Jump to content

Scanmar 35 eller Sweden Yacht 34?

Hador

Recommended Posts

Vurderer båtkjøp til turseiling. Har kikket litt på 2 forskjellige båter.

1) Scanmar 35 (Motor fra 1985, Pris 375 000,-)

2) Sweden Yacht 34 (ny motor i 2012, 10 år gamle seil, ny-natede teakdekk: Pris 475 000,-)

Heller nok litt mot Sweden Yacht siden denne har nyere motor, men liker godt Scanmar også.

Noe som har noen formeninger om disse 2 båtene? Hva ville dere valgt?

Redigert av Hador (see edit history)

Nytt teak dekk koster omkring 200k, det har en levetid på omkring 20 år. En ny motor koster omkring (over) 100k, levetiden varierer (min er fra 1982 og går som ei klokke), men....

Nye seil koster alt fra 20k og opp (ingen øvre grense nesten). Prisen blir jo lik med ny motor i begge, men du trenger kanskje ikke bytte motoren.

Jeg tror jeg ville gått for SY, bare navnet oser kvalitet. Det betyr noe de også, en følelse, hva den skal verdsettes til varierer.

Ole
S/Y Algol

Er det en SY 34 eller en SY C34? Hvis det er en 34 seiler den svært sakte, En C34 derimot seiler betydelig bedre.

Eller mener du SY 34 (C34) eller SY 340?

Den første 34-foteren til Sweden Yachts var egentlig skroget til en Comfort 34.

Sweden Yachts begynte å produsere "sin egen modell" i 1986 og den het da 340

Sweden Yachts 34 / C34 har et lystall på 1,13

Sweden Yachts 340 har et lystall på 1,18

• 1 måned senere...

Scanmar 35 har fin innredningsløsning. Men originalmotor må sees på som et minus. Ikke sikker, men tror disse kom med ferskvannskjøling i 85, så den kan faktisk godt fungere en del år til. Som nevnt over her, stooor forskjell på SY 34 og 340, og prisen sier meg at det er den gamle SY versjon av Comfort 34 du har sett på. Skulle det mot formodning være en 340 så løp og kjøp!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

• 1 år senere...

Dekket på C34 er stort. Her er alt teak, hyttetak etc.

Når dekket er ca 30 år er det mer enn nating som må til. Normalt er dekket da nedslitt og må byttes i sin helhet dersom godt/varig resultat. Kostnad ca 200.000.

Gamle dekk er også skrudd med noen 1000 skruer som kan gi lekkasje. Vær i den forbindelse oppmerksom på skjulte lekkasjer i sandwich/balsa. Dette kan svekke konstruksjonen vesentlig. En C34 med tvilsomt teakdekk bør ha en prisantydning som gjenspeiler dette. I dagens marked bør ikke denne være spesielt høy.

Redigert av fs (see edit history)

Hadde en 1983 C34 fra 1990 til 2001. Den seiler sikker enda. Byttet motor i den da den gamle skar seg. Teakdekke begynte å lekke rett før jeg solgte den. Båten er flott og solid, men når teakdekk lekker er det som en annen skrev ikke nok å nate om. Det er skrudd ned i glassfiberen og det kan være veldig vanskelig å finne lekkasjen. For eksempel, hvis man har plugget om noen skruer og skrudd skruene for langt ned for å få plass til pluggen kan slikt være helt håpløst å finne igjen. Så 30 år med samme teakdekk ville vært en showstopper for meg hvis ikke du får garanti for at dekket er tett. Her vil det være store forskjeller avhengig av hvor mye og hvordan den har vært brukt og ikke minst vedlikeholdt.

SY er fin den, men Scanmar er eller ingen dårlig båt. Kanskje ikke så godt profilert fordi den jo ikke selges lenger, men på den tiden begge var nye var ikke forskjellen mye å snakke om.

Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...