtbladenes ukritiske ros av dette produktet gjennom en årrekke ville det aldri vært på markedet. Høyt strømforbruk, men spes. dårlig kjøle-effekt. Det gjør at man ikke kan magasinere opp kulde under gange slik man kan med et kompressor skap. Sørg for at du får et skap med Danfoss kompressor. Vi hadde en tråd på temaet her tidligere, jeg har også en artikkel (strømforbruk) på siden min. Quote Link to post
Ingar Posted October 3, 2002 Share Posted October 3, 2002 Jeg hadde boks tidligere, men er mer fornøyd med skapet jeg har nå. Et skap bruker nok litt mer strøm, men er mye mer praktisk i bruk. Quote Link to post
Ingar Posted October 4, 2002 Share Posted October 4, 2002 På skrå sier du...?... Jeg trodde det var mest vanlig med godt isolerte bokser som fylles med is i seilbåter? En løsning basert på strøm må vel skape problemer? Quote Link to post
Lars H. Posted October 4, 2002 Share Posted October 4, 2002 Hei. PanPan skrev: Kald luft er tyngre enn varm, du beholder den kalde luften lettere i en boks enn i et skap. Det er for så vidt riktig. Men det betyr svært lite. Luft har liten varmekapasitet, det er selve kjøleelementet pluss matvarene/drikke som holder på kulden. Så om det ''renner ut'' litt kald luft fra et skap, betyr det lite. Men dersom melkekartongen får stå på bordet under hele frokosten, trenges det lang tid (og mye strøm) for å få den kald igjen uansett om du har skap eller boks. Problemet med at skapdøren flyr opp og skapet tømmes under brå krenging, kan løses med en dertil egnet krok på døren. Uansett er kompressordrift (Danfors kompressor) og god isolasjon mest strømsnilt. Det viser både tester og brukererfaringer. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Batdilla Posted August 28, 2003 Share Posted August 28, 2003 Har tenkt å bygge kjøleboks...Hvordan gikk det med prosjektet, Kotnes? Har du bygget kjøleboks? I så fall, noen erfaringer og bilder å dele? Har noen andre gjennomført tilsvarende prosjekt og sitter på erfaringer/bilder som kan deles? Vurderer selv å bygge kontra ferdig løsning. Lurer spesielt på om det er noe å hente på å bygge selv. Har en mistanke om at det er lite å spare, men man vet aldri. Hvis kanskje løsningen i tillegg blir bedre enn hyllevare, kan det kanskje lønne seg? Quote Link to post
Ingar Posted August 28, 2003 Share Posted August 28, 2003 Lurer spesielt på om det er noe å hente på å bygge selv. Har en mistanke om at det er lite å spare, men man vet aldri.Såsant du har plass til et standard kjøleskap bør du ikke engang tenke tanken på å lage noe selv.... Billigere blir det heller ikke, snarere tvert imot. Prøv evnt. å få ta i et brukt skap med Danfoss-kompressor. Blir de pent behandlet varer de evig.. Quote Link to post
Gunga Din Posted August 28, 2003 Share Posted August 28, 2003 Til Ingar; Prøv evnt. å få ta i et brukt skap med Danfoss-kompressor. Blir de "pent behandlet" varer de evig.. Jag er lykklig ägare till en Danfoss kompressor, hur behandlar jag den "pent" den bare står der o går o går, o ibland vilar den sig lite när den fått ner temp. till rett nivå! Skall jag klappe den pent o snakke litt med den, eller kräver den noe annet vedlikehold? har aldrig tenkt så mycket på den der kompressorn! Quote S/Y Gunga Din Link to post
OT-flyktning Posted August 28, 2003 Share Posted August 28, 2003 Såsant du har plass til et standard kjøleskap bør du ikke engang tenke tanken på å lage noe selv.... Billigere blir det heller ikke, snarere tvert imot. Prøv evnt. å få ta i et brukt skap med Danfoss-kompressor. Blir de pent behandlet varer de evig.. Det er nettopp det: selvbygging gir deg mulighetene til å utnytte plassen som du ellers har vanskelig å utnytte. Har selv laget kjøleboks i min båt hvor jeg kan si at det er svært svært få vinkler som er 90grd Men plassen ble ikke brukt til noe annet. Quote Link to post
Batdilla Posted August 28, 2003 Share Posted August 28, 2003 ...Har selv laget kjøleboks i min båt hvor jeg kan si at det er svært svært få vinkler som er 90grdDu har ikke noen arbeidstegning av prosjektet, eller materialbeskrivelse? Quote Link to post
Kotnes Posted August 28, 2003 Author Share Posted August 28, 2003 Det blei kjøleskap kjøpt via kjøp og salg her på plassen. Quote Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
OT-flyktning Posted August 28, 2003 Share Posted August 28, 2003 Du har ikke noen arbeidstegning av prosjektet, eller materialbeskrivelse?Tegning har jeg ikke, som skrevet: bare tilpassning til eksisterende hullrom. Når det gjelder material brukte jeg rosa markisolasjon (ECOPRIM heter det tror jeg på byggemarket). Du må sannsynligvis kjøpe en hel pakke og kan med dette lage minst 5 kjølebokser i min størrelse. Men det skal vist gi mest 'bang for the buck'. Innvendig kledning glassfibervev med epoxy tilsatt hvit pigment. Når det gjelder lokk så er det fortsatt en åpen sak, men siden det ligger en pute på kryssfinerplaten så er det ikke så ille varmetap der. Quote Link to post
Batdilla Posted August 28, 2003 Share Posted August 28, 2003 Tegning har jeg ikkeOK, thanx anyway for the info. Quote Link to post
Krapyl Posted August 29, 2003 Share Posted August 29, 2003 I min seilbåt, som jeg forresten solgte igår, hadde jeg boks. Materialet var 75 mm Divinycell. En side var slisset og presset og limt mot skuteside. Samme materiale i topp hvor et "konisk" lokk var skåret ut. Inne og ute var det laminert på 3 x 425 g. CSM i polyester. Malt med topcoat. Godt og kaldt i 5-6 dager ved hjelp av to stk. 4 l. spylervæskekanner som jeg alltid har liggende i fryseren hjemme. Billig og strømfritt. Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Lars H. Posted August 29, 2003 Share Posted August 29, 2003 hur behandlar jag den "pent" den bare står der o går o går, o ibland vilar den sig lite när den fått ner temp. till rett nivå! Skall jag klappe den pent o snakke litt med den, eller kräver den noe annet vedlikehold? Mitt kjøleskap som er av merke Frigo med Danfors kompressor virker også utmerket. Regner med at et nyere skap vil ha bedre issolasjon, men kompressoren går som om den var ny, - nesten lydløs. Jeg klapper den ikke og prater med den, men har noen ganger hatt skapet med hjem om vinteren for å pusse vekk irr ol. fra metalldelene for så å lakkere opp igjen. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Posted August 29, 2003 Share Posted August 29, 2003 Kald luft er tyngre enn varm, du beholder den kalde luften lettere i en boks enn i et skapHelt riktig, men det er av nesten ingen betydning. Luft har svært liten varmekapasitet, det er kjølelementet og de kalde matvarene som "holder" på kulden. Det er mye viktigere å huske på å sette inn melkekartongen umiddelbart etter at melkeglasset er fyllt opp til frokosten. Selv om skapdøren da går opp og igjen en del ganger i løpet av en frokost, sparer en mye mer "kulde" enn om melkekartongen skulle stå på bordet i en halv time.Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PanPan Posted August 29, 2003 Share Posted August 29, 2003 Hei Lars! Våknet etter ferien?! Viser til svar #7 på denne tråden og # 5. :diving Quote Link to post
Lars H. Posted August 29, 2003 Share Posted August 29, 2003 Hei Lars! Våknet etter ferien?! Viser til svar #7 på denne tråden og # 5. :diving Våknet? Tja, så vidt, men som du viser til ovenfor nok ikke helt! Er dessuten utslitt etter å ha klippet gresset i hagen (30m2)! Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Posted August 29, 2003 Share Posted August 29, 2003 Hej Lars o velkommen tillbaks till ekorrhjulet! Har ikke, för att vara ärlig, tenkt så mye på Danfossen, kan ikke ta med den, den er fast monterad i båten eftersom jag anvender boks som er innbyggd! Det jag lurade på, det var det Ingar skrev att, man skall behandla dom vel ! Tenkte att jag försummat något ! ( något utöver allt annet som som skall vedlikeholdes enl alla manualer man får, när man investerar i nytt!) Det finns vel ikke så mycket man kan göre med själva kompressorn, den får vel bare gå o gå till ..........den kaster in handduken !! Quote S/Y Gunga Din Link to post
Ingar Posted August 29, 2003 Share Posted August 29, 2003 Sorry Gunga, jeg uttrykte meg uklart. Det som normalt gjør at man må bytte skap er at dørhengsler, tetingslister og innreding blir ødelagt. Slike skap tåler ikke samme bruk som det man har hjemme. Det var det jeg tenkte på. Rust kan også være et problem, f.eks. at frontrammen er i vanlig lakkert stål. Har opplevd skap som ikke ser ut etter etpar år i båten. Så sjekk dette hvis man skal kjøpe nytt. Selve kompressordelen er vedlikeholdfri og holder ut fra min erfaring lenge nok... Quote Link to post
Gunga Din Posted August 29, 2003 Share Posted August 29, 2003 Okidok Ingar, lurade lite på om jag glemt o smörje eller något ........... Quote S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Posted August 29, 2003 Share Posted August 29, 2003 Sorry Gunga, jeg uttrykte meg uklart. Det som normalt gjør at man må bytte skap er at dørhengsler, tetingslister og innreding blir ødelagt. . . . . . Selve kompressordelen er vedlikeholdfri og holder ut fra min erfaring lenge nok... Enig med deg Lasse, har selv pusset ned karmen i fronten og lakkert den igjen, pluss laget nye hengsler og sikkerhetslås slik at ikke ølboksene kommer ut som prosjektiler via en dør som åpner seg ved sterk rulling! (slik skuffene som ikke var dyttet helt inn gjorde en gang på Gule Humpen) Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kare_L Posted August 29, 2003 Share Posted August 29, 2003 Powerboat Reports hadde en artikkel om termoelektriske kjölere for en tid tilbake. 14 dagers gratisabonnement kan tegnes hvis du önsker hele artikkelen. http://www.powerboat-reports.com/pub/16_5/...res/5328-1.html Kåre Quote Link to post
eysteind Posted September 9, 2003 Share Posted September 9, 2003 Er dette noe å bruke i båt? http://194.236.49.172/butik/default.asp?sidvarde=NO Bruker en del strøm, men så lenge motoren går, er vel dette ikkje noko problem. Og til kai er det ofte strøm å få. Dessuten klarer batteriet på 125A og drive boksen ganske mange timer... Der egna ombord? Prisen var iallefall rimelig! Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.