Bjørn1nar Startet 6.April.2013 Del på Facebook Startet 6.April.2013 Vi er et par som er skal kjøpe oss båt i størrelsen 25-30 fot for korte og litt lengre turer i og rundt Oslofjorden. Jeg har noe erfaring fra båtliv, mens min samboer er helt uerfaren. Vi har ungen barn, men ønsker å kjøpe en båt man hvor man kan tilbringe helger og også ukes-turer på sommerhalvåret. Jeg er usikker på hvordan bår jeg skal velge. Har ikke lyst å gå så mye over 7-800.000, men til nød kan vi strekke oss litt lengre. Har vurdert NB840 Fly og Grandezza 27 OC. Dette er båter som koster ligger litt over dette prisleiet. Er det noen som har andre forslag til nybegynnerbåt. Vi ønsker oss ikke daycruiser, eller en båttype uten hardtopp. Aller helst med lukket kabin, men Grandezzaen virker veldig tiltalende. Er det noen som har erfaring med andre typer båter lik Grandezzaen? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Grandezza som merke har jeg litt erfaring med, men kun 31DC. Godt bygd båt og fint arbeid. 31 foteren er nesten identisk båt i dag som da den kom i 05/06. Samme skrog. Prisene begynner å gå ned mot 1 mill for 2006modellene. Alle med D6 motor. Det er et par medlemmer her som har oc. Tror kanskje det er ett medlem som flagget at han kjøpte 27foter i fjor. Ellers er det ikke mange her som har den, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Er de du nevner "nybegynnerbåter"?? De har en fart på over 30 knop hvis du vil, og det er kanske ikke bra for nybegynnere? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Må nybegynnere ha snekker eller seilbåter? Eller kun saktegående båter? Nybegynnerbåten er vel akkurat hva man gjør det til. Man bør, som ved alle båtkjøp, finne ut budsjettet, type båt man ønsker, hva den bør inneholde og hva man skal bruke den til blant annet. Trådstarter har jo allerede funnet ut de fleste kriterier og kommet fram til et par båter. Jeg har ikke spesifikk kunnskap om disse, så jeg kan ikke gi råd der, men er det båter som tiltaler og frister, bør man vurdere dem. Og jeg tror at alle båtkjøp er kun en forberedelse til neste båtkjøp ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Eureka Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Et annet vesentlig spørsmål er om du sikter deg inn mot brukt båt eller ny båt. Grandezza27 er jo en relativt ny modell, var det 2011 den kom?. Generelt, tenker du å kjøpe brukt, nyere båt, så er det god grunn til å kjøpe et eksemplar som har et par år igjen av 5 års garantien. Da unngår du de største uforutsette regningene de første årene på motor og drev som er relatert til reklamasjoner. eldre enn 5 år, så er det viktig at motor og drev har fått oppfølging med diverse skifte av typiske reklamasjonssaker... Kommer du over et eksemplar som er byggemodell eldre enn 5 år, men solgt fra forhandler som overligger for under 5 år siden, og da ble ført ut av eksempelvis VP sitt register, så gjelder fortsatt garantier. Av den grunn kan det være mere verdt/ tryggere å kjøpe en 2 år gammel overligger hos en forhandler til redusert pris, enn en to år gammel båt av privatperson til omtrent samme pris. -dette var kanskje noen tanker for de spesielt interessert... Men også noe å ha med seg i vurderingen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn1nar Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Er de du nevner "nybegynnerbåter"?? De har en fart på over 30 knop hvis du vil, og det er kanske ikke bra for nybegynnere? Jeg er ikke på utkikk etter et fartsmonster, da hadde jeg kjøpt meg RIB. Men vil ha lit drag i båten, uten at det er sagt man skal oppføre seg som en tosk på havet av den grunn. Jeg har vokst opp med havet, og kjørt mye båt i landsstedsbåt/skjærdgårdsjeep-segmentet. Og selv om en Buster XXL lett gjør 50 knop med 150 hk, behøver man ikke kjøre den i 50 og kun det. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn1nar Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Må nybegynnere ha snekker eller seilbåter? Eller kun saktegående båter? Nybegynnerbåten er vel akkurat hva man gjør det til. Man bør, som ved alle båtkjøp, finne ut budsjettet, type båt man ønsker, hva den bør inneholde og hva man skal bruke den til blant annet. Trådstarter har jo allerede funnet ut de fleste kriterier og kommet fram til et par båter. Jeg har ikke spesifikk kunnskap om disse, så jeg kan ikke gi råd der, men er det båter som tiltaler og frister, bør man vurdere dem. Og jeg tror at alle båtkjøp er kun en forberedelse til neste båtkjøp ... Kjetil S Jeg er rimelig sikker på båt-type ja. Vurdert NB´n lenge. Den holder seg greit i pris, og er relativt grei m.t.p helårsbruk. Det som taler mot er at det er en utgått modell, og de eksemplarene i prisleiet 7-900.000 er 10+ år, samt at motorene stort sett har gått firesiffra timer. Jeg er opprinnelig fra Nord-Norge, så før jeg flytta ned til Østlandet var jeg sterkt imot båt uten cabin, men dette har endret seg litt. Det er begrenset med vind og vær, og derfor lurte jeg som sagt på Grandezzaen, som virker å være et økonomisk greit kjøp ut fra at man får nyere modell. Det som taler NB`n sin sak er at det er mer plass, og vil trolig være et par hudnre lapper billigere, i tillegg er de fleste godt utstyrt og godt tatt vare på. I tillegg strekker gjerne sesongen seg et par mnd lengre med en slik båt. Imidlertid frister det mye med nytt, og de fordeler det bærer med seg. Imidertid er Grandezzaen av nyere modell, så jeg finner lite erfaringer med denne. Derfor lurte jeg på om noen har noen andre forslag på båter lik disse to, som kanskje er mer fornuftig priset i markedet. NB`n er kanskje det mest fornuftige ut fra båtbruk, mens Grandezzaen er kanskje det mest fornuftige ut fra man får for pengene (tenker da på garanti) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn1nar Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Grandezza som merke har jeg litt erfaring med, men kun 31DC. Godt bygd båt og fint arbeid. 31 foteren er nesten identisk båt i dag som da den kom i 05/06. Samme skrog. Prisene begynner å gå ned mot 1 mill for 2006modellene. Alle med D6 motor. Det er et par medlemmer her som har oc. Tror kanskje det er ett medlem som flagget at han kjøpte 27foter i fjor. Ellers er det ikke mange her som har den, tror jeg. Finner få som har den, og fant 4-5 forhandlere. Den har jo fått mye skryt, men det sier jo ikke noe om hvordan den er i bruk. 31-fotern så jeg litt på, men det blir litt for mye båt for oss. Dessuten er jo 27`ern billig i drift. :) Sitér dette innlegget Link to post
4-Stroke Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Hva er preferansene? Åpen hardtop/Helt ukket? Helplaner/halvplaner? Drev/aksling/utenbords? Som nybegynnerbåt i klassen 25-30 fot, gjerne med litt fartspotensiale, så ville jeg gått for en relativt enkel hardtopbåt eller selvlensende åpen båt, med hekkagregat (lite outboard i klassen over 25 fot). Drev/påhenger = mer lettkjørt båt. I hvertfall ved bakking og finmanøvrering. Personlig er jeg litt svak for Bella 26 Falcon, som er en slags lukket weekendbåt. Helplaner med gode sjøegenskaper. (Angivelig. Har dessverre aldri prøvd en). Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn1nar Svart 7.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2013 Hva er preferansene? Åpen hardtop/Helt ukket? Helplaner/halvplaner? Drev/aksling/utenbords? Som nybegynnerbåt i klassen 25-30 fot, gjerne med litt fartspotensiale, så ville jeg gått for en relativt enkel hardtopbåt eller selvlensende åpen båt, med hekkagregat (lite outboard i klassen over 25 fot). Drev/påhenger = mer lettkjørt båt. I hvertfall ved bakking og finmanøvrering. Personlig er jeg litt svak for Bella 26 Falcon, som er en slags lukket weekendbåt. Helplaner med gode sjøegenskaper. (Angivelig. Har dessverre aldri prøvd en). Vil helst ha en med lukket cabin, men grandezzaen er jo åpen ht. Så det er egentlig ikke noe krav om at det er lukket kabin. Båten bør være helplaner, har prøvd saga 26, og til tross for en grei båt så er det ikke en båt jeg falt for. Aller helst drev, da dette git litt mer fart og passer prisklassen bedre. Utenbords er jo enklest m.t.p vedlikehold osv, men det er få utenbordsmodeller på 25-30 fot. Derfor er preferansen drev. Har sett litt på Bella, men føler man lister litt av bo-plassen til akterdekket, og dermed blir det litt mindre plass å kunne være på enn eks. Grandezza 27. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 En viktig ting man må sjekke med HT båter er om de trekker eksos inn bak. Har en kamerat som er meget plaget av eksos ved sakte fart. Da trekker båten inn masse eksos, selv med takluker åpne. Helst må luka nede i cabinen/salongen være åpen slik at lufta går rette veien. Så prøv båten og sniff ivei... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.