Jump to content

Seile til Danmark med små barn og hund

misshyper

Recommended Posts

Er man redd for at det skal blåse opp for mye kaster man loss tidlig på morgenen. F.eks. når sola står opp ved 05-tiden. Som regel er det da helt vindstille (er det ikke det kan man regne med mye vind utover dagen). Regn med å motre frem til kl. 08-09 på morgenen før det kommer en seilbris, men da er man snart fremme på Østerhavn/Læsø hvis man drar over fra Marstrand/Gøteborgtraktene.

... først og fremst vindretning og værforhold som bestemmer hva som er "best". .

Helt enig !

..Det er bedre å gå på litt romme skjøter fra Koster enn og nikrysse over fra Gøteborg. ..

Også helt enig. Men den fremherskende vindretningen i dette området på sommeren er Syd-Vest, så sjansen for å få en gunstig seilas er større jo lengre syd man er.

Vi pleier å gå sydover inntil værmeldingen tilsier en behagelig overseiling.

Ofte har vi da havnet i Göteborgs skjærgård før vi går over.

Det mest "usikre" mannskapet bestemmer.

Mange flotte forslag! For tilfelle dere er nye på svenskekysten bør dere forberede dere på havnekappløpet. I juli er de svenske havnene som regel fyldt opp kl 14. Å prøve på Väderöarna er gambling med tanke på plass.

Danmark er annorledes, der er det plass enda det virker fullt. Skagen har masse muligheter også for barn, Sæby er flott, velbesøkt av Princess'er med mange etasjer. En meget rolig havn derimellom er Aalbekk.

Nå er det noen år siden jeg hadde seilbåt, og er kanskje preget av det, men med den barne-alderen dere har ville jeg vurdert - som noen allerede har foreslått - morgenseilaser. Selvom det medfører kjøring på motor for en god del. Vi gjør det selv når vi skal tilbakelegge lengre distanser; legger fra i kl 05-06 tiden om morningen. Da får fruen og jeg noen timer med kaffe og flatt vann / havblikk før barna våkner (7, 9 og 10 år). OG vi kommer frem til havn mens det fremdeles er rikelig med plasser å velge i, og før det rekker å blåse opp. Dersom dere likevel skal reise på dagtid kan det være greit å prøve Doc-spot systemet for å være sikret en plass om dere planlegger gjestehavner nedover i Sverige.

Vi kjørte Kosterfjorden sydover i fjor i kuling. Det gikk veldig fint en stund, men så ble bølgene veldig krappe og høye en stund, og det opplevde ikke familien som noen koselig tur, selvom Koster-Tanumstrand ikke var så langt. Sånn sett i ettertid var det egentlig ganske unødvendig å legge ut i kuling. Men vi skulle jo bare et lite stykke....

Vi har også snakket om Danmark, men vi har ikke kommet oss så langt ennå. Vi begynte nedover Sverige i fjor, men det blåste så mye av vi dro fra Tanumunstrand grytidlig en morgen og over til Kragerø og fortsatte på norskekysten i stedet. Reiste da sammen med en seilbåt med hund, og der var Tanumstrand-Kragerø på grensen av hva bikkja ville holde ut uten do-besøk.

Nå har jeg selv ikke vært i Skagen i ferien med båt. Men de jeg kjenner som har vært der advarer sterkt nok om nattebråk, så jeg har strøket det av listen som feriemål med barn når jeg selv ikke skal på fest. Noterer derfor med iver alternativene som er nevnt i tråden her.

Sånn ser det ut i praksis, på utsiden av Donsö ved femtiden om morgenen rett før St. Hans:

bilde

Litt utpå dagen kommer dere hit, på andre siden av bøya skimtes Lesø. Denne grunnen er 1,6 meter, er stoffet etter mange års grunnstøtinger og fri for groe:

bilde

Etter en upåklagelig seilas:

bilde

Kommer man eventuelt til Sæby:

bilde

Nå er Hulda av en kategori båt som ikke kommer inn i havner som Rønner, Ålbek etc. Stikker en meter for dypt. Eller man kan dra til det langt kjedeligere Strandby. Her går det imidlertid tog rett opp i gaten til Skagen. Vi tok toget et år vi var der. Koster nesten ingenting. Stakk innom Halvorsens Hotell og spiste en lunch helt hinsides, gastronomisk høydare.

Videre sydover kan man eventuelt stikke innom Grenå. Her kan man ta bussen (meget flott tur) over til Ebeltoft. Middelalder og greier, kjempefin plass.

Men skal man ha med barn og hund, så kan det kanskje bli lange strekk. Da vi hadde småbarn, seilte vi ofte meget sent om kvelden (nattseilas), eller veldig tidlig om morgenen. Slik at om vi skulle inn i en havn, var garantert plass. Dessuten i Danmark, det de kaller havner der, er det vi til tider vil kalle vadesteder, og båtene bør kunne flyte på dugget i gresset. Sett fra en dypvannsseileres ståsted.

Redigert av Hulda (see edit history)

Vi tok turen i 2007, gikk da over fra Langesund til Koster, og gikk innaskjærs hele veien til Käringön, brukte en uke dit.. Derfra la vi kursen rett til Skagen, gikk klokken 8 og bruke vel ca.5 timer over, 7-7,5knop.. Lite vind og bølger og regn, så vi gikk for motor.. Ble liggende ei uke i Skagen på grunn av kuling, fikk da sett mye av nordlige danmark, med toget, ble godt kjent med nabo båtene.. Etter ei uke så roet det seg såpass at vi gikk tilbake til Käringön, samme vei tilbake.. Det var tre barn, og to voksne... Fin ferie, på 22 dager og en halv dag med sol hadde vi også.

Med barn i båten er det viktig å seile på barnas premisser, viss ikke kan båtlivet bli et mareritt i fremtiden om de blir skikkelig redd.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vi har vært i skagen flere ganger med unger fra før de var et år. Vi har aldri hatt problemer med nattestøy. Det er noen få helger der Skagen er spesielt festhelg. Fra svenskekysten ville jeg seilt Skagen først. kanskje litt nord på svenskekysten når været er bra. Da har man mere fleksiblitet i reiseretningen østover senere med mere lens/slør.

Jeg liker også bedre Østby på Læsø.

Nordre del av svenskekysten orker ikke vi i fellesferien. Kulturen i det området passer ikke oss. Men utenom fellesferien er det fint.

Vi seiler av og til sammen med en familie fra tønsberg. De seiler ofte over fra Smøgen til Skagen. Tidelig start på natten. Vi kommer over fra Sørlandet.

Autopilot gjør seilas mere fleksibel da ingen voksen er låst på roret. Jeg monterte i fjor sommer men klarte meg helt fint i over 10 år med båten.

Det er mange fine havner nedover men det er litt vanskelig å si hva ungene har likt best. De har en tendens å huske de små detaljene som vi ikke legger merke til. Vi har gjort det slik at etter en litt lang dag under seilas så ligger vi 2 netter til kai.

et eksempel: Vi har vært flere turer i Gøteborg. Hva husker ungene best fra sist tur 2 år siden? Kjøre trikk, spise kinabuffee på et kjøpesenter og mange dyr inne i en park.

Når de er litt større er nok Liseberg et bedre mål.

Natt eller morgenseilas er noe vi også vurderer på de lange overfartene. Men som Skagenekspressen nevner så er det ofte veldig fullt i alle havner nattestid. Særlig på Bohuslen området. Men veldig greit bade med tanke på barn og hund. De er glad I å seile da, barna og vi pleier alltid å gå en lang tur eller være fysisk active før vi legger ut på langtur, da er jo barna mye roligere ombord :-) Men veldig kjedelig å ikke finne plass. Selv om man jo kan ta jolla med hunden over til land for litt tank-tømming ;-)

Ang vindretningen, det må vi jo ta litt ettersom når vi er der så klart, men vi har bestemt oss for å bruke kort tid til Sverige så kan vi heller ha god tid på vei over eller tilbake. Vi har satt av 22-23 dager til turen.

Ebeltoft/Samsø kunne jeg veldig gjerne tenkt meg å besøke men tror det blir I lengste laget for oss. Vi kan ikke hoppe på toget med hund, så vi holder oss I nærheten av båten hele tiden. Så plan A nå er Læsø iallefall :-) Så får vi se hvor god tid vi har på oss. Sæby kanskje også :-) Om det ikke er for grunt der? Vi sticker vel 1,8 meter. Holder oss til minimum 2 meter vi. Takk for kjempefine bilder Hulda Den bøya får vi passé godt på hehehe. Vi har ikke lyst til å være med å polere bunnen enda mer.....

Er så mange gode forslag her :-) Det hadde vært supert om noen kunne festet en tråd med samseiling over I juli?

Lite avstånd.

Kärringön-Skagen 32,5 nm

Marstrand-Skagen 31,5 nm

Öckerö-Skagen 33,0 nm

Tistlarna(Som är värd minst en övernattning)- Lösö Österby Hamn 23 nm

Läsö Österbyhamn- Säby 20 nm

Säby-Skagen 23nm

Jag rekomenderar att ni går in på www.eniro.se och sedan kartor, sjökort och vidare i högra sidan Rita & mät och klicka på linje.

Perfekt när man sitter och planerar sina turer inför sommaren.

Läsö och Österbyhamn är att rekomendera om Ni har misdre barn. Kan vara mycket bårae i vissa tider men är väer ett försök..

MVH

Svensk

Ja,været bestemmer alt, særlig hvor langt en kommer.

To metoder som har fungert i 35 år.

Har vi bestemt oss for at "dit" skal vi i år, så er det "fortettes mulig" uten at det blir stress og mas.

Og la holma suse på vei hjem.

Eller når vi ikke hadde noe mål, så snudde vi når 1/2 ferien var brukt opp, da var det aldri noe stress for å rekke hjem.

Hvis været ikke er helt topp ("god bør til Danmark") kan en gå ned til Kungsô ( syd for gôteborg) og vente der flott langgrunt sandstrand i bukta.

Alltid masse barnefamilier der.

De 5 gangene jeg har ligget der har det alltid hvert noen som skal til Læsø.

Og bare 26 nm til Læsø, og da er kvitt fleste parten av de svære Ulvene som kommer 20knop.

Læsø (Østre) høres ut som et bra mål, der kan en i verste fall bli liggende værfast noen dager.

Men Læsø har mye å by på gratis buss og mye mer, les selv. (det er billigst og best på supern i Byrum.)

http://www.onlinepdf.dk/Books/onlinepdf.aspx?onlinepdf=44880

Har en bra med tid er Gôteborg ok på veien hjem.

Her mange tips.

https://baatplassen.no/i/topic/31686-status-paa-svenskekysten/page-177

Og her et senere år hvis årets ferie gav mersmak.

https://baatplassen.no/i/topic/32136-status-paa-danskekysten-og-soerover/page-42

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg seiler båten ned syd i danmark, snart og legger den der, så tar vi Ferje,toget ned når ferien begynner,

Det er mange ledige plasser nedover, og siden alle havner har sin havnecapt så passerr de på.

--

Hund tas med på Colourline(må sitte i eget rom/bur. men ikke Fjordline (der kan du kun ta med hund hvis den sitter i bilen på overfarten), fra Kr,sand, og på toget nedover må du kjøpe bilett hvis hunden er over en viss størrelse.

--

Vår skips hund " Capt Willy" er ikke mer en 4.5 kg og går gratis.

Vaksine og pass har hunden, Så er det bare å ta innom vertinær dagen før hjemreise, og gi den ormekur, stempel i passet, så er det innen 1 uke når du er hjemme igjen å gi den ny ormekur Hos vetrinær, stempel i passet, så er alt i orden.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...