Jump to content

Hardangerfjorden på 5 dager i Pinsehelga. Hva bør vi få med oss?


Erik

Recommended Posts

Sitter og planlegger tur til Hardangerfjorden i en litt utvidet Pinse helg i mai.


I praksis starter vi på Leirvik, Stord (kona mønstrer på der om kvelden 15 mai når flaggruta fra Stavanger ankommer) og så mønstrer hun av der igjen den 20 mai i tide til å rekke flaggruta tilbake til Stavanger i 18 tiden. Det er i praksis ca 5 dager det, og på den tiden ønsker vi å oppleve litt av det Hardangerfjorden har å by på, men vi er usikre på hva som bør prioriteres når vi først er der ?


Farten vår er ca 5 knop i praksis. Er det seilvind er vi nok klar for lange dager ombord og å betrakte Hardangerfjorden primært fra cockpit, men jeg vil tro at det blir mye motorkjøring inne i en trang fjord, og da blir vi erfaringsmessig lei etter noen timer, så en dags etappe på 20-30 Nm er nok mest realistisk selv om vi kan dra på med lenger etapper hvis det er verdt det. Ser da at vi uansett ikke rekker over alt vi burde/hele fjorden på de dagene, så vi ønsker noen råd om hva som bør prioriteres.


Ser at det er tre løp i fjorden, Granvin, Ulvik/Eidfjord, og den lange leden inn til Odda. Vi rekker ikke alle, men hvilke(n) vei(er) bør vi prioritere ? På kartet ser veien inn til Granvin trang og bratt og spennende ut, men er de andre fjordarmene like spektakulære ? Er naturen på vei helt inn til Odda verdt den lange seilasen, eller er det like fint lenger ute ?


Vi er mer opptatt av natur enn kultur så vi vil se bratte fjell og fruktblomstringen (er ikke midten av mai grei tid til det?) heller enn gamle hus, men litt av alt er ikke å forakte … Og litt god gammeldags Nasjonalromantikk på selveste nasjonaldagen er nok ikke helt feil. Hvor bør vi satse på å ligge på 17 Mai for å få litt høytidsstemning og se ett par Hardangerbunader? Alternativene i forhold til avstand er vel Rosendal, Jondal, Norheimsund/Øystese eller Granvin. Hvor er det mest festivitas på nasjonaldagen av disse mon tro?


Oppleves Hardangerfjorden best fra båten, eller bør vi ligge over noe sted og prioritere fot/sykkel/buss tur for å få med de flotteste opplevelsene isteden for?



Ble fryktelig langt innlegg dette , men essensen er at vi ønsker tips om steder og opplevelser vi bør få med oss i Hardangerfjorden !!

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Når det er damer ombord, må man legge inn minst en shoppingdag, f.eks. i Odda. Men Sørfjorden er lang og kjedelig. Legg båten i Sunndal og ta bussen (15-20 min) til Odda. I Tyssedal, like ved Odda, er det et museum som kan være verdt å få med seg. Ellers må Fartøyvernsenteret i Nordheimsund inn på besøkslisten. Det anbefales et besøk på Turistkontoret på forhånd. Det finnes mange brosjyrer fra dette området. God tur!

Link to post
Share on other sites

Jeg er så heldig å ha en kone som faktisk trives bedre på pubben (og i båten) en på shopping, så bortsett fra matvarer er ikke butikk viktig for oss :wink:

 

Men jeg leser svaret ditt dithen at å seile til Odda for selve turen ihvertfall ikke er noen vits ? Hvor er det finest i Hardanger fjorden da ?

Hva er selve indre fileten/hvor er det de tar bilder til postkortene? (Hvor var det Tiedemann og Gude var på sommerferie :lol: )

Hvor får man best beskue fruktblomstringen?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

På meg virker det en tanke ambisiøst å dra helt til Odda.

Avstanden Leirvik - Odda tur/retur er ca 160nm(på kartet). Med 5knops fart bruker dere 32 timer, eller 3 dager med 10 timers etapper.

Mitt tips: kom dere til Norheimsund den 16.(kanskje mulig å få plass da) og vær der på 17.mai.

Dra så eventuelt til Ullensvang/Lofthus 18. for å se blomstringen i Hardanger, og så er det på tide å dra hjemover.

Be om å få tilsendt en turistbrosjyre!

God tur!

Link to post
Share on other sites

Du må reise innom Agatunet. Norges eldste klyngetun. Du får samtidig med deg blomstringen og de fleste prospektkortene er tatt på Aga og Lofthus.Dronningkaien er fin å legge til. (kaien er oppkalt etter Dronningen som ofte er der på besøk) Lofthus har musikkfestival i pinsen.Klassisk musikk.

Link to post
Share on other sites

Husnes, Uskedalen, Rosendal og Jondal er greie plasser i ytre del av fjorden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fjeldbergsund, Husnes, Nordheimsund, Herand, Rosendal. Om du vil langt inn då anbefales Ulvik. Granvin har ingen gjesteplasser ennå, og kaien er for høg å ligge ved. Naturhavnene på Romsa er absolutt verd besøk. Er jo ikkje Hardangerfjorden då, men fint er det.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Selv om gamle hus ikke var prioritert. Om dere seiler innom rosendal så ville jeg gått opp til baroniet for en kopp kaffe i hagen (om de er åpen da) og satt meg ned og sett opp/bort på fjellene. Og hagen er veldig romantisk... :-) De har også et skur med gamle båter som er ok å ta en kjapp titt på.

 

Ang selve seilinga så har jeg opplevd at det går fra fin seilas med alle kluter til stormfokk på et blunk. Været kan komme ekstremt raskt ned fjellsidene og langs fjorden. Så det er et poeng å ha det i bakhodet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og om dere seiler til Nordheimsund så kan dere ta en kjapp buss (får en tro) og gå under fossen. Ikke akkurat uberørt natur men en slags naturopplevelse er det jo, selv om en går i kø med japanske turister osv.

 

Til tross for Nordheimsund så vil jeg slå et slag for Øystese. Når vi/jeg kjører til vestlandet så foretrekker jeg å stoppe der fremfor Nordheimsund. Der Nordheimsund føles litt stort og stygt (alt er relativt) så syns jeg at Øystese fortsatt har en mer lokal følelse og tempo. Klarer ikke helt å sette fingeren på det men jeg stopper heller i Øystese enn i Nordheimsund. Og ligger dere der så ville jeg prøvd å komme meg til Skårsvatnet, som er en opplevelse da det svømmer mengder av svære "gullfisk" der (er egentlig ikke gullfisk, det er en egen art, men en karpe variant, mon tro om det er gullvederbuk det er?). Populær badeplass så om det frister kan man svømme blant karper, eller bare ha det gøy med å mate inn svære stimer ved hjelp av brød.

 

Går vel kanskje ingen buss helt frem. Men vil tro at det går en buss til Fyksebrua, og veien derfra og opp til Skårsvatnet er en flott naturopplevelse, svingete og bratt og en utrolig utsikt ned i fjorden. Tror det er grei gåavstand om dere er i ok form.

 

Edit: surrer med navn på noen plasser her...

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Innen jeg somlet meg til å svare er jo svært mange gode tips servert. Om Odda/Tyssedal er av interesse synes jeg Dreamer sitt forslag om å legge seg i Sundal er en god ide. I Tyssedal kan dere besøke vannkraftmuseet eller ta en tur på via ferrata om dere er glad i høyder. I Sundal er det en fin spasertur til Bondhusvatnet der du har utsikt til breen.

 

Av de stedene som setter meg mest i nasjonalromantisk modus er Rosendal, Herand, Lofthus/Ullensvang, Kinsarvik og Ulvik. Ville ikke gått lenger ned Sørfjorden enn til Lofthus, burde være fin nok blomstring der.

 

For 17. Ville jeg valgt Rosendal eller Norheimsund, der burde det være nok folk til å komme i feststemning. Om det blåser ville jeg lagt i Uskedalen heller enn i Rosendal, det er kort vei med buss. I Norheimsund er det en fin gjestehavn med alle fasiliteter på kaien, pol, butikk, bespisning og sikkert et greit nok utvalg av andre butikker. Der kan man i tillegg til fartøyvernsenteret besøke Steinsdalsfossen, man kan gå på baksiden av den og se ut gjennom fossen.

 

Vil man se litt særpregede hoteller og kanskje spise vil jeg nevne Sandven hotell i Norheimsund, det gamle hotellet i Utne, Ullensvang hotell, eller Brakanes hotell i Ulvik som gode alternativer.

 

Om dere vil opp på breen er sikkert Jondal beste utgangspunkt, har dere med barn vil nok Mikkelsparken i Kinsarvik være populær. Ser også at det er "siderslepp" i Ulvik 18.05, det burde bli en bra "pubcrawl".

 

Er ellers veldig enig med både Wiking26AC og JGH sine havnevalg.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en flott tur! Får bare håpe at dagens oppslag i Aftenbladet bommer.... :worry:

 

http://www.aftenbladet.no/vaeret/Ikke-Hardanger-blomstring-for-i-juni-3155005.html

 

De har tatt feil før, og fruktblomstringen er fantastisk :yesnod:

Det var da som pokker :headbang: Håper de tar feil :pray:

 

Takker for alle innspill så langt :thumbsup: .

Skjønner at vi får en travel Pinse, og at man må gjøre noen prioriteringer.

 

Tror vi går for Nordheimsund 16 Mai som anbefalt, og litt 17 mai feiring der før vi fortsetter utpå dagen. Er neppe buss opp til fossen den dagen, men det hørtes veldig kjekt ut så det må sjekkes ut....

Da usikker på om vi skal dra innom Ulvik, eller rett til Lofthus 17 mai. Agatun så også flott ut så 18 mai blir nok tilbrakt i de trakter. Dette blir da snu punkt.

9 mai bør vi nok komme oss tilbake til minst Øystese / Jondal tror jeg for ikke å risikere å komme for sent til Leirvik den 20 mai.

Høres ikke det ut som en grei plan ?

Pokker.... Blir travelt dette.... :blush:

 

Blir litt væravhengig også dette så klart, men da har vi i hverfall ett utgangspunkt.

 

Ser da at vi har hoppet over ganske mange anbefalinger. Stedene i ytre del har vi vært innom noen av før, og blir sikkert flere sjanser senere på vei forbi nordover også, så vi nedprioriterer disse i denne omgang tror jeg. Granvin, Botnen og lenger inn enn Aga kutter vi ihvertfall da. men oppfatter at Ulvik er verdt turen, hvis vi rekker og det er vær til det. Folgefonna tror jeg også må utgå pga tid selv om det sitter langt inne ....

 

Ahhh.. En god måned nå, så er vi på tur :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Botnen har en liten gjestebrygge med grillmuligheter og et sanitærbygg ved den gamle skolen. I underkant av to timer fra Nhs i 5knop.

Litt innenfor Fyksesundbrua ser det ut til at man kan leggetil ved Porsmyr og gå opp bakken til Gullfiskdammen som har vært omtalt tidligere.

Botnen er en fin trang fjord med fossefall og bratte fjell, gode muligheter for en fjelltur. På østsiden av fjorden, rett før man kommer til Botnen

er det en liten brygge, derfra kan man gå opp stien til Skåro. En ensom gård med en enslig gammel mann kjent fra Der ingen skulle tru.... han setter nok pris på et besøk.

Steinsdalsfossen er vel en typisk turistplass men turen på østsiden av Movatnet er fin den, og det er jo litt morsomt å gå bak en foss da

 

 

Velkommen

Redigert av gasebo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...