Jump to content

Mariner 6hk 4 takt som stoppar

Talilleboe

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Har nettopp kjøpt ein Mariner 6 hk 4 takt 2000 modell.... Denne starta lett og går fint men etter ei stund med belastning så stoppar den...

Når den berre tuslar og går på sakte er det ikkje noko problem .

Er stort sett lett å starte etter den stoppar, men ein gong iblant er det berre å gi opp å vente til motoren er kald... Då starta den med ein gong...

Er det nokon som har eit lite tips eller to.? Nærmar seg snart jollesesong....

På forhånd takk mvh Trond

Guest Kaptein Fredrik

Får motoren noen andre lyder før den stopper? Hvis den får noe mere kakling/tikking så kan det være varmgang som sailorboy mener.

Hvis ikke, så sjekk tennplugger at dem har fin og blå/lilla/hvit gnist. Er gnisten fin så har du problemer med bensinsystemet. Enten så er en kanal i forgasseren tett eller så har nok bensinpumpa sin membran tatt kvelden. Kanskje du bare har noe som tetter noe sted, eventuelt tett luftfilter.

Hei. Den har ein fin stråle med kjølvatn og er ikkje spesielt varm i forhold til andre motorar eg har eller har hatt. Men skal sjå på kjølekanalen.

Tennpluggen er ny og fin og har god gnist så det kan sjå ut til at en forgasserens må til.

Er det foresten nokon som har teikningar på denne motoren? Alltid kjekt å ha...

Takk for gode tips foresten..

Hei. Motoren er en firetakter ja.

Når den er kald går den veldig fint og kan gå lenge på passelig fart sjølv om den blir god og varm... Men om du belaster motoren ca 5 min så stoppar den.. Ingen ulyd eller forvarsel,.... Om du slakkar fort ned kan det same skje og eg trudde at det var så enkelt at den druknar i bensin.. Men det forklarar ikkje heilt at den skal stoppe plutselig når den går under belastning ?

Det grunnleggende er ren bensin, luft tilførsel og god tennplugg, inkludert tennplugg kabel og hette. Om du har sjekket disse ville jeg sjekket oljenivået på motoren. Kjølingen er tydeligvis OK.

Om du bruker ekstern tank har noen også erfart problemer med pumpeblæra på bensinslangen. Den ser OK ut, men funker visstnok ikke. Enkelt å bytte. Biltema har.

en ved hytta vår og har en liten Mariner som stopper etter en stund.. han har rensa forgasser og alt som er, men ingen bedring. bruker den ikke lengre. har bytta ut med Yamaha og Suzuki! det er dog 2takter da.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...