Jump to content

Supercool/kjøleboks vs kjøleskap.


Kotnes

Recommended Posts

Supercool er et termoelektrisk system. Tester viser at dette kjøler minst og bruker mest strøm.  Sats heller på Isoterm ACU. eller lignende. Kjøler når du bruker motoren. Kulda blir akkumulert i et kuldeelement som fryses ned til 14 kuldegrader. Når du stopper motoren så går det over på vedlikeholdskjøling. I praksis vil det da ikke starte på minst 8 timer. Vedlikeholdskjølingen bruker også lite strøm.      Det er kjipt når du går tom for strøm så dette er viktig

Link to post
Share on other sites

Glem det.... :yesnod:

Hadde det ikke vært for båtbladenes ukritiske ros av dette produktet gjennom en årrekke ville det aldri vært på markedet.

Høyt strømforbruk, men spes. dårlig kjøle-effekt.

Det gjør at man ikke kan magasinere opp kulde under gange slik man kan med et kompressor skap.

Sørg for at du får et skap med Danfoss kompressor.

Vi hadde en tråd på temaet her tidligere, jeg har også en artikkel (strømforbruk) på siden min.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

PanPan skrev:

Kald luft er tyngre enn varm, du beholder den kalde luften lettere i en boks enn i et skap.

 

Det er for så vidt riktig. Men det betyr svært lite. Luft har liten varmekapasitet, det er selve kjøleelementet pluss matvarene/drikke som holder på kulden.

 

Så om det ''renner ut'' litt kald luft fra et skap, betyr det lite. Men dersom melkekartongen får stå på bordet under hele frokosten, trenges det lang tid (og mye strøm) for å få den kald igjen uansett om du har skap eller boks.

 

Problemet med at skapdøren flyr opp og skapet tømmes under brå krenging, kan løses med en dertil egnet krok på døren.

 

Uansett er kompressordrift (Danfors kompressor) og god isolasjon mest strømsnilt. Det viser både tester og brukererfaringer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Har tenkt å bygge kjøleboks...

Hvordan gikk det med prosjektet, Kotnes? Har du bygget kjøleboks? I så fall, noen erfaringer og bilder å dele? Har noen andre gjennomført tilsvarende prosjekt og sitter på erfaringer/bilder som kan deles?

 

Vurderer selv å bygge kontra ferdig løsning. Lurer spesielt på om det er noe å hente på å bygge selv. Har en mistanke om at det er lite å spare, men man vet aldri. Hvis kanskje løsningen i tillegg blir bedre enn hyllevare, kan det kanskje lønne seg?

Link to post
Share on other sites

Lurer spesielt på om det er noe å hente på å bygge selv. Har en mistanke om at det er lite å spare, men man vet aldri.

Såsant du har plass til et standard kjøleskap bør du ikke engang tenke tanken på å lage noe selv.... :drink:

Billigere blir det heller ikke, snarere tvert imot.

 

Prøv evnt. å få ta i et brukt skap med Danfoss-kompressor. Blir de pent behandlet varer de evig..

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Til Ingar;

 

Prøv evnt. å få ta i et brukt skap med Danfoss-kompressor. Blir de "pent behandlet" varer de evig..

 

 

 

Jag er lykklig ägare till en Danfoss kompressor, hur behandlar jag den "pent" den bare står der o går o går, o ibland vilar den sig lite när den fått ner temp. till rett nivå!

 

Skall jag klappe den pent o snakke litt med den, eller kräver den noe annet vedlikehold?  :smiley:          har aldrig tenkt så mycket på den der kompressorn!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Såsant du har plass til et standard kjøleskap bør du ikke engang tenke tanken på å lage noe selv.... :sad:

Billigere blir det heller ikke, snarere tvert imot.

 

Prøv evnt. å få ta i et brukt skap med Danfoss-kompressor. Blir de pent behandlet varer de evig..

:smiley:

Det er nettopp det: selvbygging gir deg mulighetene til å utnytte plassen som du ellers har vanskelig å utnytte. Har selv laget kjøleboks i min båt hvor jeg kan si at det er svært svært få vinkler som er 90grd  :drink:

 

Men plassen ble ikke brukt til noe annet.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke noen arbeidstegning av prosjektet, eller materialbeskrivelse?

Tegning har jeg ikke, som skrevet: bare tilpassning til eksisterende hullrom.

 

Når det gjelder material brukte jeg rosa markisolasjon (ECOPRIM heter det tror jeg på byggemarket). Du må sannsynligvis kjøpe en hel pakke og kan med dette lage minst 5 kjølebokser i  min størrelse. Men det skal vist gi mest 'bang for the buck'. Innvendig kledning glassfibervev med epoxy tilsatt hvit pigment. Når det gjelder lokk så er det fortsatt en åpen sak, men siden det ligger en pute på kryssfinerplaten så er det ikke så ille varmetap der.

Link to post
Share on other sites

I min seilbåt, som jeg forresten solgte igår, hadde jeg boks. Materialet var 75 mm Divinycell. En side var slisset og presset og limt mot skuteside. Samme materiale i topp hvor et "konisk" lokk var skåret ut. Inne og ute var det laminert på 3 x 425 g. CSM i polyester. Malt med topcoat.

Godt og kaldt i 5-6 dager ved hjelp av to stk. 4 l. spylervæskekanner som jeg alltid har liggende i fryseren hjemme. Billig og strømfritt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

hur behandlar jag den "pent" den bare står der o går o går, o ibland vilar den sig lite när den fått ner temp. till rett nivå!

 

Skall jag klappe den pent o snakke litt med den, eller kräver den noe annet vedlikehold?

Mitt kjøleskap som er av merke Frigo med Danfors kompressor virker også utmerket. Regner med at et nyere skap vil ha bedre issolasjon, men kompressoren går som om den var ny, - nesten lydløs.

 

Jeg klapper den ikke og prater med den, men har noen ganger hatt skapet med hjem om vinteren for å pusse vekk irr ol. fra metalldelene for så å lakkere opp igjen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kald luft er tyngre enn varm, du beholder den kalde luften lettere i en boks enn i et skap

Helt riktig, men det er av nesten ingen betydning. Luft har svært liten varmekapasitet, det er kjølelementet og de kalde matvarene som "holder" på kulden. Det er mye viktigere å huske på å sette inn melkekartongen umiddelbart etter at melkeglasset er fyllt opp til frokosten. Selv om skapdøren da går opp og igjen en del ganger i løpet av en frokost, sparer en mye mer "kulde" enn om melkekartongen skulle stå på bordet i en halv time.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars!

 

Våknet etter ferien?! Viser til svar #7 på denne tråden og # 5. :wink: :diving :cool:

Våknet? Tja, så vidt, men som du viser til ovenfor nok ikke helt! Er dessuten utslitt etter å ha klippet gresset i hagen (30m2)!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej Lars o velkommen tillbaks till ekorrhjulet!

 

Har ikke, för att vara ärlig, tenkt så mye på Danfossen, kan ikke ta med den, den er

fast monterad i båten eftersom jag anvender boks som er innbyggd!

 

Det jag lurade på, det var det Ingar skrev att, man skall behandla dom vel !

Tenkte att jag försummat något !  ( något utöver allt annet som som skall

vedlikeholdes enl alla manualer man får, när man investerar i nytt!)

 

Det finns vel ikke så mycket man kan göre med själva kompressorn, den får

vel bare gå o gå till ..........den kaster in handduken !!  :cool:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Sorry Gunga, jeg uttrykte meg uklart.

Det som normalt gjør at man må bytte skap er at dørhengsler, tetingslister og innreding blir ødelagt.

Slike skap tåler ikke samme bruk som det man har hjemme. Det var det jeg tenkte på.

Rust kan også være et problem, f.eks. at frontrammen er i vanlig lakkert stål.

Har opplevd skap som ikke ser ut etter etpar år i båten.

Så sjekk dette hvis man skal kjøpe nytt.

 

Selve kompressordelen er vedlikeholdfri og holder ut fra min erfaring lenge nok... :cool:

Link to post
Share on other sites

Sorry Gunga, jeg uttrykte meg uklart.

Det som normalt gjør at man må bytte skap er at dørhengsler, tetingslister og innreding blir ødelagt. . . . . . Selve kompressordelen er vedlikeholdfri og holder ut fra min erfaring lenge nok... :smiley:

Enig med deg Lasse, har selv pusset ned karmen i fronten og lakkert den igjen, pluss laget nye hengsler og sikkerhetslås slik at ikke ølboksene kommer ut som prosjektiler via en dør som åpner seg ved sterk rulling! (slik skuffene som ikke var dyttet helt inn gjorde en gang på Gule Humpen)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...