SondreSolstad Startet 7.April.2013 Link til dette innlegget Startet 7.April.2013 Hei! Etter en lang vinter kan jeg nå endelig begynne med prosjektet jeg har klødd i fingrene etter å starte med. Jeg er seksten år og i fjor sommer skaffet jeg meg min første snekke, som ble flittig brukt. Jeg har tilbrakt sommeren på sjøen siden jeg var liten, men for to år siden solgte vi båten vår. Da tok jeg saken i egne hender, skaffet meg jobb og kjøpte meg min båt! (Comet 21) Nå har jeg bestemt meg for å gi denne båten en liten "makeover", før jeg er klar til å sjøsette "Kalle" i år også. Har kikket mye på denne siden, og sett masse forskjellige prosjekttråder, og fått MYE inspirasjon. Nå håper jeg jeg klarer å gjøre båten slik jeg ser den for meg! Ting som skal gjøres: Nye madrasser i cabin Pusse ned og lakke alt treverk Trekke om puter ute Noe nytt elektrisk Kobling og innfelling av anlegg Nytt bord ute og kanskje inne? nytt skrogtrekk? + småpirk Det er bare å komme med innspill og ideer om ting som kan gjøres underveis som jeg legger ut bilder. Siden det ikke er veldig varmt enda må jeg vente litt med å begynne ordentlig men nå kan alle innkjøpene begynne ! Her er ett bilde av båten fra ifjor når jeg kjøpte den. Håper noen finner interesse i å følge tråden og gi meg noen tilbakemeldinger og gode råd! Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
Comforthe Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Gratulerer med fin snekke Sondre. Jeg gleder meg til å se hvordan dette blir. Hva slags motor har Kalle? Husk å ta noen før bilder også :) Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
SondreSolstad Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Det er en Bukh DV 10hk . Så fort all snøen forsvinner og presenninga går av, skal jeg ta bilder av hvordan den ser ut nå :) Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
SondreSolstad Svart 15.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 (redigert) Da kom det endelig en dag hvor sola viste seg på himmelen, så jeg fikk dratt av presenningen og fikk lagt over en plastikk duk, slik at jeg får sollys når jeg arbeider. Fikk også skrudd ned bordstangen i cabinen, så nå er det endelig litt mer plass inni der Legger ut noen "før" bilder slik at jeg kan se forbedringene med et før/etter bilde! -SondreSolstad Redigert 15.April.2013 av SondreSolstad (see edit history) Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
Polarn Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Se her ja, grattis med flott båt. Elsker å følge prosjekttråder. Din skal følges Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Zitt Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Gratulerer så mye med flott, og ikke minst koselig båt! Den kommer du sikkert til å få mye glede av. Når det gjelder oppussing tror jeg det er viktig at du setter deg delmål, og gjør skikkelig arbeid. Ikke hold på med flere ting samtidig. Det er alltid mange feller du kan gå i, og det er kjedelig å gjøre ting to ganger. Så ikke kvi deg for å spørre om råd underveis. "Kruttet" er allerede oppfunnet her på Baatplassen, så du trenger ikke å klø deg i hodet så mye! Lykke til med prosjektet ditt! Link to post
SondreSolstad Svart 21.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 I dag har jeg begynt å pusse på trevirket i cabin, og ble helt ferdig der. Fikk så vidt begynt ute, men håper å få all pussinga ferdig i løpet av uka Men så kom ett problem frem... Dynamoen i båten lader jo ikke, å det har jeg vært klar over men har selvfølgelig glemt det i løpet av vinteren... Når jeg kjøpte båten fortalte selgeren at dynamoen var nyoverhalt, men han hadde ikke fått den til å fungere. Går VGS elektro, så skal ta den med på skolen å se om det er noen kloke hoder der som kan hjelpe meg. Men hvis noen har hatt samme problemet eller vet hva det kan være, fortell! Noen bilder fra idag : -SondreSolstad Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
SondreSolstad Svart 10.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Har hatt en aldri så liten pause fra båt prosjektet mitt, pga en moped som plutselig trengte litt stell... Men nå har jeg endelig fått kommet i gang i igjen! De tre siste dagene har jeg brukt på å lakke/male glassfiberen i båten. Brukte hvit to komponent lakk fra Biltema, og ble veldig fornøyd med resultatet. Har også handlet litt utstyr som skal monteres etterhvert, stoler, bord, høytalere osv,osv.. Men før det skal treverket lakkes! :) Her er bildene av hvordan det ble etter lakkingen: Kom gjerne med tilbakemeldinger om hva dere syntes! SondreSolstad Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
SoBo Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Blir bra detta Sondre. Blir spennende med fortsettelsen. Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hakkannen Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Ser bra ut Liker at ungdom gir gass på slike "forrektige" prosjekter Link to post
SondreSolstad Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 (redigert) Hei igjen! Siden det kun er dritt vær nå for tiden er det vanskelig å fortsette med det som er viktigst og det som tar lengst tid, nemlig lakkingen og klargjøring før sjøsetting... Men så fort fin været viser seg, er det kun båt som er i fokus! Fikk ikke trevirket slik som jeg hadde sett det for meg, pga det tar ALT for lang tid å få alt til å bli helt strøkent, å målet er jo å få brukt båten i sommer... Men det ble jo selvfølgelig bedre en det det var! Så det jeg gjør disse kjipe våte dagene, er å lage hull til innfelling av høyttalere, og gjøre et forsøk på å koble dynamo. Legger ut bilder så fort det skjer noen fremskritt og planen er å sette ut båten om 2-3 uker! Et aldri så lite mimrebilde fra ifjor sommer! - SondreSolstad Redigert 21.Mai.2013 av SondreSolstad (see edit history) Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
SondreSolstad Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Endelig har det vært noen dager med fint vær å jeg har fått gjort litt i båten. Har også fått handlet nye stoler, noen lister og litt småting. Legger ut bilder av det som er gjort til nå. Startet med å felle inn høyttalerne jeg snart skal koble opp. Så teipet jeg rundt det merkede omerådet, slik at lakken og trevirket ikke skulle flise seg opp. Slik ble resultatet. Gjorde nøyaktig det samme på styrbord siden, og ble ganske fornøyd til å være første gangen jeg gjør dette! Så har jeg vært en tur i Arendal, på maritim båtutstyr AS. Meg og far sto å kikket litt på stoler når vi så en stol jeg har kikket mye på på nettet, men har syntes den har vært for dyr. Å der var den på tilbud pga "en liten skade". Vi sto sikkert i ti minutter å lette etter skaden på stolen men fant ingenting. Så jeg fikk stolen for under halvparten av hva den koster ny. Ganske fornøyd da, ja! Fikk også handlet hvit kant list(bilde) og litt bunnstoff. Stolen er ikke montert enda fordi motorkassen ikke er helt ferdig, men har fått smelt på kantlisten og et nytt bord! Før jeg monterte listen så det slik ut: Ny fin hvit list på plass: Smeller med et lite bilde av bordet vi har fått tak i og montert: Dette er stolen jeg kjøpte. Gleder meg til å se hvordan den blir i båten -SondreSolstad Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
Retox_93 Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Vanligste feilen på dynamoen er børstene, du har standard bosch børster som du får tak i på biltema. Skru ut de 2 stjerne skruene og ta den ut, og sett i en ny en fra .for eksempel biltema. Link to post
SondreSolstad Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Kan sikkert gjøre det, men det er oppkoblinga jeg sliter med... Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
index Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Den tykke (+) til batteriet, "W" til turteller og "ind" til ladelampe. Enkelt og greit! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SondreSolstad Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Nå Har jeg fått gjort alt i cabinen ferdig, så nå er det kun stolene og gulvbelegg ute, som skal monteres. Takplaten i cabinen er vasket/renset, og er god som ny, og er skrudd fast! Har også fått vært i stoffbutikken og kjøpt nye gardiner som mor skal sy for meg, siden sying aldri var min sterkeste side i "kunst og håndtverken" på U skolen Har også funnet ut at sømmene på kalesjen må syes over før sjøsetting, så nål og tråd til det er kjøpt inn. Skal legge ut ny oppdatering med bilder når belegget er på plass og stolene er montert. Det eneste som mangler nå, er et bord inne i cabinen. Legger ut bilder av det jeg gjorde i helgen: Ny ventilator kjøpt hos biltema. Passet rett inn i det gamle hullet. Takplaten montert, med ny ventilator -Sondre Solstad Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
Pettern1972 Svart 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 Dette blir kjempefint Sondre. Gleder meg til å følge med videre. Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
SondreSolstad Svart 9.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 I dag kom de nye putene mine fra omtrekking! Syntes de ble kjempe fine Tror jeg glemte å ta bilde av de gamle som var der, men tror det er et syn dere ikke er hypp på å se... De var brune å ødelagt i trekket, med hull overalt. Så dette er vell en god forbedring? - SondreSolstad Denne helgen har jeg, (med hjelp av pappa) fått gjort MYE i båten! Helga startet med at vi var oppe å kjøpte gulvbelegg. Vi begynte å legge det, og fikk hjelp siden det var noe som ikke var lett i det hele tatt, og hadde ikke råd til å kjøpe nytt Vi ble ferdige ute i båten, og la alt ferdig på lørdag. Vi fikk motorkassen opp i båten igjen og monterte den fast. Så fikk vi satt på plass den nye stolen jeg kjøpte, og syntes den var liiiiiitt større i virkeligheten, siden den går litt over motorkassa, men det ordner seg. Ble bra forde! Jeg har også vasket skrogtrekket i hele båten, så nå er alt rent og pent. På søndag begynte vi med bordet inni cabinen, som vi skal lage av en 22mm kryssfiner plate. Den skal være nedfellbar slik at den kan slåes ned til hel seng. Vi fikk kuttet den til, men må på "byggern" å kjøpe lister til den i morra. Legger ut bilder av alt som er gjort, og hvordan det ser ut nå Gulvbelegget Fattern sliter seg ihjel, Sondre tar bilder.... ikke lett! Må jo si det ble bra. Stolen ferdig montert. Nye putene på plass! Litt måling å kutting av det nye bordet, må til. Ferdig kuttet. Skal legge ut bilde av det når det er ferdig med lister og alt! Kalesjen er sendt inn til sying av sømmene, for vi hadde vist ødelagt symaskinen vår om vi hadde prøvd selv... Så det gikk litt penger der og gitt, men da vet jeg vertfall at det blir ordentlig gjort. Ble lovet å få den igjen denne uken, så planen er å sjøsette "Kalle" til helgen. -SondreSolstad Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
M/S AIOLOS Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Vær nå forsiktig så ikke båten blir så bra at far din okkuperer den . Der hvor plater er missfarget, i kabin for eksempel kunne det med fordel vært pusset ned og lakket . Fin båt forresten og lykke til videre Link to post
sindrefs Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Dette blir supert!! Pass på å få inn et godt anlegg, det er obligatorisk, og hører liksom med, når en er under 25 år Link to post
SondreSolstad Svart 15.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Hei! I dag har jeg gjort ferdig bordet i cabin, som er laget av en 22mm kryssfineer plate. Bilde av hvordan den så ut når jeg starta ligger over. Slik ser bordet ut nå vertfall: Skal legge ut bilde når det har tørket og er satt på plass i båten. Holder på med å koble opp anlegget nå, og var en sa jeg måtte ha et skikkelig anlegg siden jeg er under 25år... Har satt inn to 5x5" høytalere med en 12" subkasse(250W...) og en splitter ny pioneer spiller(MVH-150 UI). Tror det er greit nok for en åpen snekke jeg Bilder av det kommer når det er ferdig. -SondreSolstad Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
sindrefs Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 (redigert) Hei! I dag har jeg gjort ferdig bordet i cabin, som er laget av en 22mm kryssfineer plate. Bilde av hvordan den så ut når jeg starta ligger over. Slik ser bordet ut nå vertfall: *bilde* Skal legge ut bilde når det har tørket og er satt på plass i båten. Holder på med å koble opp anlegget nå, og var en sa jeg måtte ha et skikkelig anlegg siden jeg er under 25år... Har satt inn to 5x5" høytalere med en 12" subkasse(250W...) og en splitter ny pioneer spiller(MVH-150 UI). Tror det er greit nok for en åpen snekke jeg Bilder av det kommer når det er ferdig. -SondreSolstad Høres veldig bra ut :P Redigert 16.Juni.2013 av sindrefs (see edit history) Link to post
SondreSolstad Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 I dag har jeg fått vært litt elektriker utenfor skolen. Har koblet opp det meste i båten, så når er det kun en batteriswitch som skal kobles til, så er det sjøsetting. (kobler det i morgen) Ferdig med litt "stæsj" . . Spiller koblet opp med bryter panel som styrer spiller, lys og forsterker. Lys under pleksiglass, hvor alle koblinger og ledninger ligger. Styres av bryterpanelet. Anlegget koblet ferdig med rød ledstripe over. styres av bryter Bordet i cabinen. Er nedfellbart slik at det blir stor seng over hele cabin. Bryterpanelet som styrer lysenene i cabinen. Se bildene under. Her er det en liten video av hvordan anlegget spiller slik det er nå. Er fortsatt ikke koblet opp sub'n og forsterker: https://www.facebook.com/photo.php?v=10200625148004703&l=6932032388350780839 -SondreSolstad Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
SoBo Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Dette blir knallbra Sondre. Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Imponerende! Du er bare helt rå! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn