Jump to content

Seile til Danmark med små barn og hund


misshyper

Recommended Posts

Vi tenkte på å seile lengre enn vi har gjort tidligere i år og funderte på å seile til Danmark. Da fortrinnsvis fra Sverige. Har endel spørsmål jeg lurer på i forbindelse med det da vi er usikre på om det er så lurt rett og slett. Når vi er ute i mye sjø blir barna redde. Og det er jo ikke noe hyggelig. Hvor lang er overfarten fra Gøteborg til Skagen feks? Om vi seiler i 5-8 knop? Hva kan vi forvente når det i utgangspunktet er varslet bra vær? Er det noen som har noen bedre forslag til hvor det er lurt å gå over hen? Vi seiler en Maxi 999 (33 fot) som jo er litt liten men meget sjødyktig. Bør vi holde oss i Norge-Sverige?

 

Litt om oss, vi har seilt litt i noen år i svigerfars båt. Mannen min er oppvokst i seilbåt og er en habil seiler. Jeg har vært med de siste 14 årene og elsker det jeg og. Men etter at vi fikk barn ble turene færre og første langtur tok vi i fjor, da til Sverige. Over til Koster møtte vi på mye sjø og barna var redde. Dette tenker vi på. Vi var ikke helt komfortable selv heller selv om vi vet at båten tåler det godt!

 

Er det noen som har noen gode reisetips? Alle gode råd mottas med takk :-D

Link to post
Share on other sites

Fra Marstrand en fin dag med lite vind, regner man vel med rundt en 5 timer. Kulingdagene (motvind) er ikke så hyggelige for noen og slitsomt.

 

Det er i alle fall slik at en seiler uten land i sikte kun en halvtime/ time. og Danmark er hyggelig og spennende å dra til.

Vi har vært over med små tidligere uten engstelser med en del gammel sjø ( vindstille dog). Mulig vi skal over i år også om det skulle falle seg slik, kunne vi sikkert seilt sammen for ekstra trygghet. vi har 3 små nå.

 

Ser at du er fra Buskerud også. :-)

 

Send en PM om interessant, så kan en se om det passer seg.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke dele det i to etapper og ta turen via Lesø. På en annen side har jeg inntrykk av at mange ikke omtaler Skagen som en barnevennlig plass, noe derimot Lesø har fått bedre skussmål for.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Seiler dere fra Gøteborgs sødre skjærgård (Styrsö, Vrångö, Vinga fyr) så er det ca 30 nautiske mil til Østerby Havn på Læsø. Deretter evt Vesterø havn på Læsø eller Skagen eller (siden dere har småbarn) Sæby. Da blir det overkommelig strekning (6 timer) hvor man kan være rimelig trygg på værmeldingene.

Det viktigste er kanskje å følge værmeldingene nøye og sørger for at man har tid nok til å vente på været når man skal tilbake til Sverige.

God tur og lykke til !

Link to post
Share on other sites

Ja det hadde vært lurt å seile sammen med noen! Vi tenkte å starte ferien 28-29 juni og så seile mot Sverige. Så når vi ankommer Marstrand er jeg usikker på, vi har virkelig ikke lagt opp noen plan i det hele tatt :-) Men kan vi ikke holde kontakten da? Når tenkte dere å seile over?

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet. Hadde først og fremst vent barna til sjø, jo mere man er utpå og i gradis dårligere vær- jo fortere tilpasser barna seg og blir trygge. Det er også viktig som voksen og være trygg og selsikker, frykt og engstelse hos de voksne smitter umiddelbart over på barna.

Så sant det er mulig bør barna også få små oppgaver underveis slik at de er en del av seillaget ombord, husk mye skryt og oppmuntringer.

 

Ellers bør turen legges opp fleksibelt slik at man ikke må trosse vær og vind unødig. Ta heller omveier og ligg på været kontra harsadiøse maratonseilaser. Har man barn mener jeg at turen må legges opp på deres premisser. Skagerak kryssing eller ei.

Link to post
Share on other sites

Med barn ville jeg anbefale Læsø framfor Skagen. Østerbyhavn er veldig bra. Sjekk værmeldingen så går det nok fint.

 

Imidlertid, husk de nye reglene for ormekur til dyr. Du må til vetrinær ved ankomst både til Sverige og Danmark for å gi dyret ormekur. Det samme tror jeg gjelder ved retur til Norge. Dette er bestemmelser som er gitt for å unngå spredning av en parasitt som kan overføres til mennesker, og som i tilfeller kan være dødelig. Snakk med en vetrinær, så får du første hånds opplysninger.

 

Det er noe dritt om hunden din ikke har de riktige papirer ved utreise, besøk i andre land, eller retur til Norge, da settes hunden din i karantene noen måneder. Ikke spesielt hyggelig for hunden eller deg, og ikke minst kostbart. Med litt undersøkelser og god logistikk er det lett å unngå.

 

Myndighetene i alle land er såvidt jeg har forstått veldig nøye med at reglene overholdes, fordi denne parasitten kan mennesker få i seg ved å spise for eksempel bær i skogen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Tok følgende rute med barna for et par sesonger siden, og den kan anbefales:

Først til Göteborg og Lilla Bommen, besøk på Liseberg og annet. Derifra er det en grei dagstur til Læsø. Fint sted for barna med minigolf og sandstrender. Deretter over til Fredrikshavn. Her er det badeland på hotellet og moro å være barn. Så kan du gå tilbake via Skagen til Marstrand, trolig med vinden aktenfor tvers...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hanto: Barna er godt sjøvante, de har jo seilt siden de var babyer men bare vært på en langtur. Eller så tar vi jo noen korte turer før vi legger nesen sør-øst :-) Og nei, vi er ikke av typen som tar unødvendige sjanser. Vi legger opp turen med plan A-B-C osv.

 

Festina Lente Da tror jeg vi satser på Læsø, der er det jo så fint! Ja vi er klar over reglene for dyr over grensen, så alt skal være i orden. Takk for tips :-)

 

Bidevind: Jeg fikk forslag om Marstrand, rett nord for Gøteborg.. Takk :-)

Link to post
Share on other sites

Ja det hadde vært lurt å seile sammen med noen! Vi tenkte å starte ferien 28-29 juni og så seile mot Sverige. Så når vi ankommer Marstrand er jeg usikker på, vi har virkelig ikke lagt opp noen plan i det hele tatt :-) Men kan vi ikke holde kontakten da? Når tenkte dere å seile over?

 

Burde vi hatt en eller flere egne tråder for koordinering av samseiling (og sammotring) i sommer? Én tråd pr. distanse eller én tråd pr. "avgangshavn" for å melde interesse og holde seg oppdatert på datoer? Det er sikkert mange som er interessert i å kunne seile sammen med andre på nye strekninger hvor man ikke har vært før. Datoer vet man kanskje ikke før det begynner å nærme seg, på grunn av forskjellig ferieavvikling, varierende vær og alt mulig annet som kan påvirke turen, men hvis de som er interessert legger ut datoer etterhvert som det begynner å bli spikret så har andre noe å forholde seg til.

 

Vi er to voksne og to små (3+7 år), som hadde tenkt oss til det store, skumle utlandet for første gang i år. Jeg har seilt mye tidligere, mens mor og barn er relativt ferske. Håpet er 3 ukers tur og kanskje Danmark, men 2 uker tur litt ned i Sverige er ihvertfall oppnåelig. Vi har hatt distansemessig kortere turer tidligere (Verdens Ende som lengste, tur/retur Asker på 9 dager). Fra venner vet vi at det er en stor fordel å kunne seile noen strekker sammen med andre, og også gjerne koordinere treff på land innimellom nedover kysten så barna har noen å leke med innimellom.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70, god ide :-D

 

Våre er 5 og 8 år :-) Seiler fra Asker vi også, forhåpentligvis 28.06. Vi forflytter oss sakte men sikkert nedover. Noen dager korte strekker, andre dager lengre, avhengig av alle mulige ting :-) Hadde jo vært fint og sett her når det nærmer seg Marstrand om noen er i nærheten!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Som unge var jeg/vi aldri redd for sjø, likte godt å ligge nedi båten og kjenne suget i magen, men om de voksene var det så ble ungene det også. Er vel egentlig mye mer redd for sjø nå enn som barn... så om jeg nå kommer ut i sjø (eller andre utfordringer) med egne unger så er det å virke trygg og uredd ekstremt viktig for å ikke skremme ungene uten grunn.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin, vi er sjeldne urolige ombord altså. Skjedde en gang og det merket ikke barna. Vi var vel ikke redde heller, men slitne og sjøsyke barn preget turen men vi holdt humøret oppe ved å spise kjeks og kikke på fiskebåtene. Og vi hadde jo hele tiden land i nærheten så vi kunne gått inn ved behov. Det var aldri skummelt sånn sett. Det blåste ganske hardt. Men vi var trygge på båten. Den hadde ingen problemer. Men vi oppsøker ikke sånt vær. Og barna er tøffe og sjøvante. Men vi har ikke lyst til å gå over i lignende sjø. Så det var derfor jeg startet den tråden her, egentlig så lurte jeg på om det er flere meter høye bølger veldig ofte på den strekningen. For da blir vi i Sverige ;-)))

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

For all del, skjønner absolutt problemet, og er sjøsyke i bildet så blir det ikke bra. Man er jo på ferie for å ha det fint :-) Fint vær kan en ha på de fleste strekk, men kortere dess større sjanse for at været holder.

 

I likhet med de andre så ville jeg gått via Læsø om jeg hadde unger ombord. Da er distansen så kort at det er stor sjanse for å treffe på værmeldinga. Lengre distanser i åpent hav ser jeg litt på som "voksentur", uten å ekskludere ungdom da selvsagt.

---------------

 

Husker selv at foreldrene mine engasjerte oss unger i selve seilinga, skjønte det ikke den gangen men det var nok sikkert for å slippe mas og unngå at vi ble sjøsyke osv. Skulle ikke så mye til. Ble ofte satt til å følge med på lusa i storseilet, følge med at det ikke ble innslag i fokka, følge med windexen, loggen, lage sånne fine sirkelgreier av skjøtene osv. Og selvsagt styre skuta så snart vi var sterke nok til det (rorkultbåt, kunne bli ganske tungt).

 

Men husker også at mamma kunne bli redd for sjø og vær, og merket vi at hun var engstelig så ble vi det også, med en gang. Det er vel bare sånn det er. :-)

----------------

 

En annen ting jeg husker fra barndommen i båt var seilturer og regatta med pappa (pluss mannskap) hvor båten ble seilt alt tømmer og tøyler kunne holde. Da lærte vi ungene båten å kjenne på den måten at vi visste at den tålte hva som helst av seiling, selv om det eneste vi fikk gjøre var å sitte på ripa og rydde opp nede fordi alt hadde rast utav hyller osv :-) Husker jeg ble veldig imponert da de seilte som noen duster med alt for mye seil opp og ene mannskapet (jolleseiler) gikk på skutesida utenfor rekkestøtten når han skulle frem på dekk da det var enkleste veien frem :-)) Og også det jeg opplevde som vill medvindseiling som endte med broaching og annen morro. Var nesten alltid jolleseilere som mannskap og de kjente jo ingen grenser, full gass.

 

Slik "tulleseiling" oppleves jo trygt når en er i kjente farvann sammen med andre båter og jeg tror det er en svært god forberedelse som gjør at en føler seg trygg på båt og mannskap på andre seilaser.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har noen gode reisetips? Alle gode råd mottas med takk :-D

 

Prøv en dagsetappe utaskjærs på vei nedover, f.eks. Koster -> Väderöarna.

 

Sørg for å ha god tid så dere kan unne dere å ligge værfast et par dager når dere skal tilbake. Hvis vindretningen ikke er optimal, vurder å gå over til Norge isteden, det går veldig fint å seile om natta, og da sover jo unger.

 

Prøv å få med dere Anholt, men det behøver jo ikke skje første gangen.

 

Som flere andre sier; følg med på værmeldingen, vurder også om dere er inne i en periode med forutsigbart vær, eller om meldinga har bommet ofte før dere drar over.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så det var derfor jeg startet den tråden her, egentlig så lurte jeg på om det er flere meter høye bølger veldig ofte på den strekningen. For da blir vi i Sverige ;-)))

Sjøen kan være litt "bratt" i området rundt Skagen pga. strømforholdene. Hvis dere ligger og venter i flere dager på å krysse over pga. vind, så vil det sef. fortsette å være bølger hvis dere ikke venter enda lengre, til sjøen har fått lagt seg.

Link to post
Share on other sites

Der findes nok ikke den danske sejler som ikke er blæst inde på Anholt eller Samsø...jeg hører i hvert fald mange historier. Begge øer ligger ret udsat og vejrmeldingen er alfa og romeo - alternativt skal man kunne være fleksibel når det gælder afrejse.

 

Skrækscenariet er at SKULLE videre mens vejret er knap så godt og man derfor havner i en situation der gør fremtidige sejlferier tvivlsomme...for at sige det på den måde. Når man forlader skærgården er man jo ikke i Kansas mere, for at citere en kendt film. Så stabilt vejr eller god tid skal til hvis man vil ud på Kattegat. Det er min erfaring. Og andres...

Link to post
Share on other sites

Ja vi får beregne god tid, tenker vi seiler så fort vi kan ned til Sverige slik at vi har god tid for å komme over begge veier :-) God ide å seile fra Koster til Väderöarna også :-) En lang tur da. Men god test det. Er vel ikke så langt unna i strekning heller?

Link to post
Share on other sites

Ja vi får beregne god tid, tenker vi seiler så fort vi kan ned til Sverige slik at vi har god tid for å komme over begge veier :-) God ide å seile fra Koster til Väderöarna også :-) En lang tur da. Men god test det. Er vel ikke så langt unna i strekning heller?

 

Seiler du rett vestover til Læsö blir det vel nesten samme distanse, Marstrand - Skagen er nok litt lengre, men ikke veldig mye. Man trenger ikke ha en så lang "prøveetappe" heller, sikkert en firbent som er enig i dét. Väderåoarna er fint å få med seg uansett. Det går an å vurdere overfart om natta også, det er utrolig fint, og kanskje likegreit for gratispassasjerene å få sove seg over ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange fine forslag til hvor man skal ta over til Skagen, men siden de skal over med en SEILbåt så er det vel først og fremst vindretning og værforhold som bestemmer hva som er "best". Det er bedre å gå på litt romme skjøter fra Koster enn og nikrysse over fra Gøteborg. Man bør selvsagt ha passende mannskap for et lengre strekk. Om sjøen er rolig kan kanskje en autopilot bidra på turen, men ikke regn med det.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

SEILbåt så er det vel først og fremst vindretning og værforhold som bestemmer hva som er "best".

 

Så sant, så sant, tror de fleste med seilbåt er klar over dette ... den vanligste fella er vel å beregne for dårlig tid tilbake, man er "egentlig" værfast f.eks. på Læsø eller i Skagen, men så "må" man legge ut likevel for å rekke hjem. Det er ikke hyggelig, særlig ikke for barn og hunder. Og som sagt, er vindretningen helt feil, kan man velge å seile tilbake til Norge fra Skagen istedenfor til Sverige. Det tar lengre tid, men nattseilas kan være en fin løsning på dét. Det beste rådet jeg kan gi er å følge med på værmeldingen i forkant og gjøre seg opp en mening om den er til å stole på, noen ganger er værtypen veldig foutsigbar, andre ganger ikke.

Link to post
Share on other sites

Nå begynner vi å nærme oss en alder der barnebarn vil kunne være en mulighet å ha med på tur om et par år. Vårt valg ville vært å seile sydover langs svenskekysten, eksempelvis syd til Donsö. Flott og barnevennlig havn. Ikke biler, kun mopeder etc. Deretter pleier vi, avhengig av vindretning, å seile over til Lesø, Østerhavn. Proff havnekaptein av det servicevennlige slaget. Meget barnevennlig område. Vi seiler en del utenom den vanlige sesongen. Derfor er Skagen et hyggelig alternativ. Men med småbarn og ferietid, så ville jeg ikke dratt dit. Da er det bedre å reise til en av plassene syd for Skagen, eks. Sæby, og heller ta lokaltoget opp dit. For Skagen er en flott plass. Fra Donsö til Lesø kan man vel regne ca. 8 timer i vanlig daffefart.

Link to post
Share on other sites

Donsö. Flott og barnevennlig havn. Ikke biler, kun mopeder etc....Sæby, og heller ta lokaltoget opp dit.

 

Tok nettopp en spasertur på Donsö, ligger jo inne på Google Streetview :) Sæby skal prøves i år. Ellers er vel en tur ut på "tuppen" et must om man seiler med barn, duppe den ene tåa i Skagerrak og den andre i Kattegat ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...