Jump to content

Best og mest effektiv ladeløsning med to motorer

evenR4u

Recommended Posts

Overtar snart båt med to motorer, hvor tidligere eier har forklart at den ene motoren (dynamoen) lader startkrets og den andre forbrukskrets. Ser også av innlegg har at noen mener dette er den "beste" metoden.

Forbruksbanken er på 6*80Ah, mens hver dynamo er på 70A. Tror det er 1*80Ah til start.

Jeg ville i min uvitenhet antatt at "beste" løsning ville være et oppsett hvor den ene dynamoen permanent ladet forbruk, mens den andre først ladet start til topps og deretter gikk over til lading av forbruksbanken. Båten er en sakte-gåer og de dagen den er i beveglse blir det fort vekk 3-5 timer med motor i gang.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Om du ønsker å ha en 70 A dynamo som pensjonist er den løsningen du har bra. Den dynamoen , og med ditt kjøremønster kunne den godt vært erstattet med en 10A dynamo (om det finnes) den er jo stort sett ikke i bruk.

Jeg hadde en båt med to motorer i ti år, og solgte den for noen år tilbake. Opprinnelig hadde den en slik løsning som du har, så jeg bygget straks om ladingen til den løsningen du skisserer, hvor den ene dynamoen lader både start og forbruksbatterier, og den andre kun forbruk. Perfekt løsning, etter et par timers jobb hadde jeg tilnærmet dobbelt så bra lading.

Start omkobling like godt først som sist. Du kommer ikke til å angre på det.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Prosplit R fra Sterling.

Lader den banken som trenger det og flytter ladingen over til andre banker etterhvert. Har mulighet for prioritet på bankene (Start er 1, resten er 2 osv) Har den selv kombinert med 2 x PDAR og jeg brukt landstrøm kun 2 ganger ifjor iløpet av 2012 sommeren. Vi har ca 100 motortimer, og har 4 uker sammenhengende båtferie. Tro meg, lading er noe helt annet når dette er montert. (se forøvrig denne linken mhp PDAR: https://baatplassen.no/i/topic/81704-et-str%C3%B8meventyr-med-ekstern-regulator )

Når all andre flyr rundt for å koble landstrømskabel, kan du smile, ta en ankerdram og observere rett etter fortøyning..

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Vi har samme løsning som trådstarter.

Ett start batteri til den ene motoren, som ikke er tilkoblet forbruksbanken på noen måte.

Tre batterier til den andre motoren, som også er forbruksbank.

Hver motor lader sin bank.

Planen for våren er å endre dette en smule :

2 batterer (vanlig syre, eller AGM) for start og baugpropell, for begge motorer. Laderelé til forbruksbank.

5 batterier (GEL) som forbruksbank og ankervinsj.

Begge motorene vil da lade start-bank først, for deretter å automatisk veksle ladereléet over til å lade forbruk.

Frister også den nevnte løsningen med Prosplit og PDAR (eller tilsvarende), men det blir ikke i år.

Kan ikke se noe i veien med å ha 2 dynamoer tilkoblet samme batteri bank. Noen som har andre erfaringer ?

Kan ikke se noe i veien med å ha 2 dynamoer tilkoblet samme batteri bank. Noen som har andre erfaringer ?

Har vært mye diskusjon om dette, men det er helt uproblematisk, mange på forumet som har et slikt opplegg.

Dynamoene vet ikke om hverandre.

Forutsetter at alle batterier basert på teknologi som krever samme ladespenning.

Skal man utnytte begge dynamoer best mulig må de jobbe sammen og lade alle batterier samtidig.

Har vært mye diskusjon om dette, men det er helt uproblematisk, mange på forumet som har et slikt opplegg.

Dynamoene vet ikke om hverandre.

Mange som har det betyr ikkje at det er effektivt.

Er det nokon som har testa med monitor/amperemeter på identiske batteribanker med ein og to dynamoer?

Alle dynamoer har laderegulator, og straks nr 2 dynamo legger inn lading så vil dynamo 1 registrere det og anta det er redusert behov. Mulig eg har misoppfatta, men skulle gjerne hatt noe data å forholdt oss til.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har en slik prosplit fra Sterling. Kjekk sak. Tar i mot lading fra begge motorer, og sender dit det er mest behov. Hatt dette siden 2009, og er fornøyd med det. Fusebox: er du sikker på at det er helt separat? Fairline hadde en lei tendens til originalt å koble sammen det hele med en mindre ledning som du lurer på hva er... Til du gidder å undersøke den. Sånn var det hos meg, og også andre Fairline fra samme tid

nordan; Jeg regner med å få ut litt spagetti når jeg røsker ut alt ved batteriene :-) Tror ikke det er noen kobling mellom batteribankene, siden begge batteribankene har forskjellig spenning seg imellom, selv etter at de har stått uten bruk en god stund. I manualen står det noe om et relè som kan kobles inn for å gi starhjelp til motor #2, men dette er nok borte vekk for lenge siden.

Kan godt hende at to dynamoer vil "slappe litt mer av", men summert vil jeg likevel tro at ladingen blir mer effektiv enn 1 dynamo på hver bank. Start banken blir jo fort fylt opp, og den dynamoen har jo da et meget lett liv.

Jeg fikk tang ampere meter til jul, så jeg gleder meg som en tulling til å se hva som rører seg mellom dynamoer og batterier.

Fikk en tørr kommentar på jobben når jeg nevnte dette amperemeteret; Hva skulle jeg bruke det til ? Måle strømmen i tangen før jeg badet ?

Takk alle sammen for innspill. Virker som grunntanken min for bruk av dynamoene er den som de fleste støtter, så jeg får sette meg ned og lage et opplegg. Antakelig i første omgang med et VSR for å slippe den manuelle omkoblingen. Vet det ikke er optimalt uten avanserte regulatorer, men det regulatorene får bli vinterprosjekt.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Alle dynamoer har laderegulator, og straks nr 2 dynamo legger inn lading så vil dynamo 1 registrere det og anta det er redusert behov. Mulig eg har misoppfatta, men skulle gjerne hatt noe data å forholdt oss til.

Ja, dine forutsetninger er feil. Du betrakter det som en proporsjonalregulering, at pådraget på dynamoene er proporsjonalt med avviket fra settpunktet. (som ideelt sett er 14.4 volt ved romtemperatur)

Men dynamoregulatorer jobber ikke proporsjonalt, det er en av/på regulering. Som en bryter eller termostat i en varmeovn. Så lenge spenningen er under 14.4 kjøres dynamoen på maks lading. Når 14.4 volt er nådd slåes ladingen av. Dette mønsteret gjentar seg.

Om en av dynamoene slåes av litt før den andre (regulatoren har litt lavere settpunkt) så har dette ingen betydning da ladestrømmen batteriene vil ta imot da er så lav at én dynamo alene normalt klarer å holde spenningen på 14.4 volt.

Om så ikke er tilfelle vil begge dynamoer slåes på igjen når ladespenningen faller.

Som nevnt kan det sammenlignes med varmeovner. Sett at du har 2 ovner og stiller termostatene på 24 grader. Og at det er 18 grader i rommet.

Den ene ovnen kan ikke vite at det også er en annen ovn som deltar i oppvarmingen.

Er det nokon som har testa med monitor/amperemeter på identiske batteribanker med ein og to dynamoer?

Jada, selvfølgelig testet jeg i forbindelse med omkoblingen som diskuteres. Strømmen til forbruksbatteriene var nesten dobbelt, til startbatteriet nesten samme strøm etter omkobling. Begge generatorene ble styrt av samme senseledning, som senset spenningen på forbruksbatteriet. Før jeg koblet opp denne løsningen konfererte jeg med Paul Rosenquist (Mr. Ladac), og han bekreftet at jeg hadde rett med hensyn hvordan jeg ville koble. Målinger før og etter viste det samme.

Jeg syns det var endel synsing og troing her ....(skrivekløe?), det er visst bare Ingar som vet eksakt hva han snakker om (men det er vel ikke noe nytt).

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Nei, laderegulatoren slår vel ikke akkurat av/på. Den regulerer ikke strømmen, men er en ganske enkel spenningsregulator. Den styrer spenningen, interne regulatorer fra dynamoen, mer avanserte med føler på batterispenningen. Ved ladestart oppnås ikke denne spenningen, strømmen blir det dynamoen er i stand til å gi. Når spenningen har kommet opp i innstilt verdi vil ladestrøm være avhengig av hvor spenning måles, særlig ved tynn/lang kabel mellom dynamo og batteri. Når det ikke lenger går noe særlig strøm inn i batteri spiller det ikke noe særlig rolle hvor spenning måles, men det er her intelligente regulatorer vinner igjen, ved å senke spenningen til vedlikeholdspenning og dermed spare batteriene.

det er visst bare Ingar som vet eksakt hva han snakker om (men det er vel ikke noe nytt).

Og Regina III...

• 4 uker senere...

Noen alternatorer har altså en sense-ledning, andre ikke. Denne kan være koblet direkte på B+ på selve alternatoren, på +polen på starteren eller på batteriet den skal lade. Men ved bruk av to stk PDAR eller andre eksterne laderegulatorer og prosplit eller lignende, hvor kobler man senseledningen? Antar at det er på alternatortilkoblingen på splitteren at senseledningene må kobles for at de skal fungere?

Et alternativ er vel 12V-12V lader som f.eks. http://www.ebay.com/itm/Sterling-12V-130Amp-Marine-Alternator-Battery-Charger-/320549382698?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item4aa23b6a2a&vxp=mtr#ht_1570wt_1133

eller:http://www.ebay.com/itm/CTEK-56-677-Charger-D250S-DUAL-/140963617575?pt=Automotive_Services&hash=item20d2161b27&vxp=mtr#ht_2461wt_1133

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...