Jump to content

Supercool/kjøleboks vs kjøleskap.


Kotnes

Recommended Posts

Er dette noe å bruke i båt?

http://194.236.49.172/butik/default.asp?sidvarde=NO

 

Bruker en del strøm, men så lenge motoren går, er vel dette ikkje noko problem. Og til kai er det ofte strøm å få.  Dessuten klarer batteriet på 125A og drive boksen ganske mange timer...

 

Der egna ombord? Prisen var iallefall rimelig!

 

Jeg har noe tilsvarende ombord, i tillegg til kjøleskap med kompressor.  Kjøleboksen bruker 2 - 3 ganger mere strøm enn kjøleskapet.  Nå arbeider kjøleskapet på 24V, mens boksen går på 12V som er omdannet fra 24V anlegget, men dog, tapet i forbindelse med spenningsomdanningen er ikke så stort.

 

Jada, ganske riktig, målingene er gjort av strømuttaket fra forbruksbanken (24V).

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har selv kjøpt meg termoelektrisk kjøleboks lign den som er vist i linken til NAF shop. Synes denne virker helt grei i bruk selv. Det eneste jeg la merke til er at innkjølingstiden er veldig lang. Jo varmere det er ute jo lengre tid tar det å kjøle ned boksen. Denne har jo også en maks begrensning i nedkjøling. I tillegg synes jeg at den ikke klarer å holde så godt på temperaturen.

Boksen har en maksimal nedkjøling på 20 grader i forhold til temperaturen utenfor boksen i følge bruksanvisningen.

Strømforbruk; jeg har latt min stå på og bruke strøm i mange timer men synes ikke at denne er av de som bruker mest strøm i båten. Hvis du har gode batterier og eventuelt tilgang på landstrøm så er det ingen grunn til bekymring. Det eneste er at viften vil lage lyder som kan bli noe slitsomme i lengden.

Link to post
Share on other sites

Har selv en tilsvarende boks. Siden jeg fortsatt sliter med et lokk til min selvlagete kjøleboks i båten har jeg iår utformet åpningen til denne slik at det termoelektriske lokket passer på båtboksen. Og siste helg på Steilene med tilgang til landstrøm gjorde jeg et forsøk:

 

Satt lokket på båtboksen og lot det gå hele natten.

 

Resultat 1. natt:

 

kontinuerlig drift fra 21:30 til 7:40 senket tempen fra 14.3 til 10.7, spenningen hadde sunket fra 13.0 til 12.9 med en 5A-lader på hele tiden (Ladac/Exide 4205? elns). Etter at lokket ble slått av steg temperaturen rask med ca 2 grd  :confused: (dårlig varmeovergang et sted? mat <->luft?)

 

Resultat 2. natt - noterte ikke alle data:

 

ned fra ca 15 til 8.3, spenning fra 14.4 til 12.6, etter demontering av lokket steg tempen rask til ca 10grd, ellers som første natt.

 

JEg er ennå ikke ferdig med å trekke mine konklusjoner...

Link to post
Share on other sites

Dere har sikkert hørt de før, men jeg tar med noen tips for å oppnå raskere nedkjøling/spare strøm:

 

* Ha alltid noen kjøleelementer liggende i frysen hjemme - ta med de og legg dem i kjøleboksen.

 

* Om mulig, sørg for at alt som legges i kjøleboksen er nedkjølt fra før.

 

* Hvis du tar noe ut fra kjøleboksen som skal tilbake til boksen, sørg for at oppholdet utenfor boksen blir kortest mulig.

 

Disse og flere andre tips ifbm kjøling kan leses her: Kald melk til alle - og et gladere batteri

 

En artikkel i samme bane: Bygg din egen kjøleboks

Link to post
Share on other sites

Dere har sikkert hørt de før, men jeg tar med noen tips for å oppnå raskere nedkjøling/spare strøm:

 

* Ha alltid noen kjøleelementer liggende i frysen hjemme - ta med de og legg dem i kjøleboksen.

 

* Om mulig, sørg for at alt som legges i kjøleboksen er nedkjølt fra før.

 

* Hvis du tar noe ut fra kjøleboksen som skal tilbake til boksen, sørg for at oppholdet utenfor boksen blir kortest mulig.

 

Disse og flere andre tips ifbm kjøling kan leses her: Kald melk til alle - og et gladere batteri

 

En artikkel i samme bane: Bygg din egen kjøleboks

Har levd med kjøleelementer nå i 2 sesonger og det gikk meget bra. Men desverre ser det ut at det blir FÆRRE som bytter disse i gjestehavnene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...