Julianj98 Startet 16.April.2013 Del på Facebook Startet 16.April.2013 Hei har nettop bestilt en ny Suzuki 15df med EL-start :) Lurer på om den skal innkjøres? Vet jeg kunne spurt forhandler, men ville bare høre deres tanker om saken:) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Ja, og det foregår på følgende måte: Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Yamaha sine skal iallefall iflg boka. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Worry II Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Jeg har fulgt manualen på det på mine 2 siste påhengere, ja. Er sikkert tilstrekkelig med en time på halv gass, litt roligere de første 10 minuttene. Ta en kosetur så er du safe, koster så lite :-) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Jeg kan forklare videoen over litt: -Ikke la motoren gå på tomgang mer enn nødvendig, hverken i gir eller i fri men kjør avgårde på middels belastning så fort den er varm -Variér turtallet -middels belastning er bra -Motoren tåler turtall, men i båt følger belastningen turtallet så unngå høy belastning i starten -Bytt olje og filter tidlig -brukerhåndboken skal angi hvor lenge den bør kjøres inn Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Full spiker tvert. Så får stempelringene det trykket de skal ha, og blir tuktet riktig fra første øyeblikk. Litt alvor: På moderne motorsykkelmotorer har effektmålinger vist best resultat på motorer som har blitt kjørt hardt fra første øyeblikk. Sitér dette innlegget Link to post
Julianj98 Svart 16.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2013 Takk for svar :-) ser det er litt delte meninger på dette området.... Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 For en del år siden var jeg påNissan sin fabrikk i Sunderland og fikk være med på første test med nye biler som kom ut av samlebånd. Det gikk på denne måten. Inn på rulle med blien 30 sek etter start av motor for første gang og full gass til sperre på alle gir til man nådde fult turtall på høyeste gir ca 210 km (dette var en ny Nissan Primera 2.0 1993 mod). Den ble holdt på full spid til driftstemeratur var oppnåd og i 2 min etter det. Så var det bare å gire ned og testen var over. Lite snill innkjøring der. Det med innkjøring over tid er nok noe overdrevet og en gammel myte som har levd litt for lenge tror jeg. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 (redigert) Jeg tviler på at er er selve motoren som er avhengig av innkjøring, men alle tannhjul i undervannshus/gear, de har nok ikke vondt av innkjøring kanskje etterfulgt av gearoljeskift. ? Redigert 16.April.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Det er nok sylindere og ringer som trenger innkjøring Worry II. Ellers støtter jeg overoe i at det ikke er lenge man skal drive på før innkjøringen er ferdig. En halvtime med rusing på mellomturtall og en halvtime med pen kjøring på varierende belastning skal holde. Det er forskjell på hvor stabile blokker som benyttes i motorer men det har jo vært en dramatisk bedring de siste årene og det taler for at innkjøring ikke skal være nødvendig på moderne motorer. Det skader dog ikke og som vist lenger oppe er det standard prosedyre i racing. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 På min df15 2005 mod. var det 10 timer innkjøring, vil anbefale deg å følge boken du fikk med. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Full spiker tvert. Så får stempelringene det trykket de skal ha, og blir tuktet riktig fra første øyeblikk. Litt alvor: På moderne motorsykkelmotorer har effektmålinger vist best resultat på motorer som har blitt kjørt hardt fra første øyeblikk. Så et program fra Suzukifabrikken en gang, motorsykler, og der mener jeg de sa at hver motor ble kjørt på ganske høyt turtall i flere timer før de ble montert i sykkelen. Sitér dette innlegget Link to post
arnerik Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Min Yamaha 60 hk, skulle iflg bruksanvisningen som fulgte med, ha 10 timer med innkjøring. Dvs variert turtall, og ikke full belastning før etter de 10 timene. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Produksjonsmotorer har som regel grovere honinger på ringer/sylinder og dette er ofte grunnen til at det er fornuftig med litt innkjøring. På race motorer med fine honinger/stressboring/balansering etc. er behovet minimalt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.