Jump to content

Må/ skal dagens 4-taktere innkjøres?

Julianj98

Recommended Posts

Jeg kan forklare videoen over litt:

-Ikke la motoren gå på tomgang mer enn nødvendig, hverken i gir eller i fri men kjør avgårde på middels belastning så fort den er varm

-Variér turtallet

-middels belastning er bra

-Motoren tåler turtall, men i båt følger belastningen turtallet så unngå høy belastning i starten

-Bytt olje og filter tidlig

-brukerhåndboken skal angi hvor lenge den bør kjøres inn

For en del år siden var jeg påNissan sin fabrikk i Sunderland og fikk være med på første test med nye biler som kom ut av samlebånd.

Det gikk på denne måten.

Inn på rulle med blien 30 sek etter start av motor for første gang og full gass til sperre på alle gir til man nådde fult turtall på høyeste gir ca 210 km (dette var en ny Nissan Primera 2.0 1993 mod). Den ble holdt på full spid til driftstemeratur var oppnåd og i 2 min etter det. Så var det bare å gire ned og testen var over. Lite snill innkjøring der.

Det med innkjøring over tid er nok noe overdrevet og en gammel myte som har levd litt for lenge tror jeg.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det er nok sylindere og ringer som trenger innkjøring Worry II. Ellers støtter jeg overoe i at det ikke er lenge man skal drive på før innkjøringen er ferdig. En halvtime med rusing på mellomturtall og en halvtime med pen kjøring på varierende belastning skal holde. Det er forskjell på hvor stabile blokker som benyttes i motorer men det har jo vært en dramatisk bedring de siste årene og det taler for at innkjøring ikke skal være nødvendig på moderne motorer. Det skader dog ikke og som vist lenger oppe er det standard prosedyre i racing.

Full spiker tvert. Så får stempelringene det trykket de skal ha, og blir tuktet riktig fra første øyeblikk.

Litt alvor: På moderne motorsykkelmotorer har effektmålinger vist best resultat på motorer som har blitt kjørt hardt fra første øyeblikk.

Så et program fra Suzukifabrikken en gang, motorsykler, og der mener jeg de sa at hver motor ble kjørt på ganske høyt turtall i flere timer før de ble montert i sykkelen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...