gamor69 Startet 5.April.2013 Del på Facebook Startet 5.April.2013 Hei alle sammen. Er ganske nytt i båtverden og må bare spørre om ting jeg har ikke noe peiling på. Har få tak i en Yamaha 9,9D motor og da lurte jeg på flere ting. Motor har vært lagret flere år og har ikke blitt startet i det siste. Det jeg lurer på: Hvilket årsmodell motor er ? Hva skal jeg gjøre for å vedlikeholde hele motoren? Hvordan kan jeg se om vannkanalene ikke er tette? Knappene foran hva brukes det til?? Hvor kan jeg finne brukermanual og tekniskblad?? Hva mer kan dere råde til meg?? Legger til flere bilder. Alle kommentarer mottas med stor takk. Gamor69 Sitér dette innlegget Gamor69 Link to post
Bearded Beast Svart 5.April.2013 Del på Facebook Svart 5.April.2013 strømuttak?, stoppbryter, choke. Bare å sette i dødmannssnora og dra i gang den der Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 (redigert) Bekrefter strømuttak til venstre. Skru av beskyttelsen til kontakten og gi den godt med rustløsende olje hvis du skal bruke den. Yamaha-bruksanvisninger her, kanskje ikke akkurat din modell, men totaktere av denne typen er ganske like! http://www.yamahaoutboards.com/owner-resources/owners-manuals Redigert 6.April.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 (redigert) Din motor er nok for gammel for å få tak i manual i linken over som passer akkurat til din motor Her er en på dette forumet som har økt til 15 hk med annen forgasser: https://baatplassen.no/i/topic/57816-hvordan-trimme-en-1983-mod-yamaha-99/ Vesentlig å vite er oljeblandingsforholdet. Yamaha begynte på et tidspunkt å lage motorene for 1% oljeinnblanding i bensinen i stedet for 2%. Det var vel rundt 1980 for de første motorene, men jeg tror ikke at alle hk-størrelsene byttet samtidig. Lurer på om ikke motorene levert til USA ble tidligere 1% enn for Europa? Hvis du kjører en motor som er laget for 1% med 2¤%blanding så ryker og lukter den. Har du for lite olje i så går det ille ved større motorbelastning. Finner du noe merke for "1:50" eller "1:100" (blandingsforholdet) på motoren? Når Yamaha begynte med 1%-blanding det så stod det en ganske stor og tydelig etikett med hvite tall på siden av motoren Redigert 6.April.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Hvis du vil sjekke om kjølekanalene er åpne kan du bruke trykkluft inn røret hvor kjølevann kommer ut under power blokk. Da skal det blåse nede på stammen hvor inntak til impeller står. Har motoren stått lenge vil jeg tro at det er på tide med impellerskifte også. https://baatplassen.no/i/topic/80741-impellerbytte-og-rep-av-girhendel-yamaha-8hk-utenbordsmotor/ Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 (redigert) Du ser 100/1 på nederste bildet. Du finner fort nok ut om det pumpes vann ved å starte opp i ei tønne. Å bytte impeller kan fort bli et mye større prosjekt enn godt er pga irr og faste bolter og det som er. Om det spruter friskt så er det ikkje noe å kave med. Vanligvis holder impeller på påhengs ut levetiden Redigert 6.April.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gamor69 Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Beklager så mye. Tråden var dobbelt post. Skal bruke kun denne tråden fremover. Skrevet av Diddn: Den røde knappen er dødmanns/ stopp knapp. Til høyre for denne er choken som regulerer et spjeld i forgasseren, dette spjeldet regulerer mer bensin og mindre luft når spjeldet er lukket (choken er dratt ut). Den får mindre bensin og mer luft når choken er av. Lokket til venstre for stoppknappen er 12 v uttak. Koblingen til høyre for choken er bensinkoblingen.Man kan kontollere at motorenskjølekanaler/ at motoren kjøler ved at det skal komme ut en stråle med vann enten på siden eller bak på motoren. Noen motorer har kjølevann som kommer ut både på siden og bak sammen med den eksosen som kommer ut over vann. Da kalles den strålen på siden for en kontrollstråle.Vedlikehold av motoren: kjøre den av og til i en dunk med ferskvann for å få ut saltet av kjølekanalene. Smøre grisniplene med fett. Smøre festeskruene til motoren med fett. ( selv bruker jeg lithium fett fra Biltema til det formålet)Smøre alle bevegelige deler som skal ha smøring med fett.Skifte girolje på undervannshuset 1 gang i året.Spraye motorblokken og alle delene inni motoren med Crc 6-66 eller wd40Skift av tennplugger ( for å være sikker kan de skiftes 1 gang i året)Spraye motorkonserveringsolje inn i sylindrene ved å ta ut tennpluggene og deretter dra motoren rundt med startsnoren med pluggene ute. Motorkonserveringsolje brukes hvis motoren skal stå lagret over en lenger periode som for eksempel fra høsten og til våren igjen.Skifte av startsnor når denne begynner å bli slitt/ frynsete. Når motoren også står i ro lenge kan de være lurt å trekke noen ganger i startsnoren slik at ikke stemplene setter seg. Dette gjøres uten å sette på dødmannssnoren, da motoren ikke skal starte. Kan også være lurt å gjøre rent bensinfilteret av og til.( stor gul/ hvit plastikkkopp som sitter mellom forgasser og besinkobling på motor. Mvh Diddn Sitér dette innlegget Gamor69 Link to post
gamor69 Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Og her var det svaret mitt til han: Tusen takk Diddn for komplett svar. 1- Dødmann/stopp knapp, er den eneste måten tror jeg for å stoppe motoren?? Hvor kan jeg få tak i original snore til denne knap, altså med "løsering" om jeg kan kalle den sånn. Har ikke den. 2- Har demontert forgasser for å rense den skikkelig. Alt sammen ser veldig bra ut. 3- Hva slags girolje til undervannshuset skal jeg kjøpe?? 4- tennplugger har jeg kjøpt ny allerede. Ellers er det bare å legge på avfettingsmiddel, vaske den hel å legge på ny fett ettersom det jeg ser. Ser ut som motoren har enda mange timer å nytte av igjen. Er det sant at disse motorene ved regelmessig vedlikehold kan være evig??? Sitér dette innlegget Gamor69 Link to post
gamor69 Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 (redigert) Til småbåtentusiasten Legger ut også et bildet der jeg tror blandingsforholdet er som du sier. der står det 100/1 Vil dette si at motoren er 80 tallsmodell? Leste også her at det var bokstav bakerst som definerer årstallet og i dette tilfelle pga D bokstav skulle det vært en 90 årsmodell. Hva er riktig da?? Samme spørsmål her også. Hvor kan jeg få tak i komplett original dødmannsnoret?? Takk alle sammen for hjelpen. Gamor69 Redigert 6.April.2013 av gamor69 (see edit history) Sitér dette innlegget Gamor69 Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 dødmannsknapp får du på biltema . på giret har du på olje for undervannsgirhus.. fåes på enhver bensinstasjon elr på biltema vare evig? nei på ingen måte. Sitér dette innlegget Link to post
gamor69 Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Kjempe plutonio. Tusen takk. Da må jeg en tur innom biltema. En ann spørsmål. Lakk som er blå på selv motoren begynte å "bobble" å bli borte. Hva slags maling kan man bruke der?? Må vi ha også basemaling først?? Gamor69 Sitér dette innlegget Gamor69 Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 når du stikker hull på de boblene så vil det drysse ut en masse hvitt støv. fint og flott med eiring ja. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Det er sannsynligvis en 93-modell eller eldre, da Yamaha skiftet til en slags gråfarge i -94. Så skiftet de totalt design i -95, til et mer rundere motorlokk. Sitér dette innlegget Link to post
gamor69 Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Så er det riktig å si at jeg har en 1990 modell? Sitér dette innlegget Gamor69 Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 hva? made in France? makan. er det bare jeg som reagerer på dette. Sitér dette innlegget Link to post
gamor69 Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Ja. Den er fransk. En ting til. Bensintanken og slangen finnes også på Biltema? Sitér dette innlegget Gamor69 Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 ja men de er ikkje beste sort. er så hard gummi i belgen og morkner fort opp Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 (redigert) Bare å styre unna det verste billig-rælet på tank, belg(ballong/håndpumpe) og slanger. Biltema er stivt og gæli. Jeg kjenner ikke helt igjen måten etiketten er bygd opp på ihht min Yamaha-dekodingsliste. Kan ha noe med fransk modell å gjøre? Etiketten på fronten ved bensininntaket "100/1" er bensin/olje-forholdet. Synes at lakken fra Yamaha fester godt, er passe seig og har god kvalitet, men den koster dobbelt så mye som billiglakk. Ser ut til å være et godt tegn at lakken på motoren under dekslet er intakt. Skal bli artig å høre hvor stabilt og godt den går! Det var visstnok tidlig TGV-tog i Frankrike, kanskje de klarte å sette sammen noen enkle totaktere også? Redigert 6.April.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gamor69 Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Ser også at Maritin.no har noe gode forslag på bensintanken og slange. Kanskje satser jeg på det?? Har også ikke sett andre tilsvarende motorer med fransk etikett på. Er dette kanskje unik?? Da setter det stor verdi på motoren. he he he Men: vil det si jeg må bruke det som står på lappen?? Blande bensin i 100/1 forhold?? Sant også at lakke under og nederst på motoren er helt 100. Gamor69 Sitér dette innlegget Gamor69 Link to post
G-sabb Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 ser jo ut som om den er brukt som betongblander... Sitér dette innlegget Link to post
gamor69 Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Hei Bøø. Nå er det rent og pent. Legger ut bilder etterpå. Motoren har vært brukt i en liten elv med mye gjørma og ikke så dypt heller. Derfor var det så møkete. Nå ser den veldig fint ut. Sitér dette innlegget Gamor69 Link to post
Diddn Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Her er dødmannssnor: http://www.marineshop.no/Styring-Motor/Motor---Deler-og-tilbehør/Dødmannsknapp/Gaffel-YAMAHA--110333-p0000113495.aspx Tank: http://www.marineshop.no/Styring-Motor/Drivstoffutstyr/Bensintank/Bensintank-23-l--110270-p0000112802.aspx Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Håper du får motoren til da det er veldig gode disse Yamahaene. Sitér dette innlegget Link to post
gamor69 Svart 7.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2013 Hei alle sammen. Etter litt rengjøring, da ses motoren sånn ut. Tror dette har blitt veldig bra. Men det er en ting jeg lurte på: Jeg monterte igjen hele motoren, dro snora og da starte det å fungerte som ei klokke. Spørsmålet mitt er: Når jeg koblet igjen bensin slange og trykket på pumpe på slangen, da fikk systemet litt trykk, DVs da kom bensin opp til filteret og videre og videre til forgasser men da så jeg det var en liten lekkasje fra forgasseren. Trodde det var den lille svart slange på forgasseren men det var nok ikke. Da så jeg at det kom direkte fra forgasseren fra en liten kanal som dere ser i det røde cirkel på neste bilde. Er dette normalt? eller må jeg korrigere det?? i så fall hva må jeg gjøre?? Forgasseren så helt og pent ut at jeg skrue ikke av det en gang. den var i utgangspunktet ganske bra og rent at derfor tok jeg ikke å demontert den. Råd og tips mottas med takk. Gamor 69 Sitér dette innlegget Gamor69 Link to post
Hakkannen Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Det skal ikke lekke bensin av forgasseren, uansett om det står trykk på eller ikke. Sannsynsligvis er pakningen der gåen eller så er lokket ikke skrudd skikkelig til. Hvis pakningen virker hel kan du bruke pakningssilikon eller pakningslim oppå og under pakningen for å få den helt tett. Ved bruk av pakningssilikon bør du kun legge en tynn stripe silikon under og oppå pakningen, for mye tyter bare ut og skaper trøbbel. Fås på Biltema. Hvis du først skal innom Biltema for å få tak i girolje og diverse; de har også dødmannssnor der, til kun 30kr Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.