Jump to content

Hardangerfjorden på 5 dager i Pinsehelga. Hva bør vi få med oss?


Erik

Recommended Posts

Botnen er en fin havn. Derfra kan man rusle innover. Da vi sist var der var det en veldig bra restaurant på en av gårdene oppe i dalen. Vi hadde bestilt mat/ bord i forkant (mors 90-års dag), men jeg er ikke sikker på at det fungerer med "drop-in" og å bestille mat. Betaling i havnen er av typen "Legg penger i konvolutt", mitt synspunkt er selvsagt at man betaler det selv om risikoen for å bli oppdaget om man ikke gjør det er begrenset.

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da setter jeg snart avsted. Reiser i morgen etter jobb.

 

Værmeldingene er ikke de beste. Kuling over Boknafjorden og sletta, og regnvær opp i 11 mm utover i uka. :diving:

Blomstringen kan vi vel også se langt etter, er jo såvidt påskeliljene blomstrer enda.. :worry:

 

Gleder meg veldig til å dra på tur uansett da, selv om forutsetningene kunne vært bedre :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Og jeg er stort sett i mål med utfordringene på jobb Erik, så mønstrer på i morgen. Så får vi prøve å ta fartsrekort i kulingen :-) Kjenner jeg og begynner å glede meg til ankerdrammen i morgen kveld.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

 

I praksis starter vi på Leirvik, Stord (kona mønstrer på der om kvelden 15 mai når flaggruta fra Stavanger ankommer)

Hei Erik!

 

Så ikke tråden din før nå. Når ankommer du Leirvik, eller er du der allerede?

Jeg oppholder meg som kjent på Stord for tiden. Hadde jo vært hyggelig å sagt hei :smiley:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Er nok redd det stemmer at blomstringen er utsatt i år... Har pendlet gjennom hardanger i hele april og det har snødd og sluddet helt frem til månedsskiftet.

Vakkert er det i det meste av hardanger, men det er Sørfjorden som er vakrest spør du meg, for der ligger frukthagene tett i tett langs begge sidene av fjorden nesten helt inn til odda. Fjellsidene er bratte og høye og kontrasten mellom fruktblomstringen langs fjorden, bratte fjellsider og hvite fjelltopper er ubeskrivelig. Siden blomstringen er utsatt så hadde jeg vurdert å ta turen inn til Eidfjord. Kjeåsen med sin historie og gangvei er spektakulær, og Vøringsfossen er heftigst nå under snøsmeltingen. En kikk på undersiden av den gigantiske Hardangerbrua får dere også med dere. Ulvik og Osafjorden er også rett i nærheten og absolutt verd en tur. Det er en grunn til at det er hit cruiseskipene reiser. Inn til Granvin hadde jeg ikke reist, der finner dere bare et gigantisk sagbruk.

 

http://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen1/dvna20000312/04-09-2012

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Erik!

 

Så ikke tråden din før nå. Når ankommer du Leirvik, eller er du der allerede?

Jeg oppholder meg som kjent på Stord for tiden. Hadde jo vært hyggelig å sagt hei :smiley:

Bra du oppdaget det da, og stod på brygga og tok oss i mot da vi kom :clap:

Takk for sist :yesnod:

 

Oppdatering, takk! :-) Hvordan var Boknafjorden? Gikk det greit over Sletta?

Det var kuling men medvind oppover over Boknafjorden, så det gikk som ei kule. Normal toppfart er 7,2 knop, men vi holdt nok en jevn fart på nærmere 8 og var oppe på 8,5 i surfene, jeg og Onkel Ove fra forumet her. Var skikkelig gøy å se hvordan båten koste seg i slike forhold. Friskt men gøy :thumbsup:

 

Sletta og Bømlafjorden var tam, flat, grå og vindløs og jeg motorkjørte begge veier :worry:

 

Hardangerfjorden innfridde virkelig forventningene, til tross for manglende blomstring. Ett knallvær som kom litt overraskende på oss (vi hadde 3 par ull stilongsett, og tre par regntøysett hver, men ikke en eneste shorts :lol: ) gjorde nok sitt til at det ble ekstra bra, men jeg må si det var flott innover.

Turens høydepunkt var nok Botnen. Vi var i Lysefjorden med svigermor helga før vi dro, men Botnen var mer imponerende den synes vi.

I Botnen var det derimot for mye vind til å ligge trygt synes vi, og vi så ikke syn på å bakse i kuling motvind videre mot Lofthus heller, så vi snudde der og benyttet heller sjansen til litt fabelaktig medvinds seiling utover igjen, og med løfter om å komme snart tilbake, for det var virkelig fabelaktig flott i Hardanger !!

 

Vi tenker en helg for å se blomstringen allerede neste vår, men da kanskje i bil, og i indre/andre deler en det vi tok i år.

Når er beste/sikreste tiden for blomstringen tro :confused:

 

Her er noen bilder fra turen :

17 mai toget i Norheimsund passert gjestehavna flere ganger :

bilde

Steindalsfossen (var det det den het?) :

bilde

Folgefonna skimtes mellom fjell og skyene :

bilde

En flott foss i Fykesund/Botnen området :

bilde

Enda en flott foss fra ett høyt fjell i Botnen området :

bilde

Dette er også på vei inn til Botnen. Virkelig storslagen natur :

bilde

På vei utover i medvind og sol. Det var så flott utpå at vi ikke stoppet før vi kom til Uskedalen, og måtte bremse for å spare litt til neste dag :lol:bilde

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...